RallyBaron  Samppasport

B230A pikkuviritys.

  • 22 Vastauksia
  • 9298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AntSil123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
B230A pikkuviritys.
« : 16.11.2015, 21:32:51 »
Moro. Onko kummoinen homma saada B230a koneesta sen 200HP ulos ? Jos niin mitä. Linkkailkaa myös "hyvätietää" juttuja näistä koneista:)

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #1 : 17.11.2015, 00:37:23 »
Taisit tuolla facebookin puolella jo kysellä ja siellä jo vastattiinkin, että turbo on oikotie onneen, hinta-laatu-suhde kohdillaan. Tosin ymmärrän kyllä jos vaparia tekee mieli, itsekin samoilla linjoilla..

Pikkuvirityksestä ja 200 hepasta ei voi puhua samassa lauseessa. Kannattaa lukea TÄMÄ läpi, siellä muistaakseni on tehokkaista vapareista penkkilappuja. Tehokkaille vapareille on myös oma kattava keskustelunsa jo olemassa joka kannattaa vilkaista läpi. Eli siis TÄMÄ
TÄSSÄ eräs projekti jossa tavoitteena oli 200hp vaparina ja aika lähelle meni, about 170hp pyöriltä.

Portattu ja laskettu isoventtiilikansi kolmikulma/r-seeteillä 531 parempi aihio mutta on noita muistakin tehty. Myös 16v kansi on varteenotettava vaihtoehto. Imupuolelle 45/48mm tuplat, nokaksi vähintään K tai H, tai joku kireämpi virinokka, peltisarja+2,5" putkisto. Pitkäiskukampura on kova sana ja 13mm veivit kannattaa varmuuden vuoksi laittaa. Tähän lisäksi lohkon/mäntien koneistusta. Nämä tuli nyt alkajaisiksi mieleen, joku 200hp vapari-vinokoneen rakentanut voi lisätä listaan puuttuvia juttuja. Rahaa kannattaa varata heti alkuun tuplaten B230FT/FK:n verran..
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 00:43:05 kirjoittanut tanskude »

Poissa Kooäss

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #2 : 17.11.2015, 05:31:45 »
Jollei mistään kilpatoiminnasta oo kyse ja halutaan vaparissa pysyä ni lähtisin iskua pidentämään.
Varmaan ainaki helpottaa tavotteen saavuttamista vaik ei yksin sitä teekkää..
-kooäss-

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #3 : 17.11.2015, 07:29:10 »
Kyllä vapariin saa laittaa tonnin seteliä koneen päälle pinoon jos meinaa 200hp saada. Kun se ei turbollisestakaan ihan kädenkäänteessä välttämättä tule :)
Mutta kukin tavallaan, kuitenkaan "pikkuvireistä" ei siinä vaiheessa enää ole kyse.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #4 : 17.11.2015, 08:15:54 »
Kun se ei turbollisestakaan ihan kädenkäänteessä välttämättä tule :)

Kyllä mä uskallan väittää että ahtamalla ft hiluilla esim ja nostamalla paineen sinne barin tuntumaan niin se 200 tulee melkeen kädenkäänteessä  :) se on se helpoin tie mutta on siinäkin jonkummoinen homma varsinkin kun lähtökohtana on kaasarikone
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa AntSil123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #5 : 18.11.2015, 17:15:34 »
Okei! Kiitos asiallisista vastauksista :) Miten b230a eroo muista b230 koneista

Poissa Kooäss

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #6 : 18.11.2015, 20:08:11 »
Männät o ainaki ton "perustietoa vino-ja tikkumoottoreista" osion mukaan pienimmällä montulla. Et ainaki männät o erillaiset ku muis.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #7 : 18.11.2015, 20:09:27 »
Okei! Kiitos asiallisista vastauksista :) Miten b230a eroo muista b230 koneista

Eipä juuri mitenkään
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa AntSil123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #8 : 19.11.2015, 14:13:16 »
Koneena onkin b23a ... tekeekö tällä koneella mitään virityksien suhteen ? ja miten eroo b230 lohkoista ?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #9 : 19.11.2015, 14:33:19 »
Koneena onkin b23a ... tekeekö tällä koneella mitään virityksien suhteen ? ja miten eroo b230 lohkoista ?

Ei ole matalakitkakone, vaan vanhempaa vuosikertaa 80-luvun alusta. Koneen sisuskalut eroaa uudemmista, valukin taitaa poiketa. Puristussuhde noissa taitaa turbotukseen olla vähän korkea, ellei sitten 85:lla aio ajaa? Plussana järeät kiertokanget valmiina.

Männät sorvin kautta tai vaihtoon, niin tuo on oikein hyvä turbokellari. Viritysreseptit kun lukee läpi niin selviää millaisesta työsarasta on kysymys turbona/vaparina.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa AntSil123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #10 : 19.11.2015, 14:48:42 »
Saisin b230ft lohkot halvalla ja oon saanu semmosen kuvan että nää koneet olis hyviä virittelyyn. kannattaako ? ja viittikö joku linkkaa missä näkyisi perjaatteessa kaikki mite tarvii jos lähtee uutta konetta rakentamaan ? Eli oon melkeenpä täysin newbie näissä mutta kiinnostus on huipussa:)

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #11 : 19.11.2015, 21:54:02 »
Helppo tapa newbienä aloittaa on hankkia b230ft/fk moottori turboineen/hiluineen 940 volvosta. Hankkii vielä toimivan koneen jossa turbo ym kaikki kunnossa ettei tarvitse ihmeemmin alkaa väkertää, tai voihan sen tekniikan laakeroida ja rengastaa niin saa kädet likaisiksi. Ja kohdeautosta riippuen hankkii vielä moottorin johtosarjan 240 volvosta jossa b200f/b230f moottori.

Poissa AntSil123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #12 : 20.11.2015, 08:09:45 »
Eli jos ostan 940 ft koneen niin ei oo suoraan bolt on? Mitä kaikkea suurinpirtein pitäisi duunailla?

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #13 : 20.11.2015, 09:03:17 »
Kyllä mä melkein tuon b23a alakerran hyödyntäisin. Puristus taitaa olla 10,3 vakiona. Tuohon kun tällää 531 kannen päälle jossa on isompi palotila niin puristus varmaan luokkaa 9,8. Pystyy varmaan ahtamaan bensallakin ja syntyy sitä kuuluisaa alavääntöä  ;)

Ja muistasin että viritysresepteistä löytyy b23a vakio alakerta josta jarrutettu yli 400hv niin ei varmaan kestonkaan kanssa tule ongelmia
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: B230A pikkuviritys.
« Vastaus #14 : 20.11.2015, 11:20:01 »
Kyllä mä melkein tuon b23a alakerran hyödyntäisin. Puristus taitaa olla 10,3 vakiona. Tuohon kun tällää 531 kannen päälle jossa on isompi palotila niin puristus varmaan luokkaa 9,8. Pystyy varmaan ahtamaan bensallakin ja syntyy sitä kuuluisaa alavääntöä  ;)

Ja muistasin että viritysresepteistä löytyy b23a vakio alakerta josta jarrutettu yli 400hv niin ei varmaan kestonkaan kanssa tule ongelmia

Itsellä B23A-lohko tuohon 142:een tulossa. Isot pojat puhuu että kymppisarjalainen olisi sylinteriputken alapään tuennaltaan satasarjalaista huonompi, eli antautuu herkemmin vesitilaan. Ei liene todellista ongelmaa kuin vasta pitkäiskuakselilla kun sylinteriputken rasitus kovenee. Itse nyt laitoin varmuuden välttämiseksi betonia vesimarkkojen alareunaan asti niin pärjää sitten vaikka nälkä alkaisikin kasvaa syödessä. ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

RallyBaron  Samppasport