Autoracing  KL-varaosat

Seisontajarru pitää vain eteenpäin...

  • 16 Vastauksia
  • 5680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« : 29.06.2013, 02:05:51 »
Tuossa alkoi oikeasta takajarrusta kuulumaan ylimääräisiä ääniä ja joskus jumittikin auton seistyä.
Niinpä aukaisin ja putsasin paikat, osien vaihtotarvetta ei nähdäkseni ollut.
Tuo säätäminen vaan tuntuu olevan hankalahkoa kun toisen puolen saa hyvin niin toinen on vähän tiukka tai löysä.
Mutta itse ongelma on nyt se, että käkkäri päällä se pitää kyllä hyvin eteenpäin muttei samoilla säädöillä edes erittäin loivassa
mäessä taaksepäin!

Siltikin säätäessä taka-akseli ylhäällä tuntuu jo selkeää vastusta ja kuuluu kunnon rohinaa pyöräyttäessä vaikka jarrukahva on alhaalla.
Että pitäisikö kuitenkin vielä napsu pari kiristää? Onko sitten renkaat maassa ja paino päällä kuitenkin okei taas?

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #1 : 29.06.2013, 03:29:37 »
Vähän samaa ongelmaa oli omassani, säätö oli tarkkaa puuhaa, mutta kyllä sen sai pitämään taaksekin päin.
Tosin säätö onnistui ja jarru pysyi säädössään vasta, kun tein käsijaruvaijereille uudet kiinnikkeet takatukivarsiin:



Yllättävän suuri vaikutus jarrujen toimintaan oli noin pienellä asialla ja alkuperäinen kiinnike on aika heppoista tekoa.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

hevonen

  • Vieras
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #2 : 29.06.2013, 07:50:30 »
Sääsit kai niin että ensitöiksesi otat jarrukahvan tyköä säätöä todella löysälle, sitten rummun reiästä säätäen molemmat tasan.
Sitten kahvan ruuvista liikerata kohilleen, max. 6 naksausta on aika passeli.
Itse tein tuon juuri niin että kahva alhaalla ei hankaa, kun yhden napsun veti, tuntui vähän vastusta.
Leimalle vein sen jälkeen ja käppäri oli ihan tasan, heittoa 0%.

Jos vaijeri ei ole löysällä säätöä aloitettaessa, säätö ei onnaa niin hyvin, eikä ota tasan.

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #3 : 29.06.2013, 07:55:22 »
Juuri näin. Kun vaijerin kuori on kiinni tukivarressa takana ja omassa kolossaan kahvan takana, ei takapään asennolla ole mitään merkitystä säätöihin eikä toimintaan, koska:
-kuori ei veny, ainoastaan taipuu hiukan, pituus ei muutu akselin kuormituksen muuttuessa
-vaijeri ei veny
-kenkien säätöpyörä ei pyöri itsestään

Ellen ole 100 % varma edellisestä säätäjästä, teen aina seuraavasti:
1. vaijerien säätö kahvalta löysälle
2. kenkien säätö niin, että vähän kihnuttaa
3. pari nykäisyä kahvasta, että kengät keskittyvät
4. kenkien hienosäätö
5. vaijerien säätö. Tähän en sitten koske ennen vaijerin/ vaijerien vaihtoa.
Jos kahvan liike jatkuu/ pito heikkenee, säädän kenkiä. Vaijerien säätö kenkien kuluessa aiheuttaa vain ongelmia.
XC70 d5 2005

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #4 : 29.06.2013, 22:19:06 »
Kiitokset vastanneille!

Eihän tässä auta muu kuin jatkaa kokeiluja, vähän aika loppui tehdessä.
Ja tuo löysääminen kahvan päästä on toki tehty aluksi. Eli varmaan eivät kengät nyt sitten oikein asettuneet
tällä kertaa syystä tai toisesta. Viimeksi kun sain kenkien päässä kaikki ok niin kahva meni sitten kyllä aika kireäksi,
kolme naksahdusta tappiin... Ei haitannut katsastuksessa vaikka vähän kommentoikin, silloinkin tuli kello vastaan säätäessä.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #5 : 20.12.2014, 22:49:53 »
Perkeelestä on Volvoni käsijarru...

Tuo säätäminen on ollut hankalaa ja nyt lopulta tuntui ettei oikealla ole kuin kiinni tai auki asennot.
Vasen on vielä ollut säädettävissä tarkemmin. Päätin sitten uusia osia mm. jarrukengät, levyt ja kilkkeet.
Ei vaan parane. Niinpä aloin perjantaina hakemaan uusia jarruvaijereita. Motonetistä löytyikin yksi sopivantuntuinen vaihtoehto.
Oikealle ja vasemmalle on tarjolla yhtä mittaa. Mun vaijerini vaan ovatkin eri pituiset...
Ja tuo Motonetin vaijeri ei tunnu riittävän edes sinne lyhkäisemmälle oikealle puolelle vaan jää n. 8-10cm vajaaksi.

En ihan ymmärrä missä kohtaa tuo pituusero tulee kun aika symmetrinen on silmällä katsoessa Volvon fysiikka.
Vasen kaapeli on tosin kahdella lattiakiinnkkeellä jalkatilassa kiinni mattojen alla ja oikea yhdellä. Tuo oikea kaapeli tulisi olla
n. 177cm 167 sijaan ja vasemman ainakin 10cm pidempi. Ja mä en oikein löydä tämmöisiä vaihtoehtoja.

Niinpä kysyisin onko jollain suoraa kokemusta ja muistitietoa vastaavasta? Ei kai siellä mattojen alla mitään erikoista ole joka veisi väärin laitettuna kaapelilta pituutta.
Sormituntumalla syötin sen jemmaan jäävän n. 15-20cm kaapelia sinne ¨kardaanitunnelin¨ viereen kun en viitsinyt etupenkkejä alkaa poistamaan.
En mä kyllä tajua mitä siellä voisi olla kun ei mitään tunnu sormilla. Sitten siinä ylösnousuussahan on selkeä läpivienti.
Miten muuten sen kahvan pään suojakuoren tulisi sitten olla kun reittivaihtoehtoja ei ole ?! Eihän se nyt sentään istu jossakin paikallaan?

Toinen ihmetyksen aihe on kun kaapelia kiristäessä ei liiku kuin etummaisen kengän alaosa kohti rumpua. Missäs vika voisi olla?
Tämän takia varmaan se säätäminenkin on ollut tuskaa. Pitäisikö tämä nyt saada toimimaan sitä yläosan toisen päänsäätöruuvin päätä kiertämällä? Mihin suuntaan? Nyt on ihan lyhkäsimmillään.

Ja kyseessä on siis V70 1998 20v. Piti saada viikonlopuksi tehtyä, mutta nyt en tiedä edes mistä hakisin vaijerit. Onko Sinisellä pahan hintaisia?

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #6 : 20.12.2014, 23:26:43 »
Motonetin vaijerit ovat liian lyhkäset. Ainakin sillä perusteella että meilläkin ne oikaisevat niin reilusti renkaan kohdalla että frouva ajoi heti kuoret puhki niistä kun ei tajunnut läpsytystä joka tuli renkaan osuessa joustoissa/kurveissa vaijeriin. Enkä perusvirheellisesti koeajanut autoa vaijerien vaihdon jälkeen.  :nohnoh
Vaijerit tulivat juurikin samallalailla kuten vanhatkin, ei vaan riitä pituus. Siitä tukivarren kuminivelen kohdalla olevasta kiinnityspisteestä sai lypsettyä sen verran pituutta, nippusiteillä "prikoittamalla", ettei ota renkaaseen.
Kun saan aikaiseksi nuo puhki ajetut vaihtaa niin ostan Volvolta, ei ne tainneet mitään työmiehen hikeä enempää maksaa sielläkään.

Käsijarru meillä on kyllä toiminut aina hyvin, siitä huolimatta että on vähän heppoinen syteemi. Eikös se kenkien levitysvinkura rummussa ollut jollain syyllinen huonoon käsijarruun, kulunut tai muuten vioittunut?
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #7 : 21.12.2014, 12:40:36 »
V-mäisintä tässä on nyt se, että koska nuo korikiinnikkeiden ruuvit olivat sen verran huonossa kunnossa,
niin mä leikkasin kaapelit irtipoikki ja mulla ei ole nyt edes vanhoja laittaa takaisin.
Liikkuu ja pysähtyyhän se auto ilmankin. Tänään sunnuntaina en vaan taida mistään saada uusia,
olisin kyllä menossa auton luokse ¨pajalle¨ Vantaalle. Se siis noin yleensä vain seisoo ja odottaa käyttöä
ja muistelee nuoruuttaan. Niin kuin allekirjoittanutkin. Leimalle vaan pitäisi viedä.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 12:46:26 kirjoittanut I-A-T »

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #8 : 21.12.2014, 19:25:55 »
Kyllä se niin on jotta noiden Motonetin kaapeleiden olisi pitänyt sopia. Mittailin vanhat tarkemmin, leikatut takaosat olivat menneet ristiin. En kyllä ymmärrä mikä reitityksessä voi mennä pieleen, mutta irrotetaan nyt se vänkärin penkki...

Tuo kaapelinvetohan on oikeasti aivan yksinkertainen toimenpide! Ei ymmärrä.

Poissa karjalohja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #9 : 22.06.2017, 22:08:40 »
Tuossa alkoi oikeasta takajarrusta kuulumaan ylimääräisiä ääniä ja joskus jumittikin auton seistyä.
Niinpä aukaisin ja putsasin paikat, osien vaihtotarvetta ei nähdäkseni ollut.
Tuo säätäminen vaan tuntuu olevan hankalahkoa kun toisen puolen saa hyvin niin toinen on vähän tiukka tai löysä.
Mutta itse ongelma on nyt se, että käkkäri päällä se pitää kyllä hyvin eteenpäin muttei samoilla säädöillä edes erittäin loivassa
mäessä taaksepäin!

Siltikin säätäessä taka-akseli ylhäällä tuntuu jo selkeää vastusta ja kuuluu kunnon rohinaa pyöräyttäessä vaikka jarrukahva on alhaalla.
Että pitäisikö kuitenkin vielä napsu pari kiristää? Onko sitten renkaat maassa ja paino päällä kuitenkin okei taas?

Itsellä sama vika+ välillä toimi kunnolla eteenpäin joskus ei ollenkaan...
No nyt säädetty oppaan mukaan ja toimii eteenpäin ja jotenkin taakse...

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #10 : 23.06.2017, 10:57:40 »
Meillä paran kerralla, kun sääti vaan rummusta kengät lähemmäs sitä rullaa pyörittämällä, sen jälkeen pelaa kuin japaanin autoissa, ottaa missä vaan.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #11 : 24.06.2017, 14:41:18 »
Kannattaa muistaa että seisontajarru on suunniteltu alunperinkin niin, että pitää enemmän eteenpäin kuin taaksepäin. En tiedä onko kaikissa automerkeissä näin mutta kun miettii niin lähes jokaisessa mitä itse olen ajanut on sama homma ettei keula pystyssä tahdo jarru pitää. Näin mulle asiaa valaisi korjaaja.
V70 TDI

Poissa karjalohja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #12 : 25.06.2017, 17:50:47 »
Kannattaa muistaa että seisontajarru on suunniteltu alunperinkin niin, että pitää enemmän eteenpäin kuin taaksepäin. En tiedä onko kaikissa automerkeissä näin mutta kun miettii niin lähes jokaisessa mitä itse olen ajanut on sama homma ettei keula pystyssä tahdo jarru pitää. Näin mulle asiaa valaisi korjaaja.

Juu ei silkäsijarrulla muutenkaan niin ole käyttöä varsinkaan automaatissa.
Leimaa varten vain arvelutti ky ei mitään pitoa ollut taakse, nyt jotenkin taakse ja hyvin eteenpäin

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #13 : 25.06.2017, 18:30:45 »
Meillä paran kerralla, kun sääti vaan rummusta kengät lähemmäs sitä rullaa pyörittämällä, sen jälkeen pelaa kuin japaanin autoissa, ottaa missä vaan.
Ja sen kun vielä muistaa että ensin vaijeri löysälle ja sitten vasta säädetään rummun päästä. Tämä ratkaisi ongelman omassakin etuvedossa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Seisontajarru pitää vain eteenpäin...
« Vastaus #14 : 25.06.2017, 19:29:19 »
Venyneet vaijerit oli omissa seitenkympeissä pitämättömyyden syy. Ei auta vaikka kaikki muut kamat ois uutta.

Sent from my SM-G930F


 

Futurez  Kulkukoira