KL-varaosat  Race.fi

Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu

  • 105 Vastauksia
  • 90974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s-90

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #15 : 05.10.2013, 07:45:56 »
-Moron vaihtelin tossa ysikymppi ässään motin öljyjä ja viereisestä pilttuuusta kaveri kehui tehneensä motinpesun polttoöljyllä.Kaipa tuo vanha kikka toimis bensa suorassa kutosessa vai onko forte ja rahat veks parempi käsittely,empä tosin kiellä aineen tehoa kun jokapuolelta sitä kehutaan.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • V60 D4 AWD
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #16 : 06.10.2013, 07:04:45 »


Mihinhän tuota mr musclea laitetaan? imukanavaan vai pakopuolen puhistukseen. Se vastaava viemärin avaaja ainakin syövyttää aika tehokkaasti alumiinia...

Laittavat ahtimen sisuksiin, vnt-mekanismia liuottamaan.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #17 : 07.10.2013, 10:11:11 »
Laittavat ahtimen sisuksiin, vnt-mekanismia liuottamaan.

Jep. Tämäkin on jo testattu  ;)  Tuntu auttavan...
V70 D5

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #18 : 07.10.2013, 13:26:35 »
Jätetään kuulopuheisiin perustuvat öljynmerkkierokeskustelut pois tästäkin ketjusta.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Lappeenranta
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #19 : 20.10.2013, 19:42:21 »
Kaikkia vikoja ei Fortet korjaa, ei ainakaan jos käyntivian syy oli lohjennut venttiili... "Huonoa ainetta" :D
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #20 : 13.11.2013, 08:38:14 »
Mites jos on käyttänyt parafiinipohjaisia moottoriöljyjä nafteenisten sijasta niin moottorin pesuaine irroittaa kaikki kerrostuneet parafiinit ja tukkii imusihdin. En suosittele pesuaineita tai peseviä öljyjä parafiinipohjaisen öljyn käytön jälkeen. Ehkä todella lyhyellä öljynvaihtovälillä voisi uskaltaa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #21 : 13.11.2013, 11:45:23 »
Onhan tuolla toisella foorumilla tyyppi joka suosittelee rvs tuotetta vaihdelaatikon ja moottorin korjaukseen.Aine kuulemma kiillottaa pinnat ja täyttää koloset toivottavasti ei itselle satu tuommoisilla aineilla käsiteltyä autoa.Vähän vaikuttaa jutulta kuin hammas paikattaisiin purukumilla no uskoo ken uskoo. :o

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #22 : 13.11.2013, 19:14:51 »
Tutun varaosamyyjän kommentti RVS-aineista:  "Ennen vanhaan hiljennettiin huutava perä sahajauholla myyntikuntoon.  Tässä on sama periaate vähän jalostettuna ja koreassa paketissa.  Älä osta, jos et ole myymässä autoasi." 

Ehkä teflonhiutaleet toimivat voimansirrossa vähän paremmin kuin sahajauho.  Moottori on toinen juttu, hiutaleet jäävät nykymoottoreissa (päävirta-)öljynsuodattimeen.  Ei muuta haittaa, kuin suodattimen ennenaikainen tukkeutuminen.

Pahasti sittaantuneen moottorin voitelujärjestelmän saa puhtaaksi vaihtamalla muutaman kerran öljyt ja suodattimen heti, kun öljy vähän tummenee.  Hanki 200 l tynnyri halvinta öljyä, mitä ikinä löytyy, vähimmäissuositusten mukaista kuitenkin.  Sitten kun öljy ei enää mustu nopeasti, voi siirtyä normaaliin öljyyn ja vaihtoväliin. 

Naftakuuri (0.5 l, 10 min, ennen öljynvaihtoa) kannattaa antaa vasta, kun öljy on muutaman kerran vaihdettu.  Jotkut uskovat naftan sijasta ATF:ään.  Toiset vaihtavat koko öljymäärän SAE 10 -vahvuiseen yksiasteöljyyn kuurin ajaksi. 

2. maailmansodan jälkeen ovat lähes kaikki valmistajat kieltäneet huuhteluöljyn käytön öljynvaihdon yhteydessä.  Naftan (dieselpolttoaine) sijasta voi käyttää löpöä (lämmitysöljy).  Sama aine, eri verotus.

Voimansiirron (ei automaatti eikä lukkoperä!) voi huuhdella naftalla, jossa on vähän öljyä seassa.  Vetävät pyörät tunkilla ilmaan, vaihteisto tai perä ylitäyteen nafta-öljyseosta, tyhjäkäyntiä vaihde päällä puoli tuntia.  Tyhjennysproppu auki yön yli, halvat öljyt sisään, viikko kevyttä ajoa, hyvät öljyt tilalle.  Jos voimansiirto alkaa laulaa, olet huuhdellut sahajauhot tai RVS:n pois.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #23 : 28.11.2014, 12:44:25 »
Aikoinaan laakkosella töissä ollessani tuli noita forteja tutkittua ja esim. suuttimille tarkoitetut aineet oikeasti toimivat. Tuota moottorinhuuhtelua en itse ikinä kokeillut. Tuskin tuo mottorinhuuhteluaine ainakaan pahaa tekee. Vähä offtopiccina vaan tuossa on yksi oma kokeilu. Niina ja vielä sen verran, että kerran offroadiajoissa korkillisella forten jäähdyttimenpaikkausainetta korjattiin norona vuotava hiluxin jäähdytin. Lisäksi tämä paikka kesti ainakin sen 6000km.:)

Itse tekasin 350tkm ajettuun b230 vinokoneeseen kokeeksi öljyhuutelun. 30km kotimatkan annoin autolle kunnolla happea ja taliilla öljyproppu pois ja vanhat öljyt pihalle. Sitten kuumaan koneeseen n. 4l polttoöljyä ja startilla (toinen 100a akku kytketty avuksi ja puolan piuhat pois) n.60s pyörittelyä. Tämän jälkeen polttoöljyt pihalle ja varsinkin lopussa tuli melkoista jankkia. Taas se n.4l polttoöljyä ja uusi 60s pyörittely. Näissäkin tuli vielä tervaa mukana. Sitten suodattimen vaihto ja uudet teboilin goldit sisään ja vajaaa 500km. Tämän jälkeen nämä vielä ihan hyvännäköiset öljyt pihalle ja uudet öljyt + suodatin. Koneessa en hirveästi mitään eroa huomannnut muuta kuin, että öljyt pysyivät paljon kirkkaampina pitempään.


Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #24 : 03.12.2014, 14:49:44 »
Itse tekasin 350tkm ajettuun b230 vinokoneeseen kokeeksi öljyhuutelun. 30km kotimatkan annoin autolle kunnolla happea ja taliilla öljyproppu pois ja vanhat öljyt pihalle. Sitten kuumaan koneeseen n. 4l polttoöljyä ja startilla (toinen 100a akku kytketty avuksi ja puolan piuhat pois) n.60s pyörittelyä. Tämän jälkeen polttoöljyt pihalle ja varsinkin lopussa tuli melkoista jankkia. Taas se n.4l polttoöljyä ja uusi 60s pyörittely. Näissäkin tuli vielä tervaa mukana. Sitten suodattimen vaihto ja uudet teboilin goldit sisään ja vajaaa 500km. Tämän jälkeen nämä vielä ihan hyvännäköiset öljyt pihalle ja uudet öljyt + suodatin. Koneessa en hirveästi mitään eroa huomannnut muuta kuin, että öljyt pysyivät paljon kirkkaampina pitempään.

Minä tein saman aikanaan Subarun koneelle kun nostajat tykkäsi jumitella. Paitsi että en pyörittänyt startilla vaan moottori käyntiin ja 1500r/min viitisen minuuttia. Nostajaongelmat väheni huomattavasti, ei niistä uusia tullut mutta sentään eivät naputtaneet jatkuvasti.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #25 : 03.12.2014, 17:32:29 »
Miten näiden aineiden apua voisi mitata?

Ei tule oikein muuta mileen kuin kuvata joku tietty kohta ennen ja jälkeen käsittelyn. Esim turbon puhdistusaine.
V70 D5

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #26 : 04.12.2014, 23:17:30 »
Miten näiden aineiden apua voisi mitata?

Ei tule oikein muuta mileen kuin kuvata joku tietty kohta ennen ja jälkeen käsittelyn. Esim turbon puhdistusaine.

Ei oo kyllä tuommosta tullu vastaan. Kompurapyörän saa aika hyvin lioteltua esim polttoöljyllä vaan jotneki tuntuu, että pakosiiven puhdistamiseen ei mikään tuommonen tehoa. Muutenki taitaa ainoa järkevä keino olla lasikuulapuhallus. Tietty esim vnt-ahtimien juuttuviin pakosiipiin toimii tu mr.muscle uuninpuhdistusaine.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2014, 23:19:18 kirjoittanut Paskakuski »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #27 : 05.12.2014, 05:09:19 »
Näitä puhdistusaineita on eri tuotemerkeillä. Ihan yleisesti ne ovat maaöljypohjaisia liuottimia, jotka liuottaa pikeentynyttä öljyä, joka muodostuu moottorin kuumapisteisiin öljyn "palamisen" vuoksi.
Polttoöljy, kerosiini, petrooli,lamppuöljy etc

Käytetään öljynkierrossa(esim hydraulisen nostajat)tai suoraan kohteeseen(esim männänrenkaat) liuottamaan "palanut" öljy pois, vaikkapa em mainituista kohteista.
Huoltikselta saatava kevyt polttoöljy kelpaa oikein hyvin moottorin huuhteluun, on suhteellisen turvallista käyttää, kun ei sisällä "ylimääräisiä" liuottimia kovin paljoa.

Ihmeparannuksia ei huuhtelulla saada aikaan, mutta kyllä se voi palauttaa nostajien toiminnan tai vapauttaa öljyrenkaat yms. Jolloin päästään esim nostajien naputuksesta tai öljynkulutuksesta joko osittain tai kokonaan eroon.

Käytännössä nuo syyt ovat itseaiheutettuja, väärät öljyt ja/tai liian pitkät vaihtovälit, ajotapa jne.

Helppoa ja halpaa hommaa, jos tietää mitä tekee ja miksi :)

Sitten on erikseen nämä muut aineet, joita löytyy joka tarkoitukseen. On tiivistekumin elvyttäjää, metallikeraamisia korjausaineita(sahajauhoja, banaania etc kuituja ei kannata käyttää kuin hätätilanteissa :D), polttoaineeseen lisättävää litkua yms pitkä lista :)
On lisäaineistettua moottoriöljyä(esim maxlife) rasvoja(Hondalla on ureasta tehtyä, siis siitä mitä immeisen pissakin on suurelta osin) Löytyy jäähdytinnesteitä. Keraamisia pinnoitteita estämään lämmönsiirtoa tai edistämään sitä(turbot, pakosarjat jne). Keraamisia pinnoitteita estämään esim männänhelman kulumista ja niitä käytetään. Menee kyllä enemmän moottoriurheilun puolelle tai korkean viritysasteeen tuotanto/tehdas moottoreiden puolelle

Ja ne jopa toimii :o suurin osa vähemmän tehokkaammin :D Tosin löytyy niitä mätänetistäkin yms paikoista toimivia
« Viimeksi muokattu: 05.12.2014, 05:11:20 kirjoittanut Orlov »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #28 : 05.12.2014, 18:55:28 »
Tutun varaosamyyjän kommentti RVS-aineista:  "Ennen vanhaan hiljennettiin huutava perä sahajauholla myyntikuntoon.  Tässä on sama periaate vähän jalostettuna ja koreassa paketissa.  Älä osta, jos et ole myymässä autoasi." 
Tänään huomasin että Motonet on ottanut RVS-aineita myyntiin.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
« Vastaus #29 : 05.12.2014, 19:59:35 »
Miten näiden aineiden apua voisi mitata?

Ei tule oikein muuta mileen kuin kuvata joku tietty kohta ennen ja jälkeen käsittelyn. Esim turbon puhdistusaine.
Jonkinlaisia "mittauksia":
-suutin- ja kaasarimyrkkyjen kohdalla päästömittaus ennen ja jälkeen ->on tehty ja on auttanut
-motor flushin kanssa vaikka kuuloon perustuva arvio esim. Subarun nostajien kolina -> on tehty ja on auttanut/ ei auttanut( ei mikään ihmeaine korjaa hajonnutta nostajaa mutta patskaisen se voi puhdistaa..)

-tiivisteen elvyttäjät -> no eiköhän tää ole ns. no-brainer; jos vuoto vähenee, on jotain tapahtunut

 

KL-varaosat  Race.fi