Sähköauton renkaat ovat ”hieman” erilaiset kuin dinojen.
Toki voi käyttää ihan perus kumeja jos haluaa.
Sähköautojen kantavuuksien ja väännön vuoksi vanteet sekä kumit jokseenkin tyyriimpiä, kumit vielä selkeästi kalliimpia kuin perus kumit.
Sähkiksen kumin rakenne täysin eri.
Sähköautoissa poikkeuksetta käytetään todella pienellä vierintävastuksella olevia jotka pitää olla myös hiljaiset.
Omat tarjoukset pyörineet aina 3k tienoilla.
Volvossa vakiona edessä vanteet 7.5x19 tuumaa ja takana 8.5x19, kumit 235x50 ja 255x45 muistaakseni.
Jos joku sanoo sähköautoilun olevan helppoa on täysin väärässä ja ei ole koskaan oikeasti ajanut pidempää aikaa tai vaihtelevaa reittiä.
Esimerkkejä
1. (oma edellinen sähköauto Zoe) moottorin vikavalo syttyi, yhteys paikalliseen merkkiliikkeeseen. Huollossa kukaan ei osaa korjata ja heidän mielestään täysin toimiva peli. Itse vikakoodit ulos ja pajalle näyttämään rivit, ”ei täällä tälläistä ollut” (auto seisoi liikkeen pihassa). Sähkömoottori, laturi ja ILP vaati vaihdon. Korjauskustannus 15k. Korjaaja tuli ranskasta osien kanssa.
2. Peltivanteet EV kumeilla 185/50x15 alla ja ostin tilalle stillauto vanteet ja kiinalaiset kumit 205/45x16 rangesta hävisi 35%.
3. Lataaminen kuullostaa helpolta, töpseli kiinni, ”pieni odottelu” ja liikkeelle. Todellisuus kalastuspakillinen tägejä, 10 sovellusta ja kädet ristissä. Osaan käy tägit ristiin mutta maksaa hunajaa, esim ionity k-latauksen äpillä 90senttiä minuutti, ionityn sovelluksella 60senttiä ja Plugsurfing 30 senttiä jos kampania vielä voimassa. Lataus siis voi maksaa esim 30e, 20e tai 10e. Lataukset myös kwh, kwh+min tai min hintaisia. Osalla latureista lataaminen kestää max 20min ja osasta 2 vuorokautta. Vaikka laturi kertoisi lataavansa x todellisuudessa tulee yleensä y. Välillä reissussa tuntuu että paikallisen Teboilin kahvikoneen päälle laittaminen vaikuttaa lataukseesi. Lisää esimerkkejä elävästä elämästä, ei onneksi ollut juuri kiire kotiin/hakemaan lasta tarhasta. Ullan pakarille nopea pysähdys lisää virtaa ja kahvi mukaan. ”Kappas laturi täynnä” vihdoin sain kiinni mutta lataa 150kwh sijaan vain 40. Pysähdys muuttui 10min sijaan 45min, ei muuta kuin soittoa tarhaan.
4. Varmista mieti ja varmista kymmenen kertaa toimiiko laturi varsinkin jos on ainoa paikkakunnalla.
5. Totu tunteeseen ”tankki tyhjä”, rangea todella vähän suhteessa dinoon. Valmistaja ilmoittaa esim 400km todellisuus jossain 300km tienoolla tästä hyötykäytössä (10-80% varaus) enään 200km
6. Esimerkki elävästä elämästä. Pakkasta 25 matkana Tampere-Vantaa, vauhti 135km/h paitsi kehä ja hlinna keskustan kohta, autona polestar. Akusta lähti 45%. Takaisin samana päivänä vauhtia 80-90 lumimyräkässä jouduin lataamaan kaksi kertaa jotta pääsin kotiin. Sade, tuuli, matkaseura ja nopeus määrittää rangen ei tehtaan ilmoittama lukema.
7. Kuka prkle piilottaa laturit. Harvemmin on mitään selkeää merkkiä laturien sijainnista. Ihan itse saa etsiä varsinkin kun on tottunut suuriin katoksiin ja tienvarsikyltteihin. Tähän löytyy taas kerran sovellus jonka avulla saa edes kuvallisen havainnon jonka ehkä sisäinen Sherlock ratkaisee.
Silti ajan sähköautolla vaikka välillä ketuttaa kuin pientä oravaa. Toisinaan kyllä olen jo matkalla ostamaan D4 (2.4l) awd v60 takaisin.
Joku jo mainitsikin sähköautoihin tulee käyttövoimavero mutta koska? Ja varmasti on suurempi 10v päästä kuin nykyinen kiisselivero.