Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Tome- - 10.01.2015, 23:05:38

Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *myyty*
Kirjoitti: Tome- - 10.01.2015, 23:05:38
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/volvo-850-6960638_l_2dc46b3c07260ba8_zps321cde37.jpg)
Nettiauton myyntikuva, etuviistosta.

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/volvo-850-6960638_l_9ce3e728537514a7_zpsd46bd0ab.jpg)
Nettiauton myyntikuva, takaviistosta.


Käytiin tänään 10.1.2015 kaverin avustuksella hakemassa kasipätkä. Lähinnä tämä on tarkoitus pitää ihan käyttöautona ja fiksailla viat kuntoon, jne.

Pitkäaikainen (?) kauppakassi, hankin tämän ihan täysin tuolle avopuolisolle (tästä johtuu auton nimitys tässä vaiheessa, katsotaan mikä se on sitten kun avopuoliso sen nimeää joskus), joka ei manuaalivaihteisella suostu ajelemaan. Auton ostosta se ei tiedä mitään, kerron sitten kun leima on hankittuna. :D Kuvia, jne. tulee myöhemmin.

Ohessa äkkiseltään varustelistausta mitä tuli mieleen, huollot mitkä löytyy huoltokirjasta ja irtolapuilta sekä vähän suunnitelmia tulevaan. Täydennetään tarpeen mukaan ja jos jotain lisälappusia huolloista löytyy. Huoltokirja tumma, osin sinisillä merkinnöillä "Special Delivery". Onko tuo ihan normi vai voiko viitata johonkin erikoisempaan luovutustilanteeseen?

Ensisijaisesti laitetaan sellaiset asiat kuntoon, jotka vaikuttaa leimalla.

Kaikki vinkit ja kommentit ovat tervetulleita, kuten aina. :)


Volvo 850 2.5 20V GLT A sedan

Ensirekisteröity 11.10.1995, ’96 mallia

Varusteet

Automaattivaihteet AW50-42LE
Automaatti-ilmastointi
Vakionopeuden säädin / Cruise
Ajotietokone
Nahkaratti
4x Sähkölasit
Sähköpeilit
Vetokoukku
Keskuslukitus + Hälytin(?)
2x Airbag
Lohkolämmitin
SIPS
ABS jarrut
Tumma puolinahkaverhoilu
Penkinlämmittimet edessä
Blaupunkt Los Angeles MP72


Huollot ja korjaukset

14718km 300.7.1996 / Bilia Kaivoksela
32000km 20.06.1997 / Bilia Kaivoksela
44698km 07.11.1997 / Bilia Kaivoksela
62188km 30.07.1998 / Bilia Olari
74438km 06.04.1999 / Bilia Olari
119170km 07.12.2000 / Palin Oy (Jakopää)
121513km 13.01.2001 / Palin Oy (Öljynvaihto)
221623km 30.01.2004 / Palin Oy (Jakopää + kiristin + tulpat + apulaitehihna + raitisilmasuodatin)
272890km 07.11.2006 / Öljyt + suodatin Mobil 5W-40
285931km 23.04.2007 / Öljynvaihto Mobil 5W-40 + suodatin, takajarrupalat
297875km 06.10.2007 / Öljyt + suodatin Mobil 5W-40, takajarrulevyt + käsijarrukengät, vaihteistoöljyt, jarrunesteet
308904km 17.03.2008 / O. Alatukivarsi, Koiranluut
311942km 03.05.2008 / Öljyt Valvoline 5W-40 + suodatin, V. Koiranluu
327968km 23.03.2009 / Öljyt Valvoline 5W-40 + suodatin
348550km 14.09.2010 / V. Raidetangon pää
381771km 09.04.2013 / Autokorjaamo ja Maalaamo K. Virtanen (Jakopää + kiristin + vesipumppu, öljyt + suodatin)
406826km 14.03.2015 / Virtalukon pohja vaihdettu, käytetty osa
406950km 18.03.2015 / Jännitteensäädin, Jyväskylän Autostartista 75€


Ei km tietoa

06.10.2004 Motonet Turku / Datateema Oy (Tukivarret O. Ja V. + käsijarrukengät + takajarrupalat + öljyt)
14.10.2004 TH-KUMI (Nelipyöräsuuntaus)
08.10.2007 Katsastus
21.10.2007 V. Alatukivarsi, pakoputken kannatin
23.10.2007 Uusintakatsastus
10.11.2008 Uusintakatsastus, O. Alapallo OEM
03.10.2010 Öljynvaihto Valvoline 5W-40 + suodatin
18.6.2013 Ilmastointihuolto + väriainetestaus + täyttö

Ei km/pvä tietoa

1999 Ruostesuojaus

Vikoja

Virtalukon pohja (avainta tönimällä katoaa valot/palaa takaisin)
Kuskin turvavyö ei palaudu kunnolla
Oikealla n. 3cm korkuinen naarmu etu- ja takaovessa, O. Etuovessa myös ruostevauriota
Hieman ratti vinossa vasemmalle, niveliä vaihdettu, suuntaus tekemättä?
Mittaristosta jotain polttimoita rikki
Laturin valo vilahtaa sammutuksessa, hiilet?
Tupakkalokero radion alla rikki


Suunnitelmia

Vaihteistoöljyjen vaihto huutelemalla tarkastus
Virtalukon pohjan uusinta
Hälyttimen kaukosäätimen hankinta (ostettu 11.1.2015) ja järjestelmän testaus?
Käsijarrun säätö
Ilmastoinnin anturien putsaus
3.2.2015 KATSASTUS

Kustannukset ostohinnan päälle Tarkoitus seurata, paljonko hinta kohoaa ennen leimaamista
Siirtokilvet 26,60€
Hakureissun syömiset ja juomiset 46,49€
Talvirenkaat ärrästä 0€
Polttoaineet hakureissulta 50,82€ (hakuauto)
Polttoaineet hakureissulta 50,58€ (850)
Rekisteröinti 10,50€
ABS rengas O. eteen 19,90€
Katsastushuolto, ym. ~150€

yht. ~355€

Kustannuksia 1. Katsastuksen jälkeen:
Nelipyöräsuuntaus 75€
14.3.2015 Virtalukon pohja 0€ (varaosa-autosta)
18.3.2015 Jännitteensäädin 75€

Kaikin puolin hyvät fiilikset autosta, pääosin kaikki toimii kuten pitääkin. Vaihteistosta löytyy kaikki vaihteet ja kohtuullisen pehmeästi vaihtaa. Kokemuksia tällaisesta ei kuitenkaan ole, joten hieman olisi mukava kuulla kommentteja. Missä nopeudessa pitäisi turbiinin lukittua ja ”vapautuuko” lukitus kuinka herkästi jos päästää jalan kaasulta?  Kolahduksia tai ylimääräisiä ääniä ei kuulu, mutta kyllä tuon vaihteen vaihtumisen huomaa jos vähänkään enemmän on kaasua… liekkö sitten ominaisuus tai paranisiko esim. öljyt vaihtamalla?

Mitäs tommonen OBD-lukija muuten maksaa ja mistä kannattaa hankkia? Tarvittaessa löytyy myös läppäriä, ehkä sarjaportillinenkin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: dneproshin - 10.01.2015, 23:36:37
Kiva lukea näistä tavallisistakin autoista kertomuksia ja hyvin oot jaksanut auton historiasta kertoa. Eikös näissä tomaattilaatikot ole tyyppiä AW50-42LE?

Jos näissä toimii perus OBD-pulikat niin varmaankin E-ville on ihan edukas paikka ostaa lukija (http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6032-mini-elm327-bluetooth.html). Sieltä itse hommasin ja ihan toimiva on ollut mitä omissa laitteissa olen käytellyt. Mun kasipätkäthän on kyllä ledi-boksilla, eli noista uudemmista missä on OBD en varsinaisesti osaa sanoa, eikös niistäkin saanut jollakin viritelmällä led-"vilkkukoodit" ulos, siis ihan siitä OBD-liittimestä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Elk - 11.01.2015, 00:13:16
Kiva lukea näistä tavallisistakin autoista kertomuksia ja hyvin oot jaksanut auton historiasta kertoa. Eikös näissä tomaattilaatikot ole tyyppiä AW50-42LE?

Jos näissä toimii perus OBD-pulikat niin varmaankin E-ville on ihan edukas paikka ostaa lukija (http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6032-mini-elm327-bluetooth.html). Sieltä itse hommasin ja ihan toimiva on ollut mitä omissa laitteissa olen käytellyt. Mun kasipätkäthän on kyllä ledi-boksilla, eli noista uudemmista missä on OBD en varsinaisesti osaa sanoa, eikös niistäkin saanut jollakin viritelmällä led-"vilkkukoodit" ulos, siis ihan siitä OBD-liittimestä?
VOL-FCR ja VAG-KKL-kaapeli näiden kanssa toimii. Nuo yleismalliset standalone-lukijat ei saa edes yhteyttä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 09:26:00
Kiva lukea näistä tavallisistakin autoista kertomuksia ja hyvin oot jaksanut auton historiasta kertoa. Eikös näissä tomaattilaatikot ole tyyppiä AW50-42LE?

Jos näissä toimii perus OBD-pulikat niin varmaankin E-ville on ihan edukas paikka ostaa lukija (http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikakoodinlukijat/6032-mini-elm327-bluetooth.html). Sieltä itse hommasin ja ihan toimiva on ollut mitä omissa laitteissa olen käytellyt. Mun kasipätkäthän on kyllä ledi-boksilla, eli noista uudemmista missä on OBD en varsinaisesti osaa sanoa, eikös niistäkin saanut jollakin viritelmällä led-"vilkkukoodit" ulos, siis ihan siitä OBD-liittimestä?


Kiitos, kirjoittelin vain sen mitä hanskalokerosta löytyi papereita :) Parempi saada heti talteen, ettei pääse tiedot hukkumaan.

Niinhän se taisikin olla, pitää korjata tuo vaihteiston tieto tuohon aloitusviestiin vielä. -H-

VOL-FCR ja VAG-KKL-kaapeli näiden kanssa toimii. Nuo yleismalliset standalone-lukijat ei saa edes yhteyttä.

Okei, hyvä tietää kun tuommosta pulikkaa olin suunnitellut. Pitää siis tutustua noihin kaapeleihin ja mitä kustannuksia niistä tulee, ei kuitenkaan ole ykkösprioriteetilla kun leima on nyt vanha ja ensin liikenteeseen. Mitään sellaista vikaa ei ole tiedossa mihin tarviisi saada luettua vikakoodit.

Nuo dneproshinin mainitsemat led-vilkku -obd "viritykset" ei sytytä... Mielummin sitten dataa koneelle asti nähtäväksi tekstimuodossa. :)

Virtalukon pohja kannattanee hankkia ihan tiskiltä? Onkohan millainen savotta vaihtaa? En ole siis vielä hakuakaan käyttänyt, se on seuraavana ohjelmassa. Heti aamukahvin jälkeen. *kahvia->

Niin, yksi juttu pitää tästä vielä mainita. Väri. Heti kun kaikki muuten pelaa niin tarkoitus on tehdä ulkokuorelle värinvaihto, todennäköisesti siistiä pinta, poistaa ruosteet, isommat naarmut, jne. ja sitten plastidip/rubbercomb, tms. pintaan. Pitää aloittaa tutkiskelu että mistä löytyy edukkaasti, mutta tämä on kesälämpöisten hommia.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: dneproshin - 11.01.2015, 10:13:23
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9984.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=46442.0

No näinhän se olikin. Kaivelin nuo pari keskustelua aiheesta, josko niistä olisi jotain hyötyä.

VOL-FCR ja VAG-KKL-kaapeli näiden kanssa toimii. Nuo yleismalliset standalone-lukijat ei saa edes yhteyttä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 10:15:02
Tässä muuten pari kuvaa, laittelen sitten tuohon aloituspostaukseen sellaisia mitä siinä on järkevä säilyttää..

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143829_zps709f0f0d.jpg)
Tuulilasi alareunasta rikki, mutta katsastuksessa ei liene ongelmaa kun ei tule näkökenttään. Tummaa sisustaa ja airbaggia. Ehjät oviverhoilut.

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143820_zps1d386be2.jpg)
Automaattivaihteet löytyy, sähköllä peilit ja lasit. Missäs asennossa tuo vaihteiston kytkin kannattaa pitää? (Roskia ja likaa on, vielä).

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143813_zpsa4cb4035.jpg)
Radio. Ilmastoinnin anturit lienee tukossa, kun lämpötila ei ihan natsaa tilattuun automaattiasennossa.

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143807_zps8654725a.jpg)
Ainakin vielä kulkee, hetkellistä kulutusta ei kannata paljoa katsoa. :D

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143802_zps9369d6ea.jpg)
Tollaisia hälypulikoita löytyy, millainen kaukosäädin tähän mahtaa kuulua? Se "uudempi" kaksinappinen?

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143756_zpsb3e7e7e5.jpg)
Viitteitä jonkinlaisesta hälyttimestä löytyy...
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 10:17:10
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9984.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=46442.0

No näinhän se olikin. Kaivelin nuo pari keskustelua aiheesta, josko niistä olisi jotain hyötyä.

Kiitos linkeistä, pitää ottaa tutkiskelun alle. :juhau:
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Stobe - 11.01.2015, 11:26:05
Eipä sillä kytkimen asennolla ole niin väliä normaaliajossa, sportilla vedättää vaan korkeammille kierroksille ennenkuin vaihtaa, tuo winter moodi on ihan turha kun se luistattaa kytkintä että lähtisi mukamas pehmeämmin liikkeelle tjsp.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: pomo - 11.01.2015, 12:05:54
Kyllä siinä hälytin on ainakin ollu. Lasin alakulmassa oleva on lasinrikko tunnistin. Mulla ysissä samanlainen.
Kake vois olla [url?http://ecx.images-amazon.com/images/I/51NEE8126GL._SL500_AA300_.gif]tollanen.[/url]

Ja kuten Stobe jo kertoi, winter asento on hermoja raastava kuminauhamaisuudenlisääjä.  :facepalm: Joskus sanottu että sportilla pääsee pienemmällä kulutuksella. Talvella voi kyllä tuo normali asento olla paras.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 12:23:08
Eipä sillä kytkimen asennolla ole niin väliä normaaliajossa, sportilla vedättää vaan korkeammille kierroksille ennenkuin vaihtaa, tuo winter moodi on ihan turha kun se luistattaa kytkintä että lähtisi mukamas pehmeämmin liikkeelle tjsp.

Joo näin mä muistelinkin, että winter modea ei kannata käyttää. Pitää mutulla kokeilla kumpi natsaa itselle / puolisolle sitten paremmin. Olkoon nyt ainakin toistaiseksi tuossa "Economy" tilassa. Tämän kun ei tarvitse olla raketti, tärkeintä että laatikko kestää pitkälle ja vaihdot sujuu mahdollisimman hyvin/pehmeästi.

Kyllä siinä hälytin on ainakin ollu. Lasin alakulmassa oleva on lasinrikko tunnistin. Mulla ysissä samanlainen.
Kake vois olla tollanen. (http://ecx.images-amazon.com/images/I/51NEE8126GL._SL500_AA300_.gif)

Ja kuten Stobe jo kertoi, winter asento on hermoja raastava kuminauhamaisuudenlisääjä.  :facepalm: Joskus sanottu että sportilla pääsee pienemmällä kulutuksella. Talvella voi kyllä tuo normali asento olla paras.

Lasinrikkotunnistimen tunnistinkin, on ollut/on muissakin kasipätkissä. Varaosa-autossa ei tosin tainnut olla... Tuollaista linkkaamaasi kakea tarkoitinkin, pitänee koodata ärrän toinen kake ja kokeilla. Mikä tuo isompi mollukka tuossa A-pilarissa on? Sellaista ei oo mulla ennen ollut näissä, joissakin oon kyllä nähnyt.

Hälyttimen ohjekirjakin kyllä oli auton mukana, mutta eihän se nyt oo hollilla. Eikä viitti alkaa kattomaan, kun salaisuus on vielä ainakin pysynyt kuten pitääkin. Üllatus tulee sitten lähitulevaisuudessa. :o

Edit: yksi kysymys vielä sekaan, mitäs jos tähän heittäis etanoliboxin ja vois sitten ajella "millä vaan" bensalla? Kannattaisko ensin hommata vähän isommat suuttimet ja opettaa auton oma boksi niille ja sen jälkeen etanoliboxi kaveriksi? Tämä nyt ei ole ensimmäisiä juttuja, mutta tuli vaan mieleen...
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Niko_S - 11.01.2015, 12:47:05
A-pilarin mokkula on hälyttimen ns. käyttöyksikkö.
Siitä saa ohjelmoitua kaukosäätimet, ja testattua hälyttimen toiminnan.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Elk - 11.01.2015, 14:19:07

Virtalukon pohja kannattanee hankkia ihan tiskiltä? Onkohan millainen savotta vaihtaa? En ole siis vielä hakuakaan käyttänyt, se on seuraavana ohjelmassa. Heti aamukahvin jälkeen. *kahvia->
No ei oo ees paha savotta, rattiakselin ympäriltä muovit irti, virtalukonpohjan kiinnitysruuvit auki ja liitin irti. Kasaus käänteisessä järjestyksessä, älä päästä johtoja putoamaan siitä liittimen muovista.

Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 14:34:20
A-pilarin mokkula on hälyttimen ns. käyttöyksikkö.
Siitä saa ohjelmoitua kaukosäätimet, ja testattua hälyttimen toiminnan.


Okei, kiitos. Ei ole noissa muissa ('96-97 mallisissa) ollut vastaavaa pulikkaa ja ohjelmointi on tapahtunut avainta pyöritellen. Pitänee se ohjekirja ottaa kouraan ja katsoa miten tuo tapahtuu. Pitää ehkä hommata yksi kaukosäädin kuitenkin, sitten olis 3kpl yhteensä. Jos tässä ei toimi, niin ei haittaa vaikka ärrään jäisi yksi "ylimääräinen".

No ei oo ees paha savotta, rattiakselin ympäriltä muovit irti, virtalukonpohjan kiinnitysruuvit auki ja liitin irti. Kasaus käänteisessä järjestyksessä, älä päästä johtoja putoamaan siitä liittimen muovista.



Okei, pitääpä katsoa lähiaikoina tuo sitten. Kannattaako suosiolla uusi osa, vai kelpaisikohan varaosa-autosta pohja? Tietysti se voi olla valmis samantien, että pääsee uutta ostamaan. Toisaalta, se voi olla hyvinkin uusittu, tms. Ehkä joka tapauksessa puran ensin varaosa-autosta, niin näkee millainen se on ja homma sujuu sitten tuossa toisessa nopeammin ja ehkä johdotkin pysyy siellä missä pitää. ::)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Elk - 11.01.2015, 15:19:25
Okei, pitääpä katsoa lähiaikoina tuo sitten. Kannattaako suosiolla uusi osa, vai kelpaisikohan varaosa-autosta pohja? Tietysti se voi olla valmis samantien, että pääsee uutta ostamaan. Toisaalta, se voi olla hyvinkin uusittu, tms. Ehkä joka tapauksessa puran ensin varaosa-autosta, niin näkee millainen se on ja homma sujuu sitten tuossa toisessa nopeammin ja ehkä johdotkin pysyy siellä missä pitää. ::)
No ei se uuskaan mikään kallis ollut. Käytettykin pohja menee jonkun aikaa, kontaktithan noista kuluu ja siihen vaikuttaa lähinnä starttien määrä :P
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo"
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 16:24:25
No ei se uuskaan mikään kallis ollut. Käytettykin pohja menee jonkun aikaa, kontaktithan noista kuluu ja siihen vaikuttaa lähinnä starttien määrä :P

Saattaa olla että laitan sen käytetyn, kun ei ole tuon isompi homma kuitenkaan sitä vaihtaa. Jos alkaa pätkiä, niin sitten katsoa uutta pohjaa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Kuvia 1. postauksessa*
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 22:31:18
Eka hankinta tehtynä, vaikka tämä ei leiman hankkimiseen vaikuta. Eli hälyttimelle kaukosäädin löytyi foorumilta, katsotaan missä vaiheessa pääsis testaamaan sen toiminnan.

Eikös se niin ollut, että jos on katsastusaika varattuna konttorille niin sinne sai ajaa ilman siirtokilpiä/lupaa? Mitäs sitten, jos iskeekin hylsy? Ilmeisesti siirtokilvet hommattava, että saa ajella takaisin?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Kuvia 1. postauksessa*
Kirjoitti: Huikkoster - 11.01.2015, 22:36:23
Juuri noin. Saa ajaa vaikka liikennekäytöstä poistetulla autolla.

Katsastaja kirjoittaa pari päivää ajoaikaa korjaustarkoitukseen tai sitten punainen lappu ja täysi ajokielto.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Kuvia 1. postauksessa*
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2015, 23:10:46
Juuri noin. Saa ajaa vaikka liikennekäytöstä poistetulla autolla.

Katsastaja kirjoittaa pari päivää ajoaikaa korjaustarkoitukseen tai sitten punainen lappu ja täysi ajokielto.

Kiitos! -H- Kuinkahan herkässä tuo "punainen kortti" lie? Jarruosat, ym. näyttää olevan hyvässä hapessa, eikä vedellyt mitenkään isommin että olisi alusta ihan pska. Toki, yllätyksiä voi tulla. Pitää ehkää ottaa varuilta ja käyttää lähellä korjaamolla ns. katsastustarkastuksessa ja jos se samalla vaihtaisi vaikka öljyt ja suodattimen koneeseen.

Turvavyön takaisin kelautumattomuus lienee huonompi homma? Varaosa-autossa kyllä toimii mutta saa nähdä millainen savotta se on jumpata toiseen autoon. Varsinkin kun työ tapahtuu siinä kelissä mitä milloinkin ikkunan ulkopuolella näkyy.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Kuvia 1. postauksessa*
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.01.2015, 23:30:34
Kiitos! -H- Kuinkahan herkässä tuo "punainen kortti" lie? Jarruosat, ym. näyttää olevan hyvässä hapessa, eikä vedellyt mitenkään isommin että olisi alusta ihan pska. Toki, yllätyksiä voi tulla. Pitää ehkää ottaa varuilta ja käyttää lähellä korjaamolla ns. katsastustarkastuksessa ja jos se samalla vaihtaisi vaikka öljyt ja suodattimen koneeseen.

Turvavyön takaisin kelautumattomuus lienee huonompi homma? Varaosa-autossa kyllä toimii mutta saa nähdä millainen savotta se on jumpata toiseen autoon. Varsinkin kun työ tapahtuu siinä kelissä mitä milloinkin ikkunan ulkopuolella näkyy.

Päästöistä voi myös tulla punainen lappu lasiin. Korjaamolta kannattaa se päästölappu otattaa ennen katsastusta, jos on häikkää, niin voivat jotain sille ehkä tehdäkkin, jottei tule sen vuoksi uusintanäyttöä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Kuvia 1. postauksessa*
Kirjoitti: Elk - 12.01.2015, 03:16:42
Turvavyön takaisin kelautumattomuus lienee huonompi homma? Varaosa-autossa kyllä toimii mutta saa nähdä millainen savotta se on jumpata toiseen autoon. Varsinkin kun työ tapahtuu siinä kelissä mitä milloinkin ikkunan ulkopuolella näkyy.
Korjauskehotus siitä tulee. Mutta ei sekään mikään älyttömän iso savotta ole, kuskin penkin vaan joutuu irrottamaan ettei tarvi kiroilla. Sen SIPS-pussin laukaisimen lukitsemisen tiesitkin varmaan?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Kuvia 1. postauksessa*
Kirjoitti: Tome- - 12.01.2015, 06:24:06
Päästöistä voi myös tulla punainen lappu lasiin. Korjaamolta kannattaa se päästölappu otattaa ennen katsastusta, jos on häikkää, niin voivat jotain sille ehkä tehdäkkin, jottei tule sen vuoksi uusintanäyttöä.

Joo, täytyy käydä ottamassa päästölappu, samallahan siinä sitten muutenkin menee ns. katsastustarkastus. Tietää vaan eurojen palamista, mutta pakostihan niitä kuluu.

Korjauskehotus siitä tulee. Mutta ei sekään mikään älyttömän iso savotta ole, kuskin penkin vaan joutuu irrottamaan ettei tarvi kiroilla. Sen SIPS-pussin laukaisimen lukitsemisen tiesitkin varmaan?

Kyllä mä tohon olen jossain törmännytkin, pitää vaan odottaa sellaisia ns. sormilämpöisiä päiviä/iltoja, jotta ei tarvitse lähteä amputoimaan jäätyneitä sormia. :( Toivottavasti vaan kaikki tarvittavat työkalut on hollilla, pitää tutustua tähänkin aiheeseen ehkä hieman ennalta kirjallisuuden avulla ja miksei livenäkin kurkkisi noita jakkaroita.

Kiitos kuitenkin tuon SIPS:n muistuttamisesta. -H-
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 12.01.2015, 08:59:50
Kävin aamulla siirtämässä auton korjaamon pihalle, 10min piuhassa (en tiedä toimiiko edes lohkolämmitin) ja kyllähän se käyntiin lähti. Pakkikin löytyi nätisti, auto oli kohtuullisessa ylämäessä pysäköitynä tämän ajan. Mutta sitten, kun piti lähteä eteenpäin niin mittaritaulussa alkoi vilkkua vaihteiston valo (nuoli ylöspäin) ja myös keskikonsolissa laatikon "moodin" katkaisijassa valo alkoi vilkkua. Eteenpäin mentiin toooodella pitkällä kuminauhalla ja ei siinä meinannut kävelyvauhtia kovempaa päästä. Matkaa oli sen 300m joten ~1400rpm ja reipasta kävelyvauhtia ajoin korjaamolle.

Huonot öljyt? Öljyt vähissä? Auton asento? Laatikko vainaa? Mikähän tuossa vois olla? Pelasi täysin normaalisti sen 300km, lähti nätisti n. -4 asteesta käyntiin kun lähdettiin siirtämään ja vaihteet toimi normaalisti. :-\

Edit: Yöllä oli pakkasta lähempänä -20 ja aamulla startatessa taisi olla -14.

Edit2: Mitkä moottoriöljyt kannattaisi laittaa sisään? Kuuleman mukaan syö n. 1l/10.000km, ainakaan putkesta ei voi päätellä että öljyt tulisi läpi ihan noronaan. Mites vaihteistoöljyt, kannattaako ensin laittaa sisään jotkut edullisemmat ja esim. 1000km jälkeen tiskiltä kunnolliset?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 13.01.2015, 17:44:06
Kävin tänään rekisteröimässä auton ja toistaiseksi ihan vain liikennevakuutuksella mennään, varmaankin osakasko autopalveluturvalla tulee siinä vaiheessa kun otetaan liikenteeseen.

Yritin kaivella kuvia 854:n hattuhyllystä, ei sillä että vielä alkaisin mitään tekemään, mutta jos meinaa muutakin kuin uutisia kuunnella, niin varmaan jotain pitää "hifeille" tehdä. Onko tuo millainen silpoa ja mitä sinne menee järkevästi? Todennäköisesti edes mitään erillistä vahvistinta ei tule, jos tuleekin niin se on hyvin pienillä tehoilla. Kuvat olis plussaa, mä en vaan löytänyt. :-\

Ärrässähän mulla on hattuhyllyllä kyllä joku originaali kajarisetti, onko noita ollu erilaisia paketteja sedaneihin saatavilla? Meneehän se tietysti ihan tarvikekajareilla + ritilöilläkin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: pomo - 13.01.2015, 17:50:52
Tuota noin. Jos aiot kuunnella muutakin kuin uutisia . . . hmm.  ???  Miksi satsata takapenkille? Etukajarit kunnolliset ja kuuluu. Tai jos meinaat useemmin istua takapenkillä niin . . .  ;)
Mutta sinne on saanu Volvolta HT-259 sarjaa. Googleta sillä tietoa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 13.01.2015, 18:02:36
Tuota noin. Jos aiot kuunnella muutakin kuin uutisia . . . hmm.  ???  Miksi satsata takapenkille? Etukajarit kunnolliset ja kuuluu. Tai jos meinaat useemmin istua takapenkillä niin . . .  ;)
Mutta sinne on saanu Volvolta HT-259 sarjaa. Googleta sillä tietoa.

Niin siis tämä autohan tulee avopuolison käyttöön, joten toivottavasti pääsen joskus takapenkillekin. :D

Kiitos tuosta HT-259 tiedosta, pitää googlettaa. Voi olla että edullisemmin ja parempaan lopputulokseen pääsen silti tarvikekamoilla. Täytyy nyt kuitenkin malttaa vielä tovi tän ajatuksen kanssa. ::)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: pomo - 13.01.2015, 18:11:21
Niin siis tämä autohan tulee avopuolison käyttöön, joten toivottavasti pääsen joskus takapenkillekin. :D

Kiitos tuosta HT-259 tiedosta, pitää googlettaa. Voi olla että edullisemmin ja parempaan lopputulokseen pääsen silti tarvikekamoilla. Täytyy nyt kuitenkin malttaa vielä tovi tän ajatuksen kanssa. ::)
:pomo:

Soitin on äänenlaadullisesti aika tärkee. Sit kaiuttimet. Mulla on tosa V70:ssä orggis erkkasarja ja joku halpa Pinsku. Riittää tässä vaiheessa. Edellisessähän oli eri soitin ja vahvistimen kautta samat kaiuttimet, nykynen soi paremmin mielestäni.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 13.01.2015, 22:13:16
:pomo:

Soitin on äänenlaadullisesti aika tärkee. Sit kaiuttimet. Mulla on tosa V70:ssä orggis erkkasarja ja joku halpa Pinsku. Riittää tässä vaiheessa. Edellisessähän oli eri soitin ja vahvistimen kautta samat kaiuttimet, nykynen soi paremmin mielestäni.

Jeps. Pitää hifistelyihin tutustua kun auto ensin kulkee. :pomo: Sen verran kuitenkin hifistelen, että se toinen sähköantennin runko ja piiska tulee varmaan laitettua tähän, kun sellainen nyt sattuneesta syystä löytyy. ;) Uuden piiskan asennushan meni persiilleen, joten se pitää vielä ottaa uusiksi jossain vaiheessa.

Otetaan samalla tähän talteen keskustelu toisen aiheen (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24656.15) alta. Tulpanjohdot olis tarve uusia ainakin ärrään, ehkä voisi samalla investoida tähänkin. VOLVO teksteillä ne nykyiset oli, mutta kunnosta tai iästä ei tietoa. Pitää tietysti tarkastaa vielä ennen hankintaa, mutta osanumerot ymmärtääkseni näihin 20V koneisiin on:
Lainaus
Tästä ketjusta löytyikin jo tietoa, että mister-auton "orkkis" Bougicord johtosarja ei sitten passaa.
Omasta, vanhasta johtosarjasta löytyi myös numerosarja 12.232 (löytyi tulpan hatun varresta) ja pienellä tutkimustyöllä selvisi, että Volvon osanumerolla 9135700 saa sopivan sytytysjohtosarjan 20-venttiilisiin autoihin ja 9135701 nähtävästi 10-venttiilisiin autoihin. Volvon 9135700 vastaa Bougicordin osanumeroa 6468 ja 9135701 vastaa taas Bougicordin 6469 osanumeroa. 9135700 sarjan hatut ovat matalempia verrattuna rinnakkain 9135701 sarjaan.

Meni muuten pari vuotta sitten hankittu yleismittari rikki, tuli S80 aikaan se hommattua. Lähti niistä "kärjistä" piuhat karkuun. Pitänee panostaa muutama euro, jotta voi edes suuntaa antavaa tietoa saada sähköistä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 14.01.2015, 13:13:34
Kirjoitellaas lisää asioita muistiin historiikkia ajatellen.

Soitin äskettäin korjaamolle ja kyselin milloin ottaa työn alle, kun olin sanonut että ei ole isompaa kiirettä. :) Oli tänään laittanut parin kovan pakkaspäivän jälkeen käyntiin, oli kuulemma lähtenyt nätisti ja vaihteet pelasi oikein hyvin. Oli tosin vain ajanut/siirtänyt vähän pihassa, mutta 1-2 löytyi. Olisiko se kovien pakkasaamujen ja kohtuullisen jyrkän "mäen" pysäköinti sitten kiusannut laatikkoa. Eikö tuon pitäisi kuitenkin pelittää ns. välittömästi vaikka pakkasesta iskee käyntiin ja laittaa D:n?

Tietysti ei se pieni lämmitys tyhjäkäynnillä pahaa tuolle varmasti tekisi. Niin ja onhan niitä kilometrejäkin takana +400t.

edit:

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143829_zps709f0f0d.jpg)
Tuulilasi alareunasta rikki, mutta katsastuksessa ei liene ongelmaa kun ei tule näkökenttään. Tummaa sisustaa ja airbaggia. Ehjät oviverhoilut.

Tuo tuulilasi tuskin aiheuttaa katsastuksessa ongelmia, mutta onko lasit uutena minkä hintaisia pauttiarallaa? Varaosa-autossa on uudehko lasi, mutta ärrässäkin piru on kiveniskemä ja se on kyllä aika selkeesti ylempänä. Pitäs miettiä mitä kannattaa tehdä, tottakai ajattelin hyödyntää ehjän lasin kun on hyväkuntoinen - jos vaan saa ehjänä irti.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Kenonit - 14.01.2015, 15:27:32
onko lasit uutena minkä hintaisia pauttiarallaa?
Mutsin kasipuokkiin vaihettiin lasi pari kesää sit ja makso muistaakseni 270€ asennettuna paikallisella pienyrittäjällä. Ite kyselin hinta-arvioo tällä viikolla niin sano et kyl sen siihen samaan hintaan saa. Sinisellä taas sanottiin että tuplaa toi niin ollaan lähempänä  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 14.01.2015, 15:49:49
Mutsin kasipuokkiin vaihettiin lasi pari kesää sit ja makso muistaakseni 270€ asennettuna paikallisella pienyrittäjällä. Ite kyselin hinta-arvioo tällä viikolla niin sano et kyl sen siihen samaan hintaan saa. Sinisellä taas sanottiin että tuplaa toi niin ollaan lähempänä  :buck2:

Okei, kiitos. -H-

Jos ei sikaliimalla ole varaosa-autossa lasi kiinni, niin vakavasti harkitsen kyllä sen hyödyntämistä. Edellyttäen tosiaan että lähtee ehjänä.

edit: hyvällä tuurilla lauantaina leimasedälle näyttämään.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Huikkoster - 14.01.2015, 15:59:31
Kaverin 850 automaatti oli hauska. Vaihteet toimi ihan miten sattuu.
Välillä ei löytynyt mitään vaihdetta, välillä kiihdytykset meni niin että vaihtoi vaihteet aivan liian aikaisin ja sitten olikin alle 1500rpm kierroksia.
Monesti jäi jotenkin jumiin että kun pysähtyi niin sammui rytkyttäen (turbiinilukko ei irroittanut?) Silloin piti antaa kierroksia vapaalla ja pamauttaa d päälle. Välillä ei mitään vikaa.
Vika ei selvinnyt.
Tarkkaile sitä oman laatikon toimintaa. Voipi olla likaa ohjaussolenoideissa tai muuta kivaa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 15.01.2015, 13:27:27
Kaverin 850 automaatti oli hauska. Vaihteet toimi ihan miten sattuu.
Välillä ei löytynyt mitään vaihdetta, välillä kiihdytykset meni niin että vaihtoi vaihteet aivan liian aikaisin ja sitten olikin alle 1500rpm kierroksia.
Monesti jäi jotenkin jumiin että kun pysähtyi niin sammui rytkyttäen (turbiinilukko ei irroittanut?) Silloin piti antaa kierroksia vapaalla ja pamauttaa d päälle. Välillä ei mitään vikaa.
Vika ei selvinnyt.
Tarkkaile sitä oman laatikon toimintaa. Voipi olla likaa ohjaussolenoideissa tai muuta kivaa.

Tässä ei mitään tuon suuntaista ollut ainakaan vielä, onneksi. Ainut mitä tuli että siinä n. 80-90km/h tosiaan ei osaa päättää lukitseeko vaiko ei. Tämä siis sen pakkasaamun lisäksi kun ei meinannut eteenpäin palikka liikkua.

Katsotaan nyt millainen tuomio muuten tulee, kunhan tarkastetaan öljyn taso ja laatu. Uskoisin että öljyt on vaihtokunnossa kummiskin, pitää nyt vielä katsoa että käyttääkö ensin sisällä halvemmat öljyt vähän aikaa ja sitten kunnolliset sisään vai kerralla hakea vaikka tiskiltä. Keskusteluita kyllä katsoin vastaavistakin öljyistä, pitää niihin vielä perehtyä tarkemmin kun tulee ajankohtaiseksi.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 15.01.2015, 20:33:06
Kaverin 850 automaatti oli hauska. Vaihteet toimi ihan miten sattuu.
Välillä ei löytynyt mitään vaihdetta, välillä kiihdytykset meni niin että vaihtoi vaihteet aivan liian aikaisin ja sitten olikin alle 1500rpm kierroksia.
Monesti jäi jotenkin jumiin että kun pysähtyi niin sammui rytkyttäen (turbiinilukko ei irroittanut?) Silloin piti antaa kierroksia vapaalla ja pamauttaa d päälle. Välillä ei mitään vikaa.
Vika ei selvinnyt.
Tarkkaile sitä oman laatikon toimintaa. Voipi olla likaa ohjaussolenoideissa tai muuta kivaa.

Luulis noihinkin lootiin saavan solenoideja turbiinilukolle? Noinhan ne usein sitten vittuilee, ettei enää irrota.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 16.01.2015, 20:24:18
Luulis noihinkin lootiin saavan solenoideja turbiinilukolle? Noinhan ne usein sitten vittuilee, ettei enää irrota.

Voiko tää solenoidi vaikuttaa myös siihen, että ei sitten lukkiudu niinkuin pitäisi? Öljyjen vaihto kyllä on prioriteettilistalla korkeella, mutta pitäähän sitä kaikkeen varautua.

Kävin tänään korjaamolla kyselemässä tilannetta, aikatauluahan ei oltu sovittu tälle joten vielä ei ollut työn alla. Useampi sentti lunta oli vain kertynyt komistamaan autoa. :D

Huomasin tossa päivällä muuten, että täähän on mun 13. Volvo. Onneksi en ole taikauskoinen. :2funny:

Edit: itseasiassa 14. Volvo, jos nykyinen varaosa-autokin lasketaan. :P
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Pas(i)kiainen - 16.01.2015, 21:01:23
Aivan varmasti. :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 21.01.2015, 13:51:24
Aivan varmasti. :)

Katsotaan miten laatikko elää kun saa auton käyttöön.

Lisää historiikkia tämän päivän osalta:

Korjaamolle soittelin, oli eilen tsekannut autoa ja seuraavat huomiot aiempien lisäksi:

Pakkivalot ei toimi -> Testasin ostaessa ja silloin toimi? Sulake? Piuha? Anturi?
Molemmin puolin ulommat vertarin suojakumit on rikki, toisella puolen oli pahempi halkeama. Menee vaihtoon.
Saasteita ei saanut otettua, ottaa varmaan ensi maanantaiksi kun käyttää samalla konttorilla.

Näiden lisäksihän oli virtalukon pohja, vyön palautuminen, tuulilasi alareunasta halki. Muuta en nyt muista että olis ollutkaan.

JOS tuo toinen vetari on ottanut kipeää, niin manuaaleista tuskin vetarit käy vaikka niitä löytyis. Onko hinnan kiroissaan? :-\

Osaako joku heittää tuon vihreän värikoodia ulkomuistista vai onko niitä useampia sävyjä ollut? Oikealla puolen kun on ovissa naarmuja, niin ajattelin että ainakin sen O. etuoven vois uusia kun siinä on ruostetäpliä listan alla. Takaovessa ei ole kyllä mitään isompaa, ei edes pohjamaali paistanut.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: TVS - 21.01.2015, 20:06:10
Lootan PNP tuon koodin aiheuttaa, ja sama osa tekee myös pakkivaloriesan.

Herää vain yksi typerä kysymys: miksi tommonen nollahintanen romuläjä on korjaamolla, parin tunnin työhän on auton hinta että hujahtaa?
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: dneproshin - 21.01.2015, 20:35:02
Lootan PNP tuon koodin aiheuttaa, ja sama osa tekee myös pakkivaloriesan.

Herää vain yksi typerä kysymys: miksi tommonen nollahintanen romuläjä on korjaamolla, parin tunnin työhän on auton hinta että hujahtaa?

Itse ajattelen toisella tavalla: Jos vien 20000 euron auton korjaamolle ja maksan 2000 euroa, olen menettänyt 22000 euroa ja minulla on edelleen 20000 euron auto. Jos vien 1000 euron auton korjaamolle ja maksan 2000 euroa, olen menettänyt 3000 euroa ja minulla on 1000 euron auto. 10 vuoden päästä molemmat ovat 1000 euron autoja, jos ovat edelleen liikenteessä (kärjistettynä).

Minulla on rahaa 5000 euroa eikä mahdollisuuksia/halua ottaa velkaa autoon, kumman vaihtoehdon valitsen?

(Oikea vastaus on tietysti 4000 euron auto, jota ei tarvitse korjata :D) - Eihän näistä koskaan voi varma olla, ja mitä vanhempi auto niin sitä tukevammin työkalujen on syytä pysyä omissa hyppysissä ;)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 21.01.2015, 22:48:27
Lootan PNP tuon koodin aiheuttaa, ja sama osa tekee myös pakkivaloriesan.

Herää vain yksi typerä kysymys: miksi tommonen nollahintanen romuläjä on korjaamolla, parin tunnin työhän on auton hinta että hujahtaa?

PNP:stä jo vähän lueskelin jossain vaiheessa, pitää siihen(kin) palata tarkemmin.

Etten nyt ihan *ttuilemaan lähde tuon kysymyksen asettelun vuoksi, niin sanotaan vaan niin kuin asia on. En ehkä tässä viestiketjussa sitä ole maininnut, mutta perhetuttu omistaa Volvoihin erikoistuneen korjaamon kotopuolessa lähes naapurissa. Kyllä mä uskon että aika paljon jäädään hinnassa vielä sen alle, kuin ostaisi katsastetun vastaavanlaisen. Siinä kun voi olla myös ihan yhtä paljon yllätystä tiedossa ja sitten pitää kaivaa kuvetta sen päälle, että on jo autosta maksanut enemmän.

Itse ajattelen toisella tavalla: Jos vien 20000 euron auton korjaamolle ja maksan 2000 euroa, olen menettänyt 22000 euroa ja minulla on edelleen 20000 euron auto. Jos vien 1000 euron auton korjaamolle ja maksan 2000 euroa, olen menettänyt 3000 euroa ja minulla on 1000 euron auto. 10 vuoden päästä molemmat ovat 1000 euron autoja, jos ovat edelleen liikenteessä (kärjistettynä).

Minulla on rahaa 5000 euroa eikä mahdollisuuksia/halua ottaa velkaa autoon, kumman vaihtoehdon valitsen?

(Oikea vastaus on tietysti 4000 euron auto, jota ei tarvitse korjata :D) - Eihän näistä koskaan voi varma olla, ja mitä vanhempi auto niin sitä tukevammin työkalujen on syytä pysyä omissa hyppysissä ;)

Tämän kyseisen auton kohdalla on ajateltu oikeastaan niin, että käy miten tahansa, niin korkealta ei tipu. Jos vaikka leipoisi kiinni tai laatikko hajoaisi niin sitten pistetään lihoiksi.

Kuten myös aiemmin totesin, kipuaa näiden vastaavien hinta katsastettuna ja (ainakin näennäisesti) huollettuna +1200€ ja yli. Se voi toimia tai laueta seuraavalla viikolla. Tämä voi toimia tai laueta seuraavalla viikolla, mutta tähän kun tekee järkevästi hommia niin ei tarvii moista summaa laittaa kiinni missään vaiheessa.

Vaikka tätä tonnilla laittaisi, niin ei periaatteessa harmita. Silloin kaikki on uutta tai tietää ainakin mitä siellä on, ei tule üllatuksia. Ekaan postaukseen päivittelen kyllä sitten tietoja, mitä on korjaamiset, ym. maksaneet joten siitä saa kiinnostuneet seurata. :) Tämän kanssahan voi käydä hyvin tai hyvin. Jos oikein hyvin käy niin muutamalla setelillä leima on ok. Jos käy vähemmän hyvin, niin sitten myydään osina ja that's it.

Tälle autolle voi olla jopa 5tkm/v yliarvioitu, no toisaalta se kyllä riippuu miten tuo puoliso alkaa viihtyä ratin takana. Jos oikein viihtyy, niin pitää jossain vaiheessa harkita dieseliä tämän tilalle. :D
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: TVS - 21.01.2015, 23:19:10
PNP:stä jo vähän lueskelin jossain vaiheessa, pitää siihen(kin) palata tarkemmin.

Etten nyt ihan *ttuilemaan lähde tuon kysymyksen asettelun vuoksi, niin sanotaan vaan niin kuin asia on. En ehkä tässä viestiketjussa sitä ole maininnut, mutta perhetuttu omistaa Volvoihin erikoistuneen korjaamon kotopuolessa lähes naapurissa. Kyllä mä uskon että aika paljon jäädään hinnassa vielä sen alle, kuin ostaisi katsastetun vastaavanlaisen. Siinä kun voi olla myös ihan yhtä paljon yllätystä tiedossa ja sitten pitää kaivaa kuvetta sen päälle, että on jo autosta maksanut enemmän.
PNP tosiaan tekee tuon ilmiön että askin toiminta heittää voltin, se lähtee muistaakseni kolmosella liikkeelle ja tekee jottai muutaki yyberfiksua ajossa. Voi toeta ihan kun starttaat uusiks ja testaat uudestaan, jos sillä tokenee niin melko lailla varma se diagnoosi on. Se osa on varsin helppo purkaa ja putsata kunnolla ja rasvata, toimii luultavasti sen jälkeen kun ne jouset saa taas liikkumaan sen töhkän alta.

Pahoitteluni kärkäs muotoilu, mutta aiheesta paistoi että auto ei ole maksanut juuri mitään, ja siinä on paljon juttuja mitä tarvii korjata, silloin on hyvin erikoista että auto viedään korjaamolle kun toimiviakin kasipätkiä saa kolmenumerosilla hinnoilla.
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: Tome- - 22.01.2015, 06:45:40
PNP tosiaan tekee tuon ilmiön että askin toiminta heittää voltin, se lähtee muistaakseni kolmosella liikkeelle ja tekee jottai muutaki yyberfiksua ajossa. Voi toeta ihan kun starttaat uusiks ja testaat uudestaan, jos sillä tokenee niin melko lailla varma se diagnoosi on. Se osa on varsin helppo purkaa ja putsata kunnolla ja rasvata, toimii luultavasti sen jälkeen kun ne jouset saa taas liikkumaan sen töhkän alta.

Pahoitteluni kärkäs muotoilu, mutta aiheesta paistoi että auto ei ole maksanut juuri mitään, ja siinä on paljon juttuja mitä tarvii korjata, silloin on hyvin erikoista että auto viedään korjaamolle kun toimiviakin kasipätkiä saa kolmenumerosilla hinnoilla.

Täytyy ottaa ja putsata tuo PNP sitten melkolailla heti kun mahdollista. Tuli tossa katsottua vähän ohjeitakin sen putsaamiseksi, ei kuitenkaan sattunut kuvallisia ohjeita kohdalle. Pitää varmaan räpsiä kuvat tuosta putsausoperaatiosta talteen.

