Elekma  Autoracing

Amazon -69

  • 561 Vastauksia
  • 240736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #540 : 30.06.2018, 12:21:19 »
Hihna ei pidä kun tartuntakulma laturilla on liian pieni. 940 Volvossa riittää yksi hihna hyvin, mutta siinä on lähes 180 asteen tartuntakulma.


Eipä tullut ajatelleeksi, kiitosta! Ihmettelinkin, että miten se seiskassa pystyi toimimaan vinkumatta niinkin heikolla hihnalla mitä siinä oli  :D

Jäi tuo Oldtimer run väliin meikäläiseltä kehnon sään takia, niin josko sitä kävisi penkomassa kotipihasta nuo joutavat hihnapyörät ja alkaisi askartelemaan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #541 : 30.06.2018, 12:24:13 »
En muista, miten amassa on laturin remmin kulku, mutta kulmaahan pystyy kasvattamaan lisäämällä kiristimen hihnapyörälle.

Tosin kiilaurahihnaa on vaikea kiristimellä kiriä, tuppaa kääntymään "nurinniskoin", joten varmaan se kaksiuraisuus on tässävaiheessa helpoin.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #542 : 05.07.2018, 20:02:25 »
Tänään vaihtelin moottoriöljyt ja suodattimen. Q8 Formula Advanced 10W-40, kuten edelliselläkin kerralla. Venttiilitkin säädin, hyvin oli vielä säädöissään, noin 0,05mm ehkä piti joitakin venttiileitä säätää. Tulpatkin ok.

Hihnapyörät valmistuivat ja ovat paikallaan.

Vesipumpun rullat:





Kampuran rullat:


Toisesta keskiosa irti ja hitsaten yhteen:


Molemmat valmiina, tuli vielä maalattua mustaksi tämän jälkeen:


Vesipumpun rullan saumasta tuli vähän ruma, onneksi jäi ropellin alle piiloon...


Vaan eipä vingu hihna enää.



Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #543 : 05.07.2018, 22:54:54 »
Millä keskitit tuon vp:n hihna-rakennelman ? Vai taidolla ja vakaalla kädellä ilman mitään jigiä :D ? Asiallinen ratkaisu kyllä, hyvä että toimi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #544 : 05.07.2018, 23:47:28 »
Millä keskitit tuon vp:n hihna-rakennelman ? Vai taidolla ja vakaalla kädellä ilman mitään jigiä :D ? Asiallinen ratkaisu kyllä, hyvä että toimi.

Suorakulmalla, kulmaraudalla ja silmällä, lisäksi oli kaveri tallilla jolta kysyin että "onko tää nyt siunkin mielestä suorassa"  :D Eikä pyöriessäänkään näytä vipottavan, kaipa se on riittävän hyvä (neloskone ei kai ole niin tarkka "dampperin" tasapainon kanssa?"). Vesipumpun pyörät keskittyivät mukavasti ulkokehiltään toinen toisen sisään.

Jännä muuten, että toinen hihna on vähän lyhyempi kuin toinen, vaikka molemmat ovat pakasta vedettyä Continentalia samoilla numeroilla. Josko kuluisivat sopiviksi vähitellen, en nyt jaksas ostaa enää yhtään enempää hihnoja kokeilun vuoksi...
« Viimeksi muokattu: 05.07.2018, 23:54:46 kirjoittanut Amanssi »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #545 : 05.07.2018, 23:55:51 »
Hienoa tekemistä.

En usko noin pienellä kehällä muutaman gramman heiton olevan kriittistä, ellet aja kokoajan kovilla kierroksilla (kone vedetään jatkuvasti tappiin asti) ja silloinkin porsii jotain muuta.

Ainoa asia mikä tuli mieleen, että toivottavasti ei vesipumpun laakeri saa nyt mitään värinöitä että pettäisi...

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #546 : 06.07.2018, 00:00:03 »
Tasapainotuksesta siksi vaan kyselin, kun itselläni on yksi tuo vp:n hihnakuppi murtunut pulttikehän reunalta, ei edes ollut ruosteessa tms.
Siihen kiinnityskohtaan kohdistuu ilmeisen paljon vipuvoimia etenkin kahdella hihnalla. Kuitenkin aika ohutta peltiä ja hihnojen veto on kaukana, suosittelen seuraamaan, ihan kokemuksella vaan huutelen O0
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #547 : 06.07.2018, 00:10:36 »
Tasapainotuksesta siksi vaan kyselin, kun itselläni on yksi tuo vp:n hihnakuppi murtunut pulttikehän reunalta, ei edes ollut ruosteessa tms.
Siihen kiinnityskohtaan kohdistuu ilmeisen paljon vipuvoimia etenkin kahdella hihnalla. Kuitenkin aika ohutta peltiä ja hihnojen veto on kaukana, suosittelen seuraamaan, ihan kokemuksella vaan huutelen O0

Helekkari, eipä tullut ajatelleeksi  :o pittääpä seurailla. Josko tämän kauden kestäisi, kokeilisikohan ottaa tavoitteeksi tuon uuden koneen rakentamisen vaikka joskus niin voi sitten miettiä muiden juttujen kestävyyttä  :D m90 lootakin tuli jo myytyä kaverille, hällä pamahti oma ja itellä ei niin kiire saada asennettua... Lohko ois valmiina porattuna koneistamolla, pitäs vaan sen apuakselin laakerit hommata jostain niin sais asennetettua nekin siellä.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 620
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #548 : 06.07.2018, 09:36:15 »
Kampiakselin peltipyöriä on 3 eri vahvuista , B-18 materiaali on kaikkein ohuinta , B-20 moottoriin tuli paksumpi materiaali ja viimeiset B-20 on vahvistetulla rakenteella .  Tässä toteutuksessa  "ofsetti muuttuu " alahihnapyörällä , toinen seurattava paikka on tuo kulma siivassa kiinnityspultin prikan reunassa .
Siitä noita "yksinkertaisia " peltisiivoja on lohjennut  kierroskoneissa , paljon vahvempi on tuo keskustasta vahvistettu  malli.

Kuvassa  vahvin B-20 ja ohuin B-18 siiva .

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #549 : 05.08.2018, 16:28:08 »
Kilometrejä tullut nyt ihan kohtalaisesti, hyviä ajokelejä ollut. Ilmastointi ois kova.

Pientä ongelmaa kuitenkin nyt ilmennyt, välillä lämpimällä koneella risteyksestä lähtiessä meinaa sammua. Ei vastaa kaasuun juuri ollenkaan, tuurilla saattaa kaasua pumppaamalla "herätä". Sitten kun sammuu, niin lähtee kyllä ihan hyvin käyntiin sen jälkeen ja vastaa kaasuunkin  :idiot2: Saako se nyt liian vähän vai liian paljon bensaa vai mikä lie, vai käykö seos niin kuumana että ei syty...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #550 : 05.08.2018, 16:45:55 »
Kaasuttimessa bensa kaasuuntuu?

Näin oli ittellä joskus kauan sitten kaasutinmoottorissa, missä kaasutin oli moottorin sylinterikannen päällä. Kovalla helteellä ruuhkassa saattoi alkaa "pooaamaan". Jos sammui, lähti pienellä sahauksella käymään ja taas toimi.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #551 : 05.08.2018, 23:39:20 »
Kuullostaa siltä joo että bensat kiehuu.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #552 : 06.08.2018, 07:17:35 »
Teki silloin 2012 strömperillä samaa, mutta silloin oli enemmän ongelmia käyntiin lähtemisen kanssa lämpimänä. Imusatsin ja kaasarin välissä on noin 5mm bakeliitti.

Kohta pitäs katsastaakin. Leiman kanssa ei toivottavasti olisi ihmeempiä, vain vajaa 3000 kilometriä ajettu edellisen leiman jälkeen.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #553 : 16.08.2018, 20:31:56 »
Leimattu tänään huomautuksitta  8) uujee. Etujarrupäivitys ilmeisesti onnistui, heittoa 0%. Takajarruissa oli muutamien prosenttien heitto, mutta kirkkaasti läpi kuitenkin.

Lauantailta ilta-ajelukuva. Kunpa raaskisi ostaa kunnollisen kameran ja opetella käyttämään sitä...


Pitää rasvata kytkinvaijeri kun on vähän nariseva ja töksähtelevä, hankaloittaa jo liikkeelle lähtemistä. Muuten varmaan vaan pesua ja ajoa, pitäs käyttispaskaooppeli räpellellä leimakuntoon niin menee varmaan sen kanssa kikkaillessa muutama ilta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon -69 --> B230 Turbo
« Vastaus #554 : 16.08.2018, 20:40:58 »
Hieno auto ja hieno kuva :)

Jos sulla on orkkis kytkinvaijeri, niin kannattaa harkita 200-sarjan vaijerin sovittamista. Ne toimivat ainakin uutena huomattavasti Aman vaijeria notkeammin. Hiukan siinä on sovittamista, mutta tuskin muodostuu ongelmaksi  ;)
« Viimeksi muokattu: 16.08.2018, 20:44:09 kirjoittanut Kulmamies »

 

Autoracing  KL-varaosat