Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

laturin/akun mittaaminen

  • 22 Vastauksia
  • 56868 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #15 : 20.01.2011, 16:40:27 »
Äläpäs nyt. Mittasin tänä aamuna piruuttani omasta 940:stä (B230FK) jännitteitä. Ulkolämpötila -1`C, auto seissyt ulkona yön yli. Napajännite akulla ennen avaimen kääntöä 12,5V (yllättävän hyvä vaikka akku on viitisen vuotta vanha). Heti käynnistyksen jälkeen kaikki sähkönkuluttajat päälle, ja kas, napajännite 13,95V !

Tarkoitan tällä sitä, että mikäli auton sähköiset varusteet ovat kunnossa eikä ylimääräisiä virityksiä ole, alkuperäistehoinen TOIMIVA laturi jaksaa pitää napajännitteen aika lähellä tuota 14V, vaikka tyhjäkäynnillä.
Sulla onkin öyhynmöyhynmalli, missä on 100A laturi. Omasta 740:stä 70A laturilla joskus testasin juuri täysremppaamani laturin, löin kuormaksi kaikki lämppärit mitä löyty, puhallin täysille ja meleko reilu patteri valoja päälle -> k-jettiläisen tyhjäkäyntikierrokset laski 950 -> 750, jännite oli 13.4V ja laturin hihnat kuulosti siltä että niitä vituttaa ::). Vähän vähempi hilkettä ja 14.3 ja siinäpä se sitten olikin kaikissa muissa tilanteissa paitsi järjettömällä kuormalla alta 1000rpm, tuolla ekallakin kuormitusmetodilla noin 1000rpm nosti latauksen tasan 14V.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #16 : 20.01.2011, 20:02:34 »
No joo, onhan toi mun "ökymalli" ehkä sikäli huono esimerkki kun siinä on tosiaan sadan ämpärin Denso. Offina täytyy kyllä kehua moista kampetta, on ulkomitoiltaan mielestäni pienempi kuin edellisen 740TIC:n 70A Valeo. Eikä lopu ihan heti potkukaan kuten jo edellä todettiin... O0
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa karvis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #17 : 21.01.2011, 05:05:33 »
Akun kunto kannattaa tutkituttaa sinisellä. Muun työn ohessa vaan 50e.  :idiot2:

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #18 : 21.01.2011, 05:49:05 »
Akun kunto kannattaa tutkituttaa sinisellä. Muun työn ohessa vaan 50e.  :idiot2:

Mainostavat Volvoviestissä että tervetuloa veloituksettomaan akkutestiin...

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #19 : 31.01.2011, 01:16:02 »
mulle ei ole tullu uusinta volvo-viestiä jostain syystä. kauanko tarjous mahtoi olla voimassa ja oliko liitettynä johonkin maksulliseen...
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #20 : 31.01.2011, 06:35:06 »
mulle ei ole tullu uusinta volvo-viestiä jostain syystä. kauanko tarjous mahtoi olla voimassa ja oliko liitettynä johonkin maksulliseen...

Ainakin kahdessa lehdessä ollut, ei lukenut mitään aikamäärettä eikä mainintaa mistään pakkomyynnistä, ihme kyllä  ;) Melkeinpä aneltiin että saako ne testata sun akun... Voipi silti olla että kun tiskille esittää asian niin sellasesta ei ole kuultukaan. Vastaavaa on tapahtunut monasti, eikä pelkästään sinisellä.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #21 : 31.01.2011, 07:03:28 »
12,5V pitäisi akun näyttää kun auto on seissyt muutaman tunnin, jos alle 12v, auto tuskin käynnistyy. Käynnissä ollessa pitäisi olla about 14,2v akun navoilta.

Talvella en ole kokeillut mutta aikanaan 242:nen lähti kesällä käymään vielä yli 10v jännitteellä muttei yrityksen jälkeen mitatulla 9.99v.  :juhau: Itse en usko että 11,5v olisi vielä kriittinen. Tiedä sitten. Oma 940:nen näytti viimeviikon perjantaina 14.3v tyhjäkäynnillä akun navoista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #22 : 05.07.2016, 21:55:38 »
Tässä oli niin ehtaa asiaa ja googlen hakutulosten kärjessä ni jatketaanpa tätä historiallista ketjua :)

Eli, Jussina huomasin että vähän normaalia vaisummin pyöritti vaikka edellispäinä tuli ajettua yhtäsoittoa viitisen tuntia. No asia unohtui kunnes tänään läsähti ajotietokoneelta postia "ajonvakautus bla bla bla". Luin vikakoodeja niin voiman siirron checksum häiriöitä jotain (P0601, P1552). No mittasinpa sitten napajännitteen ni 12.7V. Tyhjäkäynnillä 13.7V ja sitten kierrokset 3000rpm/min ni eipä juuri noussu mut kun laitto kaikki mahdolliset sähköt päälle (sumarit tosin unohdin) niin alkoi tippumaan. Laturi siis kaput? Laitoin akun lataukseen ni 10min päästä jo siirty ylläpitoon :idiot2: Onkohan akkukin kaput..?

Auto on 2006 V70 D5 ja laturi on 140A :o



« Viimeksi muokattu: 05.07.2016, 22:02:15 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira