Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Sarkku2000 - 11.12.2023, 09:48:35
-
Moi,
probleemana päästöt. Taustana, katalysaattori pöllittiin keväällä ja vaihdettiin tarvike tilalle. Valitti koodeja P1033 ja P0420. Vaihdoin boschin alkuperäislambdat ja vikavalot sammui. Tulpat vaihdettu 21 kesällä.
Katsastuksessa CO arvo liian korkealla, 14 paikkeilla. Mistähän etsimään vikaa?
-
Ja lukemat vielä
Co%: 0,51
CO2: 14,1
HC ppm: 89
O2: 0,57
Lambda: 1,008
-
Ja katalysaattorihan oli...?
Toivottavasti ei joku bilteman perusjuttu.
Jos tulpat on vaihdettu pari vuotta sitten niin ainakin ilmanputsari vaihtoon. Oliko kone varmasti lämmin?
Öljytkin vois vaihtaa ellei just ole vaihdettu.
Voihan vikaakin oikeen olla, vaikkapa suutin vuotaa?
-
Co 0,51 on sen verran lähellä oikeaa, että katin teho on ensimmäisenä mielessä. Tarvikkeet tarvitsee usein kunnolla lämpöä jotta toimii tarpeeksi hyvin. Eli maantielenkki pienillä vaihteilla ja mahdollisesti kierrättämistä mittauksen yhteydessä