Selvästi täällä ollaan tietoisia ilmanvastuksesta. Nopeuden kasvattaminen kaksinkertaiseksi nostaa ilmanvastuksen nelinkertaiseksi.
On oltu hereillä fysiikan tunneilla. Ilmanvastus kasvaa toiseen ja sen voittamiseksi tarvittava teho kolmanteen potenssiin.
Esim. nopeuden nosto 80 => 90 km/h lisää "ilmanvastustehon" 1,42 kertaiseksi.
Sitten päädytään miettimään ilmanvastuskerrointa, joka toki henkilöautoille ilmoitetaan. Rekoilla tämän olettaisi olevan suurempi.
Kolmas vielä tärkeämpi asia on poikkileikkauspinta-ala, joka on rekoilla merkittävästi suurempi - karkeasti viisinkertainen henkilöautoon verrattuna. Vaadittava teho on näiden kolmen asian tulo. Koska yhtälön kaksi kerrointa on rekoilla paljon suurempia kuin henkilöautoilla, on nopeuden vaikutus kulutukseen paljon merkittävämpää rekoilla.