Samppasport  Futurez

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200766 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Se on yksi ja sama osa.
Täyttöaukon kaulus maksoi joskus 50e. tiskillä, silloin niitä oli hyllyssä reilusti, en tiedä tilannetta tänä päivänä.

Tämä vaan vinkkinä, siksi otin asian esille, vika on ärsyttävä ja harva tainnut kyseistä osaa vaihtaa tällä foorumilla.
Joo. Vinkit ovat aina hyvästä. :)

Tuokin varmaan taas tapauskohtaista, että miten se kumi vanhenee liittyen ylläpitoon, ja vaikka ihan sitten tuotantoerään.

Tuossa Möhkössä olen puhdistanut sen tankin täyttöaukon kauluksen huolellisesti sillöin tällöin, niin saattaa sekin vaikuttaa kestöikään.





s73

  • Vieras
Samoja aineita siihen kannattaa laittaa kun tiivisteisiin, puhdistus ei riitä.

Niko_S

  • Vieras
Okei. :)

Täytyy seuraavalla kerralla laittaa sinne samaa silikoonia voidetta, millä käsittelen ovitiivisteitä.

Niko_S

  • Vieras
Möhköön vaihdoin öljyt + suodattimen ja konehuoneesta pesin suurimmat liat liotinpesuaineella.

Jotain eroa konehuoneiden likaantumisessa kuitenkin näköjään on, vaikka tuossa Edustusautossa ei ole ollut pohjapanssaria hetkeen.

Edustusauto vs. Valkoinen Möhkö:

Edustusautossa on imusarja on todella puhdas verraten, kun Möhkössä vaatisi lisempää hinkkausta jos haluaisi yhtä puhtaaksi.

The Möhkö:



Edustusauto, GLE (Huomatkaa konetilan valaisin  ^-^ linssi puuttuu juu):




Tälläisenä "kevennyksenä" laitan, kun tuli jo aikaisemmin huomattua tuo.
GLE:n konehuonetta en ole mitenkään puhdistanut, kun taas tänään viimeksi yritin liuotinpesuaineen kanssa putsata paikallaan tuota Möhkön imusarjaa (laiskasti).
Hapettuma rankaissut Möhkön imusarjaa enemmän.  ::)

Näkeekin hyvin, että imuvuotoa Möhkössä on ollut.

Ennen tiivisteremppaa (2012) Möhkö vähän räki öljyjä, mikä osaltaan selittäisi, kun en ole kokonaista moottoritilan pesua koskaan tehnyt.
Kuitenkaan ei GLE:ssäkään ole entisen omistajan mukaan konehuonetta hetkeen pesty.
Eli pikkulohko ei ole ainakaan kauheasti öljyä vuotanut, joka sotkisi paikkoja.

Mutta se tästä. Omaksi huvikseni tälläisen vertailun laitoin.

Möhkössä on kilometrejä noin 400 tkm, ja GLE:ssä reilu 328 tkm mittarin mukaan.

Niko_S

  • Vieras
Mitään sinällään ole tapahtunut.

La - su pitää Möhkön pakoputkeen rakentaa pätkä katalysaattorin ja keskipöntön välille.
Tarvikkeet kävin ostamassa jo torstaina, mutta aikataulut kusseet sen verran, että menee kaikki taas viime tippaan.

Vähän kyllä jännittää 2 sormen mentävä ruostereikä etupalkissa, jotta huomaako inssi sitä...  :-\


Peltiä sentään saatu hankittua. Ihan vakio mustaa hankin.
1 mm 0,5 neliötä ja 2 mm noin 2 x A4 arkin verran (jämäpaloja).
Sai halvalla kilohintaan peltifirmasta.  :)

Möhköön menee tuota 2 mm suunnilleen kämmenen verran vasemman eturunkopalkin takapäähän.
Aikaisemmat eturunkopalkkien korjauspalat ovat peräti 4 mm, mutta ne ovatkin "tunkkipaikassa".

Edustusauto GLE:hen sitten tulevaisuudessa 1 mm tavarasta etulattian paikkapala.
Siinä ja siinä, ettei tarvitse hitsailla runkopalkin kylkeä.

Molemmissa autoissa olen harkinnut poistaa etummaiset, alkuperäiset tunkkipaikat.
Möhkössä ne ovat jo aika pehmeät.
GLE:ssä taas mädät, kun joku aikoinaan tunkannut etupäätä siitä ylös, keskeltä vahvihtuksia (ne vahvistukset aivan rutussa).


Eilen käynnistin GLE:n 2 viikon tauon jälkeen.

Meinasin silloin vähän pihassa ajella, ja unohdin kokonaan, että alla oli nypityt nastat, niin jäin sutimaan keskelle pihaa...  :buck2:
Selvisi samalla, että GLE:ssä on lukoton perä, kun suti vain toisella renkaalla (tässä tapauksessa vasen takarengas).

Möhkölläkin olen kerran jäänyt jumiin huonosti aurattuun kadunvarteen, koska avoin perä.

Välillä kyllä kaipaisi etenkin kyllä lukkoperää.  ::)


Kerran tässä kirjoittelen, niin tuli mieleen taas virtalukon pohja.
Toimii kyllä Möhkössä edelleen purkamisen ja rasvaamisen jäljiltä, ja ehkä pitkälle tulevaisuuteen.
Takaraivossa on kuitenkin aina se "mitä jos", niin autossa on mukana ehjä virtalukon pohja.

Tienpäällä pitäisi mennä noin 15 min. kun pohja on vaihdettu, kun sitäkin on pari kertaa harjoitellut (tosin omassa pihassa).

3 kpl noita virtalukon pohjia olen tähän hetkeen mennessä avannut, niin sanoisin, että eivät sen rungon "kynnet" enää kestä toista avaamista,
koska vaikka varovaisesti tekee, niin tulee joku pikku murtuma jonkun kynnen juureen, kun sen naputtaa kokoamisvaiheessa takaisin päin.
Kuitenkin kohtuu väkivallalla se on avattava, ja alumiinin vääntölujuus ei ole kovinkaan suuri.



 

Niko_S

  • Vieras
Kävin tänään kaverin tallissa fiksaamassa Möhkön pakoputken, ja hitsailemassa paikan vasemman eturunkopalkin takapäähän.

Kaveri oli apuna, niin katsoimme, että oli sittenkin helpoin hitsata katalysaattorin takapää kiinni.
Jää sitten varastoon aiemmin ostamani pakoputki osat.

Runkopalkin takapäästä oli mätinyt vanha hitsauspaikka (tehty joskus ennen omaa omistusaikaa).
Huomasin mätää rautaa pois rälläköidessä, että olikin hitsattu mädän pellin päälle uutta...


Oikea takahelma taas ei ollutkaan mätä, vaan olin syksyllä pikaisesti katsonut, että tarvitsisi laittaa uutta peltiä.
Pintaruostetta siinä kuitenkin on (ja alapokkaus taittunut), niin ensi vuonna sitten täytyy se fiksata.


Huomenna käytän tuon Möhkön katsastuksessa.
Tuskin mitään ihmeellistä pitäisi tulla vastaan siellä, ellei katsuri löydä jostain enempää mätää.
Ellei sitten pomppaa siitä moottorin kannatinpalkista.

Mutta huomenna selviää.  ::)


EDIT.
Tilailin vielä nyt illalla Bilian verkkokaupasta polttoainetankin pannat Möhköön.
Ei ollut varastossa, niin taitaa olla se normaalit viikko - kaksi, että saapuu postiin. Tai voi kyllä mennä kolmekin viikkoa, kun joulu ja uusi vuosi ovat välissä.

Skandix:lta olisi suoraan varastosta saanut "Skandix Own-Label" pannat. Posteineen olisi maksanut rapiat 71 e.
Biliasta suoralla verkkomaksulla, Paytrailin kautta kustansi 73,39e (Hinta tiskillä 32,68e / kpl).

Möhkössä on kuskin puoleinen bensatankin panta tällä hetkellä reikänauhaa, ja toinenkaan panta ei ole enää hyvässä hapessa.
Katsastukseen tuo reikänauha kiinnitys nyt kelpaa, mutta kun muistin tilata nuo uudet kiinnityspannat, niin sai senkin asian pois vaivaamasta.








« Viimeksi muokattu: 22.12.2014, 23:23:57 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Eilen tosiaan käytin Möhkön katsastuksessa.

Hylky tuli. Oli kuitenkin se vika mistä epäilin, että voisi jäädä kiinni. Eli etupalkin ruostevaurio (vasempi pääty ohjausakselin vieressä mätä).
Soittelin heti eilen lähimmälle autopurkaamolle, missä oli 740:siä pihassa, niin sovittiin, että ottavat irralleen parhaan palkin, ja käyn lauantaina hakemassa.

Aika hintava osa purkulisineen (noin 150e kertoi puhelimessa), mutta ei paljoa kannata alkaa vanhaa palkkia näillä näkymin hitsaamaan.

Kuva aiheesta:



Kuvassa ei näy, mutta tuo mätä jatkuu kiinnityspulttien viereen, ja aika happamalta tuo koko vasen pääty muutenkin näytti, kun nosturilla sitä eilen tarkemmin katselin.



Niko_S

  • Vieras
En ole vielä saanut etupalkkia, koska lähin purkaamo ryssi pikkaisen.
Tai ei nyt suoraan ryssinyt, mutta ei tehnyt mitään asian eteen...
Nyt kun ajattelee, niin voi olla, että laittoi niin kovan hinnan, koska ei huvittanut purkaa.  ???

Enivei soittelin sitten yhdelle purkaamolle, millä oli enemmän 740:ejä pihassa, niin sanoivat tarkastelun jälkeen, ettei mikään olisi niin hyvässä kunnossa, että kannattaa purkaa.

Netin kautta, varaosahausta löytyi sitten ehjä, valmiiksi irroitettu etupalkki, joka oli ehjä.
Kuvassa näkyi olevan kiinnityspäät vielä tehtaan maalissa, ja tuotekuvauksessa luki "kova", niin uskalsin tilata.
Nyt tulee matkahuollon kyydissä, niin saattaisi olla täällä jo perjantaina, kun tänään oli mennyt matkahuollon kyytiin.


Möhkön uudet tankinpannat saapuivat myös:






Nyt saa tuonkin kerralla kuntoon, niin kestää taas vuosia tankkia kannatella.  :)





Niko_S

  • Vieras
Viime perjantaina (09.01) saapui matkahuoltoon etupalkki, ja sen noudin.
Avasin "paketin" ja jätin varastotilan lämpöiseen.

Seuraavana päivänä sitten hiekkapuhalsin ruosteet pois pihalla, kun keli oli otollinen -1 C.

Kuvia:

















Suurimmat ruosteet olivat päädyissä, kuten 1. kuvasta näkyy, mutta kun massaa raaputtelin käsin pois, niin pintaruosteita löytyi enemmän alta ja päältä. Kaikki ruosteet tuli hiekkapuhallettua pois.

Sitten sai palkki lämmetä sisätiloissa hetken aikaa ennen ruosteenestopohjamaalia.
Tikkurilan Rostex Super oli käytössä. Vedin pensselillä 2 kerrosta puhallettuihin kohtiin, mutta sitten tuli mieleen, että vedämpä vielä varmuuden vuoksi kokonaan palkin yläpuolen sillä.

En muistanut kunnon pintamaalia ostaa, niin vetelin sitten pinnan Mastonin mattamustalla kilikalilla (3 kerrosta).
Sitten tuli mieleen, että matta on persiistä puhdistaa, niin otin spraylakan ja suihkuttelin sillä myös 3 kerrosta.

Tuo kyseinen palkki oli kyllä ennestään aika hyväkuntoinen (mätää ei missään).
Massaa siinä oli toisissa kohdin jopa 3 mm kerros, niin se taitaa olla säilyttänyt.

Tuo "entisöimäni" palkki on mallia -87, jos se ketään kiinnostaa.
Möhkön alkuperäinen palkki on kyllä niin surkean näköinen (verrattuna tuohon 5 vuotta vanhempaan) sitä reikääkin lukuunottamatta.

Huomenna on kaverin talli varattu etupalkin vaihtoa varten.




Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
150 €? :o Minulle on päätynyt noita useampikin, ilmaiseksi ;D

Niko_S

  • Vieras
Ei onneksi ollut tuo kyseinen palkki 150e.
Tuo hinta olisi ollut lähimmässä purkaamossa, mutta tuon palkin tilasin Nurmon autopurkaamosta (hyvää palvelua), ja tuli matkahuollon kyydissä 3 päivän sisällä tilauksesta.
Rahteineen kustansi 100e.
Äkkiä piti saada, ja sieltä löytyi.

Samaa tuuria ei meikäläisellä ole ollut, että ihan ilmaiseksi saisi (täällä kylällä Volvo-piirit ovat suppeat), mutta kyllä tuon palkin pitäisi nyt kestää auton alla monta vuotta, niin eiköhän se maksa itsensä takaisin. :)

Heikkona hetkenä meinasin jo ottaa GLE:stä sen palkin, mutta onneksi niin ei tapahtunut, koska sitten olisi ollut taas "hauska" metsästää siihen toista ehjää etupalkkia...  :buck2:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Markkinapaikaltako ei tosiaan löytynyt palkkia?

Niko_S

  • Vieras
Itseasiassa en kovin tarkkaan sieltä edes katsonut. :facepalm:
Varmaan olisi löytynytkin.

Mutta näin meni tällä kertaa.
Muistaapa nyt seuraavalla kerralla kahlata markkinapaikan tarkemmin läpi, kun jotain osaa tarvitsee...

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2469
  • Kantti on kaunista.
Itseasiassa en kovin tarkkaan sieltä edes katsonut. :facepalm:
Varmaan olisi löytynytkin.

Mutta näin meni tällä kertaa.
Muistaapa nyt seuraavalla kerralla kahlata markkinapaikan tarkemmin läpi, kun jotain osaa tarvitsee...
Voi olla, et täältä löytyis, mut täälläkin on niitä ketkä pitää sen hintaa verrattuna kullan kilohintaan. :facepalm:

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Mikä toi ihme pahka tos palkis on  ??? Mihin toi pensselin kahva osottaa  ???


Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Ateho  Elekma