Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Garret ja KKK

  • 27 Vastauksia
  • 12024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #15 : 19.02.2012, 00:04:38 »
Hyvä et joku komppaa tässä asiassa! Kiitos pomo -H-
Tässä on kyse käyttö/harraste autosta ja pääpaino on tekemisen ilossa/tuskassa.

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #16 : 19.02.2012, 00:06:10 »
On se hyvä kun joku muukin ajattelee samoin että ei sen aina tarvii olla isoin, komein, nopein yms
Voihan sitä tehdä sellasen sivistyneen version.   :)

Kyllä tuossa SJS:n viestissä oli mun mielestä paljon asiaa ja kannattaa miettiä onko tuollainen ihan pikkuriikkinen ahdin vaivan arvoinen.

Toki jos on aikaa tehdä ja osat on olleet lähes ilmaiset, niin asiaan voi perehtyä ihan snadillakin ahtimella. Välivaiheet on kuitenkin aina kalliita jos meinaa jatkossa päivittää lisää.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #17 : 19.02.2012, 00:07:00 »
Hyvä et joku komppaa tässä asiassa! Kiitos pomo -H-
Tässä on kyse käyttö/harraste autosta ja pääpaino on tekemisen ilossa/tuskassa.
Ollos hyvä.
Noin sen itekkin ajattelen.

Ja tollaseen noi pikku hyrrät piisaa.

Kyllä tuossa SJS:n viestissä oli mun mielestä paljon asiaa ja kannattaa miettiä onko tuollainen ihan pikkuriikkinen ahdin vaivan arvoinen.

Toki jos on aikaa tehdä ja osat on olleet lähes ilmaiset, niin asiaan voi perehtyä ihan snadillakin ahtimella. Välivaiheet on kuitenkin aina kalliita jos meinaa jatkossa päivittää lisää.
Alotuksessa lukee että on tallissa jo.   ::)
« Viimeksi muokattu: 19.02.2012, 00:10:36 kirjoittanut pomo »

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #18 : 19.02.2012, 00:23:29 »
Ahdin on jo tosiaan tallissa ja ruisku/sytkä emmeet saattas kans löytyä toveri harrastajan  tallista.
Jos sais tietoo et mihin hp lukemaan kumpikaan noista ahtimista riittää luontevasti ni auttais.
Toi SJS kommentti meni jossain kohtaa yli hilseen...

Noviisi turbohommissa :hello:

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13519
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #19 : 19.02.2012, 11:41:19 »
eiköhän se ole tuo 120-130hp aika hyvä arvio.

Molemmat on diiseleihin yleensä työnnettäviä ahtimia ja niissä mennään tehoissa 90-140hv gt15 alle 100hv diiselit ja k14 sit noi isomamt... vois toimia minusta tuo K14 paremmin tossa 2 litrasessa bensassa niiden kaasarien apuna... korjatkaa jos oon väärässä mutta eiks kaasaritubosta saa vähemmän tehoa samalla ahtimella kuin ruiskullisesta johtuen säätämisen hankaluudesta???
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #20 : 19.02.2012, 18:35:13 »
Toi SJS kommentti meni jossain kohtaa yli hilseen...

Noviisi turbohommissa :hello:
Nuo kaksi lausetta selittävät asian, eli kerrot että meni yli ymmärryksen ja toteat seuraavaksi olevasi noviisi.

Ja EI, en missään nimessä ole mikään "guru" tai velho, mutta osaan kohtuuvaivalla laskea nämä asiat.

Laskuhan on todella simppeli, (selviää jopa ala-asteen matikalla) eli jos B20A koneessa on 82hv @ 1bar = normaali ilmanpaine, lisäät 1bar ahtopainetta, eli "tuplaat" paineet, niin vääntökin tuplaantuu. Mutta koska nuo ahtimet ovat niin pieniä että tukkeutuvat 120hv nurkilla (virtaus ei riitä), tarkoittaa tämä että 120hv/82hv = n.1,47 = 0,47bar ahtopaine, ja jos ahdin jaksaa pukata jonkun 1bar @ 3000rpm, tarkoittaa se että ahdin on "tukossa", eli ahtopaine laskee koska virtaus ei riitä.

Omassa vehkeessä ihan sama ongelma, ahtopaine 1,45bar @ 4100rpm -> 5500rp 1,3bar = ahdin tukossa, tosin se tuotti sen 408hv lähes koko tuolla alueella. Sama tulee sulle ongelmaksi, mutta koska ahdin on koo'oltaan (=virtausalalataan) alle 1/3 omastani, ja kone hengittää vakiona puolet, (82hv vs 167hv mulla vakiona) niin sulla on vieläkin pahempi ongelma, eli tehoalue tulee dieselmäiseksi, mutta kulutus bensakonemainen ja kahta kauheampi. Eli ts. tehoa ei ole, mutta kulutusta senkin edestä :)

Ja muistathan että sitten kun vääntö lisääntyy 160Nm->250-300Nm, tarvitset myös uuden kytkimen hyvin todennäköisesti ja M40 loota jos on, senkin kesto on kysymysmerkki.

Ilmoittele sitten penkkituloksia, ni saan nähdä miten "kartalle" osuin, vai menikö huti. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #21 : 19.02.2012, 18:56:27 »
Kertokaas joku nyt mitä olis teoreettinen teho tuolla koneella ja 0,5bar paineilla.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #22 : 19.02.2012, 19:54:19 »
Kertokaas joku nyt mitä olis teoreettinen teho tuolla koneella ja 0,5bar paineilla.
82hv x 1,5bar = 123hv / 160Nm x 1,5 = 240Nm

Eli 123hv@3000rpm/240Nm@2000rpm on oma veikkaus, jos tuo ei ekasta postauksesta käynyt ilmi. :)

Nämä siis muuten vakiolla koneella, johon ei ole vaihdettu imu/pakosarjoja tai muutakaan tavaroita, vaan lisätty ahdin ja sen vaatimat putket+letkut.

Eli @2000rpm = 91hv/240Nm@1bar tuolla ahtimella, 3000rpm = 123hv/215Nm@0,47bar ja siitä vaan lasku jatkuu.

Tämä ehkä vähän kärjistettynä, mutta sen voin kertoa että 200hv@5000rpm siellä ei ole. :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #23 : 21.02.2012, 21:02:44 »
Kiitos SJS -H-
Nyt selvis mitä toi meinaa.
Noi vääntölukemat kiinnostaa. Vääntöhän tota autoo liikuttaa... Kytkin ei tullu mielee mut vaihteistoks on joka
tapauksessa tulossa kesän aikana uudempi 5-vaiht. laatikko.
Penkkilappuja saa odottaa. Ens kesänä katotaa noiden tuplien kanssa et miten ne piisaa ja pelittää.

Kaikkee uutta pitää koko ajan suunnitella vaikka ois vanhakki tekemättä...

Poissa volle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #24 : 22.02.2012, 15:00:19 »
morjens.tähän väliin ajattelin kysäistä tietäjiltä että mikä malli ja minkä kokoinen ja mihinkä asti tehoissa riittää garret ja lapussa kyljessä seuraavat numerot ? 075 145 703 toisella rivillä 466 088-1 ja kolmannella nb 1824a  ?

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #25 : 22.02.2012, 18:40:52 »
morjens.tähän väliin ajattelin kysäistä tietäjiltä että mikä malli ja minkä kokoinen ja mihinkä asti tehoissa riittää garret ja lapussa kyljessä seuraavat numerot ? 075 145 703 toisella rivillä 466 088-1 ja kolmannella nb 1824a  ?

Tuo on hyvä just 102heppaseen vakioon LT28 moottoriin josta se on alunperin kotoisin.
Malli siis T3
Holset siellä lukee..

Poissa volle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #26 : 22.02.2012, 20:22:33 »
se on otettu 740 diselistä vm 85. putsailin vielä ja löyty imupuolelta d 39 merkintä,pakopuolella lukee garret m4  jw1.  pako siiven halkaisia oli n 48mm,imusiiven läheltä kapeimmillaan 42mm ja reijän suulta 52mm. 40 soleksit olis ruokkimassa tuota 2l koneessa että paljonko jaksais puhaltaa heppoja ? tietäis kannattaako alkaa tuota asentamaan.

Poissa PeRVo264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Garret ja KKK
« Vastaus #27 : 14.12.2012, 22:33:48 »
Siis kyllähän homma menee niin että ahdin määrää tahdin! No matter what... 8)
Onhan noita ollu...

 

KL-varaosat  Race.fi