Ateho  Elekma

940 SE ”A$enteen Ysisatanen”

  • 0 Vastauksia
  • 1834 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A$enne

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
940 SE ”A$enteen Ysisatanen”
« : 14.03.2021, 13:23:36 »

Tuli sitten kaverin Volvo ostettua tässä. Ja ajattelin pistää sen nyt vähintään kesäautona kuntoon myydäkseni jos en kiinny siihen liikaa.

Kyseinen kiesi on siis Volvon 940 SE (1991) ja pellin alta löytyy B 230 FB/G vakio kaks litrasena vaparina.

Kyseinen Auto on Sveitsissä tehty SAS lentoyhtiön silloiselle toimitusjohtajalle mittatilaustyönä, eli se on niin sanottu ”Special Delivery Volvo”. En tiedä liittyykö malli SE tähän jotenkin mutta ohjekirjan kannessa ainakin lukee ”Tourist and Diplomat sales” ja pyöree sininen tarra kuskin puolella (tyyliä YK ingsingia missä on 940 Volvo keskellä) viittaa hentoisesti siihen että tämä on varsin karvalakki malli.

Vaikkei tämä tietääkseni ole niin sanottu Diplomaatti Volvo niin ainakin historiaa tällä siis jonkin verran on. Autossa on lisävarusteena käsikäyttöinen kattoluukku sähköikkunat ja sähköinen peilinsäätö.

Toinen omistaja toi Volvon Suomeen työautoksi ja käytti sitä ollessaan töissä Pirkkalan Lentokentällä. Jossain vaiheessa kyseinen omistaja käytti autoa niinsanotusti peltoautona luultavasti tässä vaiheessa kuskinpuoleinen sähköikkunan nostin tuntemattomasta syystä petti. Myös repsikanpuolimmaisesta takaovesta arkeologisesta löytämäni pikkuiset kraaterit (jotka muistuttavat varsin vahvasti kuularin kutien jälkiä) luultavasti ajoittuvat samalle aikajanalle kuten auton ainoa pintaruosteläikkä repsikan puoleisen takaoven kohdalla joka kuuleman mukaan johtui maalausvirheestä. (Muutenhan auto on tätä kohtaa lukuunottamatta ruosteeton).

Kiesin kolmas omistaja eli kaveri jolta tämän ostin oli käyttänyt autoa työautonaan erityisluvan alla. hänen käytössään auto oli suhteellisen hyvin säilynyt (joka on jo ihme sinänsä). Ja ajeluidemme kautta kehitin autoon itse pienen mutta vahvan tunnesiteen enkä sen takia tahtonut että kiesi laitetaan paaliin. Hänen omistajuuden alla auto kärsi pienen nokkakolarin joka johti repsikan puoleisen pellin sekä konepellin pienehkön vääntymiseen (katsokaa kuvat) tottakai tämä rikkoi ajovalon lasin sekä umpion  joka johti repsikan puoleisen ajovalopyyhkimen rälläkkään irrottamiseen (ikävä kyllä) samoin takapuoli sai vesimelonin kokoisen lommon jossain kohtaa.

Kaverin vaihtaessa pakettiautoon kyseinen lippulaiva jäi seisontaan hallin pihalle jossa se kyhjötti yksinäisenä ja surkeana itsekseen, tällävälin yksi ystävistäni koitti korjatessaan vääntynyttä konepeltiä käsin pamauttaneeksi vahingossa repsikan puoleisen ajovalon sekä sen umpion konepellin kärjellä rikki (kuvissa lasi on jo korjattu toimestani mutta umpio ei)

Minä olen auton neljäs omistaja ja haluan restauroida auton siihen kuntoon missä se oli (ainakin ulkonäöllisesti) kun se lähti tehtaalta, tällähetkellä se on paikallisella pajalla paria pikku korjausta odottamassa jonka jälkeen käytän sen katsastuksessa enkä usko että se reputtaa sitä.

Valitettavasti auto on automaattiboksilla joten en usko että lähden tehoa koneeseen lisäämään. Vaihtaisin ensimmäisenä kuitenkin manuaaliboksin, jos tämä olisi tähtäimessä koska automaatista ei varmasti saa hupia samalla lailla irti mitä manuaalista.

Kuitenkin tällähetkellä on päämääränä enemmänkin saada auto tuntumaan sekä näyttämään mahdollisimman edustavalta seuraavan kesän miittejä varten kuin tehdä siitä järjetöntä tehokonetta.

Who knows saattaa kyseisestä autosta lähitulevaisuudessa biisikin pudota, räppäri kun olen.





Kuvat (1) ja (2) Kyseinen auto kyhjöttämässä hallin pihassa ennen omistajan vaihtoa, pikaisesti kyhäämäni pressusuojan alla tulevalta lumelta suojassa



Kuva (3) Vihdoin sisällä kaverin hallissa Akkua lataamassa, havaittavissa on repsikan puolen pienestä nokkakolarissa aiheutuneet kuprut ja pyyhkimen puuttuminen



Päivittelen tätä kyseistä tekstiä projektin edetessä ja lisäilen kuvia kun jotain mainittavaa on
« Viimeksi muokattu: 14.03.2021, 13:48:31 kirjoittanut A$enne »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron