Autodiagnoosi  Carcom Oy

Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi

  • 15 Vastauksia
  • 4925 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vuotaa pakkasnestettä koneen etuoikealta, takaa katsottaessa.
Tiputtaa öljypohjan ja lohkon sauman tienoilta, mutta tuskin vuoto sieltä tulee. Pihalla konttaamalla en ole saanut selville mistä päin lohkoa valuu alaspäin. Muistelisin että tässä koneessa vesipumppu saa voiman jakohihnalta. Ei ollut kuitenkaan sotkenun hihnaa, sen tarkistin. Ylä-, tai alakautta en päässyt kylliksi letkuihin käsiksi, mutta ei näyttänyt kovin kostealta. Kannentiivisteen välistä ei näkynyt myöskään tulevan.
Onko siellä suunnalla oikeen muuta vuotokohtaa kun vesipumppu tai sen letkuliitokset ?
Termostaattikotelo lienee siellä myös ?
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011, 14:23:32 kirjoittanut TunturiPappa »
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97
« Vastaus #1 : 10.11.2011, 07:36:25 »
kilometrejä kertynyt? jos viimeksi jakopää huolossa pumppua ei ole vaihdettu, syy voi olla vuotava pumppu. Termari on ylhäällä tässä koneessa, oikealla ohjaustehostimen säiliön takana.

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97
« Vastaus #2 : 28.11.2011, 14:22:23 »
Pumppuha se oli. Ei ollut itsellä aikaa laittaa ja kiiru oli saada kuntoon niin vein sitten Keskariin. Muistivat melkeen tonnin laskulla. ;D
Toki kyllähän siinä hommaa on kun jakopäätä myöten otetaan auki, samalla sinne tietysti vaihdettiin remmi. Olivat vaihtaneet moniurahihnan kiristimen ja hihnan myös. Sammuttaessa tullut vinkaisu katosi myös rempassa.

Olivat kuittiin kirjoittaneet, että pumpun hihnan säätö lopussa ja vaihdettava pian.
Polttoainepumpun hihna lienee kyseessä, olivat kuulemma tuota hihnaa jo piukanneet. Eikös siinä käy niin, että meno vain tyssää jos tuo hihna katkeaa. Sitä ihmettelen miksi eivät samaa kyytiä vaihtaneet sitä.
Käynti muuttui myös vähän huonommaksi remontissa ja tuntuu ettei voimat olisi oikeen tallella. On varmaan uusi vesipumppu niin tiukka ettei meinaa voima riittää.  ;D

No ei, voiko ruiskutuksen ajoitukset muuttua hihnan kiristyksessä, vai onko jakopää väärällä jaolla?

Tyhjäkäynnillä kylmänä kierrokset heiluu 200 kierroksen haarukassa, ensin laskee ja sitten hörähtää ja korjautuu normaalikierroksille. Toinen juttu, kun automaatin laittaa asentoon D, saattaa kierrokset käydä jossain 500 tienoolla. Rytkäyttää autoa aika rumasti ja on sammua. Tämäkin muistaakseni erityisesti kylmän koneen vaiva.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011, 14:26:06 kirjoittanut TunturiPappa »
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #3 : 28.11.2011, 14:42:42 »
Niin, hullulta tuntuu, että miksi ei ole samalla reissulla vaihdettu myös ruiskupumpun hihnaa.
Olisivat vaikka soittaneet, että laitetaanko samalla.

Minen kyllä oikein usko selitykseen, että "säätö ei piisaa". Kyllä se mun mielestä piisaa vanhallakin remmillä jos vain nokka-akseli/kampura/pumppu on ajoitettu oikeaoppisesti.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011, 15:00:46 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97
« Vastaus #4 : 28.11.2011, 17:15:31 »
Olivat kuittiin kirjoittaneet, että pumpun hihnan säätö lopussa ja vaihdettava pian.
Polttoainepumpun hihna lienee kyseessä, olivat kuulemma tuota hihnaa jo piukanneet.
Käynti muuttui myös vähän huonommaksi remontissa ja tuntuu ettei voimat olisi oikeen tallella.

No ei, voiko ruiskutuksen ajoitukset muuttua hihnan kiristyksessä, vai onko jakopää väärällä jaolla?

Kun vesipumppu ei taida irrota ilman, että nokka-akselin päästä irrotetaan hammashihnapyörä, voi pyörä takaisin asennettaessa mennä kuinka paljon väärin tahansa. Nyt on ilmeisesti niin käynyt, jos kerran kulku huononi ja pumpun hihnan säätövara ei riitä! Pitäisi asentajalla soida hälytyskello päässä! Vanhan venyneen jakohihnan vaihduttua uuteen olisi pumpun ajoitukseen pitänyt tulla lisää ennakkoa ja säätövaraa, eikä kuten ilmeisesti nyt, meni myöhäisemmälle: säätövaran reunaan. Nyt on siis venttiilienkin ajoitus pielessä eikä vain pumpun ajoitus.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011, 17:17:42 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #5 : 28.11.2011, 17:46:47 »
Eikö akselilla ole kiilaa, jos kerran hammashihnapyörän voi asettaa mielipuoliseen asentoon?

