Samppasport  Futurez

Sähköflekti veteraaniin

  • 6 Vastauksia
  • 3201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Sähköflekti veteraaniin
« : 17.06.2013, 18:24:06 »
Eli mihin olette laittaneet flektin anturin b20 koneeseen. Siinä termostaatin alapuolellahan olisi hyvä paikka kun siinä on semmoinen sokkolaippa. Mutta kun en ole löytänyt noita antureita kun 22mm jengalla niin eihän se sovi siihen. Ja eihän nuo letkun väliin tulevat anturin "telineet" sovi ylävesiletkuun ja ovat aivan hirveän näköisiä. Eli jos jollain olisi joku toimiva ratkaisu niin voisi antaa vinkin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi!
Escort RS Cosworth
Volvo Amazon

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköflekti veteraaniin
« Vastaus #1 : 17.06.2013, 22:36:48 »
340 Volvon sähköflektin anturi on hyvä. 14mm kierre ja voi valita ottaako tropiikkitermarin vai sen tavallisen. Tais olla ainakin osaset liikkeissä myynnissä, eikä tainnu olla hirveen kalliskaan.

Itsellä on ylävesiletkussa alumiinpalikka, johon se kierre on tehty. Toimii.

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköflekti veteraaniin
« Vastaus #2 : 18.06.2013, 06:51:24 »
Mulla on alavesiputkeen hitsattu mutteri. Kierrettä en muista mutta tarvikeliikkeestä katsoin millä kierteellä on eniten anturivaihtoehtoja ja sellaisen laitoin. Tuo anturi ei tuolta juuri erotu. Yrityksen ja erehdyksen kautta hain sopivan anturin. Oisko käynnistymislämpö ollut reilut 80 astetta. Flektille on lisätty myös "pakkosyöttö" kytkimen taakse että saa tarvittaessa pyörimään jatkuvasti.

Poissa Tontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköflekti veteraaniin
« Vastaus #3 : 18.06.2013, 18:15:16 »
Mulla on alavesiputkeen hitsattu mutteri. Kierrettä en muista mutta tarvikeliikkeestä katsoin millä kierteellä on eniten anturivaihtoehtoja ja sellaisen laitoin. Tuo anturi ei tuolta juuri erotu. Yrityksen ja erehdyksen kautta hain sopivan anturin. Oisko käynnistymislämpö ollut reilut 80 astetta. Flektille on lisätty myös "pakkosyöttö" kytkimen taakse että saa tarvittaessa pyörimään jatkuvasti.

Minun mielipiteeni on että kun alavesiletkun lämpötila on 80 astetta niin kannessa jo lähes kiehuu. Siksi haluaisin anturin kanteen. Tuo 14mm kierre kuulostaa hyvältä. Täytyy tilata semmoinen. Kävin jo mopo liikkeestä kysymässä ja huoltomies lupasi katsoa sieltä sopivan. Mopoissa voisi olla vielä pienempi anturi...
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi!
Escort RS Cosworth
Volvo Amazon

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Sähköflekti veteraaniin
« Vastaus #4 : 18.06.2013, 19:29:58 »
Minun mielipiteeni on että kun alavesiletkun lämpötila on 80 astetta niin kannessa jo lähes kiehuu. Siksi haluaisin anturin kanteen. Tuo 14mm kierre kuulostaa hyvältä. Täytyy tilata semmoinen. Kävin jo mopo liikkeestä kysymässä ja huoltomies lupasi katsoa sieltä sopivan. Mopoissa voisi olla vielä pienempi anturi...

Miksi kiehuisi? Ei nimittäin pitäisi kiehua, jos termostaatti on ehjä. Ethän sinä sillä sähköflektillä koneen lämpöä halua säätää, vaan termarin tehtävä se on pitää kone oikeassa käyntilämpötilassa.


Flekti huolehtii ainoastaan jäähdyttimen lämmöistä, eli että jäähdyttimeltä lähtevä vesi pysyy riittävän viileänä jotta se voi jäähdyttää konetta. Tähän hommaan se jäähdyttäjältä lähtevän veden lämpötilan tarkkailu on kaikista järkevintä. Jos siihen valitsee liian suurella käynnistymislämpötilalla olevan anturin, niin toki sillon tulee ongelmia, mutta ei sinne mitään yli 90 asteista anturia pidä tunkeakaan.

Termarin tehtävä se on jokatapauksessa säädellä koneen lämpöjä ja sähköflektin ei tarvitse kuin pitää jäähdyttäjältä lähtevä vesi riittävän matalassa lämpötilassa että se voi konetta jäähdyttää.


Volvossa on vakiona jäähdyttäjän alaosassa alavesiletkun puolella tuo sähköflektien anturi, siis näissä koneissa missä vesi kiertää ylävesiletkulta jäähdyttjäjälle jne...

« Viimeksi muokattu: 18.06.2013, 19:34:03 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Sähköflekti veteraaniin
« Vastaus #5 : 18.06.2013, 19:35:27 »
Eli mihin olette laittaneet flektin anturin b20 koneeseen. Siinä termostaatin alapuolellahan olisi hyvä paikka kun siinä on semmoinen sokkolaippa. Mutta kun en ole löytänyt noita antureita kun 22mm jengalla niin eihän se sovi siihen. Ja eihän nuo letkun väliin tulevat anturin "telineet" sovi ylävesiletkuun ja ovat aivan hirveän näköisiä. Eli jos jollain olisi joku toimiva ratkaisu niin voisi antaa vinkin.
Esim Us partsilta löytyy sellaista flektin ohjaus boksia josta laitetaan anturi viiksi jäähdyttimen kennon väliin ja boksista voit säätää haluamasi lämpötilan jossa flekti lähtee pyörimään.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Tontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköflekti veteraaniin
« Vastaus #6 : 18.06.2013, 21:50:52 »
Eli taas olisi menty perse edellä puuhun. Sen siitä saa kun näitä päissään miettii. Laitan sen anturin tuohon alavesiletkuun. Ostan tuon 300-sarjan anturin. M14 kierre ja 87-82 astetta on just passeli.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi!
Escort RS Cosworth
Volvo Amazon

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron