Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: AmazooniMies - 24.06.2019, 20:28:03
-
Amazonin moottori pitää sellaista terävää metallista kolketta tyhjäkäynnillä. Ajattelin, että joku venttiili siellä naputtaa ja uusin keinuvipuja ja säädin venttiilit. Naputus ei kuitenkaan hävinnyt mihinkään eikä omasta mielestäni edes muuttunut mitenkään. Mistähän se voisi johtua?
Tässä on video youtubeen ladattuna äänestä: https://youtu.be/fjkZeHm5lJk (https://youtu.be/fjkZeHm5lJk)
-
Jakopään rattaat !?
-
Se kävisi järkeen. Kolkatushan häviää kun nostaa kierroksia ja muuten yhteneväinen tuon moottorin käyntihäiriön kanssa. Pitääkin ensin säätää tuo moottori käymään tasaisesti tyhjäkäyntiä.
-
Onko sinulla se jakopään öljysumu-nippa oikeassa asennossa, ja eihän vaan ole tukossa ?
-
Onko sinulla se jakopään öljysumu-nippa oikeassa asennossa, ja eihän vaan ole tukossa ?
Sekin on mahdollisuuksien rajoissa. Jakopäätähän en ole koskaan tuosta avannut, eli ihan täysin mahdollista. Onneksi tuo jakopää vaikuttaa olevan helppo ottaa pois. Versus siis Opelin Cih-moottorin, jonka kanssa sain kerran tapella.
-
Tarkasta ennen jakopään avaamista öljypumpun käyttöakseli , jos se osa joka tulee öljypumpun akselin sisään on kulunut , niin kolkottaa !
-
Ja ensimmäinen kerta kun edes kuulen koko öljysumu-nipasta. Katsoin noista vihreistä korjaamo-oppaista mikä osanen on kyseessä, että edes vähän tiedän mistä puhutaan.
-
Tarkasta ennen jakopään avaamista öljypumpun käyttöakseli , jos se osa joka tulee öljypumpun akselin sisään on kulunut , niin kolkottaa !
Tarkoitat virranjakajan akselin ja öljypumpun liitoskohdan välystä?
-
Tarkoitat virranjakajan akselin ja öljypumpun liitoskohdan välystä?
Sepä se !
-
moi! mulla meni just viime torstaina reilun satasen vauhdissa rekkaa ohittaessa jakopään bakeliittipyörä hajalle. tai siis se irtosi siitä metallisesta keskiöstä tai mikälie? piti ihan just samanlaista ääntä kun tuossa sun videolla. onneks siinä keskiössä niin isot ne sakarat ettei jako mennyt sekaisin. tosi kivaa kolinaa piti kun hissukseen ajelin kotiin, heh... ei muuten kellään olis myydä uusia jakopään rattaita? vanhan käytetyn laitoin tilalle mut varmaan uudet olis ihan asialliset ?? toki vika voi johtua joistain muistakin ed mainituista......
-
Asia selvä, lähden kolkatusta etsimään sekä jakopäästä että virranjakajan päästä. Kiitokset vastanneille, tästä oli paljon hyötyä :)
-
Juu mikakoivisto. Tuossakin jokaisella moottorin käyntihäiriöllä kuuluu tuo kilahdus. Viittaisi juurikin että joko jossain on välystä esim. öljypumpun akselissa tai sitten että nokka aina pääsisi liikahtamaan johonkin suuntaan. Tutkitaan asiaa.
-
joo tota siilon kun se bakeliittipyörä hajos niin kotona sit ihmettelin et mikä on nii oli venttiilikoppa ja virranjakajan kansi auki. kampuran päästä pyörittelin niin huomasin et oli pieni kohta et virranjakaja ei pyörinyt lainkaan. se bakeliittipyörä oli mahtunu sen verran vinoon et kosketuskulma oli huono. muuten se pyörä oli kun uusi paitsi et kilometrit tuli täyteen... toki voi se virranjakajan akselikin olla....
