Carcom Oy  Ateho

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 161670 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #30 : 21.08.2015, 19:36:03 »
Mitäs täälläpäin on touhuiltu? Joko isompi ahdin päivitetty? :)

Ei vielä, sillä aika on mennyt sarjaan nälän aiheuttamiin pakkoliikkeisiin ja muiden vehkeiden säätämiseen. Tässä parin viikon loman aikana olen hitusen viilannut omia säätöjäni (yhden illan) ja valmistautunut keskeyttämään lomani pakkoliikkeiden vuoksi. Ensi viikon teen reissuhommia, joten silloinkaan ei tapahdu mitään muuta kuin viimeisten säätöjen tarkastelua ja viikonlopun aion viettää pöndellä tai helmakoteloa paikaten.

Ahdistin kyllä tulee, kuten toinen laatikkokin, mutta aikataulu on kiinni kovin monesta tekijästä.

Tosin tässä hiljais-elon aikana olen säädellyt parikin autoa erilaisille seteille ajokuntoon.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #31 : 30.08.2015, 15:10:58 »
Eilen tarkastin ilmanputsarin kunnon vaihtaessani IMMun ja putsarikotelon välisen silkkariputken vihdoinkin oikean kokoiseksi.

Hämmennyin ilman suodattimen sisältämästä pölymäärästä!  :o
Suotimella on ajettu ainoastaan koneremontista eteenpäin, eli n. +10tkm verran ja liki 99% asfaltoitua maantietä. Kopistelin sen niin puhtaaksi kuin pystyin ja täytynee mennä hakemaan uusi tuossa huomenissa ja vaihtaa se seuraavan öljynvaihdon yhteydessä (piakkoin).

Jostain omituisesta syystä (puhdas päähänpisto) tulin sitten samalla irroittaneeksi syyläristä paisariin menevän pienen letkun ja tökkäsin sen paisarin reikään pienellä rautalangan pätkällä, joka tökkäsi 10mm etenemisen jälkeen.  :o

No, pienellä hammaslääkärin peilillä tihrustin reikään ja .....  Mitäs *ittua?  :o Se oli täynnä jotain mustaa!
Tukin letkun puolen ja puristelin ylävesiletkua ja totesin, että ilma liikkuu, mutta nihkeästi. Ei hyvä!

Kaivelin poranterän esiin ja ryhdyin kaivelemaan reikää. Musta töhnä osoittautui ruosteeksi (ei sitä perinteistä koria hapattavaa ruskeaa mallia, vaan pelkkää rautaoksidia FeO(I)).

Kaivelin poranterällä reiän puhtaaksi ja kas kummaa, ilma liikkui vaivattomasti!  Joten syyläriin kertyvät kuplat pääsevät paisariin nyt ongelmitta ja nopeasti.
Joten em. reikä kannattaa jokaisen vanhan paisarin omistajan tutkia ja puhdistaa.

Menneen viikon +1000km työreissulla havaitsin myös hienoista nykimistä erittäin hennoissa kiihdytyksissä (ylämäkeen vauhdin pito), ihmettelin syytä ja mietin heti sytkän osia mutta vihjeen antoi sopitus, joka veti hoikalle hetkittäin. Reissussa en ryhtynyt remontoimaan asiaa ennen torstaita, jolloin huomasin, että ahtomittari ei painu alipaineille kunnolla edes automaatin olemattomissa moottorijarrutuksissa.

Torstaina kävin kotosalla vaihtamassa vaatelaukun, joten pihalla sitten menin tarkastelemaan konehuonetta tarkemmin.

Aikani pällisteltyäni konehuonetta aloin kokeilemaan kaikkia alipaineletkuja ja kas kummaa, lämppärille menevän muoviputken kuminen pätkä irtosi liian kevyesti. Tarkastelin sitä lähemmin ja totesin sen olevan juurestaan haljennut.
Pätkä pois ja paikalleen ja nykimiset poistuivat kokonaan.
Tarinan opetus on se, että pienikin ilmavuoto voi vaikuttaa yllättävän paljon moottorin käytökseen, mutta syy voi olla vaikea löytää.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #32 : 30.08.2015, 16:01:45 »
No hyvä kun löytyi noin helposti, joskus imuvuodot osaavat olla niin saastaisia löytää ettei mitään järkeä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #33 : 30.08.2015, 21:29:37 »
No hyvä kun löytyi noin helposti, joskus imuvuodot osaavat olla niin saastaisia löytää ettei mitään järkeä.

No, päällimmäinen letku/putki, niin vika löytyi helposti ensi yrittämällä.  Kyseinen letkun tumppi on muuten motonetistä ostettua bensa/alipaine letkua, joka on parissa vuodessa muuttunut kivikovaksi. Eli ei selvästi kestä etanolia tai aikaa...   :-[

Vikakooditkin lukaisin ja tiesin että LH:n puolelta löytyy aina vakiona 3-2-2 (immun langan puhtaaksi poltto ei toimi), mikä on aivan normaalia tällä ilman lankaa olevalla IMMulla.
Epäilin sieltä löytyvän myös 2-3-1 (laiha seos osakuormilla) ja sehän sieltä löytyikin myös. Eikä muita, koodit nollaten ja sitten EZK:sta sama operaatio.

Sieltä tulikin sitten 2-2-4 (lämpöanturin singaali epäkelpo).  :o :o

Pitkään olen epäillyt, että jotain feelua lämpöanturissa on EZK:n puolella, mutta joka ikisen kerran kun olen sitä mitannut se on antanut täsmälleen speksien mukaisia arvoja, niin kuumana kuin kylmänäkin ja mittauskertoja on ollut kymmenisen kertaa.

Saattaa selittää myös ajoittaiset nyppimiset, jotka katoavat kun auton käynnistää uudelleen.

Täytyypä huomenissa marssia siniselle tiskille ja tilata uusi anturi.

Samalla täytyy kirjoittaa kiukkuinen asiakas palaute Volvon laadusta, kun ovat kehdanneet asentaa noin paskoja antureita, kun eivät kestäneet kuin 20 vuotta 4 kuukautta ja 9 päivää asennuksesta lukien!  >:(

 :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Oikeasti moni nyky-auto on paalattu jo kahdesti ajassa minkä anturi toimi ja kesti!  S*


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #34 : 01.09.2015, 21:50:08 »
Hävisikö vaivannut nykiminen kokonaan ilmavuodon löydöllä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #35 : 02.09.2015, 04:11:56 »
Hävisikö vaivannut nykiminen kokonaan ilmavuodon löydöllä?

Käytännössä kyllä!

Ainoa asia joka jäi mietittämään, on se, että tänään minun EZK:n siirto toiseen autoon teki myös pitkän startin siihen autoon.  :o

Saattaisi viitata siihen, että oma 20 vuotta vanha EZK alkaa kikkailemaan (luultavasti murtunut juotos tms.).

Kun tuosta hyllystä löytyy toinen EZK ja pari LH:ta, niin vaihdan EZK:n ja testaan asian.

Lämpöanturin vaihdan joka tapauksessa, koska se on ikivanha.

Lämpöanturi löytyi siniseltä tiskiltä ihan hyllystä €75,- hintaan. Katettahan siinä ei ollut siniselle tiskille kuin vaivaiset €45,- Maksoin mukisematta, sillä itse tuon rakenteleminen olisi maksanut enemmän.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #36 : 03.09.2015, 02:03:25 »
Vaihdoin tänään EZK:n ja kaikki startit muutuivat lyhyiksi (9kpl) yhtä lukuunottamatta.
Vaikuttaa sille, että orrkis-EZ116K on vammautunut vuosien saatossa joiltain osin, joten siitä tulee emulaattori EZK.

Pitäisi vain jaksaa tehdä se vauhtipyöräemulaattori, sillä sinkku-genuja löytyy 0,001Hz-15 000 000 000Hz väliltä.

Lämpöanturin vaihdan kaikesta huolimatta, sillä olen katsellut sitä pahalla silmällä jo muutaman kotvasen. Suoraa tietoa sen mahdollisista vikatiloista en ole LH:n puolelta saanut, mutta EZK:n puoli on alkanut epäilyttämään.

Tästä tuleekin mieleenTM, onko joku pannut merkille ysin starttia kylmässä, eli pyörittääkö ysi konetta pidempään pakkasessa kuin lämpöisessä, ennen kipinän antamista?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #37 : 03.09.2015, 06:34:31 »
En ainakaan minä ole huomannut.

Normaalistihan vinokone pyörittää kolme puristustahtia ja neljännellä tärähtää tulille ("Twiih-twiih-twiih-brhuuhm...").

Tosin itsellä vissiin joku vika, alkanut kylmänä lähtemään ns. "ykkösestä", eli kone ei ehdi pyörähtämään kuin puolikkaan kierroksen. ;D

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #38 : 03.09.2015, 06:42:38 »
Sama juttu. Jos se pyörittää sen 3 kierrosta, silloin kierrokset käy yli tonnissa ja laskeutuu normaaliin. Jos se lähtee ekalla kierroksella niin käy tosi huonosti ja yskii itsensä tyhjäkäynnille.

Ei sen pitäisi ekalla kierroksella lähteä ::).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #39 : 03.09.2015, 07:10:18 »
Sama juttu. Jos se pyörittää sen 3 kierrosta, silloin kierrokset käy yli tonnissa ja laskeutuu normaaliin. Jos se lähtee ekalla kierroksella niin käy tosi huonosti ja yskii itsensä tyhjäkäynnille.

Ei sen pitäisi ekalla kierroksella lähteä ::).
Mulla käy muuten samoin, mutta jos pamahtaa ykkösellä tulille, jää samointein käymään hyvin voimakasta tyhjää.

Tosin jostain syystä käy välillä vain 500rpm, mutta tasaisesti. D -päällä kyllä pyörittää 800. Varmaan pitäs tutkia kaasuläppää...

Tosin, huikkosterilla on neljä suutinta? Mulla viisi eikä hajusta päätellen kylmäkäynnistyksessä ainakaan bensa lopu.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #40 : 03.09.2015, 08:11:06 »
Minulla tuo tekee niin, että jos pari kertaa käyttää virrat päällä ja pois ja sitten vasta käynnistää, niin lähtee jo sillä puolikkaalla kierroksella. Käy samanlailla tyhjäkäyntiä kuin pyörittäisi kolme kierrosta, eli niin hyvin kuin tuollainen voi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #41 : 04.09.2015, 15:52:28 »
EZK:n vaihtaminen ei poistanut pitkää starttia kokonaan. Nimittäin yksi oli pitkä veivaus ennen käynnistystä eilen.
Lämpöantura vaihtuu ja pitäisi vaihtaa se virtalukon pohjakin varmuuden vuoksi. Osat odottavat laiskuus voitettavana...  :-\

Olen tässä epäillyt, että EZK ei anna kipinää, eikä pyörimistietoa LH:lle riittävän kylmässä ennenkuin kone on pyörinyt X-määrän kierroksia.

Mikä on järkevää, mutta asian selvittäminen EZK:n koodista on liki mahdotonta koodin käsittämättömän rakenteen vuoksi. LH:n koodi on ns. lineaarista, eli tekee asioita koodissa määrättyyn tahtiin mutta EZK on käsittämätön hässäkkä erilaisia ajastimia ja laskureita mahdutettuna 8 kilotavun koodin pätkään.

Lämpötila-riippuvia karttoja olen EZK:n puolelta tirkisttellyt kylmästarteissa viime keväänä useiden kuukausien ajan saamatta mitään selvyyttä asioihin.  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #42 : 04.09.2015, 19:47:10 »
Ota virtalukonpohja ja pieni/keskikokoinen tasapää ruuvari ensi kerran mökille. Saa vaihdettu aika kivuttomasti pää polkimissa ja ylöspäin katottuna.
Potkumuovi pois (3kpl TX30 torx).

Vaihdoin viimeviikolla yhteen 940.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #43 : 05.09.2015, 02:37:02 »
Ota virtalukonpohja ja pieni/keskikokoinen tasapää ruuvari ensi kerran mökille. Saa vaihdettu aika kivuttomasti pää polkimissa ja ylöspäin katottuna.
Potkumuovi pois (3kpl TX30 torx).

Pieni työkalupakki on mukana täällä böndellä ja virtalukon pohja on takalattian alla.
Jos huomenissa ei sada pahasti, niin saatan vaihtaakkin sen pohjan, lämpöanturan keralla.

Potkumuovissa on tasan yksi torx kiinni, jotta EZK on pikaisesti käsillä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #44 : 09.09.2015, 03:17:44 »
Vaihdoin tänään lämpöanturin ja virtalukonpohjan.

Pitkä startti pysyy edelleen, mutta vasta joka ~20's startti on pitkällä vietereillä.

Virtalukonpohjan vaihto vaati kynnyskotelon päällä makaamista, mutta lämpöanturin vaihtaminen ei tuottanut hikeä mitenkään.
Lukon pohjan vaihtamisesta kyljet ovat kipeänä, joten ei käy autonasentajia kateeksi yhtään!  :hello:

Pitkän startin syyksi voivat enää mennä asento-anturi ja sen liittimet/johdotus. Asento-anturi on motonet tavaraa (kuraa?) ja takalattian alla on täysin samanlainen, joten jos sen vaihtaminen muuttaa tilannetta, niin annan palautetta Broman Groupille ja huolella!  >:(
Täytyy mitata skoopilla asia ensin ja sitten hutkia asiaa.....

Jos tutkimisen jälkeen hutkin, niin hutkin todella huolella!  :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu

Olen kuitenkin tuolle Broman Groupille kantanut rahaa 20-30 t euroa kaikkineen....   :peetu:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo