Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518103 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1245 : 18.03.2019, 10:25:57 »
Jos on mahdollisuus ladata niin tuo olisi hyvä. Ei ole mikään tykki, mutta pienellä rahalla saisi ajot tehtyä.

Sellainen mahdollisuus olisi kyllä. Paikaltahan tuo lähtee kuin pieni elukka, mutta sitten se meno tyssää tehojen puutteeseen. Olenkin tuota laskeskellut, että jos jättäisin työpaikan maksullisen tolpan pois (10€/kk) niin ajelisin tuolla rahalla käytännössä ilmaiseksi näillä kilometreillä. Mutta harvinaisena laitteena noiden osien saatavuus mietityttää... Samoin akkutakuun olisi oltava ostettaessa voimassa
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1246 : 18.03.2019, 11:35:36 »
Sellainen mahdollisuus olisi kyllä. Paikaltahan tuo lähtee kuin pieni elukka, mutta sitten se meno tyssää tehojen puutteeseen. Olenkin tuota laskeskellut, että jos jättäisin työpaikan maksullisen tolpan pois (10€/kk) niin ajelisin tuolla rahalla käytännössä ilmaiseksi näillä kilometreillä. Mutta harvinaisena laitteena noiden osien saatavuus mietityttää... Samoin akkutakuun olisi oltava ostettaessa voimassa
Eikös tuo ole omaa sukuaan Chevrolet Volt? Ameriikoissa suosittu auto ja ainakin siellä varmasti on varaosia.

Suomi takapajuisena tietenkin on tukkurikartellien takana, mene ja tiedä...


Ittiäkin himottas tommonen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1247 : 18.03.2019, 11:47:31 »
Hassua jos Suomessa myy paremmin Opelina kuin Chevynä. Olishan tuo lyhyen työmatkan autona oikein mielenkiintoinen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1248 : 18.03.2019, 11:56:07 »
Eikös tuo ole omaa sukuaan Chevrolet Volt? Ameriikoissa suosittu auto ja ainakin siellä varmasti on varaosia.

Suomi takapajuisena tietenkin on tukkurikartellien takana, mene ja tiedä...


Ittiäkin himottas tommonen.

Sama laite kuin tuo Volt. Ulkokuoret erilaiset, perustekniikka yms kaikki yhtenevää Voltin kanssa. Näitä ei kait myyty kuin muutamia kymmeniä uutena Suomessa. Nyt sitten taas reilusti tuotu maahan. Yhtä omistustarinaa lueskelin niin pelkkää takapuskuria piti pari kuukautta odotella. Mutta tuo olisi meikäläisellekin juuri sopiva auto nykyiseen ajoprofiiliin  ::)
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1249 : 18.03.2019, 13:03:06 »
Lauantaina tuollaisessa istuskelin kun kävin Volvoja ihmettelemässä Oulun Wetterillä. Olisi ollut viikonlopputarjouksena muistaakseni 17000 euroa. Kyllähän tuolla ajelisi, mutta toisaalta melkeinpä samaan rahaan saa V60 D6, jossa ihan eri tehot ja laadun tuntu. Mutta ei sulje pois etteikö voisi pihalla joku päivä olla Ampera tai Volt.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1250 : 18.03.2019, 13:21:17 »
Ja pysytään sähköautoissa tässä topicissa! :nohnoh

Jätetään ne saastuttavan polttomoottorin omaavat hybridit muihin topikeihin!!!

Eli hybridi-jauhanta loppuu tässä NYT!!!
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1251 : 18.03.2019, 13:33:13 »
Sama laite kuin tuo Volt. Ulkokuoret erilaiset, perustekniikka yms kaikki yhtenevää Voltin kanssa. Näitä ei kait myyty kuin muutamia kymmeniä uutena Suomessa. Nyt sitten taas reilusti tuotu maahan. Yhtä omistustarinaa lueskelin niin pelkkää takapuskuria piti pari kuukautta odotella. Mutta tuo olisi meikäläisellekin juuri sopiva auto nykyiseen ajoprofiiliin  ::)
Ulkokuorikin pieniä muutoksia lukuunottamatta sama
Chevy


Opel


Molempia on tuotu suomeen uutena, mutta Opelilla isompi myyntiverkosto. Uutena oli vain aika kallis tiloihin nähden.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1252 : 18.03.2019, 13:34:13 »
Ja pysytään sähköautoissa tässä topicissa! :nohnoh

Jätetään ne saastuttavan polttomoottorin omaavat hybridit muihin topikeihin!!!

Eli hybridi-jauhanta loppuu tässä NYT!!!
Tuo eka sukupolven Volt/Ampera on sekasikiö. Käytännössä sähköauto jossa polttomoottori tarvittaessa lataa akkuja.

Edit: pystyiskö heittää näitä viestejä tuonne?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=105608.50
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1253 : 23.03.2019, 02:19:26 »
Ton jälkeen seuraava ongelma on yleisesti sähköverkko, mutta sen ongelman tasolle päästään vasta monen monen vuoden päästä ja tuolloinkin kapasiteettiraja tulee "tulipalopakkasilla".
Kokemuksesta sanon, etteivät nämä sähköverkon uusimiset ja voimalakapasiteetin lisäykset tapahdu vuodessa tai parissa, ei edes silloin, kun olisi loputtomasti rahaa kaadettavaksi projektiin.

Kts. OL3 prosessi kaikkine vaiheineen. Ja se helpompi osuus infrasta, rauta-rouva sähkölinjan uusiminen. Tuotakin tehtiin vuosia, vaikka siinä oli vain muutama sata kilometriä voimalinjan rakentamista entisen viereen.

Tietysti, jos käytämme 50 miljardia viidessä vuodessa infran parantamiseen pelkästään siirtolinjoihin, niin saammehan sillä aikaan, joko mahtavan valtionvelan tai rajut veronkorotukset.

Ja siltikään meillä ei ole kokonaan sähköistä liikennettä tukevaa infraa, sillä voimaloiden rakentaminen viidessä vuodessa tarkoittaa sitä, että meillä on haalittu tekemään kaikki länsimaiden asiansa osaavat tahot.

Joten punavihreän unelman sähköisestä liikenteestä vuonna 2030 voi haudata sinne, mihin aurinko ei paista ja jos ongelmajätteitä haluaa tontilleen, niin saunan taakse.

Eniten ehkä tulevaisuuden näkymiä jarruttaa vastaan akkuteknologia. Jos ei saada kehitettyä paloturvallista ja yksinkertaisemmista materiaaleista, meiltä loppuu metallit. Tähän aina luvataan uutta innovaatiota "heti huomenna", mutta vasta kun se päivä on tänään, on turha laskea sen varaan.

Olet asian ytimessä!

14Wh akku on jotain aivan muuta kuin 100kWh akusto.
Tai muunnetaan se näin:
Läppärien (tietokone)  isoja 100Wh akustoja vaaditaan ajoakustoon vain tuhat (1000) kappaletta!  :o

Tuhannesta läppäristä yksi auto!

Miljoona autoa vaatii vain miljardin (1 000 000 000) läppärin akuston!
Tai 14Wh puhelimen (nokia 7+) akkuja vaaditaan vain 7 142 pöhelimen akuston verran! Yhteen oikeasti käytettävään sähköauton akustoon!
Ja jos se kerrotaan miljoonalla, niin....    :o

Eipä taida noita Nokia 7+ pöhelimiä edes valmistettu noin paljoa tai ylipäätään mitään nokian yksittäistä mallia historiansa aikana. Noksun kaikki mallit saattavat päästä tuohon hyvinkin, mutta......

Kyllä se iso kuva ja resurssien riittävyys noilla määrillä on utopiaa, tai siis meille dystopiaa !  :'(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1254 : 23.03.2019, 12:34:01 »
Vaikka polttomoottoriautojen myynti kiellettäisiin 2030 niin ei se liikenne sähköistä olisi siitä asti - muitakin vaihtoehtoja on ja kalusto uusiutuu hitaasti. Verkon uusimistarpeen hinta? Paljonko nyt maksetaan polttoaineista rajojen ulkopuolelle? Voiko laskelmassa koko verkon uusimiskustannuksen osoittaa sähköautojen piikkiin, verkko rapautuu muutoinkin ja energian ja sen varmuuden tarve muuttuu koko ajan.

E-Tron käyty ihmettelemässä - Hieno auto, eikun Audi. Miinukset omiin silmiin ovat varsin musta vaaleakin sisusta ja ne Audin kovat penkit, samat syyt, jotka ovat aiemminkin jättäneet Audin pois todellisesta kisasta. Hieno peli, jos ei ajattele näin ahtaasti kuin minä ja nyt ollaan selkeästi lähempänä Audia kuin koskaan ennen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1255 : 23.03.2019, 16:22:47 »
Vaikka polttomoottoriautojen myynti kiellettäisiin 2030 niin ei se liikenne sähköistä olisi siitä asti - muitakin vaihtoehtoja on ja kalusto uusiutuu hitaasti.
Tätä vähän tarkoitinkin tuolla "monen monen vuoden päästä", koska autokannan uusiutuminen ei tapahdu maagisen nopeasti, vaikka markkinoiden halvin auto olisi huomenna sähköauto 400km:n kantamalla.

Verkon uusimisen hintaan en osaa oikein sanoa mitään. Kyllä, polttoaineiden rahasta ylivoimaisesti suurin osa valuu ulkomaille. Siksipä ihmettelen, miksei näitä "kotimaisia" tueta enempää (biopolttoaineet), vaan öyhötetään julkisuudessa vain siitä sähköstä, joka on hyvä vaihtoehto, muttei vielä realistinen korvaaja kaikille.

Jos ajatellaan, että verkkoa rakennettaisiin liikenteestä kerätyillä verorahoilla, niin silloin rapautuu tiet ja homehtuu päiväkodit. Vaikia tilanne, tuskin kukaan kuitenkaan haluaa, että autoilu kallistuisi entisestään. Olipa sitten se polttoaine mikä tahansa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1256 : 23.03.2019, 17:19:24 »
Polttonesteiden hinnasta suurin osa on veroa, joka jää Suomeen. Sähkön hinnassa vero on vielä pienempi, mutta siirtomaksujen tuotot valuvat ulkomaille. Taitaa olla plus miinus nolla noiden ero. Toki sähköä kuluu vähemmän.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1257 : 23.03.2019, 19:07:21 »
siirtomaksujen tuotot valuvat ulkomaille.
Eikös se vähän riipu kuka sen siirtoyhtiön omistaa?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1258 : 23.03.2019, 21:44:16 »
Eikös se vähän riipu kuka sen siirtoyhtiön omistaa?
Toki. Muuan Caruna vaan tuli mieleen edellistä viestiä kirjoitettaessa. 80 % omistuksesta on ulkomailla.

Siirtoverkkobusiness on jännä business: voitto on rajattu katekatolla, mutta liikevaihtoa saa toki kasvattaa niin paljon kuin huvittaa. Asiakkaalta peritään siirtomaksua niin paljon kuin kehdataan ja voitto hukataan pääomalainojen korkoihin emoyhtiölle. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Carcom Oy  Ateho