-
joo tota siilon kun se bakeliittipyörä hajos niin kotona sit ihmettelin et mikä on nii oli venttiilikoppa ja virranjakajan kansi auki. kampuran päästä pyörittelin niin huomasin et oli pieni kohta et virranjakaja ei pyörinyt lainkaan. se bakeliittipyörä oli mahtunu sen verran vinoon et kosketuskulma oli huono. muuten se pyörä oli kun uusi paitsi et kilometrit tuli täyteen... toki voi se virranjakajan akselikin olla....
Nehän ovat vinohampaisia rattaitta ja se on yksi vaihtoehto, että pääsee liikkumaan sen verran pitkittäissuunnassa ennen kuin jakopään koppa ottaa vastaan. Pitääkin huvikseen kokeilla tuo.
-
joo mahtuu se vähän liikkumaan. siitä se ääni tuli kun pyörä kolisi jakopääkopan ja lohkon välissä...
-
Aika tyyppiominaisuus on tuo jakopään fiiberipyörän hajoaminen vanhemmiten.
Itse saiturina uusin vain fiiberipyörän jonka tilasin Skandixilta tai VP-autopartsilta.
Jokusen vuoden on rokannut vakiokoneessa hyvin eikä pidä ääntä.
Ai niin, se vanha koliseva näytti tuollaiselta ja purettu siis toimivasta koneesta. :P
(https://i.ibb.co/Br5mYDX/fiiberi.jpg) (https://ibb.co/Br5mYDX)
aluminium oxide density (https://aluminumsulfate.net/aluminum-oxide)
-
Aika tyyppiominaisuus on tuo jakopään fiiberipyörän hajoaminen vanhemmiten.
Itse saiturina uusin vain fiiberipyörän jonka tilasin Skandixilta tai VP-autopartsilta.
Jokusen vuoden on rokannut vakiokoneessa hyvin eikä pidä ääntä.
Ai niin, se vanha koliseva näytti tuollaiselta ja purettu siis toimivasta koneesta. :P
(https://i.ibb.co/Br5mYDX/fiiberi.jpg) (https://ibb.co/Br5mYDX)
aluminium oxide density (https://aluminumsulfate.net/aluminum-oxide)
Alkaa näyttää siltä, että avaan todellakin sen jakopään ihan varmuuden vuoksi.
-
Mulla oli tossa vuosi sitten yks b20 joka piti mielenkiintoista ääntä, vaihdellen "rallatuksesta naputukseen". Siinä oli sökönä nokan messinkinen lukkolevy. Samalla oli rikki myös nokan etummainen laakeri, sinällään itse välitys oli kunnossa. Kunnostuksena vaihdoin samalla uudet välitykset, nokka-akselin kaikki uudet laakerit ja Lankulta löyty vielä varastoista hyväkuntoinen lukko nokalle... nyt käy nätisti P>
-
aiheeseen vielä liittyen nii voisiko joku kertoa mitä taikaa edes on vaihtaa sitä jakopään pienempää pyörää mikä on kokonaan rautaa? eihän sen pitäisi periaatteessa kulua käytössä juuri lainkaan, vai luulenko väärin?? olis itelle ollut vaihtaa bakeliittipyörän tilalle valurautainen ratas, veneenmoottorista luulen? mut se vaikutti niin rajulta et en sit laittanut. oliskohan pitänyt ?? kestäisi ainakin, painaa vaan pirusti enemmän kun se bakeliittinen... samanlainen setti mulla autotallin pöydällä kun Kimisedän kuvassa, heh....
-
Ainakin teräsjakopään ja fiiberijakopään teräksiset pikkurattaat ovat ihan eri hammastuksella. Eivät mene ristiin. Ainakaan minulla ::)
-
jaa et eri hammastus. toi valurautainen oli ihan samanlainen kun bakeliittipyörä. sitä tarkoitin et kun bakeliitti on kai pehmeämpää kun rauta niin ei kai se rautanen ratas pitäisi niin kulua ?? jos jollain on tarpeettomana uusi bakeliitti setti jakopäähän niin voisin ostaa pois...
-
jaa et eri hammastus. toi valurautainen oli ihan samanlainen kun bakeliittipyörä. sitä tarkoitin et kun bakeliitti on kai pehmeämpää kun rauta niin ei kai se rautanen ratas pitäisi niin kulua ?? jos jollain on tarpeettomana uusi bakeliitti setti jakopäähän niin voisin ostaa pois...
Olisit iskenyt sinne pesään vaan sitten. Sen ainakin pitäisi kestää, joskin varmaan pitäisi vähän enemmän meteliä. Scandixilla näytti olevan alumiinisia rattaita.
-
Onko vihjeitä kampiakselin rattaan irroitukseen? Bakeliittinen nyt lähti helposti, mutta en olisi ihan varma onnistuuko sama siihen toiseen.
-
Onko vihjeitä kampiakselin rattaan irroitukseen? Bakeliittinen nyt lähti helposti, mutta en olisi ihan varma onnistuuko sama siihen toiseen.
tässä videovihje:
https://www.youtube.com/watch?v=JLALHr3lFt8&t=517s
-
tässä videovihje:
https://www.youtube.com/watch?v=JLALHr3lFt8&t=517s
Kyllä ja siihen näyttää löytyvän ihan tarkoituksenmukainen työkalukin:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/garage/tools/tools-engine/puller-timing-gear-crankshaft/1047445/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/garage/tools/tools-engine/puller-timing-gear-crankshaft/1047445/)
Ja Biltemasta pari kymppiä halvemmalla vastaavanlainen, jonka yhteensopivuudesta ei ole varmuutta:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/korityokalut/irrotustyokalut/irrotustyokalut-2000019463 (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/korityokalut/irrotustyokalut/irrotustyokalut-2000019463)
-
Sitten olisi vielä sellainen kysymys, että mikä kierre siinä kampiakselin päässä olevassa rattaassa on? Siis ne kierteet, jotka on tarkoitettu sille ulosvetäjälle. Ajattelin kokeilla tuota Bilteman työkalua eikä mulla ole oikein vielä ymmärrystä noista tuumaisista mitoista.
-
Villi veikkaus 5/16
-
Olisit iskenyt sinne pesään vaan sitten. Sen ainakin pitäisi kestää, joskin varmaan pitäisi vähän enemmän meteliä. Scandixilla näytti olevan alumiinisia rattaita.
no en laittanut kun tuntui niin rajulta se ja painoi varmaan kolme kertaa enemmän kun se bakeliittinen. siihen olis varmaan sit tarvinnut kosketuskulmakin jotenkin säätää kun kaks rautasta vastakkain? onko noihin säätöprikkoja edes olemassa? bakeliittipyörä ei oo kai niin tarkka säädöstä... tuliko Amazoonimiehen kolkatus jakopäästä vai mistä ??
-
no en laittanut kun tuntui niin rajulta se ja painoi varmaan kolme kertaa enemmän kun se bakeliittinen. siihen olis varmaan sit tarvinnut kosketuskulmakin jotenkin säätää kun kaks rautasta vastakkain? onko noihin säätöprikkoja edes olemassa? bakeliittipyörä ei oo kai niin tarkka säädöstä... tuliko Amazoonimiehen kolkatus jakopäästä vai mistä ??
Mä taas pohdin niitä alumiinisia bakeliittisen sijaan kun en oikein luota noihin muoviosiin. Toisaalta varaosamyyjä suositteli alkuperäistä vakiomoottoriin, joten saatan ehkä kääntyä sen kannalle.
Näin päättelin että jakopäästä se naksutus tuli. Varmuutta ei vielää ole kun jakopää auki. Pyörittelin konetta kampiakselin päästä ja kuuntelin samalla, niin aina kilkahti samassa kohtaa joka kierroksella. Kun painoin bakeliittista ratasta, niin kilahdus vaimeni ja hävisi jopa kokonaan. Mietin, että jos olisi viallinen nokka tai seuraaja niin ääneen ei kyllä pitäisi vaikuttaa mitenkään bakeliittisen pyörän painelu :idiot2:
-
mikakoivisto
No juu, ei varmaan kannata käytettyjä osia erikseen tuonne jakopäähän edes laittaa. Ja kannattaako edes yhdessäkään? Uusiakin kun saa niin ehkä se ratkaisee laulut sen suhteen 8)
-
Villi veikkaus 5/16
Tack! Ostin tuumaisia koko sarjan, eiköhän siitä joku pultti sinne kampiakseliin sovi ::)