Ihmettelen myös, kun sain sellaisen käsityksen että pumpun hihnaa on kiristetty, niin muuttuuko samalla ajoitukset?
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #6 : 28.11.2011, 18:15:17 »
Ei ole kiilaa. Kartioliitos, jonka voi asentaa miten hullusti vain.
Pumpun ajoitus muuttui (ilmeisesti) tämän pyörän huolimattomassa asennuksessa, samalla kun venttiiilienkin ajoitus muuttui.

Pumpun hihnan kiristimen (ylempi rulla) kääntö uuteen asentoon ei juurikaan vaikuta pumpun ajoitukseen, koska se on hihnan "löysällä puolella". Sensijaan alempi rulla (säätöpyörä) vaikuttaa, ja se on nyt sitten ilmeisesti aikaisessa reunassa, jolla on yritetty korjata väärin kohdistettua jakopään hammaspyörää.

Jotta SEKÄ nokan ETTÄ pumpun saa kohdalleen, on jakopään hihnapyörä löysättävä kartiosta, venttiilikoppa irrotettava, pumpun puoleinenkin hammashihnapyörä irrotettava, laitettava kohdistuslattarauta nokka-akselin päässä olevaan poikittaisuraan kannen tasopintaa vasten, kiristettavä jakopään puoleinen hammaspyörä nyt oikeaan asentoon, otetaan lattarauta pois ja asennetaan pumpun puoleinen hammaspyörä paikalleen löysästi, hihnan alempi "säätöpyörä" keskiasentoon, asennetaan pumpun hihna kiristimineen, kiristetään nokka-akselin päästä pumpun puoleinen hammaspyörä. Kaikki em. toimet oikeassa kampiakselin asennossa ja pumpun asennossa.
Nokka-akselin kummassakaan päässä ei ole kiilaa. Pumpun puoleisessa päässä ei ole kartiotakaan.
 
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011, 18:19:15 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #7 : 28.11.2011, 19:57:03 »
Kiitos selvennyksestä, olen pelannut pääasiassa vähän yksinkertaisempien dieselien parissa, niin tuli paljon uutta asiaa.

Homma on kyllä nyt sillä tavalla, että kiukuttelen asiasta Keskariin. Minun järkeni sanoo, että työ on tehty väärin. Olisivat voineet kysyä vaihdetaanko hihna ja kun säätökin on laitettu persiilleen, niin ei mennyt ihan nappiin tämä homma.  >:(
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #8 : 28.11.2011, 21:19:58 »
Vesipumpun saa vaihdettua ilman nokkapyörän irrotusta, mutta vesipumppuja on erilaisia, mikä vaikuttaa nokan ja sitä myötä myös pumpun ajoituksiin. Eli jos on ollut vanhanmallinen, tai tarvikevesipumppu ja nyt on laitettu uusi alkuperäinen, niin siinä on pienempi hihnapyörä ja ajoitukset ei ole enää lähelläkään kohdallaan

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #9 : 29.11.2011, 09:55:32 »
Kiitos selvennyksestä, olen pelannut pääasiassa vähän yksinkertaisempien dieselien parissa, niin tuli paljon uutta asiaa.

Homma on kyllä nyt sillä tavalla, että kiukuttelen asiasta Keskariin. Minun järkeni sanoo, että työ on tehty väärin. Olisivat voineet kysyä vaihdetaanko hihna ja kun säätökin on laitettu persiilleen, niin ei mennyt ihan nappiin tämä homma.  >:(

Joo, kyllä sun kannattaa siitä lähteä, että he korjaisivat ajoitukset takuuseen ja sinä maksaisit tarpeet pumpun puolen päähän.
Todennäköisesti ongelmat johtunevat siitä, että ajoitukset ovat vain "sielläpäin".
Ei ole kyllä tapaus ainoa laatuaan. Hyvä sentäs, että ei ole niin pielessä, että raapisi jo venttiilit mäntiin.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #10 : 06.12.2011, 20:11:38 »
Pumpun remmiä ei ollut vaihdettu, koska sitä päätä ei jakohihnaremontissa oteta auki!  :o
Eli ajoitus laitetaan summanmutikassa vähän sinne päin.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #11 : 08.12.2011, 18:29:31 »
Vein sen kotteron sitten pumpunremmin vaihtoon, samalla sitten korjattiin edellisen työn virheet.
Tulos: Lähtee käyntiin todella vaivalloisesti, eikä heti kaikilla sylintereillä. Lisäksi vuotaa polttoainetta niin, että liikennevaloihinkin pysähtyessä autoon tulee aivan hirveä käry.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #12 : 08.12.2011, 20:20:01 »
Vaiha korjaamoo>kyllä tuo saa jo riittää.
>olikos työmääräys ja sopimus mitä remontissa tehdään jo etukäteen?
>otappa yhteys paikalliseen kuluttaja asiamieheen ja pyydä ohjeistusta.

Tekisin itse kyseisen remontin pohjolan tallissakin paremmin ja amiska pohjalla nälän opettamana :D.>tosin vaan volkkarin kutoseen tutustunut konerempan ja jakohihnan+pumpun hihnan vaihdon suhteen.
-ne ajoitustyökalut ja ohjeet opiskeltava ensin, kuten joku jo mainitsikin.
-uudet remmit
-hihnapyörät jos kuluneet nekin pohjaa ja ajoitusta haittaa kuluneena.
-vesipumpun uusin aina jakoremmin kanssa (ehkä turhaankin,mutta muutama kymppi kiinnileikkautumisen sijaan tai just tämmösen väännön karttamiseksi??jne..)
-kiristinrullat+muut kilkkeet vaihtelin myös useimmiten

-asiakkaalle myös kerrottava miksi näin ja yhteisymmärrys löydettävä sen nuukankin  asiakkaan kukkarolle sopiva menetelmä ilman turhaa/odottamatonta huolta tai murhetta josta ei mainita>nuo pitää tietää ja suoraan kertoa tai on valeasentaja minun mielestäni!

Omaa työtään arvostava korjaamo tuskin haluaa "mainostarransa" autoon joka sauhuttaa mustaa putken täydeltä,ei käynnisty ja haisee naftalta>kysäseppä piruuttas oisko pojilla myydä tarraa vai teetkö ihan itte omin pikku töppö kätösin ;)?

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #13 : 09.12.2011, 23:18:50 »
Tosiaan ei pumppuhihnarempan jäljiltä meinannu enää käynnistyä. Keskarin selvitys asiaan: kaikki hehkut pimeänä, johdot poikki. Jostain syystä ne ongelmat alkoi vasta rempan jälkeen.
Polttoainevuoto oli kuulemma heidän syy!  :o Ihme että tunnustivat, oli joku pumpun ruuvi jäänyt löysään.
Nyt käy ja kulkee ihan ok, saa nähdä jos tulisi viikonloppuna pakkasia, niin voisi koittaa sitä kylmäkäynnistymistä.

On se ihmeellistä, että ei merkkiliike saa edustamaansa autoa kuntoon.  >:(
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasnestevuoto V70 -97 Vuoto korjattu, käynti huononi
« Vastaus #14 : 13.12.2011, 00:01:31 »
Tosiaan ei pumppuhihnarempan jäljiltä meinannu enää käynnistyä. Keskarin selvitys asiaan: kaikki hehkut pimeänä, johdot poikki. Jostain syystä ne ongelmat alkoi vasta rempan jälkeen.
Polttoainevuoto oli kuulemma heidän syy!  :o Ihme että tunnustivat, oli joku pumpun ruuvi jäänyt löysään.
Nyt käy ja kulkee ihan ok, saa nähdä jos tulisi viikonloppuna pakkasia, niin voisi koittaa sitä kylmäkäynnistymistä.

On se ihmeellistä, että ei merkkiliike saa edustamaansa autoa kuntoon.  >:(

Juu,näinhän se tuppaa olemaan jotta rahat pois?>olipa meillä espossakin volkkarin huollossa kasattu pumppu väärin ja asiakas jäi ensimmäisiin liikennevaloihin >oli kuulemma unohtunu ilmata kiireessä!>no paku kuski tiedusteli mitäpä tehdään>ota uusi aika oli vastattu,ei korvaavaa autoo tms.hyvitystä ehdoteltu tai suostuttu ajattelemaankaan hinauksesta puhumattakaan....
Eikä halunneet kunnostaa>laturikin kuulemma rikki täytyy vaihtaa kokonaan>syyksi ilmeni viallinen liitin johdoissa, kun kilautin kaverille joka tietää...ihan omin pikku töppökätösin nyppäsin irti johdon hapettuneesta liittimestä ja vaihoin uuteen ja laturi meni vielä 50 000km kunnes jannu vaihto volkkarin autoon.

Noissa merkkikorjaamoissakin näytää ikävä kyllä olevan hyvin eritasoisia asentajia jotka "kouluttaa" itseään asiakkaiden rahoilla.>ehkäpä kannattaisi  kokeilla joskus toista vastaavaa?
Nuokin jutut olisi hyvän asennustavan mukaan kerrottava heti eikä jälkeen päin>joku mättää asiakas suhteessa/palvelussa mielestäni tässäkin tapauksessa?> asiakkaalle tulee laskua/pahaa mieltä ns.turhista käynneistä jne...tuonkin homannee halutessaan jos johdot poikki/menossa poikki ,kokenut merkkikorjaaja?>jää ruuvit löysälle kertoo juurikin asenteesta,jotta ei vois vähempi kiinnostaa? hmm. tai tarkistus vuotaako jäipähän sitte sekin asiakkaan tehtäväksi jne.... kyllä se sitte tulee narisee jne..

Toivottavasti nyt pelittää...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo