Kulkukoira  Proturbo

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Virosta noita näköjään vielä saa n. parilla kympillä, ei paha hinta:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/1360526/0-280-130-069-bosch

LH2.4 ruiskun lämpöanturi kyseessä siis, tuolla juttua tarkemmin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0

Imuletku pois edestä, tyhjäkäyntiventtiilin käänsin myös sivuun:





Pitkän 19 mm hylsyn ja nivelen tuo vaati:



Uusi anturi paikoillaan (liittimen ja muutkin puretut osat toki muistin laittaa kuvan ottamisen jälkeen paikoilleen):



Vanha oli samalla numerolla:



Sen verran mittasin, että vanha antoi n. 12 kOhm ja uusi 9 kOhm, lämpötila ulkona n. -5 C. Mittaus Biltemalaiselle yleismittarilla, eli lukemat hyvin suuntaa-antavia...

Mitään vaikutusta en vielä huomannut, pitää vähän aikaa ajella ja katsoa meneekö bensaa yhtä paljon kuin ennenkin... Tyhjäkäynti kylmänä on aika alhainen, pitää sitä tutkia... Ja meno on kylmiltään aika puutunutta, välillä tuntuu että ihan siinä rajalla ollaan että auto jaksaa ylipäätään kiihdyttää nopeutta. Lämpimänä sitten piristyy hieman, oletettavasti normaalille tasolle. (Nuo samat oireet olivat siis vanhallakin anturilla).

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Jotain pientä sain taas aikaiseksi:



Hidasta puuhaa tapella yli 30-vuotiaita puskurin kiinnityksiä auki, osa ruuveista ja muttereista olivat mädäntyneet aivan muodottomiksi...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Purkaminen on kivaa kun saa kaikessa rauhassa tehdä :)





En oikein osaa arvostaa paperiniittejä lämmityslaitteen putkiston kiinnitystapana, ilmeisesti kuitenkin ihan tehtaan jäljiltä noita tuolla joissakin kohdin lie oli...



Lämppärin vaahtomuovitiivisteet ovat toinen inhokkini, alkavat olla vähän rapsakassa kunnossa tämän ikäisessä pelissä.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Auto tyhjenee ja varasto täyttyy...






Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Täytynee purkaa myös bensalinjat ja tankki pois, jotta pääsee kunnolla leikkaamaan mädät pois.





Tankkilaite on melko siedettävän näköinen:



Tilalle on kuitenkin tarkoitus laittaa uudempi muovinen versio... ja isompi tankki.

Täytyy sanoa, että en ihan täydellisesti ymmärrä tämän auton sähkösuunnittelua... Esimerkkinä shifteri:



Muuten tuon saisi nätisti irti, mutta tuo yksi sinivihreä piuha on jostain syystä viety keppiyksikön liittimen kautta, eikä ko. piuhassa ole lähistöllä liitintä, mistä sen saisi helposti napattua irti. Otin pinnin irti liittimestä, kun en muuta keksinyt...

Toinen esimerkki on tankille menevät kaksi johtoa:



Pienemmästä reiästä on viety piuha, jonka päässä on iso liitin, ja päinvastoin... Purin pinnit irti liitinrungosta, että sain piuhan läpi reiästä... Jos olisivat toisinperin, niin kumpikin olisi mahtunut ilman purkamista...

Jälkiasennuksia olen irroitellut myös, osa on tehty ihan siististi abikoliittimillä... Toisaalta myös rosvoliittimiä, pätkittyjä piuhanpäitä yms. epätoivottuja elementtejä löytyy melko paljon. Hälytin/ajonesto saa myös lähteä:


Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Toinen johto tuolla tankin läpivientien luonahan menee perään nopeusanturille. Mulla ainakin mahtui molemmat johdot läpivienneistä menemään liittimet johdonpäissä paikoillaan. Tuo tankkilaitteen 4-napainen vaati hieman muljautusta ja uskoa mutta meni se siitä kuitenkin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
No joo, nopeusanturin piuhahan se onkin tuo toinen, ja helposti sujahti reiästä. 4-napaista en uskaltanut pakottaa pienemmästä reiästä, 80-luvun muovi voi olla jo vähän rapsakkaa  :P

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Omasta viimeksi tänään sen muljautin, anna mennä vaan  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Sain tankin päästeltyä irti:



Kaverikuvassa vanha ja uusi:





Tilavuudet ja varaosanumerot (hieman lähteestä riippuen):
Pikkutankki: 55-60 l - 3507095 Supersession(s): 1325920
Iso: 65-75 l - 3507456

Kiinnitysraudoissa ja tankkilaitteessa näyttäisi olevan pientä eroa, mutta kyllä tuon isomman meinasin saada patentoitua paikoilleen jotenkin, sitten aikanaan...

Bensalinjatkin sain irroteltua pohjasta pienellä väkivallalla:



Uudenmallisen tankkilaitteen piuhassa on muuten erilainen liitin, se varmaan mahtuisikin siitä onnettomasta reiästä mistä edellä keskustelua... Vanhanmallisessa pinnit on samassa rivissä, se on niin leveä ettei näyttäisi olevan toivoakaan saada sitä mahtumaan.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 "Pure Jenkki" ruosteprojekti jatkuu...
« Vastaus #354 : 17.10.2020, 14:47:10 »
745 jäi pois ajosta, kohtalona lienee osaluovuttajan rooli. GLE:n parsimista pitäisi jatkaa, yhden patentin jo otinkin esille vänkärin pyöräkotelosta:





Sieltä se paksun massan alta rupeaa paljastumaan:





Perinteinen "alumiinipelti ruuveilla kiinni, kittiä väliin ja massat päälle" -korjaus:





Oli jopa maalattu korin väriin konehuoneen puolelta. Mietin vain, että kuinka paljon lisävaivaa olisi vaatinut jos olisi korjannut ihan asianmukaisesti...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -87 "Pure Jenkki" ruosteprojekti jatkuu...
« Vastaus #355 : 25.10.2020, 19:50:59 »
Rasittavaa puuhaa tämä alustan siivous... About tuon verran jäljellä tuosta vänkärin etupyöräkotelosta (vanha korjaus näkyy mustalla maalattuna):



Ihan hullua hommaahan tää on, mutta katotaan nyt ainakin mitä ylläreitä näistä pyöräkoteloista löytyy kun tuli kaikki palikatki purettua eestä pois. Ja harvinaista kyllä pihassa on kaksikin ajokuntoista Volvoa ja yks mersu niin saapi rauhassa tätä tutkia.

Ensimmäinen mikä tuosta kuoriutuu suhteellisen helposti ja pääasiassa isohkoina lastuina on tuo musta massa:



Sen alta löytyy joistakin kohdista pelkkä harmaa (pohja?)maali. Saumakohdissa maalin päällä on sitkeähkö korikitti, joka paikoin on mädättänyt saumat oikein hienosti, kosteus päässyt jostain sinne väliin. Jossakin kohdissa maalin päällä on tosi sitkeä joustavan oloinen kalvo, tuossa kuvan keskivaiheilla näkyy kun olen sitä aloittanut kaapimaan pois:



Tuo "kumikalvokin" on hyvä mädättämään pellin altaan, jos kosteus sinne pääsee. Kuten kuskin puolella vähän oli havaittavissa, tunkin korvakon edessä on ruskea lähtenyt hiipimään pitkin lattiapeltiä:


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -87 "Pure Jenkki" ruosteprojekti jatkuu...
« Vastaus #356 : 03.01.2021, 13:07:13 »


Aika loppui kesken ja kiinteistön tyhjennys alkoi. Hopeanharmaa jenkki-744 GLE meni hyvään kotiin, valkoinen 745 GL purkautuu pikkuhiljaa ja kalsarinsininen 744 GL, musta 855 sekä kaikki purkuosat ovat myynnissä. Jää nähtäväksi pääsenkö kaikista eroon... Yhden Volvon meinasin joka tapauksessa jättää vara-autoksi.

Autoprojektini jatkunevat tällä foorumilla joka tapauksessa tavalla tai toisella. Toivoisin tämän aiheen lukitsemista.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5074
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 744 GLE -87 "Pure Jenkki" ruosteprojekti jatkuu...
« Vastaus #357 : 03.01.2021, 13:31:57 »

Toivoisin tämän aiheen lukitsemista.

Lukittu..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy