Proturbo  Autodiagnoosi

V70 tdi -98, ardic:iin omatekoinen kello/gsm käynnistys -onnistuuko?

  • 18 Vastauksia
  • 11255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Autossani kun ei ole tuota ardikkia ohjaavaa kelloa, enkä ole sitä onnistunut mistään löytämään, niin tuli mieleen voisiko sellaisen rakennella itse?

Lämmittimen käynnistys signaalin tuottaminen ei ole ongelma, vaan se millä ehdoilla sen lämmittimen saa käynnistymään?

Jos olen oikein ymmärtänyt, lämmitin saa laturilta signaalin/luvan käynnistyä? Saako se myös jonkun muun käynnistymis käskyn jostain? Riittääkö, että tarjoaa virtaa siihen laturille, tai johonkin menevään herätejohtoon?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
 :hello: Samat suunnitelmat mullakin. Kokeile sää ensin, niin mää matkin sitten sulta ja teen vähän paremman.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Sieltä laturilta tulevasta karvasta lämmitin tietää, että moottori on käynnissä, tällöin lämmittimellä on lupa käynnistyä riippuen lämpötila-antureiden arvoista, eli kun on riittävän kylmä.

Muistelisin, että se oli tuo liittimen nasta 2, eli ardic:lla nasta 14, johon antamalla 12V, lämmitin käynnistyy, vaikka moottori ei olisi käynnissä ja ulkolämpötila olisi vaikka mitä plussalla.
Hitto, nyt en ookkaan ihan 100-varma, mutta ei tossa kyllä toki vaihtoehtoja oikeen ees oo :)
Taisi vidalla olla signaalien kuvauksessa tuo oikea nasta..  tai sitten jossain kellon asennus ohjeessa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2018, 22:31:33 kirjoittanut Taavi.H »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Olihan mulla koneella olemassa tuosta faktaakin, eli noin juuri kuten sanoin.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedosta. Pitää huomenna yrittää paikantaa tuo liitin ja kokeilla miten käy.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Asentelin emännän ajokkiin (S40 -00 1.6 Bensa) ardic:n ja tarvis siihen nyt kellon.
Osaako kukaan kertoa, että saako webaston 1533 kellosta analogisen käynnistyskäskyn??

Poissa juffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vanha autosarja + känny ... autosarjasta yksi piuha Ardic lämmittimeen ...

Ja kun soittaa kännyyn, niin lämmitin lähti päälle ...

Yritä etsiä tietoa enemmän ...
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Sieltä laturilta tulevasta karvasta lämmitin tietää, että moottori on käynnissä, tällöin lämmittimellä on lupa käynnistyä riippuen lämpötila-antureiden arvoista, eli kun on riittävän kylmä.

http://personal.inet.fi/koti/major/volvo/Ardic_cpm_-2002.jpg

Muistelisin, että se oli tuo liittimen nasta 2, eli ardic:lla nasta 14, johon antamalla 12V, lämmitin käynnistyy, vaikka moottori ei olisi käynnissä ja ulkolämpötila olisi vaikka mitä plussalla.
Hitto, nyt en ookkaan ihan 100-varma, mutta ei tossa kyllä toki vaihtoehtoja oikeen ees oo :)
Taisi vidalla olla signaalien kuvauksessa tuo oikea nasta..  tai sitten jossain kellon asennus ohjeessa.

Nostellaanpa vanhoja...

Tuossa S70 TDI:ssä kun on tällainen Ardic, jossa ei mitään kelloa ole ja tarkoitus olisi lähteä käyntiin kylminä aamuina avustamaan lämpenemistä. Tosin voi olla, että automaatti-ilmastoinnin vikakoodin takia (sisälämpötila-anturi, en ole vieläkään jaksanut sitä putsailla/vaihdella... :D ) ei lähde käyntiin lainkaan.

Mutta kun Autocomin testerillä kokeilin komponenttien aktivointia, lähti se mukavasti pöhisemään. Ja tänään sitten kokeilin tätä yllä Miksun kirjoittaman mukaista kytkentää. Eli tuohon liittimen nastaan 2 vaan tökkäsin kiinni piuhan ja toinen pää akulle plusnapaan. Ja kas, Ardic lähti lämmittämään, kymmenkunta minuuttia annoin pöhistä ja kone oli mukavan lämpöinen.

Nyt voiskin suunnitella jotain tällaista tai sitten tällaista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tapojani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Taavi.H, mikä tuo testeri on, ja pääseekö sillä avaamaan ardicin lukituksen?

Mulla sama auto, vm 98 ja kaitpa se tuo lämmitin on lukkotilassa enkä ole selvillä miten tuon kotikonstein saisi edes yrittämään käynnistystä. Ja täysautomaatti lämmitin on mullaki. Manuaali-ilmastoinnilla tosin oma. Mitään vikakoodeja en vol-fcr:llä ainakaan löydä.

Edittiä vielä:

Tuo automaagi on vähä paska, käyt kaupassa kilsan päässä ja se alkaa pöhisemmään ja saman tien sitte joutuuki sammuttaan auton. Olisko tuohon kummonen homma pistää edes on-off nappi tuolle ardicille? Ja vieläpä silleen että offilla ei tietenkään yritäkkään lähteä käyntiin, mutta on-asennossa käynnistyy huolimatta moottorin- yms lämmöistä, ts. täysin manuaalinen ohjaus?
« Viimeksi muokattu: 28.10.2015, 18:14:32 kirjoittanut tapojani »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Taavi.H, mikä tuo testeri on, ja pääseekö sillä avaamaan ardicin lukituksen?

Mulla sama auto, vm 98 ja kaitpa se tuo lämmitin on lukkotilassa enkä ole selvillä miten tuon kotikonstein saisi edes yrittämään käynnistystä. Ja täysautomaatti lämmitin on mullaki. Manuaali-ilmastoinnilla tosin oma. Mitään vikakoodeja en vol-fcr:llä ainakaan löydä.

Edittiä vielä:

Tuo automaagi on vähä paska, käyt kaupassa kilsan päässä ja se alkaa pöhisemmään ja saman tien sitte joutuuki sammuttaan auton. Olisko tuohon kummonen homma pistää edes on-off nappi tuolle ardicille? Ja vieläpä silleen että offilla ei tietenkään yritäkkään lähteä käyntiin, mutta on-asennossa käynnistyy huolimatta moottorin- yms lämmöistä, ts. täysin manuaalinen ohjaus?

Autocom on korjaamotason laite ja ohjelmisto. Vaimon veljen korjaamolla sellainen on ja mulla on pääsy siihen aina halutessani. Tosin vastineeksi mä sitten hoitelen ko. korjaamon tietotekniikka-asioita. :D

Tuolla yllä olevalla ohjeella onnistuu pakkokäynnistys. Mullahan toi automaattikäynnistys ei tällä hetkellä toimi, joten tuon liittimen navan kytkennällä se lähtee pöhisemään silloin kun haluan. Mulla on tähän tulossa kello-ohjauskin.

Eiköhän napin/releen taakse voi pistää koko ardicin virransyötön, joten sen saisi halutessaan kokonaan pimeäksi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tapojani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Autocom on korjaamotason laite ja ohjelmisto. Vaimon veljen korjaamolla sellainen on ja mulla on pääsy siihen aina halutessani. Tosin vastineeksi mä sitten hoitelen ko. korjaamon tietotekniikka-asioita. :D

Tuolla yllä olevalla ohjeella onnistuu pakkokäynnistys. Mullahan toi automaattikäynnistys ei tällä hetkellä toimi, joten tuon liittimen navan kytkennällä se lähtee pöhisemään silloin kun haluan. Mulla on tähän tulossa kello-ohjauskin.

Eiköhän napin/releen taakse voi pistää koko ardicin virransyötön, joten sen saisi halutessaan kokonaan pimeäksi.

No niin, mahtava homma, kiitos tästä. Alkaa jo (ruma sana) tuo tojomiesten kuittailu volvon kylmyydestä =), jospa se ees vähän vähenis näillä ohjeilla  P>

Ja varmaan viikon päästä on palaneen S70:en osia sitte myynnissä, vaan mitäpä siitä. Olipa kerranki lämmin auto.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2015, 19:26:19 kirjoittanut tapojani »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
No niin, mahtava homma, kiitos tästä. Alkaa jo (ruma sana) tuo tojomiesten kuittailu volvon kylmyydestä =), jospa se ees vähän vähenis näillä ohjeilla  P>

Ja varmaan viikon päästä on palaneen S70:en osia sitte myynnissä, vaan mitäpä siitä. Olipa kerranki lämmin auto.

Tossa miksun viestissä mitä aiemmin lainasin, on kytkentäkaavio. Sitä tiirailemalla selviää paljon.

Ja ei nää dieselit kovin helpolla syty. Ja mä puhun nyt kokemuksesta, yhden bensavolvon korjaustöiden yhteydessä polttaneena! :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tapojani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tossa miksun viestissä mitä aiemmin lainasin, on kytkentäkaavio. Sitä tiirailemalla selviää paljon.

Ja ei nää dieselit kovin helpolla syty. Ja mä puhun nyt kokemuksesta, yhden bensavolvon korjaustöiden yhteydessä polttaneena! :D

Jaa että anna palaa vaan! No miehän annan :D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tuo linkki kytkentäkaavioon ei enää toiminut, vielä varmaan viikko sitten toimi... :(

Mutta ei hätää, mulla sattui edelleen olemaan se paperitulosteena tallessa ja skannasin jemmaan, joten tän viestin liitteenä löytyy kuva tuosta ardicin kytkentäkaaviosta. Laitan sen nyt ylläpitäjän oikeuksin ihan tänne serverille talteen, pysyy ehkä vähän paremmin tallessa jatkossa.

Ja mukana myös kuva liittimestä, tuo liitin siis mihin tulee mun testivirityksessä tuo sininen johdonpätkä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Autoracing  KL-varaosat