Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: yötyömies - 01.03.2013, 20:36:55
-
Eli mistä löytyy B200 koneeseen kannen kynsitiivisteitä?
Mahdollisesti ELRING valmistaa, mutta olisko jollain tiedossa varaosanumeroa?
Näitä kaiketi ainakin B230 koneisiin löytyy. Olis kiva tietää myös sen osanumero
Nykyään kun varaosamyyjät tahtoo aina numeron.
Kiitti jo nyt tiedosta.
T:Jyrki
-
Ruotsin puolelta tilaa kgtrimning.se tai timos motor. Et saa kynsitiivistettä varaosanumerolla, "suojattu tuote"
-
Kg trimningillä osa n:o 840-182
-
Ruotsin puolelta tilaa kgtrimning.se tai timos motor. Et saa kynsitiivistettä varaosanumerolla, "suojattu tuote"
Ja yhden kun tilaa vaikka KG:ltä , niin sitten on varaosanumero ;)
-
Usparts:ilta saa 92 porauksella olevaa 1.14mm paksua metalli cometikkia. Pelaa suurimmassa osassa autoja. Tiiviste on lähes ikuinen käytössä jos ei hölmöile jotain.
-
Usparts:ilta saa 92 porauksella olevaa 1.14mm paksua metalli cometikkia. Pelaa suurimmassa osassa autoja. Tiiviste on lähes ikuinen käytössä jos ei hölmöile jotain.
En ole yhtään perehtynyt näihin , niin mikä on periaate että voi käyttää uusiksi ? Eikö painu yhtään ?
Itsellä vaan toi koko kupari eikä sitä voi uudelleen käyttää :'(
-
Näin on voi käyttää uudestaan,kynsitiiviste on kyllä paras vaihtoehto jos ajetaan kovalla pyörityspainella tai ahtopaineella.
-
Monikerros metalli tiiviste kestää kymmeniä käyttökertoja. Irrotuksen jälkeen liuottimella putsaa ja kiinnittäessä laittaa tiivisteelle tarkoitetun liiman. Tietysti tiiviste on hankinta hinnaltaan normi tiivistettä kalliimpi mutta pitkässä juoksussa tulee halvemmaksi. Kestää paineita hyvin. Keittäminen ja pienet moottorin toiminta häiriöt ei yleensä särje tiivisteetä.
-
Monikerros metalli tiiviste kestää kymmeniä käyttökertoja. Irrotuksen jälkeen liuottimella putsaa ja kiinnittäessä laittaa tiivisteelle tarkoitetun liiman. Tietysti tiiviste on hankinta hinnaltaan normi tiivistettä kalliimpi mutta pitkässä juoksussa tulee halvemmaksi. Kestää paineita hyvin. Keittäminen ja pienet moottorin toiminta häiriöt ei yleensä särje tiivisteetä.
Motonetistä saa vinokoneen tiivisteitä 10,9€ ja B200 13,9€, metallitiivisteen hinnalla saa jo melkein parikymmentä perinteistä tiivistettä, tuskinpa toisenkymmenennen käyttökerran jälkeen enää kestää 1,5-2bar ahtopainetta ja 4-600hv luokassa, itse en ainakaan uskaltaisi. Vaparissa ehkä pelittää.
Tosin yhden cometic tiivisteen sain heittää B20 koneesta roskiin, kun tuo pinnoite irtosi TOISEN käyttökerran jälkeen. Syytä en saanut selville miksi näin kävi, kone merivesikäytössä eikä takuulla käynyt kuumana, pikemminkin viileänä kun niissä on 60ºc termari.
-
Cometic suomesta listahinnalla 136e suoraan hyllystä. Testatusti toimii hyvin rankkassa poljennassa 500hp teholuokassa vielä ainakin kolmen kasauksen jälkeen. Enempää ei ole keretty kasata samalla pahvilla, mutta kestäis varmaan jatkossakin. Kannattaa vetää pahvin pintaan esim. VHT copper gasket niin pitää varmasti useemman kasauksen. Siinä vaiheessa kun on koneessa kiinni 5++ k€ niin 100e säästö olennaisesta osasta tuntuu aika hassulta. Tai tietysti jos tykkää vaihtaa pahvin joka toisen vedon jälkeen. Toki jossain alle 400hp teholuokassa pärjäilee hyvin massatiivisteelläkin..
-
pinnote nyt lähtee monesti jo eka penkitys reissun jälkeen. siksi siihen laitetaan liima joka on tiivisteelle tarkoitettu. itsellä lähinnä kokemusta vaparissa. niihin ei niin paljon saa pyöritys painetta tietenkään kun turboon. nytkään ei vaparissa ole pyörityspaine kuin 18-19kg. vaparissa kyseinen tiiviste ainakin kestää keittää ja paistaa eikä antaudu.
tiedän monissa turboissa käytettävän samaa tiivistettä. jos on viimesenpäälle tehty turbo kisamoottori niin taitaa löytyä irto liekkirenkaat?
-
Kiitos tiedoista. Itsellä myös kokemuksia useista monikerros peltitiivisteistä, erinäisissä kisakoneissa.
Hinta vaan 150€ yläpuolella, mutta näkyy ainakin toi KG:n kynsitiiviste olevan vielä arvokkaampi.
Ajatus oli, että jos olis Elringin tuotenumero, niin vois tukusta tilata mahdollisesti edullisemmin.
T:Jyrki
-
us partsilta suoraan on: http://usparts.fi/?page=68#543
jostain saattaa saada halvemmallakin.
-
Kiitos jälleen tiedosta.
Kyseessä lienee monikerrostiiviste (?), hinta toki alle 150€
-
Cometic suomesta listahinnalla 136e suoraan hyllystä. Testatusti toimii hyvin rankkassa poljennassa 500hp teholuokassa vielä ainakin kolmen kasauksen jälkeen. Enempää ei ole keretty kasata samalla pahvilla, mutta kestäis varmaan jatkossakin. Kannattaa vetää pahvin pintaan esim. VHT copper gasket niin pitää varmasti useemman kasauksen. Siinä vaiheessa kun on koneessa kiinni 5++ k€ niin 100e säästö olennaisesta osasta tuntuu aika hassulta. Tai tietysti jos tykkää vaihtaa pahvin joka toisen vedon jälkeen. Toki jossain alle 400hp teholuokassa pärjäilee hyvin massatiivisteelläkin..
Perus Goetse tai Elring kansipahvi on meijän tallin laitteissa kestäny noita +500 tehoja aika rankallakin käytöllä. Mulla kerran tilapäisesti tuli laitettuu ilman liimaa Motonetin halvin merkitön tiiviste jolla ajettiin 7 vetoa parhaiden loppunopeuksien pyöriessä 217kmh nurkis ja kannen vaihdon yhteydessä siin oli kyl aika ovaalit liekkirenkaat vaik ei ollu pettänykkää viel. Mut tosiaan kupariliima ja laadukas tiiviste on vielä kestäny nois tehois, kuitenkaan kun ei maksa kun kymmenes osan cometicista ni ei oo viittiny noita kalliita ostaa. Ja upgradena sit rengastaa lohkon ni sit kestää sen mitä vakio lohkokin.