Futurez  Kulkukoira

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1275 : 16.04.2019, 21:52:32 »
Voisin väittää, että taajuusmuuttaja on hyötysuhteeltaan ylivertainen verrattuna mekaaniseen vaihteistoon. Teollisuudessa juuri siksi käytetään taajuusmuuttajia, ei mekaanisia vaihteita.

Molemmissa on puolensa, molemmat laajasti käytössä. Tosin hihna/ketjuvälitysten ja vaihteistojen miinuksena mainittakoon kiinteä välitys ellei sitten taajarilla ohjata vielä lisäksi moottoria
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1276 : 17.04.2019, 07:11:30 »
Voisin väittää, että taajuusmuuttaja on hyötysuhteeltaan ylivertainen verrattuna mekaaniseen vaihteistoon. Teollisuudessa juuri siksi käytetään taajuusmuuttajia, ei mekaanisia vaihteita.
Taajuusmuuttajalla saadaan aikaan pyörimisnopeussäätö. Usealla välityssuhteella varustettu vaihteisto olisi kallis ja portaattomasti muutettavalla välityssuhteella varustetu puolestaan kallis, hyötysuhteeltan heikko ja kaupan päälle vielä kuluva eli säännöllistä huoltoa vaativa. On näitäkin väkerretty silloin, kun sähkömoottorien kierroslukusäätö oli vaikeaa toteuttaa.

Yhden hammaspyörävälityksen hyötysuhde on kait jotain 98-99 %, kun voimaa välitetään samansuuntaisten akselien välillä. Kulmavaihteet (=taka- ja neliveto), planeettapyörästöt yms. vähän heikompia. Normi etuvedossa voima siirtyy muutaman hammaspyörävälityksen läpi eli häviöiden pitäisi jäädä reilusti alle 10 %.

Taajuusmuuttajankaan häviöt eivät ole isot, mutta ketjussa on monta lenkkiä. Sähkömoottoreille ja generaattoreille tavataan luvata jotain 97 % hyötysuhteita, mutta nämä ovat yleensä voimalaitosluokan vehkeiden lukemia. Pienet moottorit ovat olleet paljon kehnompiakin. Jos nyt vedän hatusta kaikille 96 % (mikä lienee osalle vehkeistä vähän yläkanttiin), niin pelkkä generaattori - taajuusmuuttaja - moottori tekee hyötysuhteeksi 0,96x0,96x0,96 = 0,88 eikä ketju tuohon lopu. Onhan moottorin ja renkaiden välissä vielä tasauspyörästö ja mahd. erillinen alennusvaihdekin, joista tulee vielä muutaman % tappio päälle. Sitten ollaankin 86 % lukemissa. Jos sähköä ladataan välillä akkuun, hyötysuhde laskee entisestään.

Sattuneesta syystä sähköistä voimansiirtoa käytetään mm. jäänmurtajissa, mutta pitkää matkaa taittavat tankkerit ovat "suoravetoisia". Jopa niin, että propelli on suoraan kiinni kampiakselissa. Onnistuu hidaskäyntisen dieselin kanssa. Pakittaminen hoituu kätsysti samalla ratkaisulla kuin Messerschmittin autossa  :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1277 : 17.04.2019, 07:28:49 »
Taajuusmuuttajalla saadaan aikaan pyörimisnopeussäätö. Usealla välityssuhteella varustettu vaihteisto olisi kallis ja portaattomasti muutettavalla välityssuhteella varustetu puolestaan kallis, hyötysuhteeltan heikko ja kaupan päälle vielä kuluva eli säännöllistä huoltoa vaativa. On näitäkin väkerretty silloin, kun sähkömoottorien kierroslukusäätö oli vaikeaa toteuttaa.

Yhden hammaspyörävälityksen hyötysuhde on kait jotain 98-99 %, kun voimaa välitetään samansuuntaisten akselien välillä. Kulmavaihteet (=taka- ja neliveto), planeettapyörästöt yms. vähän heikompia. Normi etuvedossa voima siirtyy muutaman hammaspyörävälityksen läpi eli häviöiden pitäisi jäädä reilusti alle 10 %.

Taajuusmuuttajankaan häviöt eivät ole isot, mutta ketjussa on monta lenkkiä. Sähkömoottoreille ja generaattoreille tavataan luvata jotain 97 % hyötysuhteita, mutta nämä ovat yleensä voimalaitosluokan vehkeiden lukemia. Pienet moottorit ovat olleet paljon kehnompiakin. Jos nyt vedän hatusta kaikille 96 % (mikä lienee osalle vehkeistä vähän yläkanttiin), niin pelkkä generaattori - taajuusmuuttaja - moottori tekee hyötysuhteeksi 0,96x0,96x0,96 = 0,88 eikä ketju tuohon lopu. Onhan moottorin ja renkaiden välissä vielä tasauspyörästö ja mahd. erillinen alennusvaihdekin, joista tulee vielä muutaman % tappio päälle. Sitten ollaankin 86 % lukemissa. Jos sähköä ladataan välillä akkuun, hyötysuhde laskee entisestään.

Sattuneesta syystä sähköistä voimansiirtoa käytetään mm. jäänmurtajissa, mutta pitkää matkaa taittavat tankkerit ovat "suoravetoisia". Jopa niin, että propelli on suoraan kiinni kampiakselissa. Onnistuu hidaskäyntisen dieselin kanssa. Pakittaminen hoituu kätsysti samalla ratkaisulla kuin Messerschmittin autossa  :)
Mutta liekkö ideana mäntämoottorin suurimman ongelman - osakuorman hyötysuhteen - poissulkeminen?
Mäntämoottorihan voidaan tehdä toimimaan optimaalisesti kapealla kierroslukualueella (kuten nuo laivadieselit), mutta on toimimaton ratkaisu henkilöautossa. Henkilöauton moottorilta odotetaan joustavuutta ja suurta toiminnallista kierroslukualuetta, jolloin hyötysuhde laskee, koska moottoria ei voida optimoida toimimaan "tarkasti" tietyllä alueella, vaan joudutaan tekemään kompromisseja.

Täten itse väittäisin, että oikein tehdyllä range-extenterillä, sarjahybridillä vai miksikä näitä virityksiä nyt haluaakaan sanoa, on km/l -lukemat huomattavasti paremmat kuin perinteisellä polttomoottori + vaihteisto ratkaisulla. Johan nuo "kulutuskilpailun me-ajot" ajetaan niillä tamppoonin muotoisilla vehkeillä maksimihyötysuhteen alueella kokoajan suurella kuormalla, koska tuolloin moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan. Jos niissä kisoissa pitäisi sopeutua johonkin ajosykliin, menisi homma munilleen.

Minulla on ollut kaksi autoa eläessäni, jotka menivät tekniikkaan ja polttoaineeseen (bensiini) nähden "liian vähällä" maantieajossa. Toinen 70-luvun kaasutinauto ja toinen 90-luvun lopun bensiiniauto. Vanhemman omapaino 710kg, uudemman 1050kg. Vanhempi meni maantietä (korkeista kierroksista huolimatta, 4-vaihdetta) tasan 5l/100km, mutta tuolla uudemmalla oli "ihan normaalia" pyöriä 4,5-5,5l/100km välissä. Yhteistä oli molemmille aivan vitivalkoiset tulpat tasaisen maantieajon jäljiltä, eli laihalla kävi osakuormilla ja NOx:t varmaan aika järkyttävät. Mielummin ajaisi samoilla lukemilla sarjahybridillä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1278 : 17.04.2019, 14:05:20 »
Akuista juttua  8)
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/


Litium-ioni-akun kykyyn säilyttää varaus vaikuttavat auton ajotapa ja säilytystapa, akun lataustapa ja akun lämpötila auton käytön ja latauksen aikana. Noudata mahdollisuuksien mukaan seuraavia ajo- ja lataustapoja akun käyttöiän maksimoimiseksi.
Vältä auton altistamista pitkään äärimmäisille ympäristölämpötiloille.
Vältä auton säilyttämistä alle −25 °C (−13°F) lämpötiloissa yli seitsemän päivää.
Älä jätä autoa käyttämättä yli 14 päivän ajaksi, jolloin litium-ioni-akun lataus tyhjenee kokonaan tai lähes kokonaan.
Anna auton ja litium-ioni-akun jäähtyä käytön jälkeen ennen latausta.
Pysäköi ja säilytä autoa viileissä paikoissa poissa suoralta auringonvalolta ja muista lämpölähteistä.
Vältä akun altistamista jatkuvasti korkeille lämpötiloille – esimerkiksi altistamalla sitä erittäin korkeille lämpötiloille tai pidentämällä maantieajoa lukuisilla pikalatauksilla.
Lataa litium-ioni-akku tavallisilla latausmenetelmillä ja minimoi julkisten latauspisteiden tai pikalatauksen käyttö.
Aja kohtuullisesti.

Käytä ECO-tilaa.
Älä käytä latausajastinta toistuvasti, jos latausliitin on kiinni autossa litium-ioni-akun lataamisen päättymisen jälkeen. Tämä saattaa aiheuttaa 12 voltin akun purkautumisen.”
« Viimeksi muokattu: 17.04.2019, 14:09:03 kirjoittanut völvöxc60 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1279 : 19.04.2019, 16:19:21 »
Joo ja älä aja Teslaa pesuun... Oliko noissa ns. hyvissä käytännöissä jotain uutta? Tuskin kukaan polttomiittoriauton valmistaja suosittelee kovin montaa asiaa tuolta listalta  ;D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1280 : 19.04.2019, 20:08:04 »
Voisin väittää, että taajuusmuuttaja on hyötysuhteeltaan ylivertainen verrattuna mekaaniseen vaihteistoon. Teollisuudessa juuri siksi käytetään taajuusmuuttajia, ei mekaanisia vaihteita.

Juotuani pari bisseä sanon vaan kohteliaasti, että: This is the biggest bullshit that I've heard for a long time.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1281 : 20.04.2019, 09:21:01 »
Juotuani pari bisseä sanon vaan kohteliaasti, että: This is the biggest bullshit that I've heard for a long time.

Sanon tähän vain, että meillä kaikillä on oikeus omaan mielipiteeseen.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1282 : 20.04.2019, 10:11:18 »
Sanon tähän vain, että meillä kaikillä on oikeus omaan mielipiteeseen.

Hyötysuhde ei ole mielipideasia. Se on mitattava suure.



1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1283 : 20.04.2019, 10:47:48 »
Enno perehtynyt, mutta kerta näin on, miksei sähköautoihin tehdä manuaalilootaa?

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1284 : 20.04.2019, 11:24:02 »
Enno perehtynyt, mutta kerta näin on, miksei sähköautoihin tehdä manuaalilootaa?
Siksi kun sitä ei tarvita. Sähkömoottorn vääntö on suurimmillaan pienellä kierrosluvulla. Polttomoottorissa se on päin vastoin ja vaihdelaatikko tarvitaan korjaamaan tilanne.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1285 : 20.04.2019, 12:17:10 »
Siksi kun sitä ei tarvita. Sähkömoottorn vääntö on suurimmillaan pienellä kierrosluvulla. Polttomoottorissa se on päin vastoin ja vaihdelaatikko tarvitaan korjaamaan tilanne.

Sähköauton moottoria pyöritetään maksimissaan 16000 rpm, eli taajarista otetaan ulos n 300 Hz maksimitaajuus. Taajuusmuuttajat on heikoimmillaan alle 10 Hz taajuuksilla jolloin yhdistetty (moottori+taajuusmuuttaja) hyötysuhde putoaa alle 70%.

Varsinkin nopeissa urheiluautoissa voisi olla hyötyä kaksiportaisesta vaihteistosta. Tesla Roadsterissa taisi olla aluksi sellainen, mutta kestävyys oli ongelma.

Mekaaninen välityssuhde voisi olla 5-10:1 välillä riippuen huippunopeudesta.

Nykyään kaksimoottorisissa autoissa on hieman eri välityssuhteet etu ja taka perässä.

Oikosulkumoottorin ja polttiksen ero on just tuossa vääntökäyrän muodossa, niinkuin hessu80 mainitsi.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2019, 12:19:05 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1286 : 20.04.2019, 14:15:56 »
Akuista juttua  8)
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/


Litium-ioni-akun kykyyn säilyttää varaus vaikuttavat auton ajotapa ja säilytystapa, akun lataustapa ja akun lämpötila auton käytön ja latauksen aikana. Noudata mahdollisuuksien mukaan seuraavia ajo- ja lataustapoja akun käyttöiän maksimoimiseksi.
Vältä auton altistamista pitkään äärimmäisille ympäristölämpötiloille.
Vältä auton säilyttämistä alle −25 °C (−13°F) lämpötiloissa yli seitsemän päivää.
Älä jätä autoa käyttämättä yli 14 päivän ajaksi, jolloin litium-ioni-akun lataus tyhjenee kokonaan tai lähes kokonaan.
Anna auton ja litium-ioni-akun jäähtyä käytön jälkeen ennen latausta.
Pysäköi ja säilytä autoa viileissä paikoissa poissa suoralta auringonvalolta ja muista lämpölähteistä.
Vältä akun altistamista jatkuvasti korkeille lämpötiloille – esimerkiksi altistamalla sitä erittäin korkeille lämpötiloille tai pidentämällä maantieajoa lukuisilla pikalatauksilla.
Lataa litium-ioni-akku tavallisilla latausmenetelmillä ja minimoi julkisten latauspisteiden tai pikalatauksen käyttö.
Aja kohtuullisesti.

Käytä ECO-tilaa.
Älä käytä latausajastinta toistuvasti, jos latausliitin on kiinni autossa litium-ioni-akun lataamisen päättymisen jälkeen. Tämä saattaa aiheuttaa 12 voltin akun purkautumisen.”

Kyllähän tuon samanlaisen listan voisi rakentaa myös polttomoottorista hieman kohteita muokkaamalla. Ja harvemmin polttomoottorillekaan annetaan yli 100tkm takuita.

Suurin ero on ehkä siinä jos laitteen hylkää oman onnensa nojaan pitkäksi aikaa. Mikäli polttomoottorissa on asianmukaisessa kunnossa olevan nesteet sisällä, eikä se ole pahasti kosteudelle altiina se kestää pitkään säilytystä käyttämättömänä. LitiumIoni akusto ei kestä vastaavalla tavalla säilytettynä kuin pari vuotta.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1287 : 20.04.2019, 17:08:37 »
Voisin väittää, että taajuusmuuttaja on hyötysuhteeltaan ylivertainen verrattuna mekaaniseen vaihteistoon. Teollisuudessa juuri siksi käytetään taajuusmuuttajia, ei mekaanisia vaihteita.

Teollisuudessa käytetään molempia, taajuusmuuttajia ja mekaanisia vaihteistoja. Taajuusmuuttajilla saadaan tarkka, portaaton säätö, ja käytännössä aina vaihteet ovat yhdellä ainoalla välityssuhteella olevia vaihteita. Tällöin saadaan optimoitua moottorin pyörimisnopeutta pyöritettävän laitteen kanssa. Vaihdelaatikoilla on nykypäivänä erittäin korkeat hyötysuhteet

Sähköautoissa ei välttämättä tarvita vaihteistoa, koska sähkömoottori käytännössä tuottaa erittäin hyvällä hyötysuhteella saman tehon koko kierrosalueeltaan , joka on verrattain laaja. Tämän takia sähköautot poistuvat paikoiltaan hullun lailla, kun on heti liikkeellelähtiessä maksimitehot ja väännöt käytössä.

Moottoripyörätkin voitaisiin toteuttaa tänäkin päivänä yksivaihteisenä, koska kierrosalue on laaja, ja nykypyörilläkin päästään ykkösellä yli satasta. Tämä ei vaan ole kovin järkevää polttomoottorin luonteen ja varsinkin polttoainetalouden kannalta.

Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1288 : 21.04.2019, 12:09:39 »
Mielestäni Japanin markkinoille joku valmistaja toi tässä jokin aika sitten auton jossa on sähköinen voimansiirto. Siis ei varsinaisesti sähköauto, vaan sarjahybridi (vai mikä nyt onkaan) jossa kokoajan tehdään polttomoottorilla sähköä, jolla ajetaan kuten sähköautolla. Kuvittelisin että tuolla on jonkinlainen välivarasto joka mahdollistaa rivakamman kiihdytyksen pienitehoisen polttiksen kanssa.

Pitäisi viitsiä kaivaa hieman enemmän tietoa tuosta konseptista, oli mielestäni TM:ssä sellaisena yhden palstan pikku-uutisena.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1289 : 21.04.2019, 16:51:11 »
Mielestäni Japanin markkinoille joku valmistaja toi tässä jokin aika sitten auton jossa on sähköinen voimansiirto. Siis ei varsinaisesti sähköauto, vaan sarjahybridi (vai mikä nyt onkaan) jossa kokoajan tehdään polttomoottorilla sähköä, jolla ajetaan kuten sähköautolla. Kuvittelisin että tuolla on jonkinlainen välivarasto joka mahdollistaa rivakamman kiihdytyksen pienitehoisen polttiksen kanssa.

Pitäisi viitsiä kaivaa hieman enemmän tietoa tuosta konseptista, oli mielestäni TM:ssä sellaisena yhden palstan pikku-uutisena.
Taisi olla Nissan kyseessä. Sikäläisillä markkinoilla olikin joku malli, joka käytti sitä tekniikkaa ja oli yllättänyt kuinka hyvä se oli.

Edit: https://tekniikanmaailma.fi/japanin-suosituin-automalli-on-erikoinen-sarjahybridi-jota-ei-myyda-muualla-ehka-kannattaisi-myyda/
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy