Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua

  • 14 Vastauksia
  • 16471 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« : 23.08.2012, 19:39:44 »
Kysyisin onko mitä seurauksia esim. mekaanista kulumista tai muita ongelmia jos nostaa B5204T4 eli RN-moottorista ahtoja ilman muita toimenpiteitä?

Kokeilin jo tekemällä ns. ohivuodon hukkiksen kellolle menevään letkuun(porakoneella letkuun 2mm reikiä) muuta vaikutusta ei ollut kuin että ahdot nousivat hetkellisesti vakiosta eli 0,5bar ->0,7bar. Jonka jälkeen original ahtopaineen säädin kävi päästämään enemmän ahto ilmaa hukkaportille ja ahdot laskivat lähes heti takaisin 0,5.

Sitten otin orkkis säätimen kokonaan pois käytöstä(letkut irti ja vain johto paikalleen ettei sytytä mitään vikavaloja) ja korvasin sen turbosmartin bleedillä. Tämän jälkeen sain nostettua ahtoja helposti vain ruuvia kiertämällä sinne 0,8-0,9 bar tietämille eikä enää korjannut alas päin kohti vakiota. Ero oli huikea, vääntöä tuli ainakin roimasti lisää ja nopeampi ahtojen nousu tuntui parempana kiihtyvyytenä. :)

Ongelmaksi ilmeni nyt vain se että ahdin sakkaa  :o mistä tämä johtuu?

Niin ja sitten mitenkä kestää tuollaisen ahtojen noston ilman polttoaine syöttö ja sytkäennakko muutoksia? Ei ainakaan syttyny mitään vikavaloja eikä mitään..
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #1 : 23.08.2012, 20:00:00 »
Ei se mitään valoja sytytäkään, vaikka olis sylinterissä murtuma tai kanki mutkalla tai mäntä paskana tai...
En ihan ensimmäisenä keinona tuon virittämiseen neuvois hukkaportin disabloimista.

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #2 : 24.08.2012, 18:00:14 »
No siis eihän hukkis lähe pois käytöstä ku sillähä niitä ahtoja säädetään. Vaan orkkis ahtopaineen säädin. Nii ja ideanahan oli se että riittääkö alkuperäsessä ohjelmassa ahtopaine/polttoaineen säätö kartta tuollaisille ahdoille? Ja se että jos ei riitä niin sytyttääkö se härö valoo vai sulaako kone ennempää?

Ja lastutuksen kannalta vähän ongelmallinen auto kun ei tunnu valmista lastua löytyvän tuohon koriin tuolla moottorilla ollenkaan.. :/ Ja uuniikki säätö maksais varmasti monta sataa euroa enemmän ku valmis lastu vaikkakin onha se yksilöllinen ''lastutus'' aina paras. Mutta ei kehtais 25hv takia käyä maksaa jotai 800e...
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #3 : 01.09.2012, 11:14:39 »
Joo eli nyt selvis että kone saattaa käyä nakuttaa jos nostaa ahtoja mutta kuitenki nii vähän että original naku anturi ei ehkä tunnista sitä mutta voi sulattaa koneen  :-[

Sit oliskin uus kysymys johon en oo saanu vastausta. Onko mitä haittaa siitä jos käyttää sitä bleediä siihen että ei nosta ahtopainetta vakiosta vaan pitää ne siinä 0.5-0.6 bar? Kokeilun tulos oli että ahdot nousevat nopeammin ja moottori on sitkeempi.
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #4 : 03.09.2012, 13:21:56 »
Itsellä on bleedattuna v70 -98 (moottori b5254t).

Siinä on laajakaista lamda kiinni, ei "lastua" ja n. 0.7 bar ahtoja. Ainakin ahtojen alkaessa nousta menee mielestäni liian laihalle. Eli esim. jos väännättää alle 2000rpm lamda jotain 1.2-1.25. Muutenkin tuntuu tyhmältä toi volvon softa, kun menee "rikkaan" puolelle vasta jossain yli 4500rpm tai kun nostaa kaasun, keski kierrosalueella lamda pyörii jossain 1.1 paikkeilla.  Seokset menee  melko lineaarisesti 1500rpm & lamda 1.25 -> 6000rpm & lamda 0.9.
Edellä mainitut lukemat kaasu pohjassa, mun autossa. En tiedä miten muissa volvoissa, mutta voisi kuvitella että suht samalla tavalla toimii.

Kestävyyttä tollaselle viritykselle en osaa arvella, mutta oon nyt ite ajellu noin 10tkm tolla setupilla ja vielä ei ole tullut oireita. En kuitenkaan suosittele kellekään, eli omalla vastuulla.

Suosittelisin sulle uudelleen ohjelmointia, olettaen että softa toimii samalla tavalla. Saisit varmaan oikeilla seoksilla enemmän tehoa, kuin pelkällä ahtojen nostolla ja normiajossa varmaan putois kulutus, eikä se kestävyyskään varmaan niin kärsis.

En osaaa sanoa miten bleedauksen käyttäminen ahtojen nostoon vaikuttaa kestoon tai muuhun. Mutta jos se on ennen sua ollut jollain joka on viritellyt tai ehkä muutenkin, voisi olla hyvä kattoa se hukkiksen tangon säätö. Itsellä oli ihan poskellaan, hukkiksen letku nollessa irti nosti ahdot 0.8bar asti, kunnes pakopaine avasi hukkaportin. Säädin sen tangon sitten kuntoon, niin rupesi ahdot nousemaan nopeammin, mutta kuten tossa ylempänä on noista seoksista, niin ainakin mulla vetää laihalle niillä pikku kierrosten ahdoilla.
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #5 : 03.09.2012, 17:26:50 »
Juu niin vähän arvelinki että jotai ton suuntasta vastausta sieltä tulee mutta kannatti kuitenki kysyy. Ja vikakin huonoihin ahtojen nousuun oli se että kun mittasin ahtopainetta niin ei mennyt neula ollenkaan alipaineen puolelle...  ??? aluksi luulin että mittari on rikki tai automaatti vaihteisto aiheuttaa sen mutta kun kokeilin kiinteitä vaihteita niin karvan verran vaa käväs alipaineella..

Ja sit se ite vian syy original by-bass venttiilin kalvo oli tai on vieläkin rikki :( Nyt kysymys kuuluukin että mistä uusi kun  siniseltä tiskiltä ei saa ainakaan täältä päin.. -.-'
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #6 : 03.09.2012, 22:12:38 »
Jos sulla on se mittari imusarjassa kiinni, niin pitäisi kyllä näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä vaikka olisi ahtoputki irti. Mikäli imusarjassa ei ole alipainetta, niin melkein sama reaktio, kuin olis kaasu pohjassa.

Mutta jos sulla on se bypass rikki, niin niitä kalvoja luulis saavan turbohuolloista tai ebaystä. Tietysti, jos ei toiste halua kalvon hajoavan (ja kivat sihahdukset) niin semmonen block off kit ja 2 mäntäinen dumppi.

Ja jos lontoo taipuu, niin tossa olis aiheesta ihan asiallinen video: http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa Maxell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #7 : 04.09.2012, 07:21:00 »
se sakkaaminen johtuu siitä että ahdot kun nostetaan vakiota isommaksi niin se ahtimen oma bypäss rupeaa ahdistamaan.. itse vaihdoin tilalle tuon motonetin OTR:n bypässin ja meininki oli aivan eri.. tuntuu että ahdin spoolaa huomattavasti nopeammin kuin aikasmmin, mut se johtuu nimenomaan tuosta bypässistä :)


EDIT: jos sulla kunnon seos mittari olemassa niin hommaa esim bensa paineen säädin ja nosta vaikka p-paineita pikkasen ettei ahtotilanteessa ihan laihalle mene.. itselläni malpassin progressiivinen :) ja hyvin letaa 1bar ahdoilla... O0 tosin nyt jännätää et tuleeko kanki koska pihalle lohkosta :D :D
« Viimeksi muokattu: 04.09.2012, 07:24:28 kirjoittanut Maxell »
850 2.0 T5

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #8 : 06.09.2012, 18:59:27 »
Joo siis ahto mittari oli kiinni T-haaralla by-pass venttiilille menevässä alipaine letkussa. Jäi vaa vähä epäselväks se että mitä se vakio ohjelma siitä tykkää jos käyttää tota bleediä ahtopaineen säätöön kuitenkaan nostamatta niitä vakiosta ollenkaan ku reaktio oli se että ahdot nousivat huomattavasti nopeammin ku vakio säätimellä.

Onko sillä jonkinlainen tarkotus että ahtoja nostetaan pikku hiljaa eikä heti ku puhallin alkaa vaa tuottaa? Ku toi nopeempi ahtojen nousu vaikutti ainakin alakierroksilla ja myös ylä kierroksilla vääntöön nii paljo että autosta tuli paljon miellyttävämpi ajaa. Esim. vakio säätimellä ajoin 80km/h yhteen melko jyrkkään mäkeen(VT6) ni jos ajo vakkarilla ni pudotti pienempää mäessä.. Mutta kun ajoin samaa vauhtia noin 30 min myöhemmin että oli bleedi säätämässä ja ahtopainen edelleen vakio ni eipä vaihtanutkaan vaihdetta eikä ollut mitään hyytymisen merkkejä toisin ku vakio säätimellä.

Voiko vakio säätimessä olla joku vika ja jos on ni näkeekö/kuuleeko mitenkään vai onko vietävä johoki testeriin?
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa Maxell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #9 : 07.09.2012, 16:48:21 »
no mulla vakio ahtopaineen säädin jättää ainoastaan vikakoodin eculle (mutta multa se on poistettu kokonaan).. itse huomasin saman pelkästään bleedin kanssa että ahdin herää huomattavasti paremmin kun sillä vakio säätimellä. en tiedä onko sillä vakiolla joku ns. "ahtopaine" kartta ettei se anna ahtojen noussa ihan noin räväkästi, tai sitten siinä vakio säätimessä on ollut jotain vikaa.. sen tosi huomasin että normi ajossa bleedi nostaa paineita ehkä turhankin hyvin manuaalilla, mutta ehkä juuri tämän takia sillä vakio venttiilillä on "rajoitettu" sitä ahtojen nousemista "perus" ajossa.. tiedä sitten...
850 2.0 T5

Poissa Sguugel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • ku kerkeis tekemään..
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #10 : 12.11.2012, 17:41:20 »
Hoi, miulla on v70 2.5T:ssä samat kikat käytössä eli vakio ahtopaineensäädin pois käytöstä, piuha vaan kiinni ja tehohydrosta ostin "bleedin" ja on hukkaportin letkun välissä.. Paineet säädin n. 0.7 bar mutta täyskaasulla kiihdyttäessä isoilla vaihteilla sytyttää vikavalon ja välillä toimii valon palaessa normaalisti ja välillä heittelee sytkäkarttaa selvästi kun tyhjäkäynti seilaa jne. saakos tuota jollai lisä kikalla että valo ei syty vai pitäskö vaa työntää vakio säädin paikoillee?

Muutenkin outoo ku ei ahtoja pysty nostamaan hukkaportin tankoa kääntämällä kun alkuun kokeiltiin sillä nii ei minkäänlaisia muutoksia vaikka tanko kireimmillää, en ymmärrä insinöörien käyttämää aikaa kehittää auto mahollisimman vaikeeks  ;D
- Plymouth Duster -70 ahistettu
- Ford Excursion 7.3L TD PowerStroke
- Volvo 240 Varkku B200e+m47 -87 (talvirassi)
- Super Rock Amazon?

Poissa vjlle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 468
  • Wheel Whore
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #11 : 13.11.2012, 03:16:54 »
Itsellä samanmoinen laite kun maxellilla ja kiinnostaisi että miten tuo vakio paineensäädin tulee ottaa pois, ettei vilkuttele mitään moottorin häiriövaloja.

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #12 : 13.11.2012, 16:27:55 »
Itsellä samanmoinen laite kun maxellilla ja kiinnostaisi että miten tuo vakio paineensäädin tulee ottaa pois, ettei vilkuttele mitään moottorin häiriövaloja.
tulpataan lähdöt ja jätetään paikalleen sähköjen kera.

Poissa vjlle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 468
  • Wheel Whore
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #13 : 14.11.2012, 00:05:28 »
ja pitää ostaa sellanen 3:lla letkunlähdöllä oleva säädin ?

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.0T ahtojen nosto ilman lastua
« Vastaus #14 : 18.11.2012, 15:29:43 »
Ei tartte ostaa 3 paikkasta säädintä. Itellä on sillee kun siihen tulee 3 letkuu: imupaine, ahtopaine ja hukkiksen kellon letku ni jättää sen imupaine letkun siihe orkkis säätimeen kiinni ja pistokkeen kiinni ni ei ainaa miulla sytytä mitää valojha vaikka on tuo RN-sarjan moottori.

Ja pidin ahtopaineen vakiona eli sen 0.5 bar ni vääntöä tuli huomattavasti lisää ja normaali ajo muuttui paljon mielekkäämmäksi ku laatikko ei enää jokaiseen mäkeen vaihda pienempää vaihdetta.

Ja sitten se että kokeilin halpis säätimellä ni totesin että ihan täysi susi! Että iha aito Turbosmart säädin kannattaa investoida ja sekin sellanen malli mikä ei tule auton sisälle vaan jää konehuoneeseen.
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

 

Proturbo  Autodiagnoosi