KL-varaosat  Race.fi

XC90 -17 D5, 130 000km, merkkiliikkeen huoltohistoria - TÄYSTUHO

  • 31 Vastauksia
  • 5380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Voi olla että tulee kalliimmaksi tuo lakimies kuin korjaus. Tuossa ei ole suomen Volvolla mitään laillista syytä tulla vastaan koska jos olet ostanut yksityishenkilönä auton ulkomailta. Olet käytännössä ulkomaan kuluttajasuojan varassa ja sen olit kertonut miten menee. Tästä syystä kannattaa auto kannattaa ostaa liikkeestä suomesta, vaikka tyyliin että he hakevat sen ulkomailta. He ottavat katteen välistä mutta kantavat myös riskin.

Kaverin siskolla kävi että ruotsin tuonti X5 hybridistä öljypumppu petti ja kone leikkasi kiinni. Auton oli tuonnut ruotsista suomalainen yritys. He olivat tulossa osallaan vastaan korjauksessa ja Suomen BMW goodwillinä puolella ylijäävästä summasta. Mutta jäi heille vielä maksettavaa kun uusi moottori maksoi 14 tuhatta plus työt.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Ei ehkä kannata aivan tuolle linjalle lähteä? Auton valmistuksessa tähdätään kokoajan parempiin katteisiin ja niistä tehdään halvempia valmistaa. (Esim. Haldex 4 -> 5)Niille suunnitellaan tiettyä elinkaarta joka vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä markkinoiden kysyntään. Tämä näkyy väistämättä kestävyydessä. Toisaalta niiden on kestettäväkin jonkin verran, että tuotteesta hyötyy muutkin kuin myyjä. Tätä tasapainoitetaan kuluttajansuojalla eri markkina-alueilla.

Se on lisäksi autojen kohdalla hankalaa, että uuden auton ostajalla ei ole useinmiten aikomustakaan käyttää tuotetta kuin yleensä 3 vuotta ja alle 100tkm. Tämä ei kauheasti aseta kestävyydelle kilpailupainetta. Siitä kielii se, että kilpaillaan päinvastoin esim. pitkillä huoltoväleillä, jotka aiheuttaa todetusti ongelmia niille seuraaville omistajille.
Aloittaja ei kertonut paljonko Volvo oli tullut vastaan muuta kuin että naurettava ja vaatii että saisi vastaavan auton tilalle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • V60 D4 AWD
Aloittaja ei kertonut paljonko Volvo oli tullut vastaan muuta kuin että naurettava ja vaatii että saisi vastaavan auton tilalle.

Juu, korjasin kommenttia. Tuossa vain joku mainitsi, että "ei odottaisi mitään vastaantuloa"

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Voi olla että tulee kalliimmaksi tuo lakimies kuin korjaus. Tuossa ei ole suomen Volvolla mitään laillista syytä tulla vastaan koska jos olet ostanut yksityishenkilönä auton ulkomailta. Olet käytännössä ulkomaan kuluttajasuojan varassa ja sen olit kertonut miten menee. Tästä syystä kannattaa auto kannattaa ostaa liikkeestä suomesta, vaikka tyyliin että he hakevat sen ulkomailta. He ottavat katteen välistä mutta kantavat myös riskin.

Kaverin siskolla kävi että ruotsin tuonti X5 hybridistä öljypumppu petti ja kone leikkasi kiinni. Auton oli tuonnut ruotsista suomalainen yritys. He olivat tulossa osallaan vastaan korjauksessa ja Suomen BMW goodwillinä puolella ylijäävästä summasta. Mutta jäi heille vielä maksettavaa kun uusi moottori maksoi 14 tuhatta plus työt.
Samaa mieltä. Kannattaa ERITTÄIN tarkasti miettiä lähteekö oikeusteitse tätä selvittelemään, varsinkin kun kyse on tuontiautosta ja vielä ulkomailta ostettu yksitysenä. Jos häviät jutun niin kustannukset tulevat olemaan mittavat

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Auto on viisi vuotta vanha, vaikkakin kohtuu kilometrillä. Ostettu ulkomailta yksityisenä henkilönä. Lähtökohtaisesti aika hankala tilanne, parhaimmillaankin korvauksena vain osa korjauksesta, joka ei tule kattamaan lähellekään tapauksen kuluja.
Vastaavaa autoa ei tule tilalle, se on selvä. Kyse on siitä kuinka paljon tässä tullaan vastaan. Jos tullaan.
V60 T8 -19

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Yritin tutkiskella noita kuvia, mutta en kyllä löytänyt öljypohjasta kurkkivaa kiertokankea. Jaa miksi sitä alunperinkin epäilin.. 8)

Kokonaisuutena mielenkiintoinen tapaus. Onko moottori tosiaankin leikannut kiinni? Mitä "molemmille" turboille tapahtui, terminen vai mekaaninen tuho? Entä vaihteiston osuus, mikä siellä porsi? Onko näissä turbiini niin lukittu, että konerikolla voi auton hallinta vaikeutua?

No, koneita (sisältäen molemmat turbot) on ollut kaupan kohtuuhintaan. Juristi ei samaan rahaan montaa tuntia töitä tee. Eikös näissä ojeena ole lähestyä ensin myyjää? Valmistaja voi olla vähän kova vastus perus kuluttajalle, voi tuo todistustaakka muodostua haasteelliseksi!

Osa siitä säästöstä, mitä omatuonnilla saavutit, olisi ehkä kannattanut sijoittaa tekniikkavakuutukseen?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Jos moottori leikkaa kiinni äkillisesti ja turbiini ollut lukossa, mikä on todennäköisintä, koska ajettu motaria niin kyllä se vaihteisto on entinen tuon jälkeen. Kymmenet ja kymmenet Mersut nähty samalla tavalla tuhoutuneen.

Mutta korjaus ei kallis juttu ole kun homma käytetyn moottori ja vaihteiston. VMS Racing näitä on tehnyt ja varmasti tulee halvemmaksi kuin tapella Volvoa vastaan. Aikaa ja rahaa vaan kuluu, lakimiehet kuittaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi

Ehdotin, että olisivat korvanneet auton hinnan 130k ajetun ehjän vastaavan veroisesti tai vaihtoehtoisesti vaihtamaan saman hintaluokan peliin, mutta kaiken kaikkiaan todella isoa vastuunpakoilua.


Melko erikoisen ehdotuksen olet ainakin lyönyt tiskiin. ::) Yleensähän taidetaan ehdottaa esimerkiksi auton korjaamista...

Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Tämäkin on mahdollista - olisi hauska tietää mikä tuon aiheutti. Joku öljyletku oli katki(?) mutta valodisco oliis näkynyt tai vaihteiston kuivuessa varmaan menokin loppunut...

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Onko kenenkään muun mielestä öljypohja painunut sisään öljyiseltä alueelta, ao kuvan keskipaikkeilla, alemmassa kolmanneksessa?
VEA-koneiden alkutaipaleella tasapainoitusakselin laakeroinnin kanssa oli ongelmia, mutta mahtoiko niistä tuhoja aiheutua?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • V60 D4 AWD
Onko kenenkään muun mielestä öljypohja painunut sisään öljyiseltä alueelta, ao kuvan keskipaikkeilla, alemmassa kolmanneksessa?
VEA-koneiden alkutaipaleella tasapainoitusakselin laakeroinnin kanssa oli ongelmia, mutta mahtoiko niistä tuhoja aiheutua?

Se vaikuttaa siltä, että tuo öljypohjan pääty on ikäänkuin vääntynyt yläosastaan vaihteistoon päin ja ehkä samalla taittanut pohjaa ylöspäin?
Tosin kuvissa näyttää juuri tällaiset ulottuvuudet usein vääristyneiltä todellisuuteen nähden.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Aika karmean näköistä jälkeä. Tuollaisessa äkkipysäyksessä on kyllä aikamoisia voimia ja momentteja, millainen jumi moottorissa voisi tuon aiheuttaa? Ja sen "jumin" pitää olla vahvin lenkki koko voimalinjassa..

Tämä on tietysti aivan turhaa jossittelua, eikä auta ketään/mitään, mutta jos auto olisi lähtenyt hallinnasta ja päätynyt katolleen ojaan tai esim törmännyt kaiteeseen airbagit paukahtaen, niin olisiko vakuutusyhtiö (kaskoon, jos sellainen oli) lunastanut auton?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Muistan Volvolandian ajoilta kun jollain oli iskenyt mk2 V70:ssa niiden tyyppivika, eli käsijarrupaloista pinnat irti ja jumittui. Ainoa että tapahtui saksassa autobahnilla 150 vauhdista. Oli vetänyt takaa ripustuksetkin mutkalle kun vauhdista renkaat lukkoon. Noissa on kovat voimat kun vauhdista tapahtuu
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Harvoin auto sammuksissa mitään hajoaa... Tuossa taisi mennä kampiakseli poikki tms perustavanlaatuista rikki.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Mitä enemmän katson noita kuvia, sen suuremmin epäilen syyksi jossain vaiheessa tapatunutta pohjakosketusta. Aineisto on toki melko suppeaa, olisi todella mielenkiintoista nähdä koko paketti. Ehkä merkkejä ulkoisesta vauriosta kuitenkin löytyisi.

 

Carcom Oy  Ateho