Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: Häkämies - 08.11.2014, 20:14:15
-
Varmaan aihetta on monikin pohtinut. Itselläni on betoninen autotallin lattia, joka saattaisi kaivata jotain uutta pintaa. Millaisia kokemuksia arvon raadilla on erilaisista pinta-aineista ja mielellään myös kuulisin jotain kommentteja kustannuksista. Lattiassa on iänikuinen ilmeisesti rakennusaikainen maali, joka on kulunut jokseenkin 100% pyörien kohdalta ja suurimmaksi osaksi muualtakin. Talli on lämmin ja siinä hyvin kaadot keskellä olevaan viemäriin. Betonissa on pieniä halkeamia ja sen alla Styrox lämmöneristeenä.
Tämmöisiä olen pohtinut mielesssäni:
1) Maalaus ihan perinteisellä lattiamaalilla uudelleen kuten se on alun perin ollutkin
2) Laatoitus esim. terassilaatoilla tai vastaavalla.
3) Epoksi pinnoitus
4) Ja voihan sen antaa olla betonillakin tai vaikka valaa jonkin pienen uuden kakun pintaan.
-
Itse laittaisin epoxin.
Terassi laatat ei varmaan kestä, suolaa, öljyä, klygolia jne. Kuten taas epoxi kestää.
-
Epoxi pintaan ja ajokohtaan nämä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/424154/Autotallimatto-550-x-40-cm
Ei pitäisi pinnan mennä heti rikki..
-
Betoninen pinta on paras.
Pinnoitteet ainoastaan liukastavat pinnan, ja blokkaavat sen hengittävyyden.
-
Sika tuoteperheestä löytyy pinnoite joka päästää lattiasta nousevan kosteuden poistumaan. On toiminut hyvin savusaunan lattiassa.
-
Epoxiin voi lisätä joukkoon "hiekkapuhallus" hiekkaa.
Estää liukkauden, mut ei estä pyörillä olevien laitteiden liikuttelua.
Henhittävyyttä ei tietysti ole, muttei kyllä mene litkutkaan betoniin.
-
Epoxi pintaan ja ajokohtaan nämä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/424154/Autotallimatto-550-x-40-cm
Ei pitäisi pinnan mennä heti rikki..
Tuo matto ei ole hinnalla pilattu. Jos kahdella kympillä saa yhden tuollaisen 5,5 m pitkän ja 40 senttiä leveä 3 mm paksun maton. Kestääkö tuo oikeasti hiekan ja nastojen alla jos sattuu vielä veivaamaan rattia? 40 senttiä ei ole kovin paljon leveyssuunnassa.
Hengittävyyttä olen myös miettinyt. Koska alla on styroksi ja maa, mikään ei kuivaa betonia sen alla. Liekkö sitten tarpeen. Lattialaatta on itselläni irrallinen, autotallin seinien sisään valettu.
-
Hmm. Hiekka epoksin joukossa kuullostaa mielenkiintoiselta. Pitäis varmaan kokeilla kun on tuollaista epoksimaalia hiukan jäljellä. Jos muuten toimii, niin luulisi lisäävän kulutuskestävyyttä ja bonuksena on karhea pinta.
-
Betoninen pinta on paras.
Pinnoitteet ainoastaan liukastavat pinnan, ja blokkaavat sen hengittävyyden.
En jättäis paljaalle betonipinnalle. Liimaa irtoaa maailman tappiin, eli aina on pölyä lattialla.
-
Jos ei Mastertop pinnoitetta tai vastaavaa saa valuvaiheessa hierrettyä pintaan, niin itse laittaisin epoksin. Epoksissa vaan saa olla sitten kotikonsteilla touhutessa kovetteen kanssa erittäin tarkka, jos ei mittaa tarkasti niin pinta jää helposti sellaiseksi että kaikki paska tarttuu lattiaan kiinni..
Mutta jos on tuore lattia, niin ehdottomasti valun jälkeen Mastertop tai vastaava pintaan, niin ei tarvitse jälkikäteen ihmetellä.. http://www.master-builders-solutions.basf.fi/fi-fi/products/mastertop/1173
-
Jos ja kun se n lattian alla on kunnon kapilaarikatko-kerros ja salaojat kunnossa, miksi sen lattian pitäisi hengittää?
Ei lattialla ole keuhkoja, eli ei se voi edes hengittää :2funny:
Epoksille hiekan kera ääni.
Saman tyyppistä ratkaisua olen suunnittelemassa joskus toteutuvaan kylppäri-remppaan.
-
En jättäis paljaalle betonipinnalle. Liimaa irtoaa maailman tappiin, eli aina on pölyä lattialla.
Ja tämän lisäksi puhdistettavuus on huono. Lämpimässä tallissa lisäksi tulee ongelmaksi kosteus kun autosta valuu vettää imeytyy osa siitä betoniin ja ongelmat ovat valmiit.
-
Ja tämän lisäksi puhdistettavuus on huono. Lämpimässä tallissa lisäksi tulee ongelmaksi kosteus kun autosta valuu vettää imeytyy osa siitä betoniin ja ongelmat ovat valmiit.
+ Betonin rapautuvuus, kun renkaissa tulee suolaa aina lattialle.
-
Ja tämän lisäksi puhdistettavuus on huono. Lämpimässä tallissa lisäksi tulee ongelmaksi kosteus kun autosta valuu vettää imeytyy osa siitä betoniin ja ongelmat ovat valmiit.
Tätä justiinsa tarkoitin tuolla, että pölyä on aina lattialla. Lakaistessa, kävellessä, autolla ajellessa jne. paljas betonipinta luovuttaa sitä paskaa itsestään. Ja tietysti muukin skeida lähtee karkeasta pinnasta huonosti. Omassa tallissa nimenomaan tämä tilanne ja lisäksi lattiassa on muutama suorastaan potero. Runkoaine saletisti humuksista.
Tuo rakenteen hengittäminen on hyvä läppä. Jos vettä on alustäytössä siihen malliin, että epsit kelluu, on syytä harjoitella kapillaarikatkon tekoa ja salaojitusta uudemman kerran. Ei se kuivatus laatan läpi hoidu.
-
Hmm. Hiekka epoksin joukossa kuullostaa mielenkiintoiselta. Pitäis varmaan kokeilla kun on tuollaista epoksimaalia hiukan jäljellä. Jos muuten toimii, niin luulisi lisäävän kulutuskestävyyttä ja bonuksena on karhea pinta.
Tuo on ihan yleinen lattiapinnoite navetoissa.
Todella toimiva ja kestävä.
Täytyyhän levitellä lastalla, jolloin tulee hieman paksuuttakin.
Mutta, suosittelen.
-
Miten sopisi tammilauta? Halvempaa, kuin Sican maalit ja helppo käsitellä. Miellyttävä pinta, kestää öljyä, eikä haittaa vaikka hiukan nastat pistelisikin.
-
Tuo on ihan yleinen lattiapinnoite navetoissa.
Todella toimiva ja kestävä.
Täytyyhän levitellä lastalla, jolloin tulee hieman paksuuttakin.
Mutta, suosittelen.
Ja teollisuudessa.
Ehdottoman kestävä. Kestää kovat pyörät, mm. pumppukärryt ja rullakot. Kuution kemikaalikontitkaan ei kuivaan pintaan tee mitään.
Itse suosittelen kanssa, hinta on mahdollisesti se ainoa kompastuskivi.
-
^Kerralla vähän kalliimpi, kuin muutaman vuoden välein uusittu halpa.
_Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa..
-
Tuo rakenteen hengittäminen on hyvä läppä. Jos vettä on alustäytössä siihen malliin, että epsit kelluu, on syytä harjoitella kapillaarikatkon tekoa ja salaojitusta uudemman kerran. Ei se kuivatus laatan läpi hoidu.
Tarkoitin tuolla sitä että kun betoniin imeytyy vettä niin se pitää tallissa kosteutta yllä varsinkin jos sitä vähän lämmittää.
-
Tarkoitin tuolla sitä että kun betoniin imeytyy vettä niin se pitää tallissa kosteutta yllä varsinkin jos sitä vähän lämmittää.
Sori, huonosti muotoiltu kirjoitus. En siis viitannut tuohon mainitsemaasi autosta valuvaan veteen, vaan jossain aiemmassa postauksessa mainostettuun laatan hengittämiseen.
-
En edes tiedä millainen kapillaari katko siellä on. Styroxi sen betonin alla kuitenkin on, kapilaarikatko soraa tuskin on. Eikö kukaan ole kokeillut mitään laatoitusta koskaan? Lattialattojahan oli ainakin ennen sellaisia 6 kulmaisia ja olivat ihan käsittämöttömän kovaa ainetta läpeensä. Laatoitus ei ainakaan ole kohtuuttoman kallista jos itse tekee.
Minkähän verran nuo mainostetut epoksipinnoitteet muuten mahtavat kustantaa noin suunnilleen neliötä kohti ?
-
Ostin omakotitalon ja laitoin alakerran autotalliin hinon, vihreän kaksi-komponenttimaalin Sica Floor. Itse tein: hioin vanhan pois (raksakoneelta hiomakone vuokralla), liippasin tasaiseksi betonitasoittella ( K-Raudasta), hioin hiomakivellä pinnan pois (käsityöstä hiukkasen...), laitoin primerin, maalasin Sicalla pariin kertaan. Tuli hieno.
Siitä on nyt 12 vuotta.
Jälkiä on tullut vain tytön skootterista, jossa on nastarenkaat talvella. Hän ei oikein osaa jarruttaa tallissa siististi.
Mutta lattia maksoi 100 eur/m2!
Kyllä tuli oikeasti mieleen, että olisi pitänyt tehdä pinta tammilankusta. Olisi maksanut saman verran ja olisi ollut hieno. Olisi mukava kävellä talvellakin sukkasillaan. Nytkin tosin kävelen sukkasillaan, mutta pinta on viielän tuntuinen.
-
Saunaremontin yhteydessä laitettiin tuommonen epoksi lattiaan ja on ollut hyvä :) Ei oo liukas paljaan jalan alla märkänäkään eikä likaa kerääviä laatan saumoja. Saa myös melkein minkä värisen vaan haluaa. Katku on aika mahtava sen päivää kun se vedetään (tajuaa kai sen jo nimestä) mutta häviää melkeinpä seuraavaan päivään mennessä. Tuttu laittoi kanssa autotalliin ja saunatiloihin tuon. Eihän se tosiaan ihan halpaa ole, tonnin sunnilleen kustansi sauna/suihkutila/puku&kodinhoitohuoneen lattiat, mutta eiköhän tuo ole melkein ikuinen ratkaisu ainakin tuollaisessa pesutilassa.
-
Mastertoppi laitettiin minun tallin lattiaan, suosittelen lämpimästi,ei ole kallis ja on helppo pitää puhtaana.
-
Oman tallin lattiaan laitoin Solmasterin 2k epoksimaalin. Hiomakoneella liimat pois ja telalla 2 kerrosta ristiin. Tuli ihan siisti, ei vesi ja paskat imeydy, mutta hitsauskipinät palaa heti läpi ja vähänkään jos on lunta kengän pohjassa niin on pirun liukas. Hiekkaa en tarkoituksella laittanut pinnan sekaan niin on helpompi pitää puhtaana kun talli on samalla "man cave" :)
-
Oman tallin lattiaan laitoin Solmasterin 2k epoksimaalin. Hiomakoneella liimat pois ja telalla 2 kerrosta ristiin. Tuli ihan siisti, ei vesi ja paskat imeydy, mutta hitsauskipinät palaa heti läpi ja vähänkään jos on lunta kengän pohjassa niin on pirun liukas. Hiekkaa en tarkoituksella laittanut pinnan sekaan niin on helpompi pitää puhtaana kun talli on samalla "man cave" :)
Sama täällä, tein lattian samalla Solmasterin 2K epoksimaalilla, 3 kerrosta, ja alkuun lattia oli hyvän näköinen, mutta nyt 3-4 vuoden käytön jälkeen se on suorastaan surkeassa kunnossa vaikka autoissamme ei ole ollut nastarenkaita pintaa rikkomassa...muuten kyllä lattia on kovilla kun tallissa rakennellaan monelaista puu ja metalliosaa ja pinta saa osumaa kipinöistä ja kovista esineistä.
Itse ajattelin seuraavaksi kokeilla akryylibetonia jota käytetään teollisuuslattioissa, siitä kun valaa sopivan pinnan niin pitäis kuulemma kestää vähän enempikin kulutusta.
-
+1
-
kokeilkaapa Autotallin lattiaan Sikafloor 2540W . ja heitelkää hiutaleet pintaan. tulee hyvä !
Näin on. Ollut tosiaan minulla jo 12 vuotta ja ihan kunnossa edelleenkin. Autoremppaa on tehty ja nastarenkaillakin ajettu vähän. Kun pohjatyöt onnistui hyvin, niin vanha, ruskeaksi maalattu lattia muuttui hienoksi.
Hintaa vaan on sen 100 eur/m2.
Tosi helppohan se on pitää puhtaana. Pikitahrat joutuu liuottimella irrottamaan, mutta kyllä se pinta liuottimetkin kestää.
-
Sellainenkin aine on olemassa kuin vesilasi. Tekee pinnan pölyättömäksi ja tiivistää sen. Pitäisi kestää kipinöitäkin. Ei pitäisi olla kalliskaan.
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/424154/Autotallimatto-550-x-40-cm
Onko kokemuksia toimiiko tuo jos on lattialämmitys? Usein halvat kumimatot sulaa/jämähtää lattiaan kiinni.
-
Arvelisin, että mikään lattialämmitys ei lattiaa niin kovasti kuumenna, että kumi siihen sulaisi. Mutta kuinkahan öljy ja liuottimet? Halvat kumit ja kierrätysmuovit tuppaavat myös haisemaan pahalle.
-
Esimerkiksi EPDM-kumi ei kestä öljyjä pitkäaikaisesti, mutta ei kait tallin lattia ui öljyssä.
EPDM ei haise, kuin vähän aikaa uutena.
Mulla on tällä hetkellä sitä tallissa 300kg ::), eikä siellä ole juurikaan hajua.
-
Arvelisin, että mikään lattialämmitys ei lattiaa niin kovasti kuumenna, että kumi siihen sulaisi. Mutta kuinkahan öljy ja liuottimet? Halvat kumit ja kierrätysmuovit tuppaavat myös haisemaan pahalle.
Ehkä sulaminen on väärä termi, mutta yleisesti ottaen kumi ja lattialämmitys on huono yhdistelmä. Mönkijän renkaista jää jäljet helposti jos se on parkissa paljaalla lattialla vähänkin pidempään. Yksi kumitaustainen kynnysmatto suli tosi v-mäisesti kiinni, eikä sitä lattiaan jämähtänyttä mönjää meinannut saada millään irti. Liuottimia tai öljyjä ei lattialle käytännössä pääse ikinä.
-
Toistaiseksi ongelma on ratkaistu kumimatolla. Sain 120 senttin levyistä kuljetinhihnaa, joka on ainakin sentin paksuista. Ei pistä nastat läpi. Näillä saan suojattua lattian ja jos saan siihen joskus maalin pintaan, maalin pitäisi myös säilyä ehjänä. Tasoittelin vanhat nastojen aiheuttamat kulumaurat tasoitelaastilla. Homma onnistui ihan kohtuullisesti, mutta tasoite on ilman kumimattoa on vähän ruma, kun se on eri värinen kuin maali tai betoni.