RallyBaron  Samppasport

LED ajovalopolttimot?

  • 121 Vastauksia
  • 70485 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
LED ajovalopolttimot?
« : 02.03.2017, 12:25:57 »
Hei!

Onkos kukaan testannut käytössä näitä LED ajovalopolttimoja?
Pärjääkö normaalille H7 polttimolle ja onko valokuvio hyväksyttävä?  Entä valon väri?


Kiinnitti huomiota Motonetin H7 LED mainos


http://www.motonet.fi/fi/tuote/433051/Autoline-H7-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN

eBayssa näkyy kaupan olevan myös CANBUS yhteensopivia malleja.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #1 : 02.03.2017, 12:32:19 »
TM joku aika sitten noita testasi. H7 polttimot oli huonompia kuin halogeenit, mutta H4 polttimot oli parempia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rasseli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 282
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #2 : 02.03.2017, 13:04:14 »
H4 mallit on nyykkärin keulalla ja pesee 100-0 philipsin ja osramin %polttimet valoteholla ja kuvio on hyvä mitä seinää vasten vertailin
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #3 : 02.03.2017, 13:26:46 »
TM joku aika sitten noita testasi. H7 polttimot oli huonompia kuin halogeenit, mutta H4 polttimot oli parempia.

Jos polttopiste ledissä oikeen hakkaa halogeenin 100-0. Mulla on pitkissä ledit ja pelittää kyllä hyvin. Ja hetken aikaa oli s70 ajovaloissa. Merkkiä en tähän hätään muista.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #4 : 02.03.2017, 13:29:29 »
Jos järkeviä ledejä jo saa H7-pitkien parantamiseen niin minuakin kiinnostaisi :nälkä:
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Memma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #5 : 02.03.2017, 15:39:17 »
Heitänpä ilmoille ajatuksen, mistä kaveri mutuili joku kerta kun valoja pohdittiin. Hän oli sitä mieltä, että nuo ledit ajovaloissa ovat jo "liian tehokkaita", minkä takia heijastinpinnat alkavat heikkenemään ajan myötä. Kuulemma 55w xenonit on parempi ratkaisu.  :D

Todettakoon vielä, että itse en usko täysillä tähän väitteeseen. Onko kellään muuten noita led-muutossarjoja käytössä, vai pelkät polttimot?
S60 2.5T 2007

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #6 : 02.03.2017, 16:52:21 »
Kyllähän se lämpö tappaa heijastin pinnat.

Siis muutossarja mulla on. Tuo mikä on alkupäässä postattu kuva on lähellä sitä mikä mulla on. Tuo mahtaa olla aktiivisella tuuletuksella. Passiivinen on parempi, ei ole hajoavaa rupelia.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #7 : 02.03.2017, 17:39:10 »
Siinä Tekniikan Maailman testissä kokeiltiin ainakin kahdella erilaisella H7 -umpiolla useamman eri valmistajan polttimoa ja valokuvio oli niin päin persettä, ettei minkäänlaisia mittaustuloksia saatu aikaiseksi (vaikka polttimoita yritettiin kääntää "väärään asentoon" kuvion parantamiseksi).

H4 testiauton (Hiace) LED-muutossarjoissa taisi aika moni tehdä selvän parannuksen Halogeeneihin verrattuna. Yhteistä kaikille LEDeille oli, että valokuvio leveni, mutta samalla hiukan lyheni. Pitkät kärsivät tästä eniten, mutta itse henkilökohtaisesti ottaisin mielummin leveän valokeilan, kuin pistevalon.

Kärkipolttimoilla (Philips ja oliko autoline tjsp. motonetissä) hajavalon määrä valokuvion yläpuolelle mainittavan vähäinen, joissain tilanteissa jopa Halogen -polttimoa vähäisempää.


Ainakin yhden foorumilaisen tiedän testaavan paraikaa noita motonetin 50€/kpl polttimoita omassa autossaan (H4 umpiot) ja kuulemani mukaan:
- Ei häikäise vastaantulevaa autoilijaa (testattu ajaa vastaan henkilöautolla ja kuorma-autolla, kyseistä autoa ei ajovalojen perusteella erota jonosta)
- Valokuvio on ennallaan, hajavalon määrä kuvion yläpuolella vähäisempi, kuin halogeneilla. "Hirvipiikki" leveämpi...
- Umpiot eivät likaannut niin herkästi (lasi on kylmä kokoajan, jolloin paska ei pala lasin pintaan kiinn)
- Pitkien kantama vähentyi muistaakseni kymmeniä metrejä (5lux raja), mutta edelleen ollaan nykyautojen mittakaavassa "erinomainen" -kategoriassa. Valokuvio todella leveä pitkät päällä

Hommaisin itelle heti, mutta autossa jolla ajan pimeällä, on vääränlaiset umpiot (olikohan h1+h1).

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #8 : 02.03.2017, 22:59:35 »
Ainakin yhden foorumilaisen tiedän testaavan paraikaa noita motonetin 50€/kpl polttimoita omassa autossaan (H4 umpiot) ja kuulemani mukaan:
- Ei häikäise vastaantulevaa autoilijaa (testattu ajaa vastaan henkilöautolla ja kuorma-autolla, kyseistä autoa ei ajovalojen perusteella erota jonosta)
- Valokuvio on ennallaan, hajavalon määrä kuvion yläpuolella vähäisempi, kuin halogeneilla. "Hirvipiikki" leveämpi...
- Umpiot eivät likaannut niin herkästi (lasi on kylmä kokoajan, jolloin paska ei pala lasin pintaan kiinn)
- Pitkien kantama vähentyi muistaakseni kymmeniä metrejä (5lux raja), mutta edelleen ollaan nykyautojen mittakaavassa "erinomainen" -kategoriassa. Valokuvio todella leveä pitkät päällä

Ilmeisesti ollaan tekemisissä saman hyypiön kanssa, sillä vahvistan tämän kertomuksen live -kokemuksella. Lisäksi nuo polttimot tarjoaa aika hyvän vastuksen 55w xenoneille, mitä paikan päällä pikaisesti ihmeteltiin

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #9 : 03.03.2017, 00:31:37 »
Heitänpä ilmoille ajatuksen, mistä kaveri mutuili joku kerta kun valoja pohdittiin. Hän oli sitä mieltä, että nuo ledit ajovaloissa ovat jo "liian tehokkaita", minkä takia heijastinpinnat alkavat heikkenemään ajan myötä. Kuulemma 55w xenonit on parempi ratkaisu.  :D

Jotkut tarvike-xenonit nimenomaan tuhoaa umpiot UV-säteilystään johtuen. Ledeissä tuota vaaraa ei tekniikan erilaisuudesta johtuen pitäisi periaatteessa olla, ellei ihan tarkoituksella ole suunniteltu UV-taajuutta tuottamaan. Nuo aloituksessa mainitut Autolinen ledit ovat teholtaan 20 W:n luokkaa, joten niiden umpion sisään tuottama lämpökään ei ole lähelläkään halogeenien vastaavaa (parempi hyötysuhde ja pienempi nimellisteho).

Itse olen testannut noita TM:nkin vertailussa olleita Autolinen ledejä H11 versiona jokusen kuukauden ajan. Nämähän ovat huom. passiivijäähdytteisiä, eli ei ole mitään superhyperteholedien puhallinvirityksiä. Asennus H11:llä oli lastenleikkiä isohkosta kannasta (jäähdytys) huolimatta, koska H11 umpion takana ei ole mitään kupuja, eli tilaa oli. Ilman mittauksia on mahdoton sanoa, onko valoteho parempi vai heikompi kuin aiemmissa +110% Night Breaker halogeeneissa. TM:n mittauksetkin tukee silmädynoa, että ero on joka tapauksessa melko pieni, mutta silmädyno väittäisi H11:llä tehon jossain määrin parantuneen. Likimain sama kirkkaus, mutta nyt tasaisesti koko Toyotan umpion melko laajalle alalle tuottaman valomaton alueella. Siinä suhteessa todella tyytyväinen ja parannusta on. Valon sävy on varauksella iso miinus. Noiden värilämpötila on ledeissä yllättävänkin yleinen 6000 K, mikä on mielestäni liian sininen. Märällä kelillä valo hukkuu tummalla asvalttipinnalla ihan täysin. 4300 K olisi parempi.

MUTTA! Tuo varauksella siksi, että märälläkin kelillä kaikki vaaleammat kohteet erottuvat todella hyvin ja kontrasti muutenkin on hyvä. Esim. kaikki reiät asfaltissa erottuvat kyllä hyvin ja samoin eläimet! Suorastaan säikähtää, kun "visuaalinen näkyvyys" (märkä, tumma asfaltin pinta näyttää täysin pimeältä, kaistaviivat taas näkyy erinomaisesti) on märällä kelillä heikko ja äkkiseltään kiroaa, että eihän näillä näe mitään. Kun penkalla sitten kökötti kettu märässä turkissaan, se erottui jo kaukaa niin selvästi valokeilaan osuttuaan, että säikäytti oikein kunnolla. Ehkä kuitenkin toivoisin näkeväni märällä kelillä paremmin myös oman valokeilani, vaikka se voikin kuulostaa typerältä toiveelta. Näkisi kuitenkin paremmin, että mihin asti näkee...  :-\

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #10 : 04.03.2017, 20:51:31 »
Ilmeisesti ollaan tekemisissä saman hyypiön kanssa

Kutsuit! Paikalla!

sillä vahvistan tämän kertomuksen live -kokemuksella. Lisäksi nuo polttimot tarjoaa aika hyvän vastuksen 55w xenoneille, mitä paikan päällä pikaisesti ihmeteltiin

25W on noiden sähköteho.

Nuo mätänetistä ostetut autoline H4 ledi-polttimot ovat olleet positiivinen yllätys kaikkiaan, paitsi se ensimmäisenä ostamani, joka kärähti viikon sisällä ostamisesta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/433050/Autoline-H4-LED-Ajovalopolttimo-12V-EI-TIELIIKENTEESEEN

Ainoa negatiivinen seikka, jonka osaan noista sanoa on se, että ne eivät kuivata umpioita jos kosteutta sinne jostakin syystä pääsee.

Valokuvio on todellakin vakio umpiossa lyhyillä valoilla huomattavan leveä.


Pitkät


Lyhyet


Valokuvio/hajavalo


Näissä alla olevissa kuvissa on sama valotusaika/aukko, joten kuvien kirkkaudesta voi päätellä valojakauman. Kaikki kuvat ovat muokkaamattomia, joten niiden metatiedoista voi poimia käytetyt valotusarvot ja polttovälin.

Vakiolisäkaukovalot on poistettu käytöstä kuvien näissä valokuvio/kirkkauskuvissa alla.










Joten voin sanoa rehellisesti, että autoline H4 ledi polttimo toimii 940:n umpioissa oikein oivasti.

Häikäisyä on mitattu luksimittarilla ja tulos on se, että halogeeni kehittää hajavaloa enemmän.
Tosin huippukirkkaus 1 metrin etäisyydeltä on halogeenilla n. 10 000 luksia enemmän mutta ledillä se on yli 2* suuremmalla leveydellä lyhyillä ja pitkillä.

HUOM!

H1/3/7 ledit eivät toimi lähivaloissa, sillä niiden optinen suunnittelu on tehty hehkulangan muotoa silmällä pitäen. Pitkissä valoissa ne voi toimiakkin.


Lyhyillä valoilla 5 luksin kantama oli nopeasti mitattuna 95-110 metriä.
Pitkillä valoilla 5 luksin kantama oli 245 metriä, mikä on lyhyempi kuin halogeeneilla saavutettu 275m kantama.

Mutta silti ledeillä näkee oikeasti paremmin, sillä valokuvio on huomattavan leveä verrattuna halogeeneihin.

Sumareita en ole enää pöndelle mennessä käyttänyt lisälähivaloina, vaan lyhyiden/pitkien keilanleveys on riittänyt sellaisenaan.

Lisäksi lumisesta tiestä mäen alla vastapalloon tuleva valopallo ei enää häikäise huippukirkkaudellaan.

Liikennemerkit loistavat niin pirusti, varsinkin valkoiset ja siniset! Joten niistä ja kaikista muistakin uusista heijastimista tulee erittäin tietoiseksi!  :o

Kehitys kehittyy...

Tai oikeammin ledit ovat saavuttaneet W/lumen tuotossa käytännön maksiminsa, nyt alkaa sitten sovellusten ja valaisimien suunnittelu.

Ps. vanhan valolainsäädännön 100 000 luksin maksimikirkkaus ylittyy minulla halogeeneilla (releistetty) ja nyt myös ledeillä...   ;)
« Viimeksi muokattu: 04.03.2017, 20:56:09 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #11 : 05.03.2017, 21:43:04 »
Eikö siellä jonkun verran lämpöä synny elektroniikan puolella? Vai miksi uusissa led-ajovalollisissa autoissa on hemmetinmoiset jäähdytysrivat konehuoneen puolella?

Aika modernin näköiset nuo mikan ledit vrt. halogeenisaunalyhtyihin :)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #12 : 05.03.2017, 22:03:40 »
Oletko tutustunut ledin toimintaan?

Tehokas ledi tuottaa lämpöä ihan p*rkeleesti. Niin paljon, että jos lämpöä ei johdeta muualle, ledi yksinkertaisesti kuolee omaan lämpöönsä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #13 : 05.03.2017, 22:07:52 »
Oletko tutustunut ledin toimintaan?

Tehokas ledi tuottaa lämpöä ihan p*rkeleesti. Niin paljon, että jos lämpöä ei johdeta muualle, ledi yksinkertaisesti kuolee omaan lämpöönsä.

Nuo kuitenkin tuottaa vähän lämpöä, kun eivät kuivata umpiota, toisin kuin halogeenit?

Ja tosiaan, olen tutustunut, ja ymmärtänyt ettei se led-diodi juuri lämpöä tuota, vaan elektroniikka sen takana. Vai miksi sitä tekniikkaa nyt haluaakaan kutsua.

No nyt tutustuin lisää, ja sieltä diodin altahan se lämpö veke johdetaankin. Taas oppi lisää :)
« Viimeksi muokattu: 05.03.2017, 22:11:51 kirjoittanut Rodion »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LED ajovalopolttimot?
« Vastaus #14 : 06.03.2017, 02:16:10 »
Tehokas ledi tuottaa lämpöä ihan p*rkeleesti. Niin paljon, että jos lämpöä ei johdeta muualle, ledi yksinkertaisesti kuolee omaan lämpöönsä.

Tässä kaikki tuntuvat unohtavan muutaman faktan (paitsi sinä, sattuneesta syystä).
Ledin tappaa lämpö! Tj on yleensä siinä +150C kohdilla, jolloin ledi kuolee. Mitä lähempänä Tj:tä ollaan, sitä lyhyt-ikäisempi ledi on ja käyrä on eksponentaalinen.

Ledin hyötysuhde ei ole edes 50% tasolla, vaan reilusti sen alapuolella. Halogeenilla se valo/sähköteho hyötysuhde on siellä 2-4% luokissa todellisessa maailmassa.

Ja sitten se ledin pinta-ala! Jos 2*(2*6mm) ledi käyttää sähkötehoa 25W, niin lämpöä tulee sen 12,5W (50% hyötysuhteella) verran, joka pitää hävittää siitä ledistä, ilman että Tj raja-lämpötila tulee likikään lähelle (=stanan suuri jäähdytysripa).

Eikö siellä jonkun verran lämpöä synny elektroniikan puolella? Vai miksi uusissa led-ajovalollisissa autoissa on hemmetinmoiset jäähdytysrivat konehuoneen puolella?

Virtalähteen hyötysuhde on huonoimmillaan 70% (sysi-paska).

Kts. yllä muilta osin.

Aika modernin näköiset nuo mikan ledit vrt. halogeenisaunalyhtyihin :)

Moderneja nuo eivät ole, mutta sysi-paskalla värintoisto-indeksiltään kyllä (muistan kyllä vuosien takaisen ledi-vääntömme, vaikka se foorumilta onkin hävitetty).
Muuten testaamani (6kpl) ne autolinen(/lite) ledit ovat muokattuna löytäneet paikkansa pönden puuliiterin valoina, kun niiden EMC-asiat sain kuntoon.

Värilämpötila-asetus kuvissa on päivänvalo, joten halogeenit näyttävät punaisille tai jos olisi tehty päinvastoin, niin ledit näyttäisivät sinisille.

Nuo kuitenkin tuottaa vähän lämpöä, kun eivät kuivata umpiota, toisin kuin halogeenit?

 :nälkä: :juhau:

Teho/pinta-ala suhde. Säteilyn spektraalinen vaste ja aineiden absorbaatiokäyrät ovat avainsana!

Tässä muutama kuva, jotka selittävät asian paremmin kuin tuhat sanaa:



Jos asia ei noista aukene, niin fysiikan kirjat käteen ja opiskelemaan....   :buck2:

Ikävä kyllä se 12,5W hehkulamppu kuivattaa umpiota paremmin kuin 12,5W lämpövastus.

Ja tosiaan, olen tutustunut, ja ymmärtänyt ettei se led-diodi juuri lämpöä tuota, vaan elektroniikka sen takana. Vai miksi sitä tekniikkaa nyt haluaakaan kutsua.

Olet ymmärtänyt täysin wäärin!
Ledin hyötysuhde on alle 50%, mutta sen virtalähteen vähintään 70% (sysi-paska). Hyvät virtalähteet pääsevät optimaalisimmillaan 97% hyötysuhteeseen.

Muuten tuossa autolinen polttimossa virtalähde on erillinen palikka ja lämpenee kuumassa konehuoneessa enintään käden lämpöiseksi. Ledin jäähdytysripa sen sijaan voi tulla jopa +60C lämpötilaan (mitattu IR-mittarilla).

No nyt tutustuin lisää, ja sieltä diodin altahan se lämpö veke johdetaankin. Taas oppi lisää :)

Elämä on oppimista kokoajan!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy