Race.fi  Puotilan autokorjaamo

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 201304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #540 : 10.10.2017, 08:39:07 »
No ei muuten alunperin noihin laatikoihin tuo öljy kuulu, mutta ei haittaakaan tee.

Piti kans kirjoittaa, että unohtaisin suosiolla biliteeman öljyt, kun esim. Saksasta saa noita ns. "parempia" öljyjä pilkkahintaan.

Tilasin kans 20l pänikän Mannolia JWS3309 tuohon OC:hen.
Näissä vanhemmissa oon käyttänyt Mobilin ATF 320, joka on täysin riittävä, eikä oo kovin kallista edes suomesta ostaen.

Ok, korjataan hieman: "jota näihin suositellaan nykypäivänä käytettäväksi". Öljyt kehittyvät ja niiden mukana myös suositukset. T-IV / JWS-3309 litkuissa on mukana vaahtoutumisen estävää lisäainetta, joka tekee suurimman eron.

Edit: lisätään nyt tähän vielä, että olen testannut myös uudempaa JWS3324 speksattua ATF:ää nelipykäläisessä aisinissa. Tässä suurimpana erona aikaisempiin versioihin on alhaisempi viskositeetti, jonka pitäisi parantaa polttoainetaloutta erityisesti kylmänä. Käytännön erona huomasin kylmillä öljyillä vaihteiden lupsahtavan napakammin sisään.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2017, 08:43:31 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #541 : 10.10.2017, 19:00:52 »
Tuo olikin kokolailla tiedossa, että näiden lådat on hyvin läheistä sukua toisilleen. Senpä takia varmaan tämän pätkädeekun kyydissä tulikin sellainen tuttu ja turvallinen tunne  :D

Tuli itseasiassa linkattua vielä väärä öljy Bilkooman sivuilta. Täyssynteettistä samaan hintaan hypistelin paikan päällä käydessäni. Tänään vierailin Puuilossa aikani kuluksi, sieltä saa Teboilin Fluid E 20l kannun hintaan 90e. Sitä pidin jo halpana, kunnes avasin tuon Ticon linkin. Joten kiitokset vinkistä, laitetaan nuo tilaukseen jahka lakkaan köyhtymästä. Jossain vaiheessa ennen ensi kesän ajoja voisi mokomat kilauttaa myös ökyn laatikkoon  :)

Itsellä ei ole ikinä ollut suurempaa mielenkiintoa alkaa perehtymään noihin öljyjen luokituksiin. Yleensä katsonut ohjekirjasta ja autodatasta, että mikä on luokitus ja hakenu kaupasta sen täyttävää öljyä. Merkki ja malli on yleensä se joka miellyttää silmää ja etenkin rahapussia  :D

Tsekkasin laatikon öljytikkua, ei ihan sellasta kun sen kuuluis olla

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #542 : 11.10.2017, 01:00:46 »
Juu äkkiä ölpät vaihtoon!

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #543 : 16.10.2017, 11:56:23 »
Kokeilin avata raidetangon lukitusmutteria hantin puolelta ja aikan lämmiteltyä sehän pyörähti auki, joten saatiin pyörät kaverin kanssa suunnattua edes sinne päin. Nyt kulkee kivasti suoraan, eikä vetele. Harmi vaan, että ratti on vielä enemmän viturallaan kuin ennen. Pitää vielä kokeilla tuota toista puolta herkistellä, josko saisi puljattua ratinkin vielä suoraksi. Alkoi nuo alla pyörineet kiinantinat tympimään, joten heitin tilalle takavedon pellit orkkis pöläreillä. Omasta mielestä lookki parani jo huomattavasti. Samalla ohimennen nypin lampunpesimet pois, vielä pitäisi ajan kanssa moottorit poistaa ja tilailla peitelätkät, kaikki tietenkin aikanaan. Kamerakin sattui olemaan tallilla, joten napsasin muutaman kuvan. Kuvissa esiintyy myös kaverin S60 AWD









Vahata tuo pitäisi, ehkä jopa kevyen kiilltotuksen tarvitsisi. Ja miljoona muuta pikku juttua, mutta koitetaan nyt kerrankin laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja ensimmäisen vaihtaa lådaöljyt, ajoittaa pumppu sekä suorittaa katsastus hyväksytysti  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #544 : 14.11.2017, 00:10:39 »
Edestä kuskinpuolelta on jo jonkin aikaa kuulunut jarruttaessa hieman epämiellyttävää krohinaa. Koska on ollut mukamas kiirettä, en vikaa ehtinyt heti tutkia sen tarkemmin. Nyt kuitenkin sitten isänpäivänä ehdin tallille kääntämään. Auto ylös ja rengas pois, eipä siinä enää isommin tarvinnu ees ihmetellä mikä on vikana. Olin ajanut levyllä ja paloilla ihan "koko rahan edestä".







Onneksi hyllyyn oli jäänyt purkuauton satuloista palat lojumaan. Samaisesta purkuautosta kävin nappaamassa jarrulevyt edestä, koska ne oli vähemmän käytetyt. Samalla vauhdilla vaihdoin sitten levyt ja palat molemminpuolin. Sikäli ihan kiva juttu, että kummaltakaan puolelta männät tai liukutapit eivät olleet jumissa. Nuo oli siis ihan rehellisesti ajettu loppuun.



Myös sisätilanpuhallin on aiheuttanut päänvaivaa. Ajattelin moottorin olevan tiensä päässä ja ostin jo purkuautosta vähemmän käytetyn tuotteen tilalle. Omalla roottorilla tuo tuntui pyörivän, mutta kun vaihdoin tuon autossa olleen isomman paikalleen lakkasi tuo toimimasta. Liekö sitten sattumaa vai mikä on?  :idiot2: Tuossa ohimennen mittailin, että reilu 12V tulee liittimeen kun säätää puhalluksen täysille. Ja lähtee irrallaan kyllä pyörimään, kun hieman avittaa.



Kuvassa paikallaan tuo auton omassa puhaltimessa ollut roottori ja päällä tuo moottorin mukana tullut kevyempi versio.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #545 : 14.11.2017, 00:26:59 »
Alempi on harakiri ja huono sellainen, siivet väärään suuntaan ja liian matalat siivet. Ylempi ropeli on orggis delcosta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #546 : 21.11.2017, 21:06:53 »
Lakkasin tappelemasta tuon puhaltimen kanssa, hain harakirin Motonetistä. Hyvin tuntuis puhaltavan, eri asia kuinka kauan. Kun tuo kosahtaa niin haetaan joku laadukkaampi tarvike tilalle.



Kyljestä myös poisteltu rautaa, ai miten niin noi paskat jarrut ehti pölyttää?  :idiot2:

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #547 : 24.12.2017, 20:29:39 »
Ysi ei liiemmin ole edennyt, yhden 965:n hain Kokemäen varastolta tekniikanluovuttajaksi. Pätkädeekussa alkoi leima viileneen, joten kävin sen hyvissä ajoin näyttämässä konttorilla päivää ennen leiman umpeutumista. Ennen leimaa veivasin 850:n kontinkahvan paikalleen, siinä kun oli toimivat kilvenvalot. Tarvikkeet hain jo, jotta saadaan tuohon orkkis kahvaan toimivat kilvenvalot ja voi sen heittää takasin. Isoja vikoja ei leimalla havaittu, kuskin puolelta raidetangonpää sekä jousilautanen. Raidetangonpäät hain samantien molemmille puolille uudet OE-laatuna Motonetistä, sain TRW:n tekeleet. Jousilautaseksi otin vähemmän käytetyn hyllystä.





Olihan tuo jo hieman hapan. Positiivinen yllätys, että tuo hyllystä tilalle otettu oli Volvolainen. Ei siis toivottavasti tarvitse ens leimalle vaihtaa heti uutta. Kaverilta jäi Bemarista ylimääräiseksi pari lisäpitkiä, kilpiteline sekä johtosarja. Näistä parsin setin Volvon nokalle, vaikka varsinaista tarvetta ei enemmälle valoteholle ole ollut polttimoiden vaihdon jälkeen.



Lykkäsin myös tuon yhden ysin pihalta sisään sulamaan joulun ajaksi, katsotaan tuleeko tuosta nyt jonkunlainen pienen pieni väliprojekti. Tuossa kun ei ihan mahdottomia pitäisi olla ajokuntoon saattamiseksi  ::)

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #548 : 25.12.2017, 14:27:32 »
Raidepäistä sen verran, että siniseltä kun tilaa orggigset, löytyy pussin sisältä trw tekeleet ilman volvon logoa  :D
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #549 : 25.12.2017, 16:11:42 »
Ei tullut edes kovin suurena yllätyksenä  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #550 : 19.01.2018, 23:43:43 »
Niin siinä sitten kävi, että kuume kävi hieman liian korkeaksi ja piti laittaa pätkä kiertoon. Ajatuksissa on jo pidemmän aikaa pyöriny S80, tuollaista tuli kateltua jo muutama vuosi takaperin ajatuksella josko 960 kiertoon ja S80 TDI tilalle. Silloin D5 koneiset tuntui olevan vielä kokolailla kalliita. Nyt kuitenkin sattui kuu ja tähdet olemaan kohdallaan sekä löytymään sopiva S80 D5 moottorilla, läheltä ja lupasi vielä hyvittää vaihdossa pätkädeekusta kohtuullisesti. Näin ollen koeajon jälkeen käyttis päivittyi tuoreempaan ja ehkä pari askelta modernimpaan keksintöön.

Eli pihaan ilmestyi 2004 vuosimallin S80 D5 moottorilla ja automaattivaihteistolla. Vaalea nahkasisusta ja aika perus hilppeet mitä tämmösessä nyt kuuluu olla sekä ilmeisesti lisänä vielä napista taittuvat peilit. Mittarissa hyvinkin vaatimattomat 526tkm.









Jossain vaiheessa pitänee tuo kuvissakin näkyvä rikkinäinen takapuskurin kuori korjata tai uusia. Muuten tuo on ihan hyvässä kunnossa, ainoat virheet päällisin puolin äkkiseltään tutkittuna on tuo edellämainittu puskurin kuori sekä kuvissa näkyvä pieni vekki kuskin puoleisessa etukaaressa. Ruusuisesti ei kuitenkaan taival alkanut auton kanssa. Oli seissyt jonkin aikaa liikkeen pihassa, joten akku oli aikalailla ehtoopuolella. Jäin jopa ensimmäiselle mittarille kun ajatuksissani ja kasikympistä hullaantuneena sammutin auton pumpulle. Onneksi kyseessä oli vanhanliiton huoltoasema, josta löytyi starttiboosteri.

Heitin väliaikaisesti ysisatkusta akun tähän, mutta senkin kyykättyä työmaan pihaan kävin hakemassa Motonetistä uuden 100Ah Exiden tilalle. Tänään kun aamulla piti töihin lähteä niin kuului vain napsaus kun avaimesta käänsi, akku p*rkle taas tyhjä. Onneksi sisältä löytyi tuo autossa kiinni ollut akku jonka avulla sain tuon käyntiin ja töistä lähtiessä työkaverin Mazdasta apuvirtaa. Kotiin päästyäni mittailin ensin latausjännitettä, tyhjäkäynnillä perus kuluttavat laitteet päällä 14,1V joten laturi on ilmeisesti kunnossa. Nopeasti mittailin virtavuotoa ja sieltä tuli aika hervottomia lukemia. Aikani googleteltuani selvisi, että ilmeisesti näiden pitäisi antaa olla ajan x virtojen pois kytkemisen jälkeen jotta saadaan järkeviä mittaustuloksia? Kuitenkin akun luota löytyi jonkun häpykarvat tai vastaavaa ja nämä poistamalla saatiin jo puolitettua nuo hervottomat lukemat. Pitänee ajan kanssa mittailla noita vuotoja vielä tarkemmin mikäli tuo akku tahtoo vielä purkautua.



Mutta toimiessaan varsin kiva kapistus. Tämmösestä on haaveiltu, eikä kyllä oo tuottanu pettymystä. Joka aamu tuntuu tuo 30km työmatkakin menevän ihan hujauksessa kun saa nauttia kyydistä  S*
« Viimeksi muokattu: 11.02.2018, 23:21:10 kirjoittanut Masuli »
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #551 : 20.01.2018, 09:30:51 »
Sulla on äärivalo pimeä, nusnus ::)

Koskas tähän tulee se osamaksu bc  :-*
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #552 : 21.01.2018, 21:35:59 »
Kattelin tarkemmin, niin näyttäis olevan molemmat pimeenä. Se tulee, sitten kun sen aika on. Kyllä saksasta jo kivat vanteetkin löyty  ::) Ehkä pitää kumminkin hoitaa tärkeimmät alta pois ensin.

Eilen tein seuraavanlaisen havainnon: ajoin auton tallin pihaan parkkiin ja menin sisälle lukitsematta ovia. Palasin 20min päästä hakemaan työkalupakkia autosta, jolloin huomasin sisätilan puhaltimen huutavan edelleen. Ei loppunut kuin sulakkeen irrottamisella. Illalla ajelin kotiin ja otin yöksi puhaltimen sulakkeen pois ja seuraavana päivänä eli tänään iltapäivällä kokeilin käyntiin. Ja käyntiinhän se lähti normaalisti. Heitin pienen lenkin ja ajoin auton parkkiin.

Vaihdoin äkkiä akun, jotta saan tuon uuden akun nyt ladattua kunnolla edellisen kyykkäyksen jäljiltä. Heitin yleismittarin akun - -navan ja akunkengän väliin, lukitsin ovet ja odottelin aikani jolloin virrankulutus tippui siihen 1.7A nurkille. Kävin nappaamassa sulakkeen pois, ovet lukkoon ja odottelua. Nyt mittari tippui reilusti alle amppeeriin. Liikaahan tuossa kaiketi vieläkin kulkee virtaa, mutta suunta on parempi. Olettaisin, että vika löytyy puhaltimen etuvastuksesta. Varsinkin kun tuo puhallin toimii välillä ja välillä ei toimi, joten se nyt lähtee ensimmäisenä vaihtoon.

Kävin ysisatkuja moikkaan tallilla eilen. Sinisestä löydettiin vika, mutta antaa nyt olla taas hetken aikaa. Se työnnettiin pihalle odottamaan motivaatiota. Ajattelin nyt panostaa harmaaseen, että sen saisi ajoissa liikenteeseen. Eilen saatiin jo hieman aikaiseksi, seuraavaksi voisi ruveta puuhastelemaan moottorin ja vaihteiston alas pudottamista sekä vaadittavien osien irroitusta purkuautoista.

« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 22:48:07 kirjoittanut Masuli »
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #553 : 22.01.2018, 09:05:20 »
Kasikymppisen sisätilanpuhaltimen huutaminen ajon jälkeen ei välttämättä ole vika vaan ihan ominaisuus, kuivaa kennoja silloin tällöin  :) https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=161.0

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #554 : 22.01.2018, 10:18:19 »
Joo, tämä on kyllä tiedossa. Mutta oletettavasti tuon ei kuitenkaan kuulu melkein puoltatuntia huutaa ajon jälkeen? Ja kuitenkin virrankulutus laskee reilulla ampeerilla paikallaan kun tuon sulakkeen ottaa pois  :idiot2:
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

 

Kulkukoira  Proturbo