Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Suunnitteilla vapaastihengittävä 2.3l 531-kannella, apuja kaivattaisiin...

  • 75 Vastauksia
  • 38403 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
En tässä ensimmäisessä versiossa. Ainoastaan juuri nuo paksummat veivit, uudet M-renk., laakerit, kampuran tasap., veivien tasap.(ylä ja alapää+kok.paino). Kokeillaan mitä kestää.

Mites männät?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Mites männät?
Kyl vakio männät 200hv kestää, OIKEILLA säädöillä. Jostain luin, että paljon runsaamminkin on otettu vakio mukeilla.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Mites männät?

Jos meinaat vakio veivit pitää, niin turha niihin on mitään erikoismäntiä hankkia.
Se on eri asia jos laittaa esim pidemmät H-profiili ja matalemmat/kevyemmät/kestävämmät männät.

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Jos meinaat vakio veivit pitää, niin turha niihin on mitään erikoismäntiä hankkia.
Se on eri asia jos laittaa esim pidemmät H-profiili ja matalemmat/kevyemmät/kestävämmät männät.

Aivan. Lähinnä olisi vain kiinnostanut, mikäli tarkoituksena olisi ollut puristussuhteen nostaminen muilla männillä tms. En ole nimittäin selvittänyt miten paljon tuo vaikuttaa puristussuhteeseen (B230F 10.4:1 ?), ja ylipäänsä kumpaan suuntaan, jos tuon 531:n istuttaa B230F:n päälle.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Aivan. Lähinnä olisi vain kiinnostanut, mikäli tarkoituksena olisi ollut puristussuhteen nostaminen muilla männillä tms. En ole nimittäin selvittänyt miten paljon tuo vaikuttaa puristussuhteeseen (B230F 10.4:1 ?), ja ylipäänsä kumpaan suuntaan, jos tuon 531:n istuttaa B230F:n päälle.
Kele.. kirjanpitoni on hukassa, mutta sen muistan, että 531:stä 1,7mm pois, niin puristussuhteeksi tuli jotain 12:1.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Voihan siitä dekistäkin plaanata ja esim männästä monttu tasaseksi.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Eikös tämä B230F ole näistä 2.3l tuorein;
"B230F: 2.3 L inline-4, naturally aspirated, 114 hp ('85-88 740GLE, '89-90 740GL, '90-92 740)"
Ajattelin vain jos tällä olisi ollut valintaa tehtäessä jotakin painoarvoa...

Ei ole.  B230FK  on viimeisin versio 14,3mm ylivuotoreillä vesipumpun laippapinnassa ja näillä öljyruiskuilla . vm n. 94. Nämä R. lohkot nyt jätän käsittelemättä. Kokemus on myös osoittanut että pienellä tehtaalla kun vielä Penta-osasto oli mukana ringissä saattaa kone olla osiltaan sekoitus mitä sattuu. Eli avaamatta en mene vannomaan mitä mikin pitää sisällään.
Kannet sopivat kyllä ristiin suht kivuttomasti pois luettuna jo mainittu palotilaton tasainen 631 Heron versio. Ja pakopuolihan näissä todella on se ahdistava lenkki, eli isompi venttiili niin asia on sillä selvä hyvin pitkälle.

Käytännössä kuvailemasi paketti on kelpo perusversio tehokkaimmasta mahdollisesta 2,3 litraisesta tehdasosilla koottuna ja öljyruiskullinen lohko ei ole tärkeä. Ehkä tärkeämpi isommin viritettäessä on se 88> paksummilla 55mm.n R laakerikauloilla oleva akseli. Huolellisuus ja hyvät osat kuitenkin ratkaisevat mielestäni hyvän tasapainon teho/kesto yhtälössä. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Melkein suosittelen hommaamaan 530 kannen ellei satu olemaan hyllyssä valmiiksi 531 kantta koska tuon 530 kannen saa virtaamaan aivan yhtäpaljon kuin 531:sen.
Ainoa etu 531 kannessa on se että siinä on aavistuksen verran enemmän työstövaraa kanavissa mutta sillä ei kovin montaa hevosvoimaa enempää saada.


Ja pakopuolihan näissä todella on se ahdistava lenkki, eli isompi venttiili niin asia on sillä selvä hyvin pitkälle.
Vakio kokoinen venttiili virtaa kyllä aivan riittävästi joten sitä ei tarvitse aivan ensimmäisenä vaihtaa isompaan mutta itse kanava ei virtaa häävisti joten sieltä löytyy parannettavaa.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2011, 02:00:06 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Hmm.. omituisia näkemyksiä, no jotain juttua.
530 kannen imu virtaa n.155 hp/ 531 imu 200hp.
Pakopuoli molemmissa kansissa aikalailla sama.
531 kannen saa helposti portatun 530 kannen ohi, imuun R-seeti ja 38mm pakovena ihan pienellä pakokanavan suuaukon porttauksella.

Parhaat 530 kannella mitatut 2,3 L koneet on tuottanut n. 220hp ja 531 kannella 265 hp 

Minun mielestä tossa on eroa vähän enemmän kuin muutama heppa ?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee

Parhaat 530 kannella mitatut 2,3 L koneet on tuottanut n. 220hp ja 531 kannella 265 hp 

Minun mielestä tossa on eroa vähän enemmän kuin muutama heppa ?

Mutta tuleeko tuo tehoero pelkästään kannesta? vai vaikuttaako asiaan mahdollisesti imusarja, nokka, pakosarja, bensansyöttö? vai kaikki yhdessä? ja kuinka leveä tehoalue on? pelkkä huopputeho ei paljoa lämmitä jos kone on alakierroksilla totaalisen kuollut ja muuttujia on niin monia että aikasta vaikea mennä sanomaan että onko "vika" kannessa vai kenties jossain muussa ;)

Koko asian pointti on siis se että 530 kannesta saa viilattua melkein yhtä hyvän kuin "mahti" 531:stä saa kairattua. Aivan viimeisiä heposia metsästäessä 531 on tottakai parempi kun kairaus varaa on enemmän niin ei joudu aivan niin aikaisin täytehitsaus hommiin.
Kun ottaa huomioon että 531 kansi on hankinta hinnaltaan monta sataa euroa kalliimpi niin sillä rahalla saa jo jonkinlaisen kansityön teetettyä pikkukanteen jolloin se virtaa aivan yhtähyvin ellei paremminkin kuin vakio 531.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Siis kaikkihan vaikuttaa kaikkeen :-[ , budjettihan aika monta kertaa sanelee mitä kaikkea kannattaa/pystyy tekemään  :'(
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Oma näkemys on kuten kulmamieskin sanoi jo, että juuri vaparissahan tuolla kannella nimenomaan on merkitystä.

Ja toisaalta, jos kerran 531 virtaa vakiona noin paljon paremmin, niin sitähän kannattaa käyttää jos aikoo ilman suurempia kansitöitä koneen rakentaa.
Toisaalta taas jos on aikomuksena teettää kansi ammattilaisella kunnolla niin sillon siinä ei paljon tunnu se parisataa euroa joka niillä on hinnaneroa. EDIT: etenkään kun tässä vaiheessa polttoaineensyöttöön, nokkaan yms on panostettu jo melkonen määrä rahaa muutenkin. Mutta tässä tapauksessahan kannattaa kysyä kannen tekijältä kummasta hänen mielestään on kannattavampaa tehdä.

« Viimeksi muokattu: 05.02.2011, 18:15:29 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa 1000BASE-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Koska olen uusi Volvojen parissa, niin olisin kaivannut hieman neuvoja myös tuohon virranjakajaan liittyen. Onko mahdoton ajatus siirtää virranjakaja lohkoon, mikäli moottorin haluaisi 200-sarjalaiseen?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Koska olen uusi Volvojen parissa, niin olisin kaivannut hieman neuvoja myös tuohon virranjakajaan liittyen. Onko mahdoton ajatus siirtää virranjakaja lohkoon, mikäli moottorin haluaisi 200-sarjalaiseen?
Mikä sytkä kaksatasessa?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Koska olen uusi Volvojen parissa, niin olisin kaivannut hieman neuvoja myös tuohon virranjakajaan liittyen. Onko mahdoton ajatus siirtää virranjakaja lohkoon, mikäli moottorin haluaisi 200-sarjalaiseen?

Sun täytyy mahdollisesti vaihtaa se apuakseli, joka pyörittää öljypumppua ja jakajaa. Lohkosta se jakajan blommi pois. Ei ole Ameriikan temppu.

 

KL-varaosat  Race.fi