Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla

  • 45 Vastauksia
  • 9275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« : 29.10.2020, 16:05:35 »
Näin kärkeen avasin kaiutin ritilät ja tein auton alkuperäisestä eli nykyisestä kokoonpanosta lapun:




Ajatukseni on että teen äärimmäisen varovasti OEM-hengessä pienen parannuksen toistoon, jolla saisin suodatettua nykyisiltä kaiuttimilta lievästi alapäätä jolloin ne pärjää varsin mainiosti. Ja niille laittaisin kaveriksi hattuhyllylle 6x9 midbassot joille ajetaan vain halutut taajuudet noin 200Hz asti.

Minun autossa on hattuhylly jossa ei ole kaiutin paikkoja. Mutta pellissä on silti paikat 6x9:lle joihin voisi sujuvasti laittaa alapuolelle elementit kiinni.

Kysymys1: Tuleeko kaikissa malleissa kaapelit valmiina hattuhyllylle vaikka kaiuttimia ei olisi ruksattukaan? Jos ei niin mistä ne kannattaa vetää?
Kysymys2: Hattuhyllyssä on joku 5mm vuori alla, voiko siihen laittaa reiän varovasti jättäen päälikankaan niin että kukaan ei huomaa, vai tuleeko hattuhyllyn kangas painumaan kuopalle?
Entä jos vahvistimelle pitää vetää lievästi nykyistä paksumpaa johtoa niin mistä se viedään akulta läpi? Sulakerasialtahan ei varmastikaan löydy vapaata 15 tai 20A lähtöä ja paluuta?

Ajatuksena tällähetkellä olisi kombo:
Sony DSX-GS80 normaalia tehokkaampi D-luokkaisella piirillä oleva mankka josta ajettaisiin orkkis kaiuttimet, sekä sitten hattuhyllyn alle sniikisti asennetut Audison Prima AP690:set.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #1 : 29.10.2020, 21:29:37 »
Osaan jo vastata että kuusysi paikoista löytyy kontista valmiiksi melkein irtileikattu akustiikkamateriaali mikä on helppo ottaa pois, sen alla on valmiiksi reunaperforoitu levy mihin tuo oem hattuhyllykaiuttimen ritilä on tullut. Huopa on liimattu siihen, koitan ottaa huovasta kovalevyn irti siitä lämmöllä ja/tai sitrus cleanerilla huomenna.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #2 : 29.10.2020, 22:06:10 »
Hattuhyllyssä en muista nähneeni mitään johtoja, ei kontin enkä matkustamon puolella. 1995 mallin sähkökaavio kertoo kyllä, että niitä voisi olla:

Kuskin iskaritornin takana löytyy läpivienti jos haluat vetää paksummat virtajohdot.


Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #3 : 30.10.2020, 00:39:00 »
Ei meinaa silmät riittää mutta siis:

takavasen- = ruskea/pinkki
takavasen+ = sininen/pinkki

takaoikea- = pinkki/musta
takaoikea+ = pinkki/valkoinen

Kiitos, kyllä tuon d-luokkainen vahvari kaipais 15-20A.  12AWG johdot riittäisi, mutta kun nyt on valmiiksi 4AWG kuparipiuhaa teinivuosilta niin... Mille kaikelle tuo 15A sulake on? Näin aiemmin 940 kuvan missä nuo oli 8A sulakkeita.

Mistä kannattaa vetää kaiutinkaapelit mankalta taakse? Olen super kehno purkamaan ettei vaan hajoa mitään, varsinkaan kojelaudasta en haluis purkaa mitään... Tietysti ne voi löytyä valmiina tsägällä. Ja tähän tsägäilyyn pitäis oppia jostain miten noita takapenkkejä avataan tms.

Kopion internetistä löytämääni tähän oman muistin tueksi: "For all interested, the wiring WAS there. Once you remove the rear seat bottom and back, rear deck cover, and padding, you will find the wiring there all ready for you. Obviously can't guarantee it will be there in every car, but if yours has the 6x9 cutouts in the rear deck, there is a good chance it will be there."

"the standard place to run rear speaker wiring is along the driver side door sills. remove the step/sills from the bottoms of the front and rear door frames, remove the lower B pillar trim, lift a bit of the carpet, and route the wires through there, up the rear wheel hump, and you should find where the antenna wire goes into the trunk and can probably run your speaker wires through the same place. "
« Viimeksi muokattu: 30.10.2020, 01:12:01 kirjoittanut remotion »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #4 : 30.10.2020, 20:36:43 »
takavasen- = ruskea/pinkki
takavasen+ = sininen/pinkki

takaoikea- = pinkki/musta
takaoikea+ = pinkki/valkoinen
Kaavion mukaan juurikin näin. 15A HOT menee orkkisvahvarille ja radiolle (+ moottoriantenna ja cd-vaihtaja), 15A ACC menee radiolle.
Noihin väreihin kannattaa suhtautua varauksella. Mun -95 autossa värit täsmää, mutta -94 autossa väri ei täsmännyt -93, -94 tai -95 kaavion mukaan.

Johdot on helppo vetää ton englanninkielisen suosituksen mukaan, ja rikkoamisriski on todella pieni kun melkeinpä kaikki on ruuveilla kiinni, eikä klipseillä. Kojelaudasta ei tarvitse ottaa kuin tuhkis, pikkulokero radion alta ja itse radio. Lisäksi ratin ja hanskalokeroiden alla olevat muovit.
Takapenkin istuinosa lähtee repimällä ylöspäin takareunasta ja sitten nostamalla, selkänoja on kiinni pulteilla. Ne löytyvät kyynärnojan takaa (kuva). Lisäksi piti muistaakseni irrottaa turvavöiden kiinnisyspultit reunoilla. Näyttäisi ainakin olevan irti tossa linkkamassani kuvassa (yläreuna vasemmalla) ja muistaakseni ne piti selkänojaa kiinni reunoista.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #5 : 31.10.2020, 20:17:25 »
Kas niin, tässä lähtötilanne ennen turailuja:





Kahtena iltana vietetty tunti kontissa makoillen. Yllättävän mukavaa. :D
Huopapalat on valmiiksi volvolla leikattu soikeiksi, joten ne lähtee vain vetämällä pois, sitten napsin kärkipihdeillä pois valmiiksi perforoidun kovalevyn kiinnikkeet katki.
Lopuksi vähän lämpöä perään ja erkaannutin vähän kerrallaan kovalevyyn liimatun hattuhyllyn huovan irti palasta, ja lopuksi repäisin sen pois.
Huopa jäi kopeloidun näköiseksi ja venyneeksi mutta sellaiseksi että elementin voisi hyvin laittaa tuonne inkogniitto asennuksena alle eikä kukaan tietäisi. Midbassoilla on tarkoitus soittaa vain 20-200Hz joten varmaan sois ihan ok läpi tuosta mutta parin dB:n vaimentuma ehkä kuitenkin.... Toinen vaihtoehto ja nyt jo todennäköinen ois puhkoa verhoilu ja päälle grillit jolloin sais täydet irti äänestä.

Orkkisgrillit on hirveän vaikea löytää ja lisäksi ne on rumat kuin syöpä. Kuva Ebaysta.


Piirtelin siis jo alustavasti 3D:nä uusia ritilöitä. Nämä voisin joko 3D-printata sopivasta materiaalista tai miksei tietysti laserleikata.
Kiinnitystä mietin että teenkö siihen alaspäin huulet vaiko vaan 1 tasoisen ja tarranauhalla kiinni verhoiluun. Veikkaan että se riittäisi.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2020, 23:58:54 kirjoittanut remotion »

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #6 : 01.11.2020, 19:22:08 »
Noo eihän ne elementtien reiät ole tietenkään sinnepäinkään samassa kohtaa kuin vakiona.
Olin kontissa selällään aika hyvin tovin tuossa ja hioin vakioreikien todella teräviä reunoja pois jotka tuli 3 mm alaspäin siitä reiästä.

Tietääkö muuten kukaan että mitkä nämä reiän vieressä olevat prässätyt peltilätkät on? Voiko niistä katkoa reunat tai ottaa kokonaan pois vai onko siellä päällä jotain jemmassa?


Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #7 : 03.11.2020, 17:56:07 »
3D printattujen ritilöiden karkaisua leivinuunissa:


Ja piikikkäällä karvateipillä paikoillaan joka puree tuohon verhoiluun kuin isä äitiin:




Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #8 : 03.11.2020, 22:04:45 »
3D printattujen ritilöiden karkaisua leivinuunissa:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja piikikkäällä karvateipillä paikoillaan joka puree tuohon verhoiluun kuin isä äitiin:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

No nyt. :o Aika komeat ritilät.  P>
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #9 : 04.11.2020, 21:02:48 »
No nyt. :o Aika komeat ritilät.  P>

Noo ne on juuri sopivan rupuset volvoon. Jos olisi tehnyt paremmasta materiaalista ja pienemmällä kerroskorkeudella ni ois oikeastikin hienot.


Mutta ei ois pitänyt ruveta tähän mitä yksinkertaisimpaan autohifihommaan kun arvasin että minun mielenlaadulla menee loputtomaksi projektiksi.
Elementit ei ole vieläkään asennettu koska pelti mihin ne pitäis kiinnittyä on vähän liian pienellä aukolla joten osa elementin surroundista jäis puristuksiin.
Laserleikkautan nyt sit tämmöiset käikäleet 2mm raudasta ja M5 kierteet reikiin. Yläpuolelta ensin ruuvaus orkkis pellin läpi näihin, ja kun väliin jätetty kierrelukite ja epoksiliima on kuivunut niin sitten samojen pulttien rei-istä elementit kiinni ja nylokeilla kiinni.


Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #10 : 05.11.2020, 15:11:40 »
Todella hienot nuo ritilät. Voisi olla myös ovikaiuttimissa/kojelaudan diskanteissa ja kelpuuttaisin omaan ysikymppiin.
a car you can believe in

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #11 : 05.11.2020, 22:59:20 »
Todella hienot nuo ritilät. Voisi olla myös ovikaiuttimissa/kojelaudan diskanteissa ja kelpuuttaisin omaan ysikymppiin.

Voin myydä 3d printattavan STL tiedoston 10€. Sen voi sitten kukin maksanut printtauttaa itselleen kahtena kappaleena missä haluaa.

« Viimeksi muokattu: 07.11.2020, 04:43:38 kirjoittanut remotion »

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #12 : 07.11.2020, 13:43:08 »
Voin myydä 3d printattavan STL tiedoston 10€. Sen voi sitten kukin maksanut printtauttaa itselleen kahtena kappaleena missä haluaa.

Noh, pidetään mielessä.
a car you can believe in

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #13 : 11.11.2020, 21:21:07 »
Juu ei niitä oikeen mun kannata tehdä kun hinnaksi muodostuisi sellainen että tuskin kiinnostaa. Mutta jos kiinnostaa niin jatketaan privalla.



Laserleikatut asennuskehykset 2mm mustasta raudasta ja M5 kierteillä, oikealla naturaali ja elementtien päällä kaksi rengasta joihin vetäisin laadukkaalla permanenttitussilla pienen kalvon. Ei tuo nyt varmaan ruostumista estä mutta ettei asentaessa ruostu käteen kiinni. :2funny: Rauta tulee toiselta puolelta venesilikonilla ja toiselta puolelta näiden alle jäävä elementin täsmälleen samankokoinen kumireunus.

Nyt saan pultattua ja liimattua tuon kehyksen ensin sinne kiinni ja sitten elementin kanssa ei tarvitse turata kun sen voi työntää jo valmiisiin pultin reikiin ja mutterit (ehkä nylokit) alle.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2020, 21:23:00 kirjoittanut remotion »

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #14 : 17.11.2020, 19:56:52 »
Lähes mitään ei ole tapahtunut koska terveydentila ollut vähän vaakalaudalla, mutta viime perjantaina kuitenkin asensin nuo asennusrenkaat yläpuolelta läpi tulevilla M5 pulteilla, ja tiivistys joka kohdasta pellin ja renkaan välistä sekä lähellä olevat aukot pellissä Cascon vene&auto silikonilla.

Tälläiset lärpykät sieltä piti hakata taltalla ja vasaralla irti koska muuten elementit eikä asennusrenkaat olisi koskaan mahtuneet:

 

Proturbo  Autodiagnoosi