Autodiagnoosi  Carcom Oy

Isompi akku kehiin

  • 10 Vastauksia
  • 7898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Isompi akku kehiin
« : 03.06.2015, 23:00:19 »
Olen jo jonkin aikaa kituutellut 960 II -97 akun kanssa kun ajan lyhyitä matkoja ja olen
rakennellut autoon kaikenlaisia lisähärpäkkeitä radiolähettimistä sun muista lähtien, eikä
sähkö tunnu aina riittävän. Nyt kun vanha akku sanoi lopullisesti itsensä irti, ostin uuden.

TM:n akkutestit kovasti näyttivät puoltavan Trane-merkkistä akkua ja sitä kuulemma käyttävät 
esim. poliisit ja muut joilla on paljon ylimääräisiä kulutuslaitteita autossa. Niinpä sellaiseen
sitten päädyin. Koska autoon mahtuu sopivasti 80 Ah akku 60 Ah tilalle, ostaa pläjäytin
sellaisen. Hyvin meni paikoilleen. 30% ylimääräistä kapasiteettia ei ole Suomessa pahitteeksi.
Ettei mene liiaksi mainostuksen puolelle, niin löydätte testit Googlella: TM akkutesti pdf

Koska ajan lyhyitä matkoja ja on paljon kulutuslaitteita, lataan akkua erillisellä 5A CTEK:llä,
joka on kiinteästi asennettuna autoon. Siinä on verkkojohtona kumikaapeli jolloin sitä saa
käyttää myös ulkotiloissa. Muovista verkkojohtoa ei saa käyttää ulkona kuin ehkä lämpimällä
ilmalla kunnolla valvotusti lyhyen aikaa. Laturi sijaitsee apukuskin penkin alla ja siitä menevät
piuhat akkuun, jossa tärkeä 10A sulake.

Tämä ei ole mikään mainos, mutta ostin akun  http://suomenakut.fi/akut/auton_akut/trane_akut 
ja se tuli yhdessä päivässä bussipaketilla. Hintakin oli mielestäni asiallinen 120 euroa. Katsotaan
nyt sitten,  onko akusta siihen mitä lupaavat.



« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 01:34:02 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #1 : 04.06.2015, 10:46:16 »
Itselläkin taitaa olla akun osto edessä ennen pakkasia ja juurikin tranen akkua suunnitellut. Taitaa mennä tilaukseen tuolta kun hinta näyttää olevan hyvinkin kohdillaan :)
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #2 : 04.06.2015, 12:50:15 »
80 Ah on jo sellainen kapasiteetti, että kioskireissun ajaksi ei tarvitse radiota ja ajovaloja sammuttaa.

Jos alkaa tuntua siltä, ettei akun vaihto auttanut, pitää hankkia suurempi laturi.  Voi tietysti olla, että vanhan akun ottoteho jäi pienemmäksi kuin laturin antoteho.

Laturin teho pitää olla suurempi kuin kaikkien sähkölaitteitten yhteenlaskettu teho.  Lyhytaikaisesti (alle 20 % ajasta) käytettävät laitteet voi jättää pois laskelmasta.  Laitteitten teho ilmoitetaan usein watteina, laturin virta ampeereina.  Wattimäärä on ampeerimäärä kertaa volttimäärä.  Volttimääräksi voi autossa "aina" olettaa 12 V (joskus 6 V tai 24 V).
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #3 : 11.06.2015, 22:16:42 »
Itsekkin aloin syystalvella mieluilla isompaa akkua vanhan tultua tiensä päähän, juurikin lisääntyneen pätkäajon, tolppapaikattomuuden ja ajoittain tarvittavan lisävirran takia. Ajoin talven aikana kolme tallin nurkkiin jäänyttä vanhaa akkua loppuun ja etsiskelin sopivaa, mahdollisimman suurikapasiteettista akkua, mutta maksimileveyden takia ampeeritunnit jäivät järjestään ~70 tuntumaan.

Sitten laskin, että yhden hinnalla saan kaksi 55Ah akkua, joten taidan syssymmällä heittää toisen taka-akselin päälle virtakaapelin jatkoksi.  ::) Akkujen hinnat tuntuu nousevan aika jyrkästi kapasiteettia kohden ns. vakiokokojen jälkeen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #4 : 11.06.2015, 22:46:58 »
Itsekkin aloin syystalvella mieluilla isompaa akkua vanhan tultua tiensä päähän, juurikin lisääntyneen pätkäajon, tolppapaikattomuuden ja ajoittain tarvittavan lisävirran takia. Ajoin talven aikana kolme tallin nurkkiin jäänyttä vanhaa akkua loppuun ja etsiskelin sopivaa, mahdollisimman suurikapasiteettista akkua, mutta maksimileveyden takia ampeeritunnit jäivät järjestään ~70 tuntumaan.

Sitten laskin, että yhden hinnalla saan kaksi 55Ah akkua, joten taidan syssymmällä heittää toisen taka-akselin päälle virtakaapelin jatkoksi.  ::) Akkujen hinnat tuntuu nousevan aika jyrkästi kapasiteettia kohden ns. vakiokokojen jälkeen.
Tuossa kahden akun järjestelmässä voi sit tulla se eteen, että toinen akku latautuu enemmän kuin toinen. Aikoinaan pajerossa piti vaihtaa akkuja päikseen, kun se tuppasi lataamaan toista paremmin. Myös duuni transvestiittiin joutui teettämään siltauskiskot, kun webasto tyhjensi toisen akuista.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 632
  • www.vrcf.fi
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #5 : 11.06.2015, 23:02:57 »
Kahden akun systeemi kannattanee tehdä niin, että toisen saa kytkettyä pois pelistä virran ollessa pois päältä. Jää vähän pelivaraa ylläreihin. Maastureissa (ja muissa) missä on kaksi akkua, niin toinen on poikkeuksetta jonkun verran huonompi. Ei välttämättä startatessa huomais eroa, mutta testerillä näkee.

Tranelta saa yleensä eniten ampeeritunteja kokoon nähden  :)
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #6 : 11.06.2015, 23:27:45 »
Exiden akkuja itse käyttänyt, samat Ah määrät tuntuu olevan lähes kaikilla valmistajilla nykyisin. EB712, 71Ah nyt 3 autossa käytössä, ei valittamista viimesen 2 vuoden ajalta.
Kuitenkin jäänyt valoja päälle autoon yms, aina lähtenyt käyntiin. Noita kun edullisesti satun saamaan :)
Seuraavaksi kyllä tulossa Optiman yellowtop tai redtop. Vaikka maksaakin enemmän niin kestää myös monta kertaa enemmän kuin normaali akku

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #7 : 11.06.2015, 23:53:51 »
Exidestä ei kyllä jäänyt pahaa sanottavaa. 7-8 vuotta palveli luotettavasti ja oli autossa jo ostettaessa. Pari päivää saattoi rokit soida tallilla ja aina jaksoi potkaista käyntiin, E ei tosin paljoa tarvitsekkaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #8 : 12.06.2015, 09:06:26 »
Ikävä kyllä, noi Optimat on yli mainostettuja, ja noiden hinnallahan saa 2 kunnon akkua. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #9 : 13.06.2015, 10:14:44 »
Ikävä kyllä, noi Optimat on yli mainostettuja, ja noiden hinnallahan saa 2 kunnon akkua. :hello:

Ja yhtä ikävää ettei muista akuista irtoa samaa kylmäkäynnistysvirtaa. Exideltä tulee ihan varmasti vastaavia rullakennoakkuja kun optiman patenttisuoja päättyy...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Isompi akku kehiin
« Vastaus #10 : 13.06.2015, 22:13:35 »
Ja yhtä ikävää ettei muista akuista irtoa samaa kylmäkäynnistysvirtaa. Exideltä tulee ihan varmasti vastaavia rullakennoakkuja kun optiman patenttisuoja päättyy...

Exidellä on ollut itse asiassa jo pitkän aikaa markkinoilla maxxima akut, jotka on samantyyppisiä rullakenno AGM-akkuja :) Tuommoinen maxxima oli mulla edellisessä 940 td:ssä, ja oli kyllä hyvä akku. Pyöritti -30c kelillä nätisti kutoskonetta, vaikka akun koko oli vain 50Ah. Ja virranantokyky pakkasessa pysyi hyvänä sen mitä oli 3-4 vuotta autossa paikoillaan, kunnes auto tuli myytyä. Edellisessä bannerin 100 Ah:n akussa tuli ongelmia juuri tuon kylmävirranannon kanssa. Lämpöisillä keleillä pärjäsi ihan hyvin, mutta kovemmilla pakkasilla meni ihan kyykkyyn, vaikka oli vain pari vuotta vanha akku.

Tuo maxxima oli vielä aika edullinen siihen aikaan, noin 150e. Nyt on tainnut muuttua tuon maxximan mallinimi, taitaa olla jokin Start AGM nimeltään.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron