Kulkukoira  Proturbo

Veteraanin hankinta

  • 35 Vastauksia
  • 67387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Veteraanin hankinta
« : 06.11.2010, 14:29:34 »
Kaikki veteraaniautojen hankintaa ja arvoa koskevat kysymykset tänne.

Poissa Untzikkss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #1 : 13.02.2011, 17:55:59 »
Eli olen hankkimassa vuoden -68 amazoonia ja siinä on katsastus mies sanonu 2v sitten että ens leimaamiseen pittää pohjaa vähän paikata eli net aman normi paikat eli etu loksujen alta ja jalkatiloja ja vararengas koteloa. Onkos suomessa mitään osa toimittajaa joka toimittaa näitä osia vai pittkö veistää pellistä itse??
Volle 945 2.4 DTiC -94, vw kupla -67, + kaikkea muuta romua

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #2 : 13.02.2011, 18:22:14 »
Motonetista saa jotain, näköjään on vaan valikoima aika paljon heikentynyt, myös tavallisesta varaosaliikkeestä kannattaa käydä kysymässä. Jos nämä eivät tuota hedelmää, niin kannataa ottaa yhteyttä tälläkin foorumilla kirjoittelevaan nimimerkkiin "Jupetti", hän toimittaa veteraaniosia Ruotsista. Vaihtoehtoisesti voi tilata netin kautta osia Ruotsista myös ihan itse. Linkkejä eri osakauppoihin:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=239.0

Aika helppo nuo mainitsemasi kohdat on korjata suorastakin pellistä tehdyilla paloilla. Varapyöräkotelo on ehkä vähän haasteellisempi, jos on oikein pahassa kunnossa.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #3 : 08.06.2011, 19:33:17 »
Älkää heti lynkatko! :D   Mutta kiinnostaisi joku vanhus, 142,133, amatsonikin ehkä, hiukan päivitetyllä tekniikalla. Eli kun alkaa olla tilanne että toista autoa oltaisiin vailla niin heräsi ajatus työmatkojen taittamisesta jollain vanhuksella.

Eli auto olisi ihan käyttörassi, tuo 945 classic hoitaa ykkösauton virkaa.  Onko näihin paljonkin vaihdeltu esim lh2,4 motteja?? Joku b230f kun on ehkä kestävin ja varmin tekniikka minun mittareilla.

Kertokaa kokemuksia/kuulopuheita, moisista projuista. 8)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #4 : 08.06.2011, 19:51:05 »
Älkää heti lynkatko! :D   Mutta kiinnostaisi joku vanhus, 142,133, amatsonikin ehkä, hiukan päivitetyllä tekniikalla. Eli kun alkaa olla tilanne että toista autoa oltaisiin vailla niin heräsi ajatus työmatkojen taittamisesta jollain vanhuksella.

Eli auto olisi ihan käyttörassi, tuo 945 classic hoitaa ykkösauton virkaa.  Onko näihin paljonkin vaihdeltu esim lh2,4 motteja?? Joku b230f kun on ehkä kestävin ja varmin tekniikka minun mittareilla.

Kertokaa kokemuksia/kuulopuheita, moisista projuista. 8)

Hyvin pärjää veteraanilla työmatkajossa. Kesäisin ehkä kaipaa ilmastointia, mutta eipä sekään mikään iso puute ole. Uudempia moottoreita on asennettu menestyksekkäästi, mutta hyväkuntoisella Srömberg kaasarilla olevalle B20A moottorille mikään ei vedä vertoja. Kulutus kohtuullista ja käyntiääni ja toimivuus aivan huippuluokkaa. Eli mielstäni makuasia minkä moottorin haluaa. Vähemmällä vaivalla pääsee, jos kayttää orkkis moottoria, mutta ehkä hieman taloudellisemman saa jollain ruiskutekniikalla.

P.S. Tämä on Volvo aiheinen keskustelupalsta, eli tänne ei ole hyvä sekoittaa muita merkkejä. Viittaan mainitsemaasi mallimerkintään, 133  :2funny:

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #5 : 08.06.2011, 19:59:21 »
Oho, no 144:ää tarkoitin!   ;D

Poissa jim doe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Vrcf, Svk, Lahden volvokerho
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #6 : 09.06.2011, 07:39:36 »
Otin amazonin nyt käyttöön ja ajelen sillä työmatkoja 130 km / pvä. Perustekniikka ja kulutus maltillisella ajolla tuon 8,5.
Ja työpäivä alkaa hymyllä  ;D
Team Pahka lopopower
amat 68 farkku sport ja 70
Opel Corsa van :-)

Poissa walker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #7 : 09.06.2011, 14:24:19 »
Duettihaaveet taas elää,miksei PV:kin 8)
Team Pahka Rules!
Exät:Amazonit-67,-69-69,70,343-79,2x245
nyxä:745-91

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #8 : 09.06.2011, 15:24:21 »
Otin amazonin nyt käyttöön ja ajelen sillä työmatkoja 130 km / pvä. Perustekniikka ja kulutus maltillisella ajolla tuon 8,5.
Ja työpäivä alkaa hymyllä  ;D

8,5  :o Mitä hittoa. Oma vie lähemmäs 13-15 normi ajossa  :idiot2:   Käy kyl mun mielest vähä rikkaalla. Täytys vissii kokeilla säätää toi strömppä.

Poissa TNT--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #9 : 04.08.2011, 16:00:23 »
Te joilla on 142 völvöt niin paljonko teillä on verot ja vakuutukset vuodessa?

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Veteraanin hankinta
« Vastaus #10 : 04.08.2011, 23:59:40 »
Mulla olleessa 142:ssa oli liikennevakuutus vuodessa rapia 300 euroo. Verothan on normi satkun luokkaa ellei jopa halvemmat? Aken sivuilta löytyy se taulukko noille veroille.

Kulutuskeskusteluun liittyen, tankkasin Amazonin Varkaudessa täyteen ja ajoin Kuopioon. Sain tungettua tankkiin väkisellä 4,95 litraa. Matkaa tuli se noin 70 kilsaa. Tankkasin seuraavan kerran Iisalmessa ja tankkiin meni taas alta kymmenen litraa. Että aika pikkuruokanen. Uudemmat syö enempi...
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Ostanko Amatzonin?
« Vastaus #11 : 04.10.2011, 11:04:38 »
Terve

Ensiksi täytyy heti sanoa, että sori jos tulee vanhan kertausta, mutta avaan nyt kuitenkin uuden aiheen. Olen lukenut täältä juttuja ja muualta netistä mutta muutama asia kaipaisi hieman lisä valotusta.

Olen siis jo pidemmän aikaa katsellut itselleni projekti/kesäautoa ja kyllä se pitää amatzoni nyt hommata.  ::) Käyttöautoa ja muita moottori vehkeitä olen kyllä ruuvaillut, mutta ns. harrasteautoa ei vielä ole ollut. Mihinkä kannattaa sitten kiinnittää huomiota kun lähtee sitä uhria ostamaan ns. tyyppikohtaset jutut, en nyt tarkoita että katsoa onko pellit missä kunnossa jne. mutta jotain muuta tärkeää ja huomioitavaa, jonka ns. kyseisen merkin harrastajat tietää. Mites kuinka hyvin noihin saa alkuperäisiä/tarvike osia, suomesta/ulkomailta? Mites minkä hintaisia ja helposti/vaikeasti hommattavia ne on esim. jonnekin muihin erimerkkisiin, mutta  samanikäisiin verrattuna? Tai millaisia kokemuksia on ama harrastajilla tullut vastaan ja mitä nyt tekisin toisin? Muutenkin sana on vapaa ja vinkkejä otetaan vastaan.

Kiitokset jos joku viitsii vastailla.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Ostanko Amatzonin?
« Vastaus #12 : 04.10.2011, 11:37:13 »


Osta niin kallis ja hyvä kuin sielu sietää, se tulee aina käytännössä halvemmaksi. Pientä laittamista niissä hyvissäkin on. Maalaus teetätettynä on pohjatöistä (ja kuinka paljon itse tekee) riippuen 1000 - 4000 €, itse en enää taida jaksaa ostaa autoa joka pitää maalata, yhden sellaisen olen entisöinyt.
Kaikkia osia saa ja huomattavasti helpommin kuin moniin muihin autoihin, peltiosat ovat ajoittain hieman kortilla. Mutta ilmaisia eivät nekään ole. Peltien kunto on ratkaisevaa, helposti ruostuvia kohtia ovat lokasuojien reunat, lokasuojien kylkipalat konehuoneessa kuten myös runkoaisat, juuri kohdassa missä ne sukeltavat auton alle. Myös poikkipalkit etuistuinten alla tuppaavat happanemaan. Kaikki kromiosat ovat kalliita ja ne pitäisi olla kunnossa jos museoautoa havittelet. Suuret kumiset lattiamatot ovat myös arvokkaita, n. pari sataa kappale muistaakseni ja vanhoissa ne ovat yleensä lahot. Ylivaihde on mahtava lisä maantieajossa, eli sellainen on kovin toivottava varuste.

Omia suosikkivuosimallejani ovat 1965 ja eteenpäin, tuolloin penkit muuttuivat totaalisesti ja ainakaan oma selkäni ei tykkää niistä vanhemmista. Kahdessa viimeisessä vuosimallissa on vakiona kaksipiirijarrut ja tehostin, aiempiin voi tehostimen lisätä (mitä suosittelen kaikille) mutta piirejä on vain yksi.
Itse hakisin Ruotsista valmiin auton, tarjontaa on, hintataso maltillinen ja vero muutamia kymppejä. Tätä ennen tietysti varmistaisin autolle löytyvän talvisäilytyspaikan.

Ja jos oikein hyvän tummanvihreän haluat, voi sellainen olla myynnissä tulevana keväänä  ;)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Ostanko Amatzonin?
« Vastaus #13 : 04.10.2011, 11:47:04 »
Oma suosikki  on 67 ja uudemmat. 66:sessa on taka-akselin tuenta peltisillä tukivarsilla. Vm 67 tullut putkitukivarsiratkaisu on mielestäni paljon parempi. B20 mallit (69-70) on taas vaijeritoimisella kytkimellä ja kaksipiirijarruilla. Näitäkin ominaisuuksia moni arvostaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Ostanko Amatzonin?
« Vastaus #14 : 04.10.2011, 11:47:11 »

Tämän ottaisin heti vakavasti harkintaan, hyvä historia ja ylivaihde:

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_Amazon__en_parla_for_veteranbilalskaren_35979188.htm?ca=11&w=3

 

Kulkukoira  Proturbo