Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

takomäntien todelliset mitat??

  • 7 Vastauksia
  • 6422 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 517
  • www.vrcf.fi
takomäntien todelliset mitat??
« : 15.03.2016, 19:33:22 »
tulossa B230 16v ahtomoottori ja mietinnässä että minkä kokoiset männät tilataan. mittasin kaikki pytyt n.20mm dekistä alaspäin ja toinen mittauspiste sylinteriputken alapäästä minne mäntä lopettaa alaspäin siirtymisen, ja tietenkin mitat pituus- ja poikittaissuunnassa.

tulokset osoitti että silmämääräisesti hyvältä näyttävä n. 400tkm ajettu öljyruutallinen lohko on 2-3 satkua soikea ja samanverran kartiokas, kaikki reiät oli D merkinnällä stanssattu. kakkospytty taisi olla suurin ja nelonen tiukin. pienin mitta oli 96,02 ja suurin taisi olla 96,08. tunnettu tosiasiahan on että 2,3 lohkoa ei suotta kannattaisi porailla  koska seinämä ei ole kovin paksu, vai onko ahtopunakoneiden pyttyjä halkeillut kuinka monta oikeasti? tietenkin mahdollisen porauksen voi pyytää epäkeskeisenä niin että painepuolelle jää paksumpi seinämä, tosin tällaistahan jotkut onnistuu tekemään vaikkei yritäkkään >:(

onko kukaan mitannut ( ei mitään digitönäri juttuja ) että mitä takomäntien todelliset halkaisijat ovat, onko esim. ilmoitettu 96,00 todellinen koko vai tarkoitettu 96,00 reikään. tällöinhän mäntä pitäisi olla 95,90 eli minimissään sen kympin alle jotta välys on sopiva. laittelin muutamalle myyjälle pöhköpostia jotta onko niillä tietoa, toistaiseksi ollut vastauksien osalta hiljaista!

muutamaan koneistamoon soittelin ja kerroin tilanteen ja kysyin että kuinka tälläinen muotoviallinen pytty oikenee hoonaamalla, vastaukset sen suuntaiset että pitäisi tulla asiallinen. siksi kiinnostaa nämä todelliset halkaisijat, esim. tässä lohkossa voisi käyttää 96,00 mäntiä ja saisi juuri sen 10-12 satkun välyksen minkä takomäntä vaatii ja käyttäjä haluaa.

entäs laatu, wössner, wiseco, spm jne. ja mistä järkevimpään hintaan?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: takomäntien todelliset mitat??
« Vastaus #1 : 15.03.2016, 20:00:08 »
Mulla oli ainakin moottoripyörän takomännissä ilmotettu paketin kyljessä nimellismitta, mikä sitten tarkotti siinä tapauksessa sylinterin halkasijaa. Eli välys oli huomioitu männän koossa. Tästä huolimatta koneistamo ei suostunu kairaamaan reikää ilmotettuun nimellismittaan, vaan mittasivat itse männän todellisen koon, ja sen mukaan tekivät sopivan reiän oikealle välykselle. Mikä nyt minusta oli ihan järkevää, ei sitten jää epäselvää.

Mäntien valmistajan mukaan männät olis siis ollut suoraan drop-in -kamaa vakiosylinteriin, mutta mun tapauksessa alumiinilohkoon sovitettiin teräsputket, niin koneistukselle oli tarvetta joka tapauksessa.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: takomäntien todelliset mitat??
« Vastaus #2 : 15.03.2016, 20:05:41 »
Useimmiten männät ilmoitetaan poraukselle, eli mitassa on otettu huomioon oikea välys. Olen tehnyt useamman koneen Wisecon mittatilaus männillä, jotka ovat nimellismitaltaan 96.50. Eli poraus on juurikin tuo ja männän oikea mitta muistaakseni 96,36. Tällöin porausvälykseksi on tullut 14 satkua. Hyvin ovat toimineet. Eli sun tapauksessa 96.00 mäntä jää 96.08 reiällä jo turhan väljäksi Wisecon männällä.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: takomäntien todelliset mitat??
« Vastaus #3 : 15.03.2016, 20:34:10 »
Eikä se soikeus ja kartiomaisuus ainakaan auta yhtään tuossa männän sovittamisessa

Paikalla Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 517
  • www.vrcf.fi
Vs: takomäntien todelliset mitat??
« Vastaus #4 : 15.03.2016, 20:56:05 »
Eikä se soikeus ja kartiomaisuus ainakaan auta yhtään tuossa männän sovittamisessa

no ei tietenkään, siksi juuri mittasin lohkon että tietää mikä on tilanne.  joka tapauksessa vähintään hoonaus, todennäköisesti poraus. mutta tässä vaiheessa tehdään tiedonhankintaa jotta mikä järkevintä.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: takomäntien todelliset mitat??
« Vastaus #5 : 15.03.2016, 21:18:12 »
no ei tietenkään, siksi juuri mittasin lohkon että tietää mikä on tilanne.  joka tapauksessa vähintään hoonaus, todennäköisesti poraus. mutta tässä vaiheessa tehdään tiedonhankintaa jotta mikä järkevintä.
Varmasti riippuu myös siitä mitä ollaan tekemässä. Jos on tuloillaan kone, mistä on tarkotus ottaa tehoja, ja minkä on tarkotus kestää kahta jokkiskisaa kauemmin, niin mielumminhan varmaan tekee kerralla hyvin.

Kuitenkaan se ekan ylikoon uus mäntä ei maksa sen enempää kuin stanukokonenkaan. Eri juttu tietysti jos on tarkotus käyttää vaikka jo olemassa olevaa std-kokoista mäntää.
Ja melkein sama poraus vs. pelkkä hoonaus. Ei siitä kuitenkaan niin merkittävää menoerää tuu.

Tietääkseni myöskään pieniin ylikokoihin porattu B230 ei kärsi merkittävästi kestävyydessä. Eri asia sitten jotkut yli 1mm ylikoot.

Mulla karvan yli 400tkm ajettu B230 on jo siinä pisteessä että seuraavaks on poraus edessä. Menis sen verran horoks pelkällä hoonilla vakiomännälle, että en ala riskeeraamaan turhaa.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: takomäntien todelliset mitat??
« Vastaus #6 : 15.03.2016, 21:19:22 »
Tässä varmaan yksi edullisimmista paketeista.

http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstake-till-80-mm-slag-/1489-0

Hiukan nuo on Kiinalaisen oloiset männät, mutta ihan kivasti ne ovat kestäneet.

96.50 poraus ei ole mikään ongelma uudemmassa vinokoneessa.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: takomäntien todelliset mitat??
« Vastaus #7 : 19.03.2016, 11:11:09 »
Ainakin mun kokemuksen mukaan mäntävalmistajien mitat on porausmittoja ja takomännät yleensä 0.08-0.1mm alle ilmoitetun nimellismitan. Lähes aina 96mm nimellismitan takomännät jää väljäksi STD-blokkiin koska volvon omat porausluokat on kaikki yli 96mm ja usein lohkoissa on myös jotain kulumaa. Hyvään vähän kuluneeseen lohkoon voi tällätä 96mm nimellismitan takomännät sisään jos hyväksyy että välykset on muutaman satkun yli ohjearvojen - yleensä tuollainen kone huohottaa vähän reippaammin mutta ainakin kisatouhussa toimii ihan jees. Katkosvälykset saattaa jäädä vähän ison puolelle.

Enemmän liikenteessä olevaan katuautoon mä en edes harkitsisi takomäntiä. Ne tapaa kulua aika nopeasti ja huohottaa enemmän kuin valumännät.

Jos mittasit sylintereitä ilman stressilevyä, niin niiden pitäisikin olla vähän ovaaleita. Tuo alaspäin isoneva mitta viittaa siihen että pytyt ovat vähän elämää nähneitä ja kuluneita. Yleensä mitat muuttuu pari satkua kun levyn kiristää päälle. Jos levyä ei ole käytössä niin on parempi jättää hoonaamatta ja ajaa sillä poraksella mikä lohkossa on. Ilman levyä hoonattu lohko on soikea kun siihen kiristää kannen päälle. Käyttöautossa aika hoitaa työn ja ekojen kymppitonnien aikana pytyt tiivistyvät paremmin. Takomäntämotissa on todennäköisesti männät entiset ennen kuin pytyt ovat kuluneet pyöreäksi.

SPM:n mukit on aika kiinalaiset mutta ainakin mulla toimineet ihan jees. Käytin meidän kilpurin koneen auki viiden vuoden tauon jälkeen eikä männissä ollut mitään vikaa.

 

Ateho  Elekma