Ei se tilanne nyt niisä rivareissakaan huono ole. Jos taloyhtiössä on joka kämpässä sauna, siellä on liittymässä sen verran löysää että autot latautuu. Paljon tiukemmalla taloyhtiön liittymä on kaukolämpökerrostalossa jossa ei ole asuntosuanoja.
Logiikkasi on rikki. Jos OK-talossa on sähköliesi ja sähkökiuas, niin sähköliittymä täytyy mitoittaa kestämään se, että on liesi ja kiuas samaan aikaan käytössä. Koska ei ole lainkaan mahdoton ajatus, että on joulukinkku uunissa samaan aikaan, kun saunotaan. Sanoohan ohjesääntökin, että ensin saunotaan ja sitten syödään vasta!
Mutta otetaan rivitalo. Jos on 30 asuntoa, niin alkaa olla hemmetin pieni todennäköisyys sille, että on kaikki 30 kiuasta ja 30 uunia täsmälleen samaan aikaan päällä! Eli kaapelointi ja sähköliittymä voidaan "alimitoittaa" sitä enemmän, mitä suurempi määrä käyttäjiä.
Sama juttu pysäköintialueilla. Jos on 2 autopaikkaa, niin aikailailla 100 % todennäköisyydellä on joskus molemmilla samanaikaisesti lämmitin käytössä. Mutta 100 auton parkkikentällä... en ole ikinä nähnyt, että olisi enemmän kuin 3/4 osalla edes kaapeli kiinni ja kaikkihan ei lähde matkaan samalla kellonlyömällä -> tolppien kaapelit on voitu mitoittaa paljon pienemmälle kuormalle kuin 100 x 2 kW.
Sattuneesta syystä ei riittänyt 2012 valmistuneen kerrostalon (jossa huoneistokohtaisia saunoja) sähköliittymä latauspömpeleille. Ei alkuunkaan. Itseasiassa ratkaisuksi tarjottiin erillisen sähköliittymän hankkimista latauspaikoille. Tosin puihin meni... tarjous pyydetty 3 vuotta sitten, hallitus istui reilun vuoden käsien päällä ja yritti laittaa homman käyntiin alkup. tarjouksen mukaisella budjetilla. Hups, uusi hinta roimasti korkeampi -> ei neuvotellut tilausvaltuudet ja lainat riittäneet -> homma jäihin.
Nämä kaapelimitoitukset kusee siitäkin syystä, että latausajat pidempiä kuin tähän asti harrastettu max. 2 h rajoitettu lämmitys. Kuormien samanaikaisuus siis kasvaa ja kaapelit voivat ylikuormittua, vaikka lataus olisi rajattuna 8 A eli samaan teholuokkaan kuin sisätilanlämppärit.