Autoracing  KL-varaosat

pystykoneen jakajan viritys

  • 10 Vastauksia
  • 4846 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
pystykoneen jakajan viritys
« : 24.07.2012, 02:31:45 »
Pistäkääs linkkiä tai tietoa minkälaisia muutoksia on tehty pystykoneen jakajaan virityksen yhteydessä. Noi sytkäpuolen muutokset on mulle vähän pimennossa vielä.
Omassa koneessa on nyt 40 tuplat, K-nokka, isovenakansi, peltisrj, 2" putki. Eli toi perus B-20 virisetti ja nyt kiinnostaa että mitä muutoksia ennakon suhteen kannatta ruveta tekemään?
Kärjetön sytytys on jo paikallaan.
Esko Maunon kirjat on luettu! Joten jos jollain on omakohtaisia kokemuksia/tietoa ko. asiasta niin ole ystävällinen ja kerro ennenkun ahnehdin ja poltan reiän mäntään  -H-

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #1 : 24.07.2012, 08:42:19 »
Alipainesäädin roskiin (hyllyyn) ja keskipakolimppujen kimppuun eli jouset vähän löysemmäksi. Mulla perusennakko yli 15ast, max 35ast. Jos täydet ennakot pitää saada aikaisin, niin limppuihin lisää painoa hitsaamalla. Min-max limppujen liike viilamalla sieltä tapin kohdalta jos tarvii.  Penkissähän toi pitäis tsekata kohdilleen, joko auto rullilla tai jollain korjaamolla jossa on jakajalle oma 'penkki'. Niin ja se kiertyvä levy, jossa alipainesäätimen varsi on sokalla kiinni pitää lukita vaikka hitsaamalla paikoilleen, jos otat alipainesäätimen irti. Tossa oma peli laitettiin penkissä kohdilleen; Ennen penkitystä rötäsi pahasti pienillä kierroksilla, mutta tuolla otettiin jakaja auki ja muutettiin jousia niin vot (esatech) http://youtu.be/23yQ-OEBQEU

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #2 : 24.07.2012, 17:42:36 »
Komee peli ja komeet lukemat!
Tämä vastas moneen kysymykseen. Kiitos.
Täytyy omatoimisesti koittaa säädellä niin lähelle kun saa ja katsoa tuota penkkisessiota myöhemmin.
Minkälaiset taksat noilla penkittäjillä mahtaa olla?

PS. onko toi sun pakosarja 4-1 vai 4-2-1? Millä nokalla?

Poissa lucky74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #3 : 24.07.2012, 21:55:02 »
Aihepiiriä sivuten. Eikös sportin jakajassa ole eri keskipakoennakko? Ja elä vaan skipi sitä "Erityisen hyvää" kantta sitten riko! Joudutaan pian vakiohiluihin tyytymään ja sit ei o kellään kivaa!

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #4 : 24.07.2012, 22:41:15 »
Tottakai varovasti. Noi rallikannet on vähä turhan tyyriitä paskoa iha ehdontähden. Varsinki ku ei oo oma...

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #5 : 25.07.2012, 08:30:14 »
Pakosrj marteliuksen 4-2-1 olikohan vielä XL. Nokka KG6. Maksoikohan penkitys pari vuotta sitten joku 250-400€ riippuen mitä tehtiin. Tänä päivänä harva penkittäjä viitsii ruveta jakajaa enää fixaamaan, kun ovat tottuneet noihin ProsParkeihin ym Megoihin...  ???

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #6 : 25.07.2012, 11:17:52 »
Nokka-akselin ajoitukseen tarkoitettu astelevy on oiva apuväline jakaja ennakoiden säätämiseen. Astelevy vaan jakajan akselin päähän, niin näkee heti, kuinka paljon keskipakoennakko muuttaa ajoitusta. Sitten vaan rajoittamaan tai lisäämään keskipakoennakon liiketä haluttuun suuntaan. Levyn näyttämä arvo pitää muistaa kertoa kahdella, koska jakaja pyörii puolta vähemmän.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #7 : 25.07.2012, 16:44:46 »
Nokka-akselin ajoitukseen tarkoitettu astelevy on oiva apuväline jakaja ennakoiden säätämiseen. Astelevy vaan jakajan akselin päähän, niin näkee heti, kuinka paljon keskipakoennakko muuttaa ajoitusta. Sitten vaan rajoittamaan tai lisäämään keskipakoennakon liiketä haluttuun suuntaan. Levyn näyttämä arvo pitää muistaa kertoa kahdella, koska jakaja pyörii puolta vähemmän.

No toi oli hyvä vinkki!!
Täytyy lähtee kokeileen tolta pohjalta. Aika monessa tapauksessa näyttäny olevan noi arvot 15/35 astetta.
Oiskohan hyvä lähtötilanne koittaa säätää noille nurkille tuo omakin..?

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #8 : 27.07.2012, 14:41:37 »
Toi 15/35 astetta tuntuis pelaavan aikas hyvin. Nyt täytyy jousilla saada säädettyä toi keskipakoennakon käyrä nouseen vähän myöhemmin/loivemmin. Onko outoa??
Onko missään olemassa kuvaa tosta JFUR4:n alkuperäsestä käyrästä (ihan mielenkiinnosta)..?

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #9 : 02.08.2012, 23:19:15 »
p*skat. 10 perus ja ~35 max pelaa hyvin vakiojousilla ja ilman alipainetta. Tais olla jakaja vähä elähtäny ku anto max ennakkoo ~40 astetta 10 asteen perusennakolla...

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: pystykoneen jakajan viritys
« Vastaus #10 : 02.08.2012, 23:24:33 »
B20:sen 085 loppuinen alujakaja on varma valinta virimoottoriin, tai no aika usein toimiva siis.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

KL-varaosat  Race.fi