Ei tämä tosiaan hinnan kiroissa ollut. Tämä 850 on samalla myös vähän sellainen oppimisen kohde itselle (edelleen, korkealta ei tipu). Katselin myös, että laatikkoon saa kohtuullisen edullisesti huoltosarjoja yms. jos vain itse tekee. Koskaan en oo vaihdelaatikkoa purkanut/kasannut, mutta tämä jos ilmoittaa hajoamisen merkkejä niin mahdollisesti tällä vois reenata. Toisaalta, kuten sanoitkin aika edullisesti tällä hetkellä näitä saa. Mikään ei periaatteessa estä sitä, että hommaisi (vielä) yhden kasipätkän ja raapisi kaikista parhaat osat kasaan, jne. Väri kun ei tässä juuri kiinnosta, niin voi olla ihan potentiaalinenkin vaihtoehto. Riippuen tietysti pitkälti siitä, miten tuo avopuoliso innostuu tällä ajamisesta. S60:stä se jossain vaiheessa kattoi että vois harkita ajavansa automaattina, se on taas vähän arvokkaampi kokeilu... ::)

Mutta katsellaan. :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Korjaamolla*
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.01.2015, 17:53:45
Täytyy ottaa ja putsata tuo PNP sitten melkolailla heti kun mahdollista. Tuli tossa katsottua vähän ohjeitakin sen putsaamiseksi, ei kuitenkaan sattunut kuvallisia ohjeita kohdalle. Pitää varmaan räpsiä kuvat tuosta putsausoperaatiosta talteen.


ot.
Sit jos päätät tehdä tuon kuvallisen ohjeistuksen, niin tuuppaa kuvat imgur (http://imgur.com/) tms. paikkaan, jossa linkit säilyy  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "avo" *Katsastettu*
Kirjoitti: Tome- - 03.02.2015, 13:36:38
ot.
Sit jos päätät tehdä tuon kuvallisen ohjeistuksen, niin tuuppaa kuvat imgur (http://imgur.com/) tms. paikkaan, jossa linkit säilyy  ;)

Toki, kuvia on tarkoitus ottaa talteen ja laittaa ohjeet jakoon. :)

Tänään tuli puhelu, että uusi rekisteriote löytyy penkiltä. :) Huomautukset näen tarkemmin kun saan otteen kouraan, mutta taisi olla O. ajovalon korkeudensäätö ja toinen takavalon vilkun väri. Lisäksi tiedossahan on ainakin se virtalukon pohja, mikä olisi ihan omankin mielenterveyden vuoksi hyvä vaihtaa piakkoin.

Korjaamon laskua odotellessa vielä, selviää mitä kaikkinensa kustannukset tekee. Ajatuksena on kyllä teettää vielä pyöränsuuntaukset, kun edelliset renkaat mitä tässä tuli mukana, oli vähän kulunut sisäkantilta etupäästä.

Edit: Nelipyöräsuuntaus 6.2.2015 klo 8 :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 2.5 20V GLT A "Herra Salarakas aka. Salkku" *Katsastettu*
Kirjoitti: Tome- - 04.02.2015, 19:45:44
Noniin, autolle on nimi annettu. :D Liittyy autoon kohdistuneeseen salailuun ja yllätykseen.

Tänään tuli ajeltua sellainen 80km ja tuntuu pelaavan kuten pitääkin - edelleen. Laatikon toiminnasta pitää tosiaan mainita, että mä olen ollut ilmeisesti vainoharhainen sen suhteen. ::) Toimii kuulemma kuten pitääkin ja mitään erikoista ei sen toiminnassa ole, joku tilapäinen härö oli vain se pakkasen aiheuttama vikatila laatikossa. Mahdollisesti kova pakkanen yhdistettynä jyrkkään etukenoon aiheutti nämä ongelmat.

Korjaamolla tuli ihan hyvät arviot, kuten konttorillakin. Mitään suurempia ei tosiaan ole, iskareina ei nyt uudet mutta uudehkot bilsteinit. Tarkempaa en näistä tiedä. Ainut varsinainen laitto oli ABS rengas ja 2x vetarin suojakumit.

Hämmennys oli ainakin suuri ja onhan se vieläkin, katsotaan milloin auto lähtee liikkeelle niin että itse saa olla apparin paikalla. :pomo:

Yritän perjantaina napata parit kuvatkin kun käyn aamusella ennen töihin menoa nuo säädöt teettämässä, olis muutakin kuin tylsää kirjoitusta.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Katsastettu*
Kirjoitti: Tome- - 06.02.2015, 22:04:51
Kuvia ei taaskaan ole yhtään kappaletta, eikä edes tarkempaa kirjoitusta mitä on tullut tehtyä. Lisätään kuitenkin tämän päivän huoltomuistioon 75€ nelipyöräsuuntaus. Toista eturengasta oli syönyt ja kyllähän siellä auraukset olikin metsässä. Pitää vielä ottaa se huoltopöytäkirja talteen ja kattoa ne kaikki luvut mitä sieltä löytyi.

Pakko on sanoa että kyllähän tämä auto on ollut todella suuresti positiivinen yllätys, eikä se tietysti harmita. :pomo: Vaihteisto toimii mielestäni aika nätisti ja n. 75km/h lukittuu nelonen ja matka taittuu nätisti. Tänään tein pari kick-down testiä. Toinen risteyksestä tielle eli n. 20->80km/h ja toinen vähän myöhemmin n. 60->100km/h. Hyvin toimi ainakin tuossa Economy-asennossa. Sen verran sporttia testailin, että kyllähän se rivakammin ottaa kilometrejä tauluun mutta taitaa avopuolison käyttöön olla ihan sopiva tuo Eco. Puhuikin tuossa jo tänään, että kohta en nää sitä enkä autoa kun hyppää ratin taakse. Olikohan tää sittenkin iso virhe. :D
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Katsastettu*
Kirjoitti: Tome- - 08.02.2015, 17:02:40
Onhan tässä yksi asia tosiaan mikä häiritsee ja vaatii kyllä pikaisesti huomiota.

Sammuttaessa akun (laturin) valo vilahtaa ja joku summeri pitää vaimean alle sekunnin mittaisen äänimerkin. Nyt kun yleismittarikin on rikki, niin ei pääse sillä mittailemaan. Onko arvioita mistä tämä voisi kertoa tai mikä on todennäköisin aiheuttaja?
Otsikko: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *ToDo lista lyhenee*
Kirjoitti: Tome- - 14.03.2015, 13:05:12
Onhan tässä yksi asia tosiaan mikä häiritsee ja vaatii kyllä pikaisesti huomiota.

Sammuttaessa akun (laturin) valo vilahtaa ja joku summeri pitää vaimean alle sekunnin mittaisen äänimerkin. Nyt kun yleismittarikin on rikki, niin ei pääse sillä mittailemaan. Onko arvioita mistä tämä voisi kertoa tai mikä on todennäköisin aiheuttaja?

Tuli äskettäin vaihdettua virtalukon pohja tähän. Kuviakin on, joten pitää raapustaa vähintään omaksi iloksi tästä FAQ tyylinen ohje myöhemmin tänään.

Itse pohjan vaihdossa ei mitään ihmeellistä, mutta kyllä siinä harmaita hiuksia meinasi tulla roppakaupalla... Se on mukavaa kun ruuvin päät on pitäny rikkoa ja osa kiinnikkeistä särkeä väkisin yrittämällä.

Ainakin eka startti meni ihan ok. Pitää nyt seurata että poistuiko edes osa ongelmista. Nimittäin aiemmin mainitsemani laturin valon vilahdus lopussa + pieni "summeriääni" ei poistunut ainakaan ekalla startilla. :( Ihan finaalissa akku ja laturi ei voi olla, sillä auto seisoi 2 tai 3 viikkoa pihassa ja eilen illalla kun olin menossa laittamaan laturiin kiinni, lähtikin yllätyksekseni ihan mukisematta käyntiin. Ei edes ollut "ylimääräistä" pyörittelyä vaan laakista käyntiin. Hämmentävää, mutta ei kyllä haittaa.

Vaihteistoöljyt oli suunnitteilla huuhtelemalla pistää uusiksi, mutta se pitää laittaa uudelleen harkintaan. Nimittäin tikusta kun vilkaisin, niin äkkiseltään oli kokolailla kirkkaan punaista öljyt! :) Pitää ajella vielä lämpöiseksi nuo öljyt tänään ja tarkastaa sitten lämpöisenä että mikä on öljyn taso. Tietysti, väri ei kerro öljynlaadusta mitään, jos siellä on vaikka väärät mehut sisässä...

Edellinen omistaja kertoi, että tää syö öljyä kohtuullisesti. Mä en tiedä onko se johtunut sitten noista 5W-40 mobileista, mutta nyt sitä ei ole kyllä hukkunut mun mielestä. Toki ajojakaan ei hirveästi ole ollut, mutta silti. Nyt sisässä on muistaakseni 0W-40 mobilit. Mikä tähän sitten paras vaihtoehto lienee?
Otsikko: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *laittoa & kuvia*
Kirjoitti: Tome- - 14.03.2015, 19:14:12
Tuli se virtalukon pohjan vaihto tehtyä ja laitoin FAQ (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35788.msg1008173#msg1008173):iin siitä kuvallisen ohjeen.

Tuli päiviteltyä myös "hifit".

Alunperin auton mukana tuli blaukkarin soitin, muuten ihan ok. mutta mikään ei ollut ok. Ihan kuin olisi ollut pari surkeaa keskiääntä autossa 80-luvun corollan etukaiuttimien tapaan.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-01-10143813_zpsa4cb4035.jpg)

Muuttuihan tuo näkökin hieman, laitoin alkuperäisen SC-805 Premium Sound System soittimen paikalleen (otin ärrästä ja laitan sinne sen alkuperäisen Premiumin paikalleen jossain vaiheessa).
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.30.24_zpszo5dted5.jpg)
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.30.36_zpsr5oxxklw.jpg)

Tämän jälkeen äänentoisto parani merkittävästi, oikeasti jonkun olisi pitänyt olla todistamassa tuota muutosta :D Joku kaiutin kuitenkin antoi hieman särinää, joten vieressä kun oli varaosa-auto niin siitä kaiuttimia vaihtamaan. Siellähän olikin ihan hyvät setit paikallaan. :)

Tässä ei ole kojetaululla kajareita ollutkaan, mutta nyt ne sinne meni.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2015.58.50%20HDR-2_zpsqxcvgkke.jpg)

Tälläiset koaksaalit sieltä etuovista paljastui, älä välitä tuosta irtodiskantinpaskasta.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.05.46_zpsnzldiwxy.jpg)

Nämä viritykset sai kenkää aika nopeasti.  :facepalm:
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.06.46_zpsl2gyfo6c.jpg)

Tämmöiset oli varaosa-autossa.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2015.51.29_zpsukyitf50.jpg)

Magneetti oli ainakin paljon isompi, kumpikohan näistä nyt oikeasti olis laadukkaampi?
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2015.54.42_zps78v9bob7.jpg)
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2015.54.53_zpsogrbs8gp.jpg)

Akun kiinnitys tuli uudistettua, tämä oli ensin.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.25.37_zps2azsmcry.jpg)

Ja tässä uudistettuna, eli se orkkiskiinnike sinne minne kuuluukin.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.27.28_zpstos98whp.jpg)

Vaihteistöljyt tsekkailin, mutta en tiedä mitä tästä sanoisin?
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.58.30_zpsmqcuqnlf.jpg)
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.59.16_zpso3odsirz.jpg)
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.59.46_zpsdk0yfyi5.jpg)
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2017.00.13_zpsvfffpfvc.jpg)


Samalla tuli uusittua myös soittimen alle tuo tupakkilokero, entinen oli rikki.

Lämmityslaitteen puhallin tuli samoilla lämpöisillä irroitettua, kun piti erikoista ääntä. Sieltä löytyi sitten pieni pala jäätä sisältä... Vettä on päässyt jossain vaiheessa vähän väärään paikkaan.

Raitisilmasuodattimen heitin lepikkoon, en tiedä koska on vaihdettu?!?? Meni sormet läpi ja muutenkin aika järkyttävässä kunnossa.

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.29.47%20HDR_zpsscvtkepe.jpg)

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.29.29_zpswahxfxpa.jpg)

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.30.03%20HDR-2_zpsrvs1gb1i.jpg)

(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-14%2016.30.12_zpsmttwz3sp.jpg)
Oikella puolen ovissa on jälkeä, mutta pohjamaalit paistaa vain. Etuovessa on listan luona vähän myös ruostetta, näille en aio tehdä mitään. Pitää seurailla jos jostain osuu kohdalle edullisesti samaa värisävyä olevat ehjät ovet, muutoin ei häiritse meikäläistä.

Takavaloihin meni uudet polttimot vilkuille ja eteen korkeudensäätömoottorikin sai korjauksen, oikealla ei säätynyt. moottori alkoi jännästi toimia kun liittimen pisti pohjaan asti kiinni. ::)
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *laittoa & kuvia*
Kirjoitti: TVS - 14.03.2015, 19:33:16
Sinne sudille pääsee mieluusti vesi lasin ja sen sudin päällä olevan muovinskäigäleen välistä. Pelimies vetää jonkun koriteipin tai muun vastaavan siihen väliin jotta tiivistyy, muuten sen kostealla kelillä ilmenevän huurreongelman kanssa ei kyl elä susikaan...
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *laittoa & kuvia*
Kirjoitti: Tome- - 14.03.2015, 19:38:13
Sinne sudille pääsee mieluusti vesi lasin ja sen sudin päällä olevan muovinskäigäleen välistä. Pelimies vetää jonkun koriteipin tai muun vastaavan siihen väliin jotta tiivistyy, muuten sen kostealla kelillä ilmenevän huurreongelman kanssa ei kyl elä susikaan...

Joo, pitää kattoa toi paremmin lähiaikoina.

Yks harmillinen homma tuli huomattua tänään, ihan kuin tuulilasi olisi valunut alaspäin. Nimittäin sen yläreunan listan ja tuulilasin välissä on pieni rako ja näkyy että lista on siinä joskus ollut muutaman millin lasin päällä. Ihmettelin kun oli lasi yläreunasta kostea siltä kohdalta. :( Täytyy kattoa millä sen suojaa nyt ensihätään ja sitten lämpösemmillä keleillä kattoa mitä sille oikeasti pitää tehdä. Lasihan tossa on jo valmiiksi alareunasta rikki, mutta tähän ei kiinnosta kuitenkaan mitään ylimääräistä investoida.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Laturi & Vaihteisto*
Kirjoitti: Tome- - 15.03.2015, 19:34:17
Tuli haettua tänään motonetista tulkki ja nyt paljastuikin todennäköinen syy miksi latauksen merkkivalo vilahtaa sammuttaessa.

Tässä akun tilanne n. 150km ajon jälkeen, 2h oli paikallaan.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-15%2019.02.58_zpshjqiycyc.jpg)

Tässä tilanne kun laitoin käyntiin.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-15%2019.04.53_zpsco7pfflo.jpg)

Tässä taas tilanne kun annoin vähän kierroksia ja mm. jäähdyttimen puhallin lähti päälle + kuulu ilmastointikin naksuvan.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-15%2019.05.26_zpswzjqawuf.jpg)

Samoja lukuja jäi näyttämään, kun jätin tyhjäkäynnille. Ilmeisesti jännitteensäädin rikki, pitänee tutkia millainen homma se on vaihtaa. Ellei sitten koko laturia, varaosa-autossa kun olisi samanlainen 100A laturi olemassa. Tai jopa uusia siihen varaosa-auton laturiin kilkkeet ja sitten heittää tohon paikalleen. Tällä kun ei ole nyt pakko ajaa. Mitä suosittelette? Tässä on kuitenkin mahdollisuuksia vaikka mihin, kun kaikkea on periaatteessa kaksin kappalein...

Ajelin tänään tosiaan vähän reilumman lenkin ja katsoin taas vaihdelaatikon öljyt. Kyllähän se selkeesti nousee yli sen rajan, missä öljyjen määrä tulisi olla. Positiivista siinä on se, että öljyt näyttää kohtuullisen hyvältä. Mistä/miten tuosta on helpoin ottaa vähän öljyjä pois? Katsoo sitten jos joskus kesällä laittaisi vaihtoon öljyt, mutta tässä vaiheessa tärkeintä olis saada se öljytaso oikeaksi.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Laturi & Vaihteisto*
Kirjoitti: Tome- - 17.03.2015, 09:20:01
Kävin aamusella hakemassa Jyväskylän Autostartilta jännitteensäätimen, hinta suolaiset 75€ (mobiletron). Alkuperäinen olis ollu +500€?!

Seuraavan kerran taidan tilata osia verkosta ja odottaa muutaman päivän... Voisikin sen varaosa-auton laturin jumpata irti jossain vaiheessa ja katsoa mitä on syönyt. Tarvittaessa vaikka kunnostaa se ja laittaa myyntiin tai hyllyyn omiin tarpeisiin odottamaan käyttöä.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Laturi & Vaihteisto*
Kirjoitti: JoonasH - 17.03.2015, 13:52:35
Täytyy kyllä sanoa että oli kallis jännitteensäädin  :o Eihän ärrän laturiin jännitesäädin maksanut kuin ~40€ Mikkelin autosähkö Misrasta ja oli vielä boschin tekele  :idiot2: Tuo alkuperäinen taitaa käsittää koko laturin, ei nyt pelkkä jännitteensäädin voi +500€ maksaa vaikka miten olisi volvon leima :D
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Laturi & Vaihteisto*
Kirjoitti: Tome- - 17.03.2015, 13:56:10
Täytyy kyllä sanoa että oli kallis jännitteensäädin  :o Eihän ärrän laturiin jännitesäädin maksanut kuin ~40€ Mikkelin autosähkö Misrasta ja oli vielä boschin tekele  :idiot2: Tuo alkuperäinen taitaa käsittää koko laturin, ei nyt pelkkä jännitteensäädin voi +500€ maksaa vaikka miten olisi volvon leima :D

Tuolta Jyväskylän autostartista kattoi, niin boschin originelli 503€ jännitteensäädinpaketti... Mutta olihan tuo hinnakas, vieläkin ärsyttää moinen summa. Motonetissakin on 25-35e säätimet, mutta en tiedä olisko ne tähän passannut?

Kävisköhän kiikuttamassa takaisin ja sanois että en mä tarviikkaan.. :-\

edit: pitäs myös kehitellä nyt jostain värkki millä saisin imettyä laatikosta vähän tuota ylimääräistä öljyä pois. En oo kyllä vielä edes katsonut mitä maksaa ja mistä kannattaa hankkia tuohon imulaitetta.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Jännitteensäädin*
Kirjoitti: Tome- - 18.03.2015, 22:24:17
En jaksanut alkaa palauttamaan tuota, joten tänään käärin hihat ja iskin pipon päähän.

Vaihdoin sen jännitteensäätimen kokolailla tämän ohjeen mukaisesti:
Lähes, mutta ei pakollinen :)

Tänään loppui akusta ruuti ja oli pakko hiilet vaihtaa.

- miinus kenkä irti akusta
- laturista piuhat irti
- moniurahihnan kiristin asentoon, tappi reiässä
- pultit irti ohjaustehostimen säiliön etupuolella olevasta raudasta, sekä laturista ja rauta pois haitolta
- laturin venkoilu siihen asentoon, että sai muovisen takakopan kolme ruuvia auki ja koppa pois
- hiilipaketti oli nyt näkösällä ja sen irroitus, parilla ruuvilla kiinni
- kollektorissa hyvät urat, mutta uusi paketti paikoilleen ja hihnapyörästä pyörittelyä jonkin aikaa, ikäänkuin sorvaten uudet hiilet uraiseen kollektoriin sopiviksi :)
- kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä (vittumaista ähräämistä laturin alapultin kans)
- auto käyntiin, latausvirran mittaus akunnavoista ja hyvin lataa

50 km ajoa rempan jälkeen ja hyvin toimii, mutta kuin kauan. Vähän nuo kollektorin urat mietityttää, jos vaikka haukkaavat hiilet päreiksi, mutta katellaan

Laturin pöydälle nosto ois mitä ilmeisimmin vaatinut ohjaustehostimen säiliön ja letkujen kanssa venkoilua ja sille linjalle en lähtenyt, koska juniorilla ois menny koulupäivä ylitöiksi

Aikaa hommaan meni 1,5 tuntia


PAITSI että tein näin:

akun kengästä piuha irti
ohjausyksikölle menevä ilmaputki boksilta irti ja käänsin pystyyn pois tieltä
lattaliittimestä piuha irti
johdon suoja irti ja 13mm räikällä parilla napsulla mutteri auki ja loput käsin
yksi johto kiinnikkeestään pois, että sai johdoille lisää tilaa liikkua
suojamuovista kolme ruuvia irti
suojamuovi kun ei mahtunut tulemaan järkevästi pois, niin käänsin sen laturin "eteen/alle"
säätimeltä 2 ruuvia auki ja vanha säädin pois
uus säädin paikalleen, 2 ruuvia paikalleen
muovikotelon taistelu paikalleen
3 ruuvia kiinni muovikoteloon
13mm mutterin alle piuha, ne kiinni ja tämän päälle suojakappale
lattaliitin kiinni ja yksi kiinnikkeestään irroitettu piuha paikalleen
akun kenkään piuhat takaisin

Ihan prseestä oli kyllä toi homma, kun ei mulla ollut valoa saati kunnon työkaluja. Tein käytännössä täysin käsikopelolla tuon homman, mutta mitään ei tarvinnut irroittaa. Tuo olisi ihan ok homma ja kohtuu helpolla tehtävissä valoisan aikaan tai valaisimen avustuksella ja sellainen lyhyt "kämmenen" sisällä pidettävä ristipääruuvimeisseli apuna, sellanen missä se meisselin varsi on n. 3cm.

Vanhasta säätimestä oli hiiletkin finaalissa, toinen vastinkappale (?) oli hyvä eikä siinä sormella tuntunut mitään pykälää. Toisessa sitten taas olikin selkeämpi ura. :(

Latauksen merkkivalo vilahtaa vieläkin sammuttaessa, mikä tämän nyt voi vielä aiheuttaa? Pitääkö odotella hetki että hiilet kuluu kohdalleen ja kaikki toimii 100%? Jotenkin tää meni kyllä persiilleen, nimittäin yhtään kirosanaa ei kaikunut pihapiirissä...

Tässä kaikki osat irrallaan ja yksi pirun viritelmä. Tällä sai hyvin ruuveja auki ja kiinni, kun tuo meisseli tuli kaasuläpän alle asti.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-18%2018.48.51_zpsq99vxwf8.jpg)

Tässä on paikka tyhjänä ja jos kuvan klikkaa isoksi niin saattaa erottaa vasemmalla puolen uraa...
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-18%2018.49.48_zpsvju07jjb.jpg)

Tässä uus säädin paikallaan.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-18%2018.59.04_zpsgqq9fseg.jpg)

Aiempi 15,2V -> nykyinen 13,8V
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-03-18%2019.22.42_zpsxdg1gf8f.jpg)

Onkos tuo lataus nyt kohdallaan? Näytti kokolailla samaa tyhjäkäynnillä ja jos antoi arviolta vajaa 2000rpm kierroksia.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Jännitteensäädin*
Kirjoitti: Verkku - 18.03.2015, 22:31:00
Mulla lataa kylmänä 14.6, josta sitten tippuu kun paikat lämpiää sinne 14.00v. Mulla toki vedetty laturilta etu-akulle 50mm2 kaapeli ja maita lisää.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Jännitteensäädin*
Kirjoitti: Tome- - 18.03.2015, 22:33:37
Mulla lataa kylmänä 14.6, josta sitten tippuu kun paikat lämpiää sinne 14.00v. Mulla toki vedetty laturilta etu-akulle 50mm2 kaapeli ja maita lisää.

Tuossa mittauksessa toki voi vaikuttaa se, että vielä 3h aiemmin autolla on ajettu eli akku pitäis olla latingissa. Pitääpä seurata ja kattoa vielä tuota latausta.

Edit: ja toisaalta akku voi olla ihan *pska kun on ladattu reilulla volttimäärällä ja biltiimarin akku vielä kyseessä...
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Jännitteensäädin*
Kirjoitti: Verkku - 18.03.2015, 22:36:15
Muistuikin mieleen, ennen kun vedin paksumpaa piuhaa tuonne niin latasi tyhjäkäynnillä vajaa 14.00v, josta hetken ajon jälkeen tippui sinne 13.6-13.8v tienoille myös. Eli ihan normaali tuo 13.80v lataus! :)
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Kesärenkaat alle*
Kirjoitti: Tome- - 01.06.2015, 22:23:57
Näin kesäkuun kunniaksi ruuvasin tähän tänään alle kesärenkaat, ajoja ei siis ole ihan järkyttävästi ollut. :D

Ulkoa ei ole pesty, eikä putsattu...
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-06-01%2021.39.08_zps9dczmjeo.jpg)

Myöskin se, että tämän auton renkaat lähti ajatusvirheen eri paikkakunnalle muutamaksi viikoksi edesautti tätä kesärengasjumppaa. Tänään siis V70 sai alleen Pegasukset ja tämä sai taasen V70:n vanteet "lainaksi". Samalla tuli tehtyä kevyt siivous sisältä, sellanen 45min meni kun keräsi kamat kasaan, putsasi ja laitteli romut paikalleen. Kyseessä siis tosiaan vain kevyt putsaus sisätiloista, mutta yllättävän paljon se vaan vaikuttaa kun vähän paikkoja putsaa. :)
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-06-01%2021.38.27_zpsvej3dkxb.jpg)

Kuva hämää tosi paljon, ei kyllä ole tälläinen kulahtaneen harmaa ollenkaan sisältä.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-06-01%2021.38.54_zpssk6myf6v.jpg)

Niin ja tulihan se vaihdettua pakoputken pääkin siitä surkeasta alas sojottavasta käyrästä tälläseen ylijäämäpätkään.
(http://i161.photobucket.com/albums/t201/Tome-/YBN/2015-06-01%2021.37.30_zpslgntep0k.jpg)

Akun/latauksen valo vilahtaa edelleen sammuttaessa, ihme ettei ole kadonnut kun en ole mitään asialle tehnyt. Pitäisköhän sitä jaksaa akkujumppaa tehdä joskus, voihan se kuitenkin olla ihan vaan tuosta akustakin kiinni... Vaikka mielestäni kokeilin jo toisella akullakin jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *Huonosti käyntiin*
Kirjoitti: Tome- - 07.07.2015, 16:57:43
Bensaa on palanut ja kilometrejä on tullut jonkin verran lisää avopuolison toimesta. Viime viikon lopulla teki ekaa kertaa jotain ärsyttävää, ei kuulemma meinannut lähteä käyntiin. Ensin vaati pari starttia ja sitten seuraavalla stopilla piti useamman kerran startata.

Monta päivää meni, että mitään vikaa ei ollut. Nyt satunnaisesti vika on uusiutunut ja koneen tai ulkoilman lämmöt ei tunnu vaikuttavan millään tapaa. Tänään sitten se teki sen taas ja sit päätinkin että käytän muutaman kerran virrat vaan II-asennossa, en tiedä auttoiko mutta lähti ns. toisella käyntiin.

Vikakohteitahan voi olla vaikka kuinka paljon, mutta tässä nyt kun tutkin vaihtoehtoja niin potentiaalisin lienee bensapumpun rele? Auto siis hörähtää käyntiin sekunniksi-pariksi ja sitten sammuu. Muuten ei erikoista havaittavissa.

Vikavaihtoehtoja ainakin:
Virtalukon pohja
Bensapumpun rele
Bensapumppu
Nokka-akselin asentotunnistin
Avaimen siru viallinen
Avainkehä/rengas (mikä tää nyt oli nimeltään..) viallinen virtalukolla eikä tunnista sirua

Katsastus on ollut mahdollista viime viikosta alkaen, joten pitäs toi yrittää saada kuntoon ennen katsastusta. Muutenhan se tietysti hyytyy konttorin pihaan. :D

Varaosa-autostahan noita osia mun onneks on kohtuu helppo ottaa käyttöön ja testailla, varsin pienempiä kuin bensapumpun rele. Virtalukon pohjan siitä oonkin jo napannut tähän.

Edelleenhän tässä sammuttaessa vilahtaa se akun kuva pienen merkkiäänen kera, mutta sille en ole mitään järkevää vikaa löytänyt. Laturi lataa nyt nätisti ja kuten pitää, kun vaihdoin sen uuden hiilipaketin siihen.

Vasen umpio on hieman himmeä tai polttimo ehtoolla ja kuskin puolelta ovistoppari ei skulaa. Pitäis tässä lähiaikoina nuo kattoa, osat kun löytyy jo eikä kovin isoja ponnistuksia vaadi. Umpiota ei jaksais millään vaihtaa, joten toivottavasti on polttimossa vain vikaa. Omien kokemuksien mukaan kun umpiosta se yksi ruuvi/pultti on aina ruosteessa ja menee poikki irrottaessa. Millähän sen muuten saa kaivettua pois sieltä umpion kiinnikkeen sisältä?

Vikakoodit kun sais lukastua OBD-portista, niin vois selvitä useampikin homma. Harmi kun ei oo lukijaa tullu (vieläkään) hommattua. :(