Autodiagnoosi  Carcom Oy

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 441728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 994
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Niinhän sen pitäis. Ite vaan en kovin hirveästi luota näihin "hatäapukorjauksiin", mm viemärien sukituksiin ja piippujen massauksiin yms. Ja varsinkin kun mm ko aloilla seilaa kaikennäköistä "ammattimiestä".

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Nää putkien sukitukset ja piippujen putkittajat ovat huijareita pahimmasta päästä.  Vanhempien kotona kävi muutamavuosi sitten piippuputkittajat
yrittämässä kusetusta, ei olisi maksanut kuin vajaa 4 tonnia piipun hormitus. Olivat pölähtäneet pihaan keskellä päivää ja toine sälli oli kiivennyt piipun viereen ennen kuin isä oli edes kissaa ehtinyt sanoa.  Toinen kaiveli jo sopparilappua että koska tullaan tekemään, niin isä ukko oli tokassut että nii mitä tulette tekemään. Toine tuli alas katolta ja sanoi että juu on jo alkanut pahasti rapistua piippu.  Tähän isä oli todennut, että ensinnäkin hän on sen itse aikoinaa tehnyt ja toiseksi juuri pari viikkoa sitten nuohooja kehui piippua kun on niin hyvässä kunnossa.  Joten nyt korjaatte  kimpsunne ja kampsunne ja painutte helevetiin sillä aikaa kun käyn kusella.  Oli Hiaceen löynyt aika nopeesti pakki.. :). ilmi selvästi hakivat mahdollisimman vanhaa ihmistä uhriksi koska isäukko on jo 85v . Tässä tapauksessa iskivä kirvee kiveen, isä ukko päästään vielä 50sen tasolla.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Itse en näe ainakaan tuossa hormien massauksessa tai putkituksessa ongelmaa, edellyttäen että se tehdään kunnolla ja että sille oikeasti on tarvetta. Vanhusten/tietämättömien höynäyttäminen sen sijaan saa näkemään punaista...

Pari vuotta sitten teetettiin mummolla öljykattilan hormin korjaus putkittamalla eikä huonoa sanottavaa ole tullut mistään. Vanha hormi oli oikeasti jo finaalissa, kuitenkin se melkein 50 vuotta kesti rapajuopon muurarin tekeekin...
Jännä nähdä kauanko kestää tuo haponkestävästä tehty?

Itteä huvittaa kun nyt soittelee kaikenmaailman viemärin kuvaajat ja kattorempan tekijät että tultais tekemään kuntokartoitusta ja tarjousta. No eihän siinä mutta asutaan kerrostalossa vuokralla nyt emännän kanssa  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Välillä joutunut katto- ja putkirempan tarjoajien kanssa inttämään, että tämä on 10v vanha talo, kun heidän papereissa näyttää siltä että olisi rintamamies-ajalta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Kokeillaanpas täältä löytyisikö tietäjiä kun mitsun ilpissä meinaa olla ongelmia. Kun laittaa pumpun päälle ja lämmitysasentoon niin tekee lämmintä ehkä pari tuntia. Kun sisäpuhallin pysähtyy ensimmäisen kerran (sulatus?) niin sen jälkeen ei tule lämpöä. Sisäpuhallin kyllä käynnistyy mutta vain huoneenlämpöistä tulee. Pumppu pois päältä ja seuraavana päivänä uudelleen päälle niin sama toistuu, hetki tulee lämmintä ja sitten lopettaa.

Ei auta vaihdella lämmityksen/jäähdytyksen välillä eikä potkia/hakata/kiroilla/heitellä kaukosäädintä seinään.

Viime talven toimi täysin moitteitta ja kesänkin jäähdytti ongelmitta, oireet alkoi nyt ilmojen viilennyttyä. MSZ-FH25VE malliltaan ja vuodelta 2014.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Kokeillaanpas täältä löytyisikö tietäjiä kun mitsun ilpissä meinaa olla ongelmia.
Kokeile https://lampopumput.info/. Siellä on tietäjiä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Kokeillaanpas täältä löytyisikö tietäjiä kun mitsun ilpissä meinaa olla ongelmia. Kun laittaa pumpun päälle ja lämmitysasentoon niin tekee lämmintä ehkä pari tuntia. Kun sisäpuhallin pysähtyy ensimmäisen kerran (sulatus?) niin sen jälkeen ei tule lämpöä. Sisäpuhallin kyllä käynnistyy mutta vain huoneenlämpöistä tulee. Pumppu pois päältä ja seuraavana päivänä uudelleen päälle niin sama toistuu, hetki tulee lämmintä ja sitten lopettaa.

Ei auta vaihdella lämmityksen/jäähdytyksen välillä eikä potkia/hakata/kiroilla/heitellä kaukosäädintä seinään.

Viime talven toimi täysin moitteitta ja kesänkin jäähdytti ongelmitta, oireet alkoi nyt ilmojen viilennyttyä. MSZ-FH25VE malliltaan ja vuodelta 2014.
Käykö kompura ja pyöriikö ulkoyksikön flekti, kun vika on päällä?

Netistä löytyy service manual, jonka avulla voi tehdä vian hakua. Sisäyksikön valojen vilkuttelu kertoo vian.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Käykö kompura ja pyöriikö ulkoyksikön flekti, kun vika on päällä?

Netistä löytyy service manual, jonka avulla voi tehdä vian hakua. Sisäyksikön valojen vilkuttelu kertoo vian.

Flekti ainakin pyörii aikalailla, hirmu huminan pitää. Väittäisin että kompurakin käy äänestä päätellen mutta en osaa varmaksi sanoa.

Pitää yrittää tehdä vähän vianhakua...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Kokeillaanpas täältä löytyisikö tietäjiä kun mitsun ilpissä meinaa olla ongelmia. Kun laittaa pumpun päälle ja lämmitysasentoon niin tekee lämmintä ehkä pari tuntia. Kun sisäpuhallin pysähtyy ensimmäisen kerran (sulatus?) niin sen jälkeen ei tule lämpöä. Sisäpuhallin kyllä käynnistyy mutta vain huoneenlämpöistä tulee. Pumppu pois päältä ja seuraavana päivänä uudelleen päälle niin sama toistuu, hetki tulee lämmintä ja sitten lopettaa.

Ei auta vaihdella lämmityksen/jäähdytyksen välillä eikä potkia/hakata/kiroilla/heitellä kaukosäädintä seinään.

Viime talven toimi täysin moitteitta ja kesänkin jäähdytti ongelmitta, oireet alkoi nyt ilmojen viilennyttyä. MSZ-FH25VE malliltaan ja vuodelta 2014.
nelitieventtiili mikä voi alkaa jumittelemaan ja ilmeisesti merkistä riippumatta vikaantuva yksi vikaantuva osa.
Mutta jos kyseinen vika niin sisäyksikkö menee jäähän. mutta voisko olla että jumittaa osittain ja sen vuoksi antaa vain huoneen lämpöistä?
ellei sitten piirikortissa vikaa? tässä pari arvausta, Googleen haku nelitieventtiili niin löytyy jotain tietoa...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Kylmän autotallin homeenpoisto? Ongelma ei ole vakava mutta luonnollisesti pientä pilkkua kun ilmanvaihto on ollut vajaavainen eikä lämmitystä.

Kipsilevyseinät ja katto, betonilattia. Yläpohjassa ei ole ollenkaan villaa tallin päällä.

Onko ainoa hyvä vaihtoehto kipsilevyjen repiminen ja uusiminen? Samalla voisi laittaa villaa seiniin ja kattoon jotta tuota voisi alkaa lämmittää. Ja ilmanvaihtoa kehitellä.

Ja mitäs tuolle kosteutta saaneelle betonilattialle kannattaisi tehdä?

Sen verran pieni talli että välttämättä en autoa yritäkkään laittaa sinne vaan siitä tehdään työpaja/ säilytysvarasto. Sillä se pitäisi saada lämpimäksi ja homeettomaksi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Kankikari

  • Vieras
Kaverin tallissa oli liian tiiviit ikkunat ja ne oli märkinä kaiken aikaa. Ja vesi valu seinää pitkin lattialle.

Laittoi oven alareunaan 2 räppänää ja katton yläreunaan 1 poisto. Ikkunoista otti tiivisteistä pätkän pois ja varmisti ulkolasin ilmankierron tulitikuilla ikkunanpokan alareunoissa.

Ovea piti aina auringonpaiseella auki ni lattiakin kuivu.

Homekäsittelyssä on montaa koulukuntaa ja monta mielipidettä. Kuka uskaltaa koittaa mitäkin.

Mustapilkkuhomeen saa pesemällä pois cyproc pinnalta mutta entä jos siellä on jo jotain toista hometta?

Tutulle kosteusmittaaja oli neuvonut kostuneen yläkerran wc lattian runkopuiden käsittelyyn kloritea. Oli mätinyt muovimaton alla lastulevylattia jonka alla purut ja alakerran kattopaneelit.

Pyydä joku ammattimies paikalle katsomaan ja tee itse sen mukaan?

 

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Kysyn asiantuntijalta betonista jahka tulee riennoista
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Yksi tapa tappaa kasvusto nyt on nostaa sisälämpötila yli 50 asteen pitemmäksi aikaa. Toki tilan pitää sitten pysyä kuivana sen jälkeen tai se kukkii heti uudestaan. Mutta tuo on myrkytön tapa eikä maksa kuin raksalämmittimen joitamiksi viikoiksi.


Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Toi on kyllä ihan totta ja noinhan se pitääkin tehdä.
 
-Talli tyhjäksi
-Kipsilevyt pois
-Kattoon väliaikainen ratkaisu
-Hallittu ilmanvaihto
-Raksalämmitin heinäkuuhun asti pöhisemään.

Sitten villaa, levyä ja jotain pinnoitetta lattiaan.
Ilmanvaihto kuntoon ja peruslämpö talliin.
Kovin paljoa ei menisi tällä pieleen?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Hieman samanlainen tilanne oli mulla. Senverran pieni tila ettei autoa sinne kannata yrittää, eli jäi varasto ja verstastilaksi.
Seinissä oli jo villa, niissä siis pilkuttuneet kipsilevyt peittoon vain hyllyillä, ei muita toimenpiteitä. Katto oli eristämätön, siihen tuli spu -levyä pintaan, ja piiloon jäi pilkut :) 
Ei ole ollut kosteus tai hajuongelmia, eli nuo pilkut lienee "hyvänlaatuisia"  samoin kun ruostuneet naulankannat...

Lattiaan olen miettinyt jotain pinnoitetta, mutta ei ole niin akuutti ongelma.

Jäi muuten ylimääräiseksi pieni ilmavaihtokone lto:lla, jos kiinnostaa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron