Autoracing  KL-varaosat

Garret ja KKK

  • 27 Vastauksia
  • 12024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Garret ja KKK
« : 15.02.2012, 01:27:04 »
Missä laitteissa ja minkä kokoisissa koneissa on alunperin käytetty Garretin gt15 ja KKK k14-630 (?) ahtimia?
Tuollaiset kulkeutu talliin ja heti rupes mietityttää että kannaattaako noilla ruveta virittää esim b-20 amazonia...

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #1 : 15.02.2012, 07:04:51 »
Volkkarin 1Z-, AHU- ja AGR-koneissa on ainakin tuota GT15 ahdinta. Peugeotin, Citroenin ja Fiatin 1,9 dieseleistä löytyy tuota KKK K14-630 ahdinta.

Eikös nuo ole molemmat aika pirun pieniä virityskäyttöön mihin tahansa moottoriin?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #2 : 15.02.2012, 10:42:40 »
K14 ahdin on esim VW/Audi/Volvo Tdi koneessa vakio ahdin.

Ja jos amasta ei jumalattomasti paukkuja hae niin eiks se olis passeli.

Volkkarin 1Z-, AHU- ja AGR-koneissa on ainakin tuota GT15 ahdinta. Peugeotin, Citroenin ja Fiatin 1,9 dieseleistä löytyy tuota KKK K14-630 ahdinta.

Eikös nuo ole molemmat aika pirun pieniä virityskäyttöön mihin tahansa moottoriin?
Parempia nuokin kuin että ilman.   ;)

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #3 : 15.02.2012, 11:18:41 »
K14 ahdin on esim VW/Audi/Volvo Tdi koneessa vakio ahdin.

Ja jos amasta ei jumalattomasti paukkuja hae niin eiks se olis passeli.
Parempia nuokin kuin että ilman.   ;)
No melkein jättäisin laittamatta vaikka ei kauheasti olisikaan tehoja hakusessa. Pakokaasujarruja nuo on.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #4 : 15.02.2012, 11:22:14 »
No melkein jättäisin laittamatta vaikka ei kauheasti olisikaan tehoja hakusessa. Pakokaasujarruja nuo on.
Kukin tekee tavallaan ja mä en viitti tälläsestä asiasta alkaa kinaan kun ei vaikuta mun elämääni mitenkään.
Ei kummankaan teidän ahtimet.  :idiot2:

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #5 : 15.02.2012, 18:47:04 »
K14 ahdin on esim VW/Audi/Volvo Tdi koneessa vakio ahdin.

Ja jos amasta ei jumalattomasti paukkuja hae niin eiks se olis passeli.
Parempia nuokin kuin että ilman.   ;)

Tämmösillä ajatuksilla tässä ollaanki liikkeellä. Ei mitää street hirviötä vaan pikkuripeetä ja vääntävää turbo mottia ajattelin.
Eikös tollanen vähä pienempi turbo ois kivasti hereillä jo vähän pienemmilläki kierroksilla?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #6 : 15.02.2012, 19:05:56 »
Tämmösillä ajatuksilla tässä ollaanki liikkeellä. Ei mitää street hirviötä vaan pikkuripeetä ja vääntävää turbo mottia ajattelin.
Eikös tollanen vähä pienempi turbo ois kivasti hereillä jo vähän pienemmilläki kierroksilla?
Mulla herää toi jossain 1800rpm kohilla.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #7 : 16.02.2012, 17:58:23 »
Minkälaisilla ahtopaineilla nuo pelaa luontevasti?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #8 : 16.02.2012, 20:49:52 »
Minkälaisilla ahtopaineilla nuo pelaa luontevasti?
Tossa Tdi:ssä K14:sta maksimi paine on päälle barin, muistaakseni.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #9 : 17.02.2012, 02:53:07 »
Lastutetussa tdi:ssä oli 1,3bar.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #10 : 17.02.2012, 11:38:42 »
Jos amukassa on orkkis B20A ni siihen ehkä...

Nuo ahtimet riittävät sinne 120hv kieppeille, niin esim B20B tai E koneisiin, tai B20 koneeseen jossa jo C tai K nokka ni ei ole mitään järkeä, koska se vaan lisää vääntöä alle 3000rpm.

Vakio B20A koneessa on huippuvääntö se 160Nm@2300rpm, tuon ahtimen asennuksen jälkeen vääntöhuippu on jossain 1800rpm nurkilla... aika luonnotonta bensakoneelle, ja huipputehokierrokset tippuu 5000->4000rpm.

Toki, lisäähän noilla saa koneesta irti, mutta pakokaasujarruja nuo ovat yli 1,4L koneeseen.

Ahtopainetta et saa noilla B20 koneesta irti edes sitä 1bar, koska pakopaineet nousevat lähemmäs 2bar, koska pakopesä on aivan liian pieni. Teoriassa laskisin että ahtopaine jää kovimmillaankin 0,7bar nurkille vaikka tukit hukkaportin (120hv/82hv=1,46bar ABSOLUUTTINEN paine, eli 0,46 ahtoa....), ja pahimmassa tapaksessa sulatat männät jos kaasarina on strömppä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13519
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #11 : 17.02.2012, 14:31:38 »
Omassa GT15 puhisi 1bar nyt se vetää 1,7 mutta oikeesti en laittas bensa koneeseen tätät ennemmin gt17... jos pientä laitetaan.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Coma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #12 : 18.02.2012, 09:13:36 »
jos ne laittais molemmat ni sais vähän piristystä  ::)

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #13 : 18.02.2012, 23:37:17 »
Isoin paras ja enemmän parempi joo... Mutta miten esim toi k14 ~0,5bar ja kylkeen ruisku sekä parempi sytkä.
Onko joku 150hp kovin kaukaa haettu tolla kombolla? Noita monsteri moottoreita on niin paljon nykyään että tällanen vähään
tyytyväinen taitaa olla aika rariteetti :(
Löytyykö omakohtaista kokemusta keltään: 40mm tuplat, k-nokka, isovent. kansi jne. vastaan tollanen "matalapaineturbo" viritys?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #14 : 19.02.2012, 00:00:44 »
On se hyvä kun joku muukin ajattelee samoin että ei sen aina tarvii olla isoin, komein, nopein yms
Voihan sitä tehdä sellasen sivistyneen version.   :)

 

Ateho  Elekma