Proturbo  Autodiagnoosi

B230E risteytys B19ET/B21ET

  • 38 Vastauksia
  • 10701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
B230E risteytys B19ET/B21ET
« : 30.05.2018, 21:00:57 »
Alkanut pieni turbo-huuma taas painamaan ja tartteis nyt suunnittelun kanssa apua. Muu aikalailla selvää mutta määräjakajasta yms en ymmärrä juuri mitään. B230E määräjakajalla ei tee turbon kanssa mitään sen tiedän, joten sen nyt joutuu heivaamaan pois ja muutenkin pitäisi määräjakaja siirtää turbon puolelle? Miten tämä onnistuu? Saako tuohon B230E imusarjaan laitettua ahtoputkia mitenkään kiinni, vai onko samalla paras vaan laittaa B19 tai B21ET:n imusarja kiinni? Kyllä, ahtoja ei saa paljoa puristettua koneesta korkeiden puristuksien takia ja sisuskalujen "heikkouden" takia, myöskin suuttimet ei taida hirveän pitkälle pötkiä. Mutta siis tällainen projekti olisi siis nyt suunnitteilla ja tällä nyt pääsisi alkuun.
Se ei käy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #1 : 30.05.2018, 21:20:07 »
Unohda. Oikeesti. Eio kovin kallis tehdä irtona toinen kone. Tuossa että tehdään mitälie sytkällä, 40v ikäsillä mekaanisen ruiskun osia yhdistelemällä sekasotku yli kymppiruttusen linnunluuveivisen koneen ahtamiseen on sokka irti jo ensistartissa. Tuo b230e on hyvä kone kun sen pitää semmosena tai korkeintaan tekee kansityöt pikku siistimisineen, jos tarttee saada lisää niin vaihda suosiolla toinen pata niin ei tartte rikkoa tuota. Siis sähköruisku oman maun mukaan joko tuoreemmasta LH tai sitten aftermarketti, joku edukas ahdinsetti ja oikeastaan ihan mikä muu peruskone tahansa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #2 : 01.06.2018, 07:53:51 »
Itsellä ei riitä työtilat koneen vaihtoon, joten tuon koneen ympärille pitää tehdä. Vähän huono aihiohan tuo on, mutta sillä mennään.

Tällähetkellä ainoat osat joita on näillänäkymin on tulossa B21ET:stä ovat ilmanputsari, määräjakaja jne ja virranjakaja. Muut tulevat B230FT-koneesta (pakosarja, turbo, ic ja osa ahtoputkista)

Eli osia löytyisi nyt jo vino pino. Niinpaljoa tehoa tuosta en ala repimään että alakerta vaarantuis, palotiloja joutuu kasvattamaan jossainvälissä jos haluaa ahtoja nostaa. Mutta noilla osilla ainakin teoriassa pitäisi pelin toimia jo ihan passelisti, toki täytyy sitten katsoa ettei ala ahtojen kanssa käymään laihalla.. :P
Se ei käy

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #3 : 01.06.2018, 07:56:55 »
Laatikkona on M46, tosin tällähetkellä kytkinremppa menossa ja "vahvistettu" kytkinpaketti menossa sisälle. Luulisi kestävän myös.
Se ei käy

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #4 : 01.06.2018, 09:51:55 »
Luulisi kestävän myös.

Tuolla laatikolla kestää yhden täysvedon kun 250hp ja 300Nm

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #5 : 01.06.2018, 10:20:31 »
Tuolla laatikolla kestää yhden täysvedon kun 250hp ja 300Nm

No, laukiaa jos laukiaa :D tuolla tuskin 200hv pidemmälle tullaan menemään ainakaan lähiaikoina.
Se ei käy

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #6 : 01.06.2018, 12:23:21 »
Vähän hurjalta viritelmältä kuulostaa. Itse laittaisin tuohon lh:n ja tankkiin E85. Eikös tuossa lohkossa pitäisi olla paikatkin valmiina lh:n nakutusanturille ja kampuran asentotunnistimelle? ???

Onhan tuo kjet toimiessaan ihan kelvollinen laite, mutta säätö vaikeaa ja varsinkin noita volvon turbo kjetin osia ei tunnu löytyvän enää mistään. Ainakin itse etsin aikoinaan b21et:n ohjauspaineensäädintä parikin vuotta.

Olen kyllä ajanut turbotettua vapari b200e kjettiä, siinä oli siis kaikki vaparin osat jne., turbo vaan koneen kyljessä ja 0.3bar ahtoja. Määräjakajakin oli painepuolella :idiot2: kyllähän se liikkui eikä korviin nakuttanut, mutta aivan varmasti kävi laihalla. Kansipahvi siitä paloi sitten myöhemmin (oisko sillä jopa 20tkm päässyt räpellettynä).

Kyllähän tuo varmaan budjettilaitteena menisi miten suunnittelitkin, turbokjetistä vaan määräjakaja, ohjauspaineensäädin ja virranjakaja. Vakiosuuttimillakin voisi kokeilla aluksi käyttää, niissä ei muistaakseni isoja eroja tuotossa ollut turbon suuttimiin. Ja matalat ahdot, ainakin alle puolenbarin. Alkuperäisen imusarjan voit pitää koneessa, se taitaa muutenkin olla paras orggis imusarjoista turbokäyttöön. Jos käy laihalla niin virittelee kylmäkäynnistyssuutimen ruikkimaan bensaa myös ahdoilla.



Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #7 : 01.06.2018, 23:02:18 »
Tuolla laatikolla kestää yhden täysvedon kun 250hp ja 300Nm
Mutta jos onkin 214hp ja 365Nm niin kestää parikytä tuhatta kilsaa ja useat ratapäivät ja jatkaa elämäänsä varalaatikkona hyllyssä kun tekniikka päivittyi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #8 : 01.06.2018, 23:50:51 »
Jos bensalla ajaa niin kaksi kansipahvia.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #9 : 04.06.2018, 01:08:52 »
Vähän hurjalta viritelmältä kuulostaa. Itse laittaisin tuohon lh:n ja tankkiin E85. Eikös tuossa lohkossa pitäisi olla paikatkin valmiina lh:n nakutusanturille ja kampuran asentotunnistimelle? ???

Onhan tuo kjet toimiessaan ihan kelvollinen laite, mutta säätö vaikeaa ja varsinkin noita volvon turbo kjetin osia ei tunnu löytyvän enää mistään. Ainakin itse etsin aikoinaan b21et:n ohjauspaineensäädintä parikin vuotta.

Olen kyllä ajanut turbotettua vapari b200e kjettiä, siinä oli siis kaikki vaparin osat jne., turbo vaan koneen kyljessä ja 0.3bar ahtoja. Määräjakajakin oli painepuolella :idiot2: kyllähän se liikkui eikä korviin nakuttanut, mutta aivan varmasti kävi laihalla. Kansipahvi siitä paloi sitten myöhemmin (oisko sillä jopa 20tkm päässyt räpellettynä).

Kyllähän tuo varmaan budjettilaitteena menisi miten suunnittelitkin, turbokjetistä vaan määräjakaja, ohjauspaineensäädin ja virranjakaja. Vakiosuuttimillakin voisi kokeilla aluksi käyttää, niissä ei muistaakseni isoja eroja tuotossa ollut turbon suuttimiin. Ja matalat ahdot, ainakin alle puolenbarin. Alkuperäisen imusarjan voit pitää koneessa, se taitaa muutenkin olla paras orggis imusarjoista turbokäyttöön. Jos käy laihalla niin virittelee kylmäkäynnistyssuutimen ruikkimaan bensaa myös ahdoilla.

Budjettilaite tosiaan onkin kyseessä, paljon on tullut luettua turbo k-jettien sielunelämästä ja ihan tuosta vaparinkin, joutunut jonkinverran rustaamaankin jo. Onhan nuo k-jetit jo aika katoava luonnonvara, vähän huono alkaa tuosta B230E:stä väkertämään kun niitä ei enää monia ole "olemassakaan". Itselle tämä kävisi hyvänä harjoitteluna ja kokemuksena, tehopeliä en ole tekemässä, vaan jokapäiväisenä ajokkina olisi tarkoitus pitää, sentakia pitäisi saada mahd. hyvin kaikki pelaamaan keskenään että pysyy kunnossa pirssi. Erityisesti ettei ala käymään liian laihalla/rikkaalla..
« Viimeksi muokattu: 04.06.2018, 01:10:38 kirjoittanut Jonesyboi »
Se ei käy

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #10 : 04.06.2018, 09:27:58 »
Tuolla laatikolla kestää yhden täysvedon kun 250hp ja 300Nm

Eikö tuo m46 kestä saman kun m45? En mä oo (vielä) saanu lootaa rikki vaikka yli 300hv ja liki 500nm  :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #11 : 05.06.2018, 17:38:49 »
Toki mahdollisuus olisi räpeltää tuohon LH2.2, kumpi nyt tulisi helpommaksi ja halvemmaksi. K-Jettihän on itsestä kyllä ihan siisti laite, mutta jos kaikki vermeet niihin on ihan kiven alla, niin ehkä järkevämpi vaihtoehto tuo LH2.2? Itse en noista sähköruutista yms niin paljoa sitten vielä ymmärräkkään, mutta voiko tuota B230E imusarjaa ja suuttimia enää siinävaiheessa käyttää hyväksi?
« Viimeksi muokattu: 05.06.2018, 17:44:42 kirjoittanut Jonesyboi »
Se ei käy

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #12 : 05.06.2018, 19:53:29 »
Ja eikö jonkun turbo Saabin k-jetin määräjakaja jne pelaisi ihan hyvin tuossa Volvonki koneessa? Ohjauspaineensäätimestä sitten en ole niin varma, pitääko olla Saabista sekin :o
Se ei käy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #13 : 05.06.2018, 19:57:37 »
Käy varmaan saabista, kunhan vain on turbomallista. elikkäs siinä on ahtorikastus.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: B230E risteytys B19ET/B21ET
« Vastaus #14 : 05.06.2018, 20:04:52 »
Käy varmaan saabista, kunhan vain on turbomallista. elikkäs siinä on ahtorikastus.

Tämä voi helpottaa aika paljon itseasiassa, nuo Volvojen osat on senverta kiven alla että jospa koittais jostain Saabista löytää puuttuvat osat :-\
Se ei käy

 

Samppasport  Futurez