Proturbo  Autodiagnoosi

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200744 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Olisko 16V juttuja?
No kun halvalla sai.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vai ohjaustehostimen liitokset palkin alla tuossa kohdassa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Niko_S

  • Vieras
Päivitellään, koska palkki on vaihdettu, ja auto katsastettu.
16 tappisessa on tuo pahka, jossa kuskinpuolen kannake on kiinni palkissa.
Kävi vaan lapsus tuossa, että unohdin laikata sen pois ennen maalausta... Pikku juttuja.
Asennusvaiheessa huomasin vasta, että kuljettajan puolen alatukivarren kiinnitys oli hieman klommolla sisäänpäin, niin tukivarren pää ei mennyt paikalleen. Sain isoilla putkitongeilla väännettyä sen suoremmaksi.

EDIT. Kuvia:


Vanha palkki.
En jaksanut edes itselle varapalkiksi tuota hitsailla, niin meni romuraudaksi.





Sitten parempi palkki paikalleen. :)



« Viimeksi muokattu: 16.01.2015, 16:52:26 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Näköjään joku härö tullut tapatalkissa edellisen viestin otsikkoon...  :idiot2:

Enivei. Muistin eilen vihdoinkin soittaa tiskille, ja kysellä uudestaan bensakiskon venttiiliä (tästä oli juttua vanhassa topicissa).
Kysyin varaosanumerolla 3507920.

Tuolla numerolla löytyy kyllä venttiili polttoainekiskosta, mutta takapäästä.
Kysyin sitten, että löytyykö sille venttiilille eri osanumeroa, joka sijaitsee 1. ja 2. suuttimen välissä (joka siis vuotaa Möhkössä).
Varaosatiskin ukko sanoi, että järjestelmä ei näytä sellaista venttiiliä.

En tietenkään muistanut kysyä tuon "väärän" venttiilin hintaa.
Pitää ensi viikolla soittaa uudestaan, ja ottaa hinta selville.
Jos se ei maksa montaa kymppiä, niin voisi ottaa riskin, ja tilata.
Veikkaisin, että kovin montaa erikokoista venttiiliä eivät kuitenkaan ole käyttäneet polttoainekiskoissa (samaa venttiiliä on myös bensalinjoissa).

Nippelitietoa tuosta varaosanumeron 3507920 venttiilistä:

volvopartswebstore.com:
"This product fits 367 vehicle variants.
Volvo: 19 models, 367 variants between 1991 and 2015".


Tuon tiedon varjolla onkin hassua, että Suomessa Volvon tietokonejärjestelmä ei muka tuntisi tapausta, jossa se sama venttiili sijaitsee 1. ja 2. suuttimen välissä vinokoneessa. Tai sitten varaosatiskin myyjä, joka vastasi puhelimeen, ei vain kaivanut tarpeeksi.

Onhan tälläinen "salapoliisityö" kuitenkin välillä ihan hauskaakin.







s73

  • Vieras
Mitä kaikkea piti irroittaa että sait palkin irti?

Niko_S

  • Vieras
Mitä kaikkea piti irroittaa että sait palkin irti?
Ohjausvaihde, alatukivarret palkin päästä, reaktiotangot korin puolen kiinnikkeistä ja koiranluut alatukivarresta.
Etutolppapaketti pääsi näin roikkumaan vapaasti, ja oli hyvin tilaa puuhata palkin kanssa.

s73

  • Vieras
Kuinka paljon ohjausvaihdetta pitää purkaa jotta palkin voi vaihtaa?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Koneenkorvakot irti palkista, ohjausakselin nivel irti hammastangosta, hammastangon banjot auki, tukivarret palkista ja raidetangonpäät tolpista. Hammastanko tulee näppärästi palkin mukana alas ja aikaa meni pari minuuttia. Jos haluaa helpotaa elämäänsä, niin vakaaja kokonaan pois.

Niko_S

  • Vieras
Kalamies ehtikin laittaa jo hyvän vastauksen. :)

Itse en vakaajaa irti ottanut, vaan löysäsin vakaajan kiinnikkeitä sen verran, että vakaajan päät sain ylemmäs.
Mutta kukin tyylillään. ;)

Tänään kävin tosiaan jälkitarkastuksessa, niin katsastusinsinööri kertoi, että aikaisemmin aamulla oli käynyt toinen 740, josta oli aivan samasta kohtaa palkki hitsattu kuntoon.
Kuulemma pari muutakin ollut noiden lisäksi, missä sama kohta etupalkista ollut mätänä.



s73

  • Vieras
Koneenkorvakot irti palkista, ohjausakselin nivel irti hammastangosta, hammastangon banjot auki, tukivarret palkista ja raidetangonpäät tolpista. Hammastanko tulee näppärästi palkin mukana alas ja aikaa meni pari minuuttia. Jos haluaa helpotaa elämäänsä, niin vakaaja kokonaan pois.

Kiitoksia.  ::)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Konetta tunkattiin edestä ja laitettiin tyhjennyspropun kohdille pukki. Ei olisi muuten mahtunut tunkkaamaan, jos vakaajan olisi jättänyt kiinni. :)

Niko_S

  • Vieras
Konetta tunkattiin edestä ja laitettiin tyhjennyspropun kohdille pukki. Ei olisi muuten mahtunut tunkkaamaan, jos vakaajan olisi jättänyt kiinni. :)

Minulla oli etupalkki noin 70 cm korkeudella tallin lattiasta irroitus vaiheessa (korkeat ajorampit), niin Kalamiehellä ollut varmaan eri tilanne.
Mutta hyvä että tämäkin selvisi.  :hello:

Meikäläisen tapauksessa kone tunkattiin paikalleen kampiakselin hihnapyörästä.
Siellä oli kyllä vielä toinen tunkki vaihdelaatikon alla, niin ei vahingossakaan päässyt liikkumaan.

Niko_S

  • Vieras
Tilannepäivitys polttoainekiskon venttiilistä 3507920.
Maksaa sinisellä 3,50e, niin tilasin.
Ensi viikolla näkee sitten sopiiko se.

Siitä etuakselipalkista vielä. Tuo vaihtopalkki oli peräisin diesel koneisesta (luki tieto kuitissa). Eli molemmissa 16V ja Diesel, on kuljettajan puolella korvakkeen pahka.
Eli ainakin Dieselin palkista tulee normaali 8V palkki, kun sen pahkan leikkaa pois. 16V palkista en mene vannomaan onko siinä muuta eroa, kun sellaista en ole irtonaisena läheltä nähnyt.

EDIT.
Xuppon topicista löytyi tuollainen kuva 16V palkista:

http://s92.photobucket.com/user/xuppo/media/2014-03-01-679_zps25f2a47e.jpg.html

Eli näköjään apparin puolella on myös jotain eroa vs. 8V.

EDIT. Ei olekaan mitään eroa 16V palkin apparin puolella,
           ainakaan kuvien perusteella, kun niitä vertailin.

           
« Viimeksi muokattu: 21.01.2015, 16:48:14 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Bensakiskon "venttiili" jonkun aikaa sitten vaihdettu, ja totesin, että bensa ei vuoda siitä enää. Halpa korjaus, kun tarkka hinta osalle oli 3,45e.  :)
Tiski myy tuota nimikkeellä venttiili, mutta oikeasti se on vain venttiilineula, eli toisin termein venttiilin sielu.


Viime viikolla tuli puuhasteltua polttoainesuodattimelle kunnollinen teline rst asennusvanteesta.
Mallina toimi vanha, puhkiruostunut teline:



Paikalleen en ole vielä laittanut, ja suunnittelin että sitten samalla vaihtaisin polttoainetankin pannat.
Vielä eivät ole paikaltaan tipahtaneet, niin voi jättää myöhemmäksikin.

Originaalinakin tuota suodattimen telinettä saisi vielä ainakin USA:sta,
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/1992/94023l-Fuel-Injected5DRS-WO-SR/Bracket/1189326/3501574.html
mutta on sen verran hintava, ettei kannata (no köyhälle kaikki on kallista...), kun rosterista saa omin pikku kätösin tehtyä pitkäikäisemmän version.
 

Niko_S

  • Vieras
Hetkeksi lopetti bensakisko vuotamisen.
Alkoi sumutalla uudestaan imusarjan päälle, mutta nyt vuotaa sen schrader venttiilin juuresta...


Tuolta:


Ei itsestään tuosta juotossaumasta ala vuotamaan, niin joskus on jotain tehdessä varmaan työkalu siihen nojannut.
Hölmössä paikassa se venttiili mielestäni on, kun esimerkiksi imusarjaa irroittelee/kiinnittää, niin voi vahingossa osua siihen.

Mutta joo, vaihteeksi taas vastustaa...
Jos jotain hyvää, niin se venttiilineula oli kuitenkin edullinen.


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo