Proturbo  Autodiagnoosi

81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot

  • 20 Vastauksia
  • 10957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Moi!

Tässä konetta kasatessa on alkanut ihmetyttää tinalohkojen järjetön kuluminen. Onko tuo ihan yleistä vai onko mulle vain sattunut nyt silmien alle törkeän huonosti pidettyjen autojen koneita(3kpl). Oikeastaan kaikki siinä kunnossa että nippanappa 0.5mm ylikokokaan onnistuu. Mittauksien tulokset saan koneistamolta pikapuoliin, et pitääkö alkaa metsästää sitä hyvää lohkoa jostain. Kilsoja on toki takana 300 tonnia plusmiinus jotain kaikilla, mutta vastaavasti ajettuja fodrin zetecejä purkaneena ihmetys oli suuri kun niissä nyt ei rappua ole kyllä ihmeemmin esiintynyt. Onhan noi tonnin aihiot kyllä aina vähän mielenkiintoisia ja yhdenkin ostin 2.0 moottorisena ja olihan sielläkin jo 90mm 2.3 kampura asennettuna. Onko muilla vastaavia kokemuksia. Hirvittää vain tehojen nosto tuollaisenaan kun tuntuu, että mäntä heiluu pytyssä niinkuin järjettömän m****u mielettömän p******ssä.... ???

Lisäksi Volvoja vähän huonosti vielä tuntevana kiinnostais et miten noi T5 orkkismännät kestää kierroksia? Katuauton 400hv/tai se 100hv per pytty nyt on vähän vielä eri kuin jos sitä aletaan
ottaa kierroksilla ulos. Onko kenelläkään esim. mailikäytössä enää vakiomäntiä?
Ne mahlet on kyllä aika jykevän tuntuiset ja on siellä joku mystinen metallipantakin helmassa jäykisteenä.

En ainakaan yhtäkkiä löytänyt ennakkotapauksia räjähtäneistä vakiomännistä, onko niitä?

Tehotavoitteena itsellä se joku 400-500hv maksimissaan. Mut kiertääkkin pitäis ja käyttötehon olla yli 4000rpm kun ratakäyttöön tulee. Onko wisecot se ainut tie? SPM kiinnostais muuten mutta tuli jo 139.5 veivit hommattua ja ne ei käy päikseen SPM mäntien kanssa kun niissä on väärä puristuskorkeus. Lisäksi kun vien kammen+muut pyörivät bobweight painotettavaksi, niin olis kiva tietää jo tarkasti mitä jatkossakin tarvitaan eikä viitsi maksaa painotuksesta kahteen kertaan jos vakiomännät alkaa huimaamaan jossain vaiheessa.

Tekeekö Wössner edes mäntää kasipätkään?

-M

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #1 : 26.01.2017, 09:50:39 »
Hieman yleistäen voisi sanoa, että T5 lohkot ennen vuosimallia -99 ovat todella kuluneita. Tuohon aikaan moottorista tuli uusi "versio" RN, jossa on muutoksia oli sylinteriputkien ja mäntien / männänrenkaiden materiaalien lisäksi myös kampikammion huohotusreiät. Nuo uudemmat lohkot ovat järjestäin paremmassa kunnossa.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7581
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #2 : 26.01.2017, 11:20:41 »
Vanhemmissa vitos- ja kutoskoneissa on ihan arpapeliä miten kuluneet pytyt niissä on. Useampia kutosen lohkoja olen pistänyt romuun sen takia. Timmi vakiolohko tai ylikokoporaus on ne perusvaihtoehdot.

Itsellä on vakiot turbon männät kestäneet 110hv/kpl ja yhden sulaneen kannen maililla ::) Eihän konekaan toki kierrä kuin enintään 7600rpm, koska perävälitys on sopiva. Etuvedossa välityksen vaihto on tietysti eri juttu.

Wössneriä on saatavilla, maahantuoja on Koivula motorsport. Eri asia on saako siihen yhteyttä ollenkaan. 9XX-parts on jälleenmyyjä, mutta hinta on kovempi kuin Koivulalla, koska ei saa sisään niin halvalla Wössneriltä.Miten muistan katselleeni aiemmin, että SPM:n mäntiä sai 139,5mm veiville? Onhan se varmaan yleisin tinakoneversio jota rakennellaan.

« Viimeksi muokattu: 26.01.2017, 11:22:22 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #3 : 26.01.2017, 12:41:02 »
Muistan kuulleeni erään joka toi 960:sen Volvon Saksasta.
Kone oli niin väljä ettei olisi riittänyt toinenkaan ylikoko moottorin kuntoon saattamiseksi.
Männät kannattaa ottaa suoraan JE:ltä.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #4 : 27.01.2017, 08:19:39 »
Itse olen ajanut Wisecoilla ja ei niissäkään mitään ongelmaa ole.

Miksi pitää ehdottomasti olla JE?   

Seuraavaksi menee testiin Ross.

Vakiomännät tappaa nakutus ,eli sitä on vältettävä kuin ruttoa...   
Tällä hetkellä mulla käytössä 116hv pytty vakio männillä, tosin motti vasta dynotettu sille teholle, jos pysyy hyvin kasassa on reservissä vielä nostaa teho 133hv per pytty sitten luulis jo pikkuhiljaa antautuvan.
Mailille en ole menossa.

 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #5 : 27.01.2017, 09:40:02 »
Kiitos vastauksista!

joo nämä on juurikin niitä pre -99 lohkoja kaikki. Todennäköisesti tässä rakennellessa menee ne takomännät sisään ja
lohkon poraus nyt ei mulle tutunkauppana hirmuisia kustanna. Mutta harmittaa kun ihan ok kuntoiset vakiomännät jää käyttämättä, edellinen kaveri oli ne rengastanyutkin uudelleen.
Setti on muuten myynnissä jos jotain kiinnostaa...

Toivotaan nyt että joku noista lohkoista menee 81,5mm poruuksella kuntoon. Muuten täytyy sitten hankkia uudempaa revisiota.


Maksimikierrokset tuossa kokoonpanossa siellä 8000rpm tuntumassa meilläkin. Mutta ajon luonteesta johtuen siellä myös ollaan aika paljon. Arviolta sellainen 4500-8500 on se alue jolla nyt liikuttaisiin. Ehkäpä noi vakiomännätkin vois olla vaihtoehto jos vain löytäis sopivasti timmin lohkon jostain. Detonaatiohan se on paha aina. Vakiomännillä on itekkin tullut ajettua reilusti yli tehtaan kiekkarajoittimen. Mutta tässä kohtaa kyllä huimaa jo nuo välykset jotka aiheuttaa väistämättä omat värinänsä männän helmaan.

Voiko muuten RN lohkon rakentaa vanhan revision kannella ja muilla 850 hilppeillä?
Jakopäät jne onko niissä eroja?

Täytyy nyt kostoksi koittaa olla yhteydessä Koivulaan josko sieltä männät sattus saamaan...

SPM olis kyllä kiva vaihtoehto kun veiveineen siellä tonnin tuntumassa on hintakin. Kysyin sieltä jo ja vain tuolla matalalla onko se nyt sit tuo V70 puristuskorkeudella saa mäntää. Veivinhän siinä saapidemmäksi et sinänsä hyvä juttu.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #6 : 27.01.2017, 10:33:49 »
Jos vitosbensakoneen käyttäisi hyväksi niin ottaisin Volvon B5244T5 moottorin. Eli pitkäiskuisen mutta pienellä 81 mm:n porauksella olevan.
Eli viimeiset 260 hv:n T5 moottorit jotka löytyvät Volvo S60 T5:ta vm. 2005-2009 ja Volvo V70:ta T5:ta vm. 2005-2007.
Löytyisi varmaan vähän ajettujakin moottoreita.
D5 lohkoon perustuvat jälkeenpäin tehdyt bensamotit menevät jo sitten hipoilun puolelle.
Käsittääkseni tässä ollaan turbomoottoria tekemässä?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017, 21:32:45 kirjoittanut Eikka »

Poissa Borderline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #7 : 27.01.2017, 22:27:09 »
Laitan omat kommenttini tähän viestiketjuun koskien tuota 81mm porausta tai sen ylikokoja.

Itsellä viivästynyt muiden kiireiden ja harrastekamppeiden takia tuo 940 volvon 16V koneen vaihto T5 tinakoneeseen.
Kaikki tarvittava löytyy ja nyt tinakoneita ja niiden osia kertynyt jo yli oman tarpeen.

Ennen lakimuutosta moottorinvaihdon suhteen oli tuo T5 vaikeaa mieltää paikallisilla katsastusmiehillä sopivaksi moottoriksi, koska eivät hyväksyneet 960 volvoa verrokkiautoksi moottorin vaihtoa silmällä pitäen.
No aikahan on muuttunut ja nyt onnistuu tuo T5 leimata suoraan mutta aiemmin oli jo suunnitelma valmiina ja ehkä tästä on apua muille harrastajille jotka painii tehorajojen ja litratilavuuden kanssa.

Paketti sisältää: vm 2000 C70:sen B5204 moottorin, eli valmiiksi RN-lohko kampikammion tuuletuksella ja 81mm poraus. Tehoa tässä "voimapaketissa" 160hp ja hyvä lähtökohta esim. muutoskatsastuksessa tehonsa puolesta.
Eli poraus OK vakiona tai 0.40 tai 0.50 ylikoolle.
Kampena voi ( ja kannatta ) käyttää 90mm RN kampea keveytensä takia. Näitähän on jo helposti saatavilla.
Tuo RN kampi myös hyvä noihin ennen 99 valmistettuihin moottoreihin.
Minulla taas tulossa uudemman ns. RNC:n kampiakseli B5254T moottorista (poraus noissa 83mm ja tässä oli vielä tupla VVT pyörät, eli imu ja pakopuolella ). Kampparissa 93.2mm iskunpituus ja samalla tuo RN kampien keveys  :)
93.2mm kampparilla, 139.5mm H-profiileilla ja noilla SPM männillä voisi saada mukavan alakerran rakennetuksi ja mikä parasta, niin alkuperäinen 2L moottori stanssaus säilyttäen näyttää päällepäin puhdittomalta orkkis "hiirimoottorilta".

Kansista sen verran, että omaani tulee early hydraulisilla nostimilla tuleva versio ja tuohon jo hankittuna GLT-nokat.
Käyttötarkoitukseeni aivan sopiva setti, mutta nuo RN-kannet kovilla nostajilla ja mielestäni paremmilla kanavilla kiinnostaisi. Nokka-akselit vain tarvisi sitten jossain vaiheessa ostaa ENEM:ltä tai sitten hiotuttaa orkkis nokat.
VVT-pyörä täytyisi deletoida tai hankkia uudet säädettävät nokkapyörät.
RN kannessa kun on nuo kovat nostimet, niin ei tule se noin 7500r/min rajoittamaan niin herkästi kuin early hytikkakannessa.


Volvot: PV 444 -54, Amazon -61, 244 GL -81, 244 GL -85 , 745 TIC -89, 940GLT -91, V70 -98, S80 -08, XC90 -10
+ Buick Special 2dHT -57, Ford Mustang HT 64 1/2 , Ford Mustang GT -94
https://www.garaget.org/Buick57

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #8 : 28.01.2017, 00:54:25 »
93,2mm iskulla ja tuolla vanhan mallin veivillä tahtoo männät ottaa kampuran limppuihin alakuolokohdassa sekä veivisuhde on huonontunut entisestään. Oman koneeni kasasin juuri kuitenkin kyseisillä osilla, paitsi että männät on T5 vakiot. Hioin männistä pois tavaraa männäntapin kohdalta, joten ne mahtuvat nyt pyörimään, mutta ehkä tuo ei silti kaikkein luotettavin ratkaisu ole. Luultavasti SPM männillä tilanne on aika sama, koska tuossa kohdin on melko saman verran oltava tavaraa männästä riippumatta männäntapin ympärillä, jos männät ovat siis vakiolla 23mm tapilla.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #9 : 28.01.2017, 14:30:21 »
Bensavitostinakoneen 93.2 mm iskulla oleva kampiakseli on jo vakiona 143 mm:ä pitkällä kiertokangella. Ei sinne ainakaan lyhyempää kannata laittaa kuin vakio.
Parhaan vitoskannen saa S60 R:stä tai V70 R:stä vm. 2005 tai uudemmista.

Jos JE ei kelpaa niin onhan noita muitakin mäntävalmistajia..

Venoliaa pidetään todella hyvänä mäntänä myös. Kuultu kovaa ajaneilta hemmoilta.

Koko lista.

http://www.jepistons.com/

http://www.cp-carrillo.com/

http://www.omegapistons.com/ Accralite kuuluu nykyään samaan firmaan.

http://www.venolia.com/

« Viimeksi muokattu: 28.01.2017, 19:25:23 kirjoittanut Eikka »

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #10 : 28.01.2017, 20:03:37 »
Joo turbokonetta ollaan tekemässä. Aikalailla perusteissa pitäydytään, mutta periaatteella että alakerta tehdään nyt ja kerran jos nälkä kasvaa.
Auto on tosiaan etuvetoinen ja nippanappa 1000kg painoinen viivalla. Quaifen lukko ja 200 leveät slicksit niin nähtäväksi jää paljonko tuosta voimasta menee tiehen asti...:D

JE männistä tulee hinta alkuviikosta jotain toistatonniahan ne on setti ilmeisesti mutta ovat kyllä hyvät.
Wisecotkin on omissa koneissa ja tuttavapiirissä toimineet hyvin, varmaan ne on yleensä sit aina sellasissa yheyksissä paskoja paskoja kun tuollaiseen vanhaan kuluneeseen pannaan ahtojen ja "penan lastun" kaveriksi puolenmillin helmavälyksellä niitä "takoromuja"... :D

Alkuperäinen tarkoitus oli tehdä tästä kierroskone 2.0 77mm kammella. Ja sellaisen auton luulinkin ostaneeni mutta toisin kävi... :D
Onhan tuo 90mm iskuinen kone kivan yleinen ja osia löytyy halvalla.
Ja tosiaan perus H vaihdelaatikolla tullaan ajamaan niin ei tuosta isosti kiertävästä nyt niin paljon iloa ole ilman helposti välitettävää seqventiaali lootaa kun ei mikään drifteri tule vaan pitäs vetää aika leveästi kuitenkin.

Eiköhän näillä nykyisillä saada tuo alakerta kasaan ja kyllä lähden hydraulisilla kupeillakin viellä aluksi koittamaan. Jatkossa ne kovat painimet tai ehkä koko kansi ja nokat.
Pitäs sit jo ihan kiitettävästi liikkua ja saa keskittyä siihen että auto pysähtyis ja kääntyiskin johonkin...


Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #11 : 29.01.2017, 01:56:48 »

JE männistä tulee hinta alkuviikosta jotain toistatonniahan ne on setti ilmeisesti mutta ovat kyllä hyvät.
Wisecotkin on omissa koneissa ja tuttavapiirissä toimineet hyvin, varmaan ne on yleensä sit aina sellasissa yheyksissä paskoja paskoja kun tuollaiseen vanhaan kuluneeseen pannaan ahtojen ja "penan lastun" kaveriksi puolenmillin helmavälyksellä niitä "takoromuja"... :D


Siis ihan vaan kentältä kuultua että Wisecon ja Wössnerin mäntien laatu olisi huonontunut.
Ross:in tekemiin mäntiin en ota kantaa.
Joka tapauksessa tehokkaista autoista puhutaan.
Niin ja lohkot eivät ole olleet väljiä ja moottorinohjaus on ollut kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2017, 13:29:42 kirjoittanut Eikka »

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #12 : 29.01.2017, 09:58:58 »
Ei liity aiheeseen mutta itselläni ja kaverilla wicekon raaka laki männistä kokemuksia 3 sarjan verran jotka kaikki tahmoivat männänrenkaiden yläpuolelta kiinni vinokoneessa(yksi sarja oli nyt tarkemmin muisteltuna ford ohc ahto moottorissa).poraukset yms oli hoidettu valmistajan ohjeiden mukaan eri koneistamoissa.paras selitys mäntä myyjältä oli että ottaa kannen tiivisteeseen kiinni vaikka mäntä jäi 3 milliä alle tiivisteen yhdessäkin moottorissa.myös 1 mä nnän tappi meni kieroksi joskus noista.niissä taisi silloin ollakkin tunnetusti ongelmaa.en jaksanut alkaa enää kikkailemaan vaan otin sit wösnerit vapari ralli moottoriin.se moottori on ollut vuosia avaamatta ilman ongelmia nyt ajossa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2017, 22:19:07 kirjoittanut hx40 »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #13 : 29.01.2017, 13:38:46 »
Ei liity aiheeseen mutta itselläni ja kaverilla wicekon raaka laki männistä kokemuksia 3 sarjan verran jotka kaikki tahmoivat männänrenkaiden yläpuolelta kiinni vinokoneessa.poraukset yms oli hoidettu valmistajan ohjeiden mukaan eri koneistamoissa.paras selitys mäntä myyjältä oli että ottaa kannen tiivisteeseen kiinni vaikka mäntä jäi 3 milliä alle tiivisteen yhdessäkin moottorissa.

Olen kuullut samaa. Sekä Wisecon ja Wössnerin männissä on tapahtunut likistymiä nimenomaan männänrengasurissa.
Eräässä todella tehokkaassa Fordin moottorissa Wisecon männillä kahteen kertaan ja Wössnerillä moottorikelkan moottorissa ja kyllä ihan Suomessa tapahtuneita tapauksia.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2017, 18:33:43 kirjoittanut Eikka »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #14 : 29.01.2017, 21:49:32 »
Ross:in mäntää on käytetty ainakin rallycrossissa jonkin verran. Lie ihan ok sekin?
http://www.rosspistons.com/
Wisecoita on haljennu helmoistakin.
Toki vaikea sanoa mikä on todellinen syy mutta kuulostaa oudolta.
Mielenkiintoista että lähes kaikki takomännät tulevat USA:sta Californian osavaltiosta.
Wisecot USA:n Ohiosta.
Sitä ei sitten tiedä missä nämä nykyiset takomännät oikeasti tehdään.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2017, 21:55:24 kirjoittanut Eikka »

 

Samppasport  Futurez