Samppasport  Futurez

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441186 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #660 : 24.05.2017, 20:28:38 »
Eikö astekiristys nimenomaan ole venyvien pulttien juttuja.

Käsittääkseni astekiristyksellä tavoitellaan sitä, että kitka ei vaikuta lopulliseen kireyteen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #661 : 24.05.2017, 21:40:26 »
Käsittääkseni astekiristyksellä tavoitellaan sitä, että kitka ei vaikuta lopulliseen kireyteen.
Itse asiassa sillä tavoitellaan tiettyä venymää pulttiin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #662 : 25.05.2017, 15:03:08 »
Venyvienkin pulttien pitäisi kestää, esim. tässä tännekin joskus linkatussa projektissa vakio pultit ja pahvi. 2,6bar ahtoa 673hp http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=286614
Yleensä kansipahviongelmat kielivät vain nakutuksesta.

Tosin on omaankin vinokoneeseen vaihdettu tavalliset 12.9 pultit, eipähän tarvitse miettiä pitäisikö ne vaihtaa avattaessa.

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #663 : 13.06.2017, 07:26:37 »
Mikäs ahdin olisi tähän setuppiin fiksu jos jotain 350-400 hepoa ollaan hakemassa? Hx35 vaiko joku Garretti?

B230FK uudelleen rengastettuna ja laakeroituna + h-profiilit
530 isomilla pakovenoilla vähän siposteltuna
KL-Racing plenum imusarja
KL-Racing T2 nokka (280ast, nosto 11.3, lsa 112ast)
3" dp + 2,5" katilta taaksepäin
Pakosarja omavalmiste?
Suuttimet?

Tarkoitus olisi LHoolla ohjata kun tuli ostrichkin hankittua.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2017, 08:00:11 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #664 : 18.06.2017, 17:20:23 »
Tässä olisi oma resepti sinne +300 hv kerhoon, aihiona on 945 -95 SE 2.3 turbo.

Penkissä saatiin 257 hv ja 351 Nm. Ahdot tosin tuppasivat rullilla nousemaan 1 bar kieppeille 0,8 bar kellolla. Vähän on vielä matkaa +300 hv lukemiin.

Tähän mennessä tehtyä:

Ahdin: Mitsu 19T suoralla lähdöllä vakion tilalle
Voimansiirto: Automaatti AW70L -> M90 + SRE asetelma ja dieselin levy
Nokka: Nyt VX3
Putkisto: 3" RST/haponkestävää alusta loppuun
Kansi: Vakio 530
Kanget: Vakiot
Cooleri: KL-Racingin "Bolt on"

Kummasti auto virkistyi noillakin osilla. Moottori kyllä kaipaa isompia suuttimia ja siten moottorinohjaus (LH) säätöä, joten siinä olisi tulevia muutoksia.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #665 : 18.06.2017, 19:40:32 »
Tässä olisi oma resepti sinne +300 hv kerhoon, aihiona on 945 -95 SE 2.3 turbo.

Penkissä saatiin 257 hv ja 351 Nm. Ahdot tosin tuppasivat rullilla nousemaan 1 bar kieppeille 0,8 bar kellolla. Vähän on vielä matkaa +300 hv lukemiin.

Tähän mennessä tehtyä:

Ahdin: Mitsu 19T suoralla lähdöllä vakion tilalle
Voimansiirto: Automaatti AW70L -> M90 + SRE asetelma ja dieselin levy
Nokka: Nyt VX3
Putkisto: 3" RST/haponkestävää alusta loppuun
Kansi: Vakio 530
Kanget: Vakiot
Cooleri: KL-Racingin "Bolt on"

Kummasti auto virkistyi noillakin osilla. Moottori kyllä kaipaa isompia suuttimia ja siten moottorinohjaus (LH) säätöä, joten siinä olisi tulevia muutoksia.

Onks sulla siis IMM, suuttimet ja LH vielä koskemattomat?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #666 : 18.06.2017, 20:15:50 »
IMM ei ole koskettu, mutta lastutettu on edellisen omistajan toimesta. Suuttimia ei ole vielä laitettu isompia, mutta kohta nekin löytyy ja sitten LH:takin pitää rukata. Tuo penkkitulos oli yksi polkaisu, ajan nyt siinä 0,6 paineella, kun lappu lattiassa ei oikein voi mennä. Ilman muuta ohjausta on säädettävä, jotta kaiken saa kohdalleen kun sillä polkee menemään.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #667 : 24.08.2017, 21:01:25 »
Arvon foorumilaiset!
Miten ois parasta lisätä vähän hönkyy pienillä kustannuksilla b230fk+m90 940 kartanoon? Ja mites kun nuo ahdot tuntuu karkailevan 1.5bar ja melkein heti laskee 1bar ja liimautuu siihen? 1.3bar ois tarkotus saaha. Painevuotoko?
Tämän hetken setuppi:
15g ahdin
Kiina cuuleri
Bosch 440cc suuttimet
Vapari suodatin
Tonin bensa ja sytkälastut
012 immu

Oisko vaikka A nokka vai VX3?
Mites kannattaako bensapaineita nostella?
Varmaa 3" downpipe+katti ois huva? En haluu mitää amispärinöitä..

Kytkimen kait pitäs kyllä huoletta kestää kun on 6 lapanen jousitettu sintteri+sre 763+potta?

Kiitokset jo etukäteen!  :)
« Viimeksi muokattu: 24.08.2017, 21:03:15 kirjoittanut Arzi95 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #668 : 24.08.2017, 21:22:47 »
Arvon foorumilaiset!
Miten ois parasta lisätä vähän hönkyy pienillä kustannuksilla b230fk+m90 940 kartanoon? Ja mites kun nuo ahdot tuntuu karkailevan 1.5bar ja melkein heti laskee 1bar ja liimautuu siihen? 1.3bar ois tarkotus saaha. Painevuotoko?
Tämän hetken setuppi:
15g ahdin
Kiina cuuleri
Bosch 440cc suuttimet
Vapari suodatin
Tonin bensa ja sytkälastut
012 immu

Oisko vaikka A nokka vai VX3?
Mites kannattaako bensapaineita nostella?
Varmaa 3" downpipe+katti ois huva? En haluu mitää amispärinöitä..

Kytkimen kait pitäs kyllä huoletta kestää kun on 6 lapanen jousitettu sintteri+sre 763+potta?

Kiitokset jo etukäteen!  :)
Ahtojen karkailun saat kuriin vaihtamalla bleediin kuulajousiratkaisun sijasta. 1.3bar 15g:llä tarkottaa nakurikastusta, mustaa savua ja tehonlaskua, tuo ahdin ei tuota mitään muuta kun lämpöä noilla ahtopaineilla. Ahtopaineiden säätö semmoseks että ne pysyy kurissa, kunnollinen kokoonpanoon oikeasti tehty lastu, isompi dp+katti ja esim lähes läpivirtaava "turbo"-vaimennin esim. motonetista on setti millä sais rykiä lisää ja äänet pysyy hillittyinä, keskipytyksi käy ihan joku läpihuutava. Tekisin 2.5" jo läpi tuommosessa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #669 : 25.08.2017, 16:36:06 »
Ahtojen karkailun saat kuriin vaihtamalla bleediin kuulajousiratkaisun sijasta. 1.3bar 15g:llä tarkottaa nakurikastusta, mustaa savua ja tehonlaskua, tuo ahdin ei tuota mitään muuta kun lämpöä noilla ahtopaineilla. Ahtopaineiden säätö semmoseks että ne pysyy kurissa, kunnollinen kokoonpanoon oikeasti tehty lastu, isompi dp+katti ja esim lähes läpivirtaava "turbo"-vaimennin esim. motonetista on setti millä sais rykiä lisää ja äänet pysyy hillittyinä, keskipytyksi käy ihan joku läpihuutava. Tekisin 2.5" jo läpi tuommosessa.

Mites saisko tuon paremmin toimimaan just tuolla bensapaineen säätimellä? Nostas vähän paineita niin tuotto paranee? Ja miten tuon nokan laita, onko A nokka hyvä?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #670 : 25.08.2017, 21:44:37 »
Bensanpaineen nosto on henkistä hyvinvointia, ei nosta tuottoa juurikaan mutta nostaa bensapumpun rasitusta kovasti. A-nokalla saat huonomman tyhjäkäynnin ja vetoalueen siirtymistä ylemmäs, mutta muutos maksimitehoon on varsin pieni. VX toimii käynnin suhteen paremmin, M on noin 5e hintainen ja sillä T:n tukkoista yläpäätä saa venytettyä vähän pitemmälle menettämättä traktorimaista alavetoa. Ja verraten pienellä ahtimella en jaksa uskoa nokan silti rajoittavan huipputehoa, kyllä se on ahdin mikä ensinä tukkoon menee.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Arzi95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #671 : 25.08.2017, 23:06:06 »
Bensanpaineen nosto on henkistä hyvinvointia, ei nosta tuottoa juurikaan mutta nostaa bensapumpun rasitusta kovasti. A-nokalla saat huonomman tyhjäkäynnin ja vetoalueen siirtymistä ylemmäs, mutta muutos maksimitehoon on varsin pieni. VX toimii käynnin suhteen paremmin, M on noin 5e hintainen ja sillä T:n tukkoista yläpäätä saa venytettyä vähän pitemmälle menettämättä traktorimaista alavetoa. Ja verraten pienellä ahtimella en jaksa uskoa nokan silti rajoittavan huipputehoa, kyllä se on ahdin mikä ensinä tukkoon menee.

Riittääkös nuo 440cc suuttimet, jos laittaa joskus hamassa tulevaisuudessa esim mitsun 19t? Sillä varmaa pääsee n. 300hp luokkiin?

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #672 : 26.08.2017, 11:24:13 »
Taitaa olla vähä siinä ja siinä, ei jää nakurikastukselle paljo varaa.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #673 : 26.08.2017, 12:48:16 »
Mitähä mahdetaan saada  ???

B230FT rempattuna
531 laiteltuna isommat pakovenat yms
h-profiilit
20T mitsu
570cc suuttimet
3" putkisto ja katin jälkeen 2,5"
V-nokka
Kl-racing cuuleri
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 12:58:09 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #674 : 26.08.2017, 18:38:01 »
Riittääkös nuo 440cc suuttimet, jos laittaa joskus hamassa tulevaisuudessa esim mitsun 19t? Sillä varmaa pääsee n. 300hp luokkiin?

Suuttimesi ovat auttamattoman pienet ~300hv lukemiin turvallisesti. Paineen nostollakaan noita ei saada riittämää, ellet halua käyttää +8 baarin paineita (ääliömäistä).

Noista suuttimista vielä sen verran, että noita suutinlaskureita löytyy verkosta pilvin pimein, joten KVG.

Noista nokka-akseleista sen verran, että overlap turbossa on pahasta aina, ellei konetta kierrätetä todellakin siellä 10 000 rpm nurkissa. Kuten sanottu, turboon T tai M. VX vetää ylhäällä, muttei mitenkään ihmeellisesti verrattuna noihin overlapittomiin nenäkeppeihin.

Myöskin siellä +200hv yläpuolella mitkään bulkkilastut eivät toimi edes siedettävästi. En nimittäin ole saanut kertaakaan samanlaista kartan muotoa aikaiseksi missään säätämässäni vinokoneessa ja olen niitä jokusen säätänyt.
Samankaltaisia ne saattavat olla jossain määrin, mutta yksilöerot alkavat näkyä aika voimakkaasti kun puhutaan vakiomoottorin tehojen tuplaamisesta.  Tietysti jos hyväksyttävää on saada jopa 60% mahdollisesta potentiaalista niillä paineilla mitä käytössä on, niin meneehän ne tietysti sitten.  :idiot2:

Ylipäätään yleisesti suosittelen lukaisemaan seuraavan kirjasen (löytyy myös kirjastoista).
http://www.adlibris.com/fi/kirja/nelitahtimoottorin-virittaminen-9789524720649

Siellä kerrotaan perusasiat nokista, pakoputkista yms. jutuista, ihan selvällä suomenkielellä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira