Elekma  Autoracing

Sähköflektin ohjaus ongelma

  • 32 Vastauksia
  • 21885 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Sähköflektin ohjaus ongelma
« : 22.04.2011, 10:13:54 »
Eli laitoin 240:iin S80:n flektin. Siihen tulee kolme johtoa, violetti, punainen ja sininen. Flektisssä on nopeuden säätö lämpötilan mukaan, jonka ohjaus tulee siis violettia johtoa pitkin. Mutta mitä siihen tulee? Yhden boksin jo tuhosin, kun tarjosin ohjausjohtoon suoraa sähköä. Sen verran vaan on tehoa, ettei suoraan releen ohjaamana meinaa riittää 55:n laturin teho...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #1 : 22.04.2011, 10:22:20 »
Se on can-väylä ohjattu. Se boksi pitää jättää pois ja kytkeä releellä suoraan virta moottorin kahteen johtoon.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #2 : 22.04.2011, 13:20:47 »
Mulla oli sama flekti 144ssa, 70A releestä paloi kärjet...
Keksin kytkennän jolla ohjasin tuota can-ohjainta.
Flekti starttasi hienosti hitaasti(valot ei himmentyneet), tosin en ole varma pyörikö täydellä teholla...

-> Laita joku toinen flekti.
144-70

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #3 : 22.04.2011, 14:12:06 »
miulla sama flekti 240 30a releellä ja hienosti pelannut kohta jo vuoden.  :)  yks rele meni talvella kun valu vettä sisään ja jääty.. jäähdyttää melko tehokkaasti mutta sieppaa virtaa silleen et valot himmenee reilusti  :2funny:
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #4 : 22.04.2011, 14:32:19 »
Oon kytänny tuttujen nurkista noita erilaisia sähköflektejä (jos ilmaseks sais  ;))

Sillä tuskin lienee merkitystä onko imevä vai puhaltava kunhan on sen mukaan oikealla puolella syyläriä, eikä syylärin edessä ole turhia muovihärpäkkeitä. Talvella imevä olis ehkä paremmin suojassa lumen kannalta.

Kuinka iso tuommoseen volvoon nyt sitten "riittää". Tähän asti löytyneet on varsin pieniä (rapeiden ranskan ihmeiden flektejä) volvon syyläriin nähden.

Moniko asteisia antureita ootte käytelly tai oikeastaan mikä on vinokoneen "optimi" lämpötila  :2funny:? Alavesiletkuun olis anturi tulossa todennäkösimmin.

Kytkennät on kyllä sinänsä selvää kauraa mut ei jostain syystä leikkaa miten saan toteutettua flektin ohjauksen anturilla ja yhdellä pakkokatkaisijalla siten, ettei flekti jäis tarvittaessa pyörimään sammutuksen jälkeen (tietty kuumana kesäpäivänä ehdoton ominaisuus)

jäähdyttää melko tehokkaasti mutta sieppaa virtaa silleen et valot himmenee reilusti  :2funny:

Eihän kesällä valoja tarvi.  :2funny: Isompi laturi varmaan jeesis tähän. Onko muilla seurannu tuota valojen himmenemistä?
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #5 : 22.04.2011, 14:51:13 »
miulla on flekti kytketty vain katkaisialla eli lämpöohjausta ei ole koska ei tarvia..  :)  kertaakaan ei oo normaaliajossa lämmöt ilman flektiä olleet normaalia korkeemmalla ainoastaan jos paikallaan joutu käyttämään pitkään n.20min ni sit piti vetää flekti päälle.. ja sit jos parkkipaikalla tuli sutattua tai jtn. ni laitoin varm. vuoksi päälle.

oli myös kätevä väline kun kone losahti ni sai vielä viimeiset kilometrit pysymään lämmöt kurissa niin ei tullut vakavaa vauriota  :)  ( losahti nimittäin moottoritielle tuo kansipahvi eikä siinä savussa voinu enää pysähtyä kun autoja tuli takaa jotka ei nähneet eteensä kaikilla 4 kaistalla )  :2funny:
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Henko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #6 : 22.04.2011, 15:00:15 »
Mulla on vissiin se Motonetin toisiks isoin sähköflekti, jäähdyttää ihan hyvin, jos sattuu liikennevaloissa vaikka lämmöt nouseen. Ei kuitenkaan vie niin paljoa virtaa, että 55A laturikaan pahemmin kyykkäisi. Mulla on semmonen syyläri kans, missä on siellä yläkulmassa anturin paikka (pyörähtääköhän tuo nyt jossain 95C:ssä päälle?) mut se on väärällä puolella, sais olla ennen syyläriä, että käynnistyis vähän aiemmin, nyt kannesta tulee pihalle jo liki sata asteista nestettä, ennen kuin flekti käynnistyy, kun neste menee ensin syylärin läpi. En oon jaksanut siirtää, ku on myös katkaisimella ohjaus, ja sais sen Hestecilläkin ohjattua, ajattelinkin kytkeä siihen. Voi määrittää vähän tarkemmin, sen mukaan, minkä näkee tarpeelliseks.

hevonen

  • Vieras
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #7 : 22.04.2011, 16:00:29 »
Hommaa Henko vähän kylmempi anturi, ei maksa paljoa. Onko sulla muuten kierteillä se anturi? Niitä antureita löytyy vaikka miten jostain tarvikepuljusta.
Ite laitoin turboon Nissensin tarvikesyylarin, siinä oli jengoilla ja pysty helposti hakemaan hyvän anturin. Taisin laittaa jonkun 88-... Ei muista enää tarkkaan.
Tai sit laitat irtojengan eli mutterin siihen reikään jos se on se kumituttimalli. :o

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #8 : 22.04.2011, 16:03:08 »
Minulla oli 740 Gle:ssä moottori 19E, flekti jonka hain romuttamolta. Oli aiemmin ollut Opel kadet:ssa. Alavesiletkussa itsetehty systeemi jossa Talbot merkkisen auton  89 asteinen anturi. Hyvin pelitti. Itse päättelisin että anturin paikka on nimenomaan alavesiletkussa, siinä moottoriin ei mene turhan kylmää vettä. Eikös se termostaatti säätele sitä tulevaa vettä jolloin se muutenkin olisi miltein 100 asteista koko ajan ja flekti pyöris koko ajan jos se olis ylävesi letkussa. Noita termarin paikkoja vesiletkuun saa Bilteemasta valmiina.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa Henko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #9 : 22.04.2011, 19:35:37 »
Hommaa Henko vähän kylmempi anturi, ei maksa paljoa. Onko sulla muuten kierteillä se anturi? Niitä antureita löytyy vaikka miten jostain tarvikepuljusta.
Ite laitoin turboon Nissensin tarvikesyylarin, siinä oli jengoilla ja pysty helposti hakemaan hyvän anturin. Taisin laittaa jonkun 88-... Ei muista enää tarkkaan.
Tai sit laitat irtojengan eli mutterin siihen reikään jos se on se kumituttimalli. :o

Mulla on luultavasti ihan sama syyläri, ostin Motonetista. Pitääpä hakee viileempi anturi.

hevonen

  • Vieras
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #10 : 22.04.2011, 20:31:51 »
Mulla on luultavasti ihan sama syyläri, ostin Motonetista. Pitääpä hakee viileempi anturi.
Jee, kato vaan ettei pyöri jatkuvasti... :) Joku tommonen 90 kahtapuolta vois olla hyvä.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #11 : 22.04.2011, 21:01:40 »
miulla on flekti kytketty vain katkaisialla eli lämpöohjausta ei ole koska ei tarvia..  :)  kertaakaan ei oo normaaliajossa lämmöt ilman flektiä olleet normaalia korkeemmalla ainoastaan jos paikallaan joutu käyttämään pitkään n.20min ni sit piti vetää flekti päälle.. ja sit jos parkkipaikalla tuli sutattua tai jtn. ni laitoin varm. vuoksi päälle.


Voipi olla et mullakin tulee pitkäaikaiseksi väliaikaisratkaisuks tuo pelkkä kytkinohjaus, kunhan löytys nyt jostain nurkasta kohtuu iso flekti ilmaseks/muutamalla markalla  :D
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa janekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #12 : 22.04.2011, 22:25:48 »
Tämän ohjeen mukaan itellä kytketty ja hyvin pelaa.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #13 : 22.04.2011, 23:06:36 »
Itsellä on molemmissa autoissa - 142 & 245 - 900-sarjan sähköflektit ja orkkis releohjaus. LH 2.4 boxilta tulee 2 ohjausta releelle; normaali ja täysi. LH ottaa lämpötilan tunnistuksen moottorin omasta anturista, joten on aika tarkka. Noihin kahteen ohjaukseen voi laittaa tietty myös syyläritermarin ja/tai pakko-ohjauksen (rele ei tarvi muuta kun maadotuksen). 900 flekti on sen verran tehokas, ettei tähän mennessä vielä ole tarvinnut täyttä hönkää edes kesähelteillä.

« Viimeksi muokattu: 22.04.2011, 23:08:22 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
« Vastaus #14 : 23.04.2011, 08:47:48 »
kunhan löytys nyt jostain nurkasta kohtuu iso flekti ilmaseks/muutamalla markalla  :D

Minul tuolla tallissa vielä se OPEL:in flekti (propellin halkaisija 35cm ja 5 lapaa), täältä saat kympillä. Saattaa muuten nuo kiinnitys kohdatkin sopia mitkä tein.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2011, 08:07:38 kirjoittanut Hese_57 »
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron