RallyBaron  Samppasport

B5244S naputus

  • 7 Vastauksia
  • 1485 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
B5244S naputus
« : 31.12.2019, 20:09:40 »
Ostin tämän kiertokanki vikaisena.
Pakko se oli kuitenkin käyntiin koittaa, ennen kuin purkaa.
Pitää kyllä terävää naputusta, mutta mielestäni ei tule alakerrasta. Naputus on samanlainen kuin TDI:n alipainepumppu. Tahti sama, mutta ääni terävämpi.
Öljyt otin ulos, ei ollut metallia, täytyy tutkia vielä kun loputkin on valunut.

Kertomuksen mukaan oli syttynyt ö-painevalo ja alkanut naputus.

Nyt ainakin nosti paineet, koko motti on ihan öljyssä ja öljyä alle alamerkin. Oli ajeltu ilman korkkia, siksi kovin öljyinen.

Käy nätisti, vastaa kaasuun, ajaa en uskaltanut. Muutenkin oli trukilla kova ährääminen nostaa tämä liikuntakyvytön pajaan, missä vasta koitin sitä käymään.
ETS valo, tai joku semmonen palaa. Oliko niin että tämä liittyi kaasuläppään?

Edit: Naputus saattaa hetkittäin loppua, mutta en siinä kaasutellessa löytänyt selkeää eroa milloin.
Muutoin on kyllä aika jatkuvaa.

Otan tästä kannen pois, jos ei ala vikaa löytyä niin alakerrassahan se sitten on.

Vuosimalli on 2000.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 13:31:47 kirjoittanut TunturiPappa »
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: B5244S naputus
« Vastaus #1 : 01.01.2020, 22:04:04 »
Kiertokangen laakeri?
Tai jollain saatu vaparin kanki kieroksi että osuisi kampiakselin vastapainoon?

Ottaisin ekana öljypohjan auki,se on nopeampi ja sieltä olen enemmän vikoja löytänyt kun yläkerrasta tapauksissa jossa kone kolkottaa. Lopulta sitten kone kokonaan pois jos laakerit on menneet rikki.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S naputus
« Vastaus #2 : 12.01.2020, 19:03:36 »
Ääni ei tullut laakerista, siksi tuntui että vika on yläkerrassa.
Mäntä otti kanteen kiinni ja tietysti pakotahdilla aina kolkotti.

Alakerta vaihtoon.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: B5244S naputus
« Vastaus #3 : 12.01.2020, 20:25:54 »
Pakko kysyä että miten mäntä ottaa kanteen jos laakeri ei ole rikki? Mietin lähinnä miten se pääsee niin ylös asti ja silti moottori pystyy käymään ettei romut lentäneet ulos.
Oliko männäntappi väljä?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B5244S naputus
« Vastaus #4 : 12.01.2020, 20:33:11 »
Ääni ei tullut laakerista, siksi tuntui että vika on yläkerrassa.
Mäntä otti kanteen kiinni ja tietysti pakotahdilla aina kolkotti.

Alakerta vaihtoon.
Pakotahdilla? Eli löi pakoventtiiliin?

Jako hypännyt.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S naputus
« Vastaus #5 : 12.01.2020, 21:53:56 »
Laakeri on rikki, välystä varmaan likemmäs milli. Siksi alakerta vaihtoon.
Naputus kuului siksi pakotahdilla kun puristustahdilla ei mäntä tullut niin ylös.

Toinen pakoventtiileistä oli jättänyt pienen jäljen männän lakeen. Täytyy tutkia onko venttiili vääntynyt.
Paljealueesta oli jäänyt todella syvä jälki lakeen.

Jako tuskin on hypännyt mihinkään, olisihan silloin saanut kaikki venttiilit siipeensä.

Konetta tuli käytettyä aika kovillakin kierroksilla naputusta tutkiessa. Ihmettelen ettei mennyt kiertokanki poikki.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B5244S naputus
« Vastaus #6 : 12.01.2020, 22:19:59 »
Toinen pakoventtiileistä oli jättänyt pienen jäljen männän lakeen. Täytyy tutkia onko venttiili vääntynyt.
On, vaihtoon.

Jos ei ole kiero, niin on käynyt kierona ja hakkautunut suoraksi ---> metallin väsyminen alkanut ---> katkeaa jossain vaiheessa ja alakerta + kansi romurautaa.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244S naputus
« Vastaus #7 : 12.01.2020, 22:44:09 »
Toinen kansi olisi mistä voisi varastaa yhden venttiilin ja läpätä.
Täytyy tutkia myös ettei ole istukka vaurioitunut tai seeti.

Ei ole sanottua että ne aina katkeaa.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo