Kulkukoira  Proturbo

Asuntovaunun veto

  • 32 Vastauksia
  • 4212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Supersankari Rassooja

  • Vieras
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #15 : 26.07.2023, 14:02:00 »
13-napainen tuli 7-napaisen tilalle.
Releohjaus tarpeen ettei syö veturin akkua paikallaan ollessa.

Kuva vaunun käyttöohjeesta:



« Viimeksi muokattu: 26.07.2023, 14:25:50 kirjoittanut TOK »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #16 : 26.07.2023, 16:10:56 »

Kuva vaunun käyttöohjeesta:

Mielestäni kuva kertoo juuri saman, mitä viestissänikin oli. Rele on turha, koska 10 tulee virtalukon takaa.

Supersankari Rassooja

  • Vieras
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #17 : 26.07.2023, 18:53:31 »
Mielestäni kuva kertoo juuri saman, mitä viestissänikin oli. Rele on turha, koska 10 tulee virtalukon takaa.

Rele on tarpeen kun valmiina on vain 7-napaisen piuhat.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #18 : 26.07.2023, 20:58:25 »
Rele on tarpeen kun valmiina on vain 7-napaisen piuhat.
Mitä järkeä kytkeä 13-napainen väärin ELK?
Uusi johtosarja olisi ollut fiksuin ratkaisu, adapteri kakkosena.
Sotketut kytkennät: Jospa se ”liiteri” syttyisi.. yksi vähemmän8)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #19 : 01.08.2023, 13:29:41 »
Vaihdoit rasian 7-napaisen 13-napaiseksi, mutta vaihdoitko vetokoukun modulin ja käytitkö auton ohjelmoitavana uudelleen ? Jos et, niin ei auto tiedä että siellä on 13-napainen rasia.

Releellä voi toki ohjata virtaa vaikka suoraan akulta paksulla johdolla napaan 10, jolloin virta riittää jääkaapille jne vaunussa. Tarvitset releelle kuitenkin ohjauksen jostain ja se voi olla hankalaa, koska tämän ikäisisä autoissa valvotaan virtapiirejä. Saattaa tulla herjoja näytölle kun auto tunnistaa outoja virran kulutuksia. Huomaa että tarvitset myös lisää maajohtoja 13-napaiselle, että lisävirta saadaan maadoitettua oikein.

Varminta on hankkia oikea 13-napainen johtosrja moduuleineen ja ohjelmoituttaa auto, niin se toimii kuten kuuluukin.

Aisapaino, tavaroiden kuormaus, yhdistelmän olo vaaterissa kun sitä katsoo sivulta, ajonopeus ja renkaat riittävine paineineen vaikuttavat todella paljon ajonvakauteen asuntovaunun aknssa. Täytyy pitää mielessä että tälläisissä yhdistelmissä EI OLE oikeasti minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia, niitä ei siis ole tarkoitettu vedettäväksi yhtään kovempaa kun se 80km/h.

C-renkaat ovat aina kannattava sijoitus vaunuun, vankempi runkorakenne, ei lämpene eikä myöskään kulu samoin kun tavallinen. Niitä saa myös matalaprofiilisena jos tarpeen esim 2-akselisessa vaunussa. Muuten profiililla ei ole niin väliä C-renkaan kanssa, koska runko on niin paljon tukevampi, että se vakavoittaa menoa merkittävästi vaikka se olisi vähän korkeampikin.
Myös matalampi profiilinen C-rengas vakavoittaa menoa vielä lisää jos muuten mahdollista siirtyä vaikka 80:sta 70-sarjaan.
Rengaspaineina pitäisin sen 3 - 3.5 bar, tulevampi, ei lämpene, ei kulu ja rullaa kevyesti.

Isä oli kova karavaanari yli 40 vuotta. Vetoautoina 144, 240, 740 ja 940 Volvoja. Ilmaiskarit yleensä autossa, vaunun aisapaino muistaakseni tarkalleen 75 kg, eikä koskaan kahta kaasupulloa pullokotelossa ja se ainoakin alumiinia, muutenkin mahdollisimman vähän turhaa rojua siellä. Vaunussa yleensä C-renkaat vähintäin 3 bar paineilla, yhdistelmä lastattu aina vaateriin, aisapaino kohdallaan ja sitä muutettiin tarpeen mukaan matkallakin. Loppuaikoina oli vielä vararengas akselin takana vaunussa omassa telineessään. Kierti Norjat ja Lapit joka kesä, veti tuhansia kilometrejä vuodessa sen 40 vuotta, enkä koskaan kuullut mistään ajovakauden ongelmista. Itekin olen vetänyt tuhansia kilometrejä, vaikken mikään karavaanari olekaan. Ajonopeus oli isällä yleensä 80 - 90 km/h, ei koskaan yli, syystä ei näitä ole tarkoittettukaan vedettäväksi kovempaa.

Takana tulevan aiheuttama heiluminen on harvinaisempaa, muttei mahdotonta. Toisen ajoneuvon aiheuttama turbulenssi saattaa aiheuttaa heilumista joskus oudollakin tavalla. Sitä aiheutuu ajoneuvon koosta riippumatta ja esiintyy rekoissakin. Edellä ajavan turbulenssi tuntuu heilumisena jopa 34.5m HCT yhdistelmässäkin (jotka erittäin vakaita), kun ajaa lähelle edellä ajavaa rekkaa tai valmistautuu vaikka ohittamaan toisen motarilla. Jos se toinen osapuoli on vielä merikonttia kuljettava, niin aina vaan pahenee, sillä merikontti aiheuttaa järkyttävää ilmanpyörteilyä aaltopeltisen kylkirakenteensa vuoksi.
Tälle ei oikein voi muuta kun ottaa lisää välimatkaa ja koittaa välttää joutumasta siihen tilanteeseen, päästää se takana ajava suosiolla ohi tai muuttaa vaikka hieman omaa ajonopeuttaan tms.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #20 : 17.10.2023, 12:16:43 »
Noissa pistokkeiden mukana tulevissa kytkentäkaaviossa on otettava huomioon onko kaavio tarkoitettu edestä tai takaapäin tulkittavaksi.

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #21 : 17.10.2023, 12:31:41 »
Jos ongelmana on sähkön virtaus väärään suuntaan, pitäisi diodi laittaa väliin.

Mistähän kannattaisi etsiä tarpeeksi tehokkaita diodeja?

Motonetin aurinkopaneelille tarkoitetussa diodissa virrankesto 10A eli sarjaan kytkettynä ei riittävästi tehonkestoa.
Rinnankytkennässä neljällä olisi 40A mutta jokainen tiputtaa hiukan jännitettä.

https://www.motonet.fi/tuote/diodi-10a-mc4-liittimilla-2-kpl?product=90-01014

Viisaammat kertokoon tästä aiheesta lisää.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2023, 12:34:39 kirjoittanut Harmaalaatikko »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #22 : 17.10.2023, 15:03:24 »
Ei ne neljä rinnan kytkettyä diodia sen enempää jännitettä pudota kuin yksikään. Käytännössä pudottaa vähemmän.

Tuossa on hieman isommalla virrankestolla oleva diodi hieman halvemmalla:
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/aktiivit/diodit/schottky-diodit/20180-15sq045.html

Niitä on olemassa sellaisia "optimal diode" palikoita jotka pudottavat jännitettä oikeastaan vain sen mitä liittimestä tulee häviötä, mutta koska käytännössä se autolta tuleva sähkö on syytä olla virtalukon ohjaama, niin tuo sähkön kulkeminen väärään suuntaan ei ole ongelma.

Tietysti se ohjaus tulee olla oikein kytketty, eli autolta tulee sähköä kun moottori käy, jos rele on kiinni startatessa sieltä nousee kyllä äkkiä savu.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2023, 15:08:25 kirjoittanut Jule »

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #23 : 17.10.2023, 16:20:02 »
Juuri näin, starttimoottori ottaa sähköä vaunun akusta startatessa jos releen heräte on otettu esim. takavalosta. Toivon mukaan sulake vaan menisi jos sellainen löytyy.


Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #24 : 17.10.2023, 17:26:47 »
En tiedä millasia kytkentöjä teillä on asuntovaunuissanne, mutta perinteisesti vaunussa on diodi esto suunnassa autoon päin. Toisekseen se auton latausvirta menee usein ensin vaunun laturille, joka buustaa sen sitten vaunun akulle korkeammalla jännitteellä, että se vaununakku latautuu kunnolla. Joissakin vaunuissa on pääkatkaisin, josta valitaan käytetäänkö vaunun vai auton akkua ja siitä saa myös virrat kokonaan poikki vaunusta. Tämän katkasijan rinnalla saattaa sitten olla se diodi sen vuoksi että auto lataa ajoaikana vaunun akkua katkasijan asennosta huolimatta.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #25 : 17.10.2023, 21:15:28 »
Nykyvaunuissa nykyautoihin kytkettynä ei ole diodeja piuhoissa.
Volvo osaa hoitaa virrat kun ne on oikein kytketty. Lataus kytkeytyy vaunuun vasta sitten kun auto käy ja lataa. Jatkuva virta katkeaa startin ajaksi. (Olen mitannut omasta tuon)

Volvon 7-napaisissa on sama trailer-boksi kuin 13-napaisessa. Kun muuttaa kytkennän, riittää että lisää puuttuvat liittimet boksin liittimeen. Muutoksen olen tehnyt molempiin Volvoihin, jolla vaunua kiskonut.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #26 : 18.10.2023, 09:36:05 »
Täällä tuntuu olevan osaamista niin kysyn välissä että mitä eroa trailerin näkökulmasta on 7-napaisen pistokkeen kanssa siinä onko mun allekirjoituksen vuosituhanteen vaihteen autojen valot päivä- vai yösennossa?

Nimittäin trailerin piuha on aikoinaan katkennut, se on liitetty uudestaan paitsi yksi piuha jonka liittäminen sai auton sulakkeet palamaan jätettiiin sit irti. Lopputulos on se että jos auton valot on päiväasennossa trailerin kaikki valot toimii järkevästi, mutta jos auton valot on yöasennossa vilkun käyttö saa kaikki trailerin valot vilkkumaan ja trailerin sumuvalo saattaa mennä itsestään päälle :idiot2: :2funny:
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #27 : 18.10.2023, 10:42:05 »
Täällä tuntuu olevan osaamista niin kysyn välissä että mitä eroa trailerin näkökulmasta on 7-napaisen pistokkeen kanssa siinä onko mun allekirjoituksen vuosituhanteen vaihteen autojen valot päivä- vai yösennossa?

Nimittäin trailerin piuha on aikoinaan katkennut, se on liitetty uudestaan paitsi yksi piuha jonka liittäminen sai auton sulakkeet palamaan jätettiiin sit irti. Lopputulos on se että jos auton valot on päiväasennossa trailerin kaikki valot toimii järkevästi, mutta jos auton valot on yöasennossa vilkun käyttö saa kaikki trailerin valot vilkkumaan ja trailerin sumuvalo saattaa mennä itsestään päälle :idiot2: :2funny:

Kärryssä on ilmeisesti johdoissa jossain kohti oikosulku jonka takia sulakkeet palaa jos kytket sen puuttuvan johdon. Nyt kun se oikosulun toinen puoli ei ole kytketty, kärryssä on maavika jonka takia kärryn lamput maadoittuvat toistensa läpi.

Unohda ne päivävalot ja pidä Suomessa ajaessa aina valot päällä autossa. Ja korjaa se kärryn sähkövika ja kytke kaikki johdot niille kuuluviin paikkoihin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #28 : 18.10.2023, 11:38:43 »
Noin vanhoissa autoissa ne päivävalot siis pitää kaikki valot kyllä autossa päällä, pitkät ei vaan pysy päällä. Venettä nostetaan aina valoisalla niin ei ole sinäänsä ollut ongelmaa. Hämmennys on vaan että mitä siinä on kärryn kannata eri tavalla kuin valokytkin kakkosasennossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Asuntovaunun veto
« Vastaus #29 : 18.10.2023, 14:41:39 »
Noin vanhoissa autoissa ne päivävalot siis pitää kaikki valot kyllä autossa päällä, pitkät ei vaan pysy päällä. Venettä nostetaan aina valoisalla niin ei ole sinäänsä ollut ongelmaa. Hämmennys on vaan että mitä siinä on kärryn kannata eri tavalla kuin valokytkin kakkosasennossa.

Ei pitäs olla mitään eroa.
Noissa sun volvoissa 7-napaisen kakkosnastaan on volvon johtosarjassa mahdolista valita takasumuvalo, peruutusvalo tai latausvirta. Siinä saattaa olla syy kärryn takasumuvalon palamiseen, jos se on kytketty oikein kakkosnastaan.  Mutta siinäkään ei pitäisi olla eroa päivä- ja yöasennolla.

Mites, toimiiko auton takasumuvalo päiväasennossa?
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

 

Elekma  Autoracing