Futurez  Kulkukoira

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 100677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
mikä ahdin
« : 21.06.2011, 14:34:42 »
Mikä ahdin olisi v70n 2.4t värkkiin paras vaihtoehto mitsu 19t jälkeen? tavoitteena olisi pyrkiä sinne 400-450 hv,n kantturoille.Suuttimix varmaan piisaisi helposti esim siemens Deka 630cc.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #1 : 21.06.2011, 15:52:07 »
Alkaa kyllä lohkosta sylinterinseinämät paukkumaan noilla tehoilla, vai onko joku muu nähnyt 2,4T (83mm poraus) konetta jossa yli 400hv?

Ja kangetkin saat vaihtaa 350hv nurkilla, on tullut kieroja kankia jo reilu 300hv/500Nm tehoilla.

Kyllä se on melkein uus pakosarja tuohon jo ja kiinni joku HX35 ahdin esim.

Ei noilla tehoilla ole mitään järkeä etuvedossa, kaupungissa vaan sutii ja suorituskyky saattaa olla huonompi kun vähemmillä vireillä. Maantiellä ja vartilla sitten eri homma.

Itellä olis 850 volvosta 20 tappinen kone johon vois laittaa ahtimen, mutta kun ei se lohko kestä mitään yli 300hv vakiona.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #2 : 22.06.2011, 08:51:00 »
Joo kyllä kanget on vaihettu.ja 400-450hv olevia  on kyllä jopa näillä sivuilla kirjottavilla.Ja kuka perkele etuveto autosta jotain varttimaili autoo rakentas?????Omassa on nyt karvaa auki 350hv ja 520nm eikä ole vielä pamahtanu,mutt ihminen tahtoo olla semmonen että nälkä kasvaa syödessä.Ruotsin sällit sanovat ett T04E ois passeli,mutt kyselin täältä jos kellä ois kokemuksii ja jos ni mistä ahtimesta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #3 : 22.06.2011, 11:07:54 »
Aikas antiikkinen ahdin joku T04E... heräämine saattaa olla aika myöhäistä, kun ahdin edustaa 80luvun suunnittelua ja 2000 luvun kone.

Garret GT3071R vois olla passeli, HX35 tai HX40(super), viimeisessä ainakin riittää potentiaalia.

Tosin, aina se ahtimen valinta on kompromissi, eli käyttöauto pienehköllä ja tehokkaalla turbo koneella on täysi mahdottomuus. Se mikä menetetään käytettävyydessä liikenteen seassa saadaan sitten ylärekisteriin ja vartille/maantielle ohituksiin.

On niitä varttimaili etuvetovolvoja ja saabeja ruotsi pullollaan, osalla ajettu koviakin aikoja.

350hv se 2,4T kone vielä kestää hyvin, mutta odota kun tulet 400hv paremmalle puolelle, sitten on 100% varma halkeama sylinteriputkien yläpäässä. Lueppa tätä foorumia tarkemmin.

Ja nälkä kasvaa syödessä, mutta sitä pitää myös pystyä hillitsemään, muuten tulee joko reikä lompsaan tai hajonnut auto olen oppinut. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #4 : 22.06.2011, 14:58:19 »
Aikas antiikkinen ahdin joku T04E... heräämine saattaa olla aika myöhäistä, kun ahdin edustaa 80luvun suunnittelua ja 2000 luvun kone.

Garret GT3071R vois olla passeli, HX35 tai HX40(super), viimeisessä ainakin riittää potentiaalia.

Yritin pidätellä naurua, mutta en pystynyt :D Nuo Holsetithan ovat lähestulkoon vielä antiikkisempia kuin tuo T04E. Pitää myös huomioida, että ne vaativat hirmuisen ahtopaineen, ennen kun hyötysuhde on parhaimmillaan. Omasta mielestä mikään muu, kuin tuo SJS:n mainitsema GT3071R tai vaihtoehtoisesti GT3582R, ei ole edes vaihtoehto. Nuo ovat sentään 2000-luvulta kuten moottorikin. Kunnollisella ahtimella saa 1bar ahdolla helposti 400hv.

Nimim. GT3582R+0,8bar=420hv  ;)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #5 : 22.06.2011, 15:22:23 »
Onhan tuo T04E aika huono heräämään kun 2.1 vinokoneessa 4500rpm on jo "täydet" ahdot.. Mun mielestäni aika hemmetin hyvähän se tuolloin on.

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #6 : 22.06.2011, 17:56:56 »
Alkaa kyllä lohkosta sylinterinseinämät paukkumaan noilla tehoilla, vai onko joku muu nähnyt 2,4T (83mm poraus) konetta jossa yli 400hv?

Ja kangetkin saat vaihtaa 350hv nurkilla, on tullut kieroja kankia jo reilu 300hv/500Nm tehoilla.

Kyllä se on melkein uus pakosarja tuohon jo ja kiinni joku HX35 ahdin esim.

Ei noilla tehoilla ole mitään järkeä etuvedossa, kaupungissa vaan sutii ja suorituskyky saattaa olla huonompi kun vähemmillä vireillä. Maantiellä ja vartilla sitten eri homma.

Itellä olis 850 volvosta 20 tappinen kone johon vois laittaa ahtimen, mutta kun ei se lohko kestä mitään yli 300hv vakiona.


eiköhän yhdessä vartilla vierailleessa 240 volvossa ollu tukemattomalla lohkolla jo 500hv.. ja pysy vieläpä nipussa :) ja poraus 83, kestäähän 81 porauksella oleva lohko yli 600 tukematta... paitsi suomessa.
LH&ostrich

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #7 : 22.06.2011, 23:33:14 »
Nimim. GT3582R+0,8bar=420hv  ;)

Osaatko kertoa kuinka paljon tehoa ja spoolin parannusta tollanen kuulalaakeri Garretti tuottaa verrattuna näihin antiikki Holsetteihin samalla ahtopaineella? Jos ahtimet ovat muuten identtisiä ja samanlaisessa moottorissa. Ihan mielenkiinnosta kerran faktaa tuntuu aiheesta olevan jos ihan naurua joutuu pidätteleen.  ;D

MUTU:
Eikös melko vastaavasta koneesta penkitetty juuri HX40:llä 1.2barilla ~340hv  ::) Siipien kokoero 1.4mm ja 4mm Garretin hyväksi, mutta kuitenkin...


EDIT:
Ainakin karttoja kun katselee, niin ilmantuotto on kuulalaakeriblingblingeillä huomattavasti parempaa alle 1.5barin.

EDIT2: Jos investoida viitsii, niin kokeile (ensimmäisenä?) volvoon jotain Borg warnerin EFR-sarjasta  ::)
« Viimeksi muokattu: 22.06.2011, 23:41:03 kirjoittanut BuuBBa »
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #8 : 22.06.2011, 23:36:40 »
Täytyy kyllä itsekin tunnustaa, että tollanen GT3582R on aika makee ahdin ja takapuolituntumalla
se antaa 1 bar ahtopaineella huomattavasti enemmän tuottoa kuin esim HX40. HX40 alkaa hönkimään reippaammin vasta 1.4 bar jälkeen.
Pakko se vaan on tunnustaa tosiasia.

Oikein harmittaa kun en kerran ostanut tollasta 35R:ään kun sellasta tarjottiin.

Edit: Katos Buubba toikin faktat jo pöytään.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #9 : 23.06.2011, 00:02:19 »
Mulla oli tosiiaan HX40:llä 1 bar 293 hv -> 1.2 bar 340 hv.

Nyt on 1.4 bar ja rupee tuntumaan, että jotain jo tapahtuukin.

Vulvan laskennallinen 35R 1.2 bar mitattu teho on myös aika hyvin haarukassa.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #10 : 23.06.2011, 00:30:39 »
Noissa moottoreissa oli samaa
* imusarja
* pakosaja
* putkisto
* ruisku karttoineen

Eroa iskutilavudessa noin 200 cc ja Kulmamiehen kannessa isommat venat ja tiukemmat venajouset.
Nokat ovat samat. Puristussuhde on mulla hieman matalampi.

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #11 : 23.06.2011, 00:34:31 »
Sun motti tarvii siis 2.3bar karkeesti ahtoa 510hp joka Garretilla tulisi jo karkeesti 1.2bar. Täähän tarkottaa myöskin sitä että vaparina Kulmamiehen motti ilman ahtoa tuottaisi 210hp ja JuHaU:n 140hp karkeesti. Uskotteko oikeasti että nämä erot teillä johtuu ahtimista? Veikkaanpa että jos vaihdatte ristiin ahtimia niin tulokset ei suuntaan eikä toiseen muutu juurikaan...  ::)  ;)

Eikös ahtimen hyötysuhteella (toiminta-alue) ja ilmamäärällä ole mitään tekemistä asian kanssa? Eli pelkkä paine on kaikki kaikessa  ::)
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #12 : 23.06.2011, 00:38:56 »
Eikös ahtimen hyötysuhteella (toiminta-alue) ja ilmamäärällä ole mitään tekemistä asian kanssa? Eli pelkkä paine on kaikki kaikessa  ::)

Tämän teorian mukaan kaikilla kukkopilleillä pitäisi saada riittävästi tehoa :juhau: ja 15g ja HX40 antaisi 1.4bar paineella saman ilmamäärän.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #13 : 23.06.2011, 07:26:17 »
Naurun aiheena mulla oli lähinnä se, että ensin haukutaan T04E antiikkiseksi ja sitten ehdotellaan HX Holsettia. Nuohan ovat molemmat aika iäkkäitä ja jos Garretti on -80-luvulta, niin eikös joku sanonut täällä, että Holsetin kompurasiipi on -70-luvun työkoneesta?

Se ei mielestäni ole kovinkaan oleellista onko ahdin kuulalaakeroitu vai ei, vaan ilmamäärät/kompurakartat ovat paljon ratkaisevammassa asemassa.

Nimim. GT3582R+1,2bar=496hv ;)

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #14 : 23.06.2011, 16:52:08 »
Onko noissa Super / Ei Super sitten kuinka suuria eroja? Jos noihin on luottamista yhtään, niin eihän se ero tosiaan häävi olisi.

 

Samppasport  Futurez