Mistä tuo että sähkärin akku kestää vaan 10 vuotta on peräisin?
Ainakaan minä en sanonut tarkkaan ottaen noin. Se, että yksi mainos-Tesla kesti 600 tkm, ei vielä takaa mitään. On vain yksittäisiä esimerkkejä suuntaan ja toiseen. Ensimmäisistä Priuksista on jo vaihdeltu aika paljon akkuja, mutta nehän onkin jo yli 20 v vanhoja, enkä ainakaan itse uskaltaisi Toyotan perusteella yleistää ties mihin merkkeihin huolettomuutta. Priukset on vielä selvästi tehty laadukkaammin ja takuu pelaa paremmin kuin muissa Toyotissa, koska hybridien mainetta ei ole saanut pilata. Lisäksi noissa hybrideissä akun heikkeneminen ei vaikuta niin merkittävästi kuin sähköautossa.
Sitten on näitä pikkuakkuisia noin kymmenvuotiaita Leafeja, jotka on jo akustonsa puolesta ehtoopuolella ja silti hintaa pää märkänä 20 tonnia. Niissä autoissa, joissa on jokin ajoakku ja ovat tänään 10 v vanhoja on kaikissa enemmän tai vähemmän jo kyykähtäneitä akkuja. Paljonko sillä on käytön kannalta merkitystä riippuu tietenkin tapauksesta. Onko tänä päivänä valmistettu akku sitten 10 v päästä parempi, onkin vaikeampi juttu. Akkuihin tulee jatkuvasti uutta innovaatiota, niistä tehdään pienempiä jne., niin en ainakaan veikkaisi tätä hevosta.
Sitten, kun puolueettomalta taholta tulee tilastoja, voin muuttaa mielipidettä. Ennen sitä en ole valmis maksamaan sähköautosta hintaa, jolla juuri ja juuri kuolettaisi polttoainekulut, jos akku olisi "ikuinen". Nyt on se tilanne ja sitä tässä kritisoin. Tyypillistä ylikuumenneille markkinoille.