Elämme hassuja aikoja. Seat Mii sähköauton sai 2020 uutena hankintatuella alkaen 15989€. Nettiauton myydyissä:
20tkm/ 17900€
49tkm/ 18990€
33tkm/ 19490€
Ja pyyntihintoja käytetyistä/ uusista 21750 - 24990€
Vähän ehkä harmittaa, paino sanalla ehkä, kun meinasin silloin Miin ostaa, kun niin "halvalla" olisi kauppakassin saanut. Mutta kupla vähän lässähti, kun en tiedä, moniko noita edes koskaan sai tilauksesta huolimatta ja Seattimen laadustakaan tiedä, kun ei noita pahemmin edes näe tänä päivänä. Kansanauto-Tesloja sen sijaan kukkii kuin sieniä sateella.
Eipä nuo mitään sijoituksia ole, että millä sitä sitten ajaisi, jos myisi muka järkisyillä hankitun auton, kun kerrankin hinta on noussut? Samoin on noussut syksyllä ostamani Yariksen hinta ja se kulkee sähköllä vain, jos vaihde päällä kääntää avaimesta.
Valtiovallan ja maailmantalouden ailahtelu on niin arvaamatonta, että mitään ei voi etukäteen tietää. Sähköautoilu on edelleen teknisesti ihan "prototyyppivaiheessa" ja verotus voi muuttua ihan milloin tahansa vaikka millaisella loikalla. Se on jo niin nähty. Nykyisestä verokohtelusta huolimatta sähköautoilua ei voi taloudellisesti perustella, ellei aja poikkeuksellisen paljon. Ja siksi sähköautoilu on edelleen eräänlaista harrastustoimintaa. Massat se tavoittaa vasta, kun tuo kääntyy, minkä maaliskuun myyntitilastotkin Suomessa näyttää. Toki tilastoja vääristää nyt saatavuusongelmat, mutta hyvin näkee, että vielä 10 vuoden päästäkin vähän kuluttavat dinoliemiautot ovat arvossaan ilman mitään suurta romahdusta. Siitä pitää (säänneltykin) markkinatalous huolen. Siirtymä on hypettäjien puheisiin verrattuna hidas ja pehmeä, mutta siirtymä se on toki sellainenkin.