Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 749780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1755 : 09.05.2019, 09:30:24 »
Oli jäänyt imuilman lämpöanturin johto irti ja volvo käynnisty paljon paremmin ku yleensä, mihin kylmäkäyntiin liittyviin asioihin toi imuilman lämpöanturi vaikuttaa ku olen olettanu et vedenlämpöanturin mukaan menee noi warmupit yms?
Ms1 v3
« Viimeksi muokattu: 09.05.2019, 09:43:31 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1756 : 09.05.2019, 11:34:11 »
Pahoittelen heti että väärä moottori ja väärä auto mutta myös Volvo miehenä ajattelin uskaltaa kysyä täältä.
Eli E39 M52B25 moottorilla (ahdettu)
Siemens 870cc dekoilla
KDFI (mega) ohjaa moottoria
Kone käy ja pelaa mutta muutama asetus ihmetyttää

-ignition input capture? Kone käy molemmilla asetuksilla (risng edge ja falling edge) mitä tämä asetus meinaa ja mihin vaikuttaa?

-reg Fuel (tunerstudion laskurilla saan 4.8 ) tässä ei muuta ihmeellistä mutta foorumeita kahlatessa moni tähtää isompaan arvoon. Onko kys 4.8 liian pieni ja voiko sitä muuttaa laskurin antamasta arvosta?

- squirts per engine cycle (on nyt kaksi. Ruiskutusta ei ole ajoitettu voisiko "isoilla" sumuilla helpottaa jos arvon pudottaisi yhteen.

Toivottavasti joku osaisi vastata ettei olisi ihan hakuammuntaa:)
Rising ja falling edge tarkoittaa sitä kumpaa reunaa triggerin hampaasta käytetään perustana toiminnalle. Jos sitä muuttaa, samalla muuttuu tietysti trigger angle ja sytkäennakko sen mukaan.

Reg fuelin pohjalta lasketaan oikeastaan kaikki bensapuolen toiminnat. Isompi arvo tarkoittaa pienempiä suuttimia suhteessa koneen kokoon ja toisinpäin. Sen muuttamiselle ei ole tarvetta jollei halua muuttaa sitä miten tarkasti bensakartta käyttäytyy. Reg fuelin esim. voi tuplata tai puolittaa jos bensakarttaan tehtävät muutokset vaikuttaa liian herkästi tai huonosti(maksimiarvo 255 ei riitä). Tai sillä voi pelata jos vaihtaa bensasta E85:een eikä ole flexfuel-anturia.

Kaksi ruiskutusta kierrosta kohti toimii yleensä hyvin jos suuttimet ei ole liian isot koneen kokoon nähden. 870cc on vielä sen kokoinen, että pitäisi toimia ihan hyvin bensalla ja kahdella ruiskutuksella. Kahden ruiskutuksen käyttö on itellä parantanut käyntiä aina yhteen verrattuna. Iso(ja hidas) suutin ei ehdi kahdella ruiskutuksella avautumaan ja menemään kiinni niin nopeasti kuin pitäisi. Silloin on pakko käyttää yhtä ruiskutusta. Ongelma tulee helpoiten vastaan joutokäynnillä ja pienillä kuormilla. Sekventaalin käyttö helpottaa tätäkin hommaa jonkin verran, jollei ole jo.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1757 : 09.05.2019, 11:35:34 »
Oli jäänyt imuilman lämpöanturin johto irti ja volvo käynnisty paljon paremmin ku yleensä, mihin kylmäkäyntiin liittyviin asioihin toi imuilman lämpöanturi vaikuttaa ku olen olettanu et vedenlämpöanturin mukaan menee noi warmupit yms?
Ms1 v3
Imulämpö on osa laskukaavaa joka muuttaa seosta olosuhteisiin nähden. Ihan kuten akkujännitekin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rikuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1758 : 10.05.2019, 19:07:43 »
Atecu ja tunerstudion välille ei nyt tunnu yhteyttä löytyvän olisiko jollain neuvoja mitä vielä kokeilla?

Käytössä nyt rs232-usb adapteri boksin ja läppärin välillä. Adapterin valmistajalta ladattu ajurit ja laitehallinnassa kaikki näyttäs olevan ok. Baud rate 115200 ja kokeiltu useampaa com porttia myös.

Port checkillä ei myöskään löydä ecua. Ilmoittaa vain että "1 valid port found"

Asennettu myös 32bit Jre java mutta ei mitään eloa.

Boksille tulee kaikki 12v jännitteet, heräte tulee kun avaimesta kääntää, ja maadoitukset myös. Mitattu piirilevyn puolelta joten sinne asti tulee ainakin. Kaikki piuhat vedetty riisuttuun lh2.4 kampaan.

Onko mahdollista että boksi mennyt mykäksi? Tai millä voisi todeta että edes boksi itsessään olisi ehjä?

Tämä on nyt kytketty siis lh2.4 omaan johtosarjaan.


Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1759 : 10.05.2019, 19:12:40 »
Onhan atecun sarjaporttiliitin johdotettu oikein?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Rikuk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1760 : 10.05.2019, 19:32:19 »
Onhan atecun sarjaporttiliitin johdotettu oikein?

Joo, tuplatarkistettu kytkentä ja mitattu piipparilla johdotukset liittimien päistä.

E: Windows nyt asennettu puhtaaksi, ladattu tunerstudio ja jre java kans. Uusi ftdi adapteri tilattu niin pääsee kokeilemaan alkuviikosta oisko vika nyt sitten siinä.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2019, 13:14:00 kirjoittanut Rikuk »

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1761 : 30.05.2019, 21:50:11 »
Käytössä MS2 2.2. Bensanpaineensäätimen vaihtamisen jälkeen ei lähde käyntiin ilman että pitää kaasun pohjassa. Paineet mittarin mukaan samat kummassakin säätimessä. Hetken ajan toimi hyvin kun laskin Cranking Rpm:n 500 -> 300. Ilmojen lämmettyä ongelma palasi. Olen mielestäni yrittänyt megassa kaikkea. Bensaa lisäämällä oon saanu hörähtelemään mutta bensa haisee niin olen päätellyt josko olis jostain muusta kiinni.

Muok. Ja kaasu pohjassakin startti on pitkä ja käyntiin lähdettyä putkesta tulee sankka musta pölly.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2019, 21:53:25 kirjoittanut -late »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1762 : 31.05.2019, 14:08:57 »
Millaiset on Cranking pulse-asetukset? Kyllähän se vaikuttaa siltä kuin saisi reilusti liikaa ainetta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1763 : 31.05.2019, 19:54:32 »
Linkin takaa screenshotit asetuksista:

https://m.imgur.com/a/45aFeaU

98 bensalla mennään.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1764 : 01.06.2019, 01:30:52 »
Vois kokeilla ottaa Crankingista 30% yksikköä pois -6 ja 49 asteen väliltä, 59 asteesta 20 ja 67 asteesta 10. Jos vaikuttaa menevän parempaan niin lisää vaan pois. Priming pulsesta ottaa pois puolet nykyisestä ja Warmup Enrichmentiä miedontaa 20-30 yksikköä kauttaaltaan, paitsi tietysti jättää lämpimämmän arvon sataan ja toisiksi lämpimästä pois vain 10. Arvojen perusteella vaikuttais äkkiseltään käyvän aika rikkaalla lämmetessään?
Muistaa tietysti muuttaa vain yhtä kohtaa kerrallaan eli ensin Cranking, jne.

Vaikka ei käynnistykseen vaikutakaan, niin kiihdytysrikastukseen:
- Accel time 0.7. Nykyisellä arvolla kaasuttaessa rikastusta tulee vain 0,1s ajan joka on turhan lyhyt.
- Accel TPSdot Threshold 10. Tämähän määrittää kuinka pienestä kaasuläpän liikkeestä rikastus menee päälle. Valkeassa 245:ssä on käytössä 7 ja alle sen menee turhan herkäksi. Taulukkoon pienimmän TPSdot kohdalle suuttimien koosta riippuen Added ms 0.6 tai siitä ylöspäin sen mukaan miten käyttäytyy.
- Decel fuel amount 100 eli ei lisää tai vähennä kaasua nostaessa. Tai sitten käyttää pienempää arvoa jos haluaa kaasunnoston hetkellä vähentää polttoaineen määrää. Nykyisellä arvolla lisää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1765 : 03.06.2019, 07:48:57 »
Kiitti ohjeistamisesta! Kyllä tosiaan paksulla käy. Peruskartat oli setupissa valmiina, itse olen hakenut loput niin ilmankos että vähän poskellaan. Täytyy jatkaa hakemista.

Poissa juhixx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1766 : 08.06.2019, 22:48:36 »
Kysyin suoraan autotunelta. Yhteen lähtöön kytketään. Laakista tulille, kunhan tuli jumpperit oikeaan asentoon.
ois itellä sama homma,suutin a lähtöön kytkit kaikki? ja mites jumpperit piti olla?
« Viimeksi muokattu: 08.06.2019, 22:55:18 kirjoittanut juhixx »

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1767 : 08.06.2019, 23:45:39 »
ois itellä sama homma,suutin a lähtöön kytkit kaikki? ja mites jumpperit piti olla?
Juu, a-lähtöön kaikki. Jumpperit menee kokoonpanon mukaan, ne selviää ohjeista.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1768 : 10.06.2019, 20:14:49 »
https://img.aijaa.com/b/00862/14711070.jpg
https://img.aijaa.com/b/00062/14711069.jpg
Tommoinen laatikko tuli mulle pitäisi olla ihan perus ms1 v2,2
Kysymys nuo neljää piuhaa on puolille ??? Mistä tietää mille sylinterille ja mitenpäin kytketä. Koitin lukea tämän läpi mutta ei oikein selvinny, ja joo eka mega asennus  :)

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1769 : 11.06.2019, 13:31:52 »
google kuva haulla vaikka ms1 v2.2 wiring ...jos hukkakipinä nii pitäs olla +,- ,sytA,sytB
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

 

Carcom Oy  Ateho