Proturbo  Autodiagnoosi

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 295 Vastauksia
  • 301273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #30 : 27.11.2010, 15:01:33 »
Kone B21ET
Vakionokka-akseli eli T-nokka
2,5" putkisto
Volvo Original välijäähdytin
Ahdot ~0,9bar

Maks. teho: 151,8kW = 206,4hv 4819rpm
Maks. vääntö: 358Nm 2284rpm


Klikkaamalla kuvan saa hieman isommaksi.

Mittauspaikka: Debil Espoo
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #31 : 21.02.2011, 20:41:07 »
Viimeisin versio 2980cc 16v SRC motista 344hp/7480rpm vääntö 370Nm/ 5300rpm
pakettina 97mm mäntä x 101mm isku, KMS, 55mm läppärungot, CatCams 278 nosto 13,5, 4-1 pakosarja (650mm pit)

Kehittely jatkuu edelleen, uusi pakosarja/imusarja/ mitoitus tulossa

Poissa norrback

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #32 : 23.02.2011, 07:49:37 »
Viimeisin versio 2980cc 16v SRC motista 344hp/7480rpm vääntö 370Nm/ 5300rpm
pakettina 97mm mäntä x 101mm isku, KMS, 55mm läppärungot, CatCams 278 nosto 13,5, 4-1 pakosarja (650mm pit)

Kehittely jatkuu edelleen, uusi pakosarja/imusarja/ mitoitus tulossa

hyvä viritys aste. 13.7 bar BMEP max teholla ja 15.5 bar BMEP max väännöllä (jos kierrosluku on mitattu oikein ja penkki on kalibroitu oikein ja mittaus tehty oikein :) ). Paljon parempi ei ole mahdollista "tavallisella" bensalla.



/Andre'

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #33 : 23.02.2011, 19:17:06 »
Kierrosluku mitattu puolalta,  penkin kalibrointi on kohillaan ainakin muihin verrattuna. Lahja heppoja ei oo tullut. Hankala on mitata tolla penkillä väärin sillä ilmoittaa heti renkaan ja rullan välisen luistonkin ruudulle.

Poissa Joni145

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #34 : 05.05.2011, 22:35:09 »
B230, 14,5 nostonen nokka, kansi siistitty ja kanavat kohdistettu, imusarja, 48 dellortot, peltisatsi ja luistava kytkin; 5300rpm/199,5nm ja 6800rpm/168hv takapyörästä.
145 B20a+M41 -73, 244 B19e+M47 -80, PV B18+M40 -64 projekti. PV 544 JM B22+M40, 142 jm B230+M40 Plus muutama varaosa-auto.

Poissa sorvari

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #35 : 11.05.2011, 21:48:51 »
b230ft debilin penkissä käynyt
 -kiinaturbo wr380 muokatussa 9 satkun sarjassa
-v-nokka
-788mll suuttimet,immu sisähalkaisijaltaan n.87mm putkessa
-alucooleri
-3tuuman putki taka akselille loppu vakio ei kattia
-bensalastu
260hv/4884rpm ja 413nm/4072rpm ahtoja n.1,4bar
tehot olivat pieni pettymys,epäilys on tuossa ahtimessa.myöhemmin vaihdetaan t3/t4 ja katsotaan mihin sillä pääsee.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2011, 11:54:39 kirjoittanut sorvari »

Poissa norrback

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #36 : 09.07.2011, 15:24:27 »
b23

www.anorrback.fi kansi
530
46/35 venttiilit
virtaa 165cfm@28" imupuolella, oikean kokoinen, pako ei paljon mitään virra.
240 ast. 1.25mm / 13mm
112 ast. LSA
2mm imu auki ja 1.9mm pako auki YKK
317hk@7000/340nm 6000rpm Suntechmotorsportin penkissä.
ahdot 0.8bar, turbobanditen tb60-01, kilon lisää niin alkas pelaamaan.

/Andre'


Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #37 : 09.08.2011, 00:40:55 »
Moottori B21ET, muuten vakiokuntoinen paitsi:
-original välijäähdytin
-A-nokka
-vapaastihengittävän K-Jet koneen imusarja
-ahdot 1,0 bar

198 hv @ 5067 rpm
321 Nm @ 3424 rpm
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

hevonen

  • Vieras
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #38 : 22.08.2011, 16:01:46 »
Ihan piruuttaan mittautin. -95 940 fk.
Hukkaportissa lisäjousi, kireys vastaa ft jousta. Viking eco max lastu, ahdot jotain päälle baarin(kuulajousiventtiili). Imupuoli vähän avattu, viimeinen vaimennin pois.
Visko paikallaan, alkup. cooleri.
Kone vakio, T-nokka, NGK BPR7ES tulpat eli astetta kylmemmät.


Sori huono kuva, en saanut skanneria skulaamaan... :knuppel2:

Suomeksi sanottuna 215.5hp/5100rpm
                               376 Nm/3550rpm
Ihan kiva vakioon lisää reilut 80+ hepoa.
Kustannukset n. 150€, eli n.0.54€/hevosvoima. Jos ei omaa työtä lasketa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2011, 22:08:21 kirjoittanut hevonen »

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #39 : 29.08.2011, 19:40:59 »
B19ET vakiomoottori 160-kansi. Avaamaton 250tkm ajettu 1983 240 turbon moottori.
- Megasquirt
- 830cc suuttimet
- Edis 4 suorasytytys
- K-nokka
- lh-jet imusarja
- Iso kiinacooleri 60mm ahtoputket
- Omavalmistepakosarja jakamaton kollektori
- Holset HY35 #8 pakopesä
- 40mm ulkoinen hukkaportti
- 3" putkisto 2 vaimentimella
- ahtopaine 1bar
- Ahdot karkaili pitkässä vedossa.

248.2 hp / 6480 rpm
291.5 Nm / 5576 rpm
1bar



B19ET vakiomoottori 160-kansi. Avaamaton 250tkm ajettu 1983 240 turbon moottori.
- Megasquirt
- 830cc suuttimet
- Edis 4 suorasytytys
- K-nokka
- lh-jet imusarja
- Iso kiinacooleri 60mm ahtoputket
- Omavalmistepakosarja jaettu kollektori
- Holset HX40 Super #14 pakopesä
- 60mm ulkoinen kiinahukkaportti
- 3" putkisto 2 vaimentimella

342hp / 6075rpm
431.4Nm / 4819 rpm
1.5bar

« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 19:47:04 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #40 : 25.09.2011, 01:05:02 »


372,7hp 6921rpm 392,2nm  6158rpm

-vakio b19a vaparin alakerta
-kunnolla portattu,kireet venajouset, isommat venat jne. -398 kansi A-nokalla
-2x dellorto dhla 40mm "tuplalortot" paineistettuna. valuimusarja + kunnon alu painekotelo
-holset hx 40 super 12# pakopesällä 2bar paineilla
-omatekoinen tuubisarja jaetulla kollektorilla ( huono )
-kuormaauton muokattu cooleri
-perus kärjetön jakajasytkä lh-jetin puolalla
-50mm kiina hukkis
-3 tuuman putki tyhjällä vaimentimella

« Viimeksi muokattu: 25.09.2011, 01:20:02 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #41 : 18.10.2011, 22:37:00 »
142:n tulos keväältä vanhalla imu- ja pakosarjalla sekä vakionokilla 189hv @ 5500rpm ja 273Nm @ 4250rpm.

Ja klikkaamalla isommaksi.

Ja sitten nykytilassa em. kamppeet muutettuna. Kaksi eri käppyrää viime sunnuntailta, eri paikoista kuin edellä. Notkahdus 4000rpm kohdalla johtuu suurimmaksi osaksi pakosarjasta.

Ensimmäinen 221hv @ 6373rpm ja 279Nm @  4801rpm.


Toinen 232hv @ 6410rpm ja 277Nm @ 4760rpm.


Kokoonapano nyt:
- Kansi B204GT:n 16v. Venttiilit B234F:stä hieman pienennettyinä että mahtui isonnettuun vakioseetiin. Kanavia nakerrettu jonkin verran, paremmat seetit ja kevyesti muotoillut imuvenat. Paininkupit vaihdettu jäykiksi.
- B234F nokat hiottuna. Imu 277 astetta/0,050'', nosto 11.86mm. Pako 263 astetta/0,050'', nosto 11,83mm
- Std B23 lohko ja epäkeskohiottu kampura, isku 85mm, tilavuus 2,46l.
- Männät B234F vakiot, veivit 2,5mm vakiota lyhemmät H-profiilit.
- Puristussuhde noin 9,8:1
- Tuplat suurennettuna 48mm läppärungoiksi.
- Imusarjan pituus noin 11cm, suurempaa putkea kuin keväällä.
- Megasquirt'n spark
- Itse väsätty 4-2-1 pakosarja 41,5mm putkella, parempi kuin keväällä.
- Putkisto lähtökartiolta taaksepäin 3" etupöntölle asti. Siinä pienenee 2,5" ja 2kpl 2,5" läpivirtauspönttöjä.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2019, 00:43:54 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #42 : 21.10.2011, 11:05:57 »
B19a vm81



Kuva korjattu näkyviin.
Lankku
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013, 21:47:30 kirjoittanut Lankku »
V70 TDI

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #43 : 26.11.2011, 17:47:21 »
242 -77

- B230F(X) vakio alakerta 13mm veiveillä
- 531 perussiistittynä, kolmikulmaseeteillä, puristussuhde 9,3.
- VX-nokka
- K-jetin imusarja suuttimenpaikoilla
- Suuttimet 783cc Siemens Deka
- Megasquirt I, v2.2 levy.
- 65mm kaasuläppä, 2,5" ahtoputket
- MAN:in muovipäätyinen 2" paksu välijäähy
- HX35 12 pesällä
- Itse tehty pakosarja joka ei ole pulsseja nähnytkään
- 38mm kopiohukkis
- 3" putki takapöntölle asti, takapönttö ja loppu 2,5"
- Ahtopaine 1,3bar


Klikkaamalla isommaksi.
345hv @ 5300rpm ja 473Nm @ 4950rpm.
Ahtopaine nousee paljon myöhempään kuin kadulla, 0,6bar on vasta 4000rpm kohdalla ja 1,3bar vääntöhuipun kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2019, 00:44:58 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jukkola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #44 : 16.12.2011, 23:45:11 »
- B23E vakio alakerta
- 405 kansi vingutettu, vakio 44/35 venttiileillä, kireät venttiilijouset
- D-nokka-akseli
- Omavalmiste imusarja ja painekotelo
- 750cc suuttimet
- Omavalmiste alu cooleri
- Puristussuhde noin 8,3:1
- Omavalmiste pakosarja jakamaton kollektori
- Tial 44mm hukkaportti
- Holset HY35
- 3" putki loppuun asti, 2kpl vaimentimia
- Hestec ruisku&sytkä

http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Jukkola/escort/?action=view&current=Kuva1102.jpg

372 hp / 6030 rpm
460 Nm / 4867 rpm
1,55bar


 

Proturbo  Autodiagnoosi