Samppasport  Futurez

'00 V70 2,5 td ahtopaineet

  • 40 Vastauksia
  • 16907 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
'00 V70 2,5 td ahtopaineet
« : 25.04.2012, 20:56:02 »
Eli kyseisessä autossa moottorin vikavalo syttyy usein (ei aina) kiihdytettäessä rampilta moottoritielle, n 90 km/h kohdalla. Tehot häviävät moottorin mennessä vikatilaan. Valo sammuu ja tehot palaavat muutaman minuutin tasaisen ajon jälkeen. Teki tuota muutaman kerran viime syksynä, talvella vain pari kertaa. Nyt taas kevään tultua tehnyt tuota useammin. Kävin luetuttamassa koodin, joka oli:

0039  Kuvaus: -Ahtopaineen ohjaus, virheellinen virtaus 
                        -Katkonainen

Tarkistin ahtopaineen säätimelle tulevat kolme letkua, jotka olivat aavistuksen pykineet, mutta eivät vielä mielestäni rikki? Käytin myös säätimelle tulevan johdon irti.

Tässähän on jo muuttuvasiipinen ahdin, jonka siipiä alipainekello tangon välityksellä säätää? Yksi vaihtoehtohan silloin on, että siivet jumittavat?Yritän nyt nämä helpommat vaihtoehdot ensin, enkä vielä avaa ahdinta.

 Eilisen ja tämän päivän aikana olen antanut autolle kunnolla kierroksia ja ajanut erittäin reippaasti, eikä valo taas ole syttynyt. Vaihdoin äsken varoiksi nuo kolme alipaineletkua, ahtoputkeen, ahtimen kellolle ja sille imuputkessa olevalle muovimötikälle tulevat letkut. Suihkutin myös itse ahtopaineensäätimeen jarrujenpuhdistusspraytä, tämähän voi myös jumittaa?

Pari kysymystä:

-Luin aikaisempia keskusteluja samantapaisista vioista, ja siellä suositeltiin ahtopaineensäätimeltä imusarjaa tulevan putken ja sen päässä olevan nipan puhdistusta. Mutta eihän tässä mene letkua suoraan imusarjaan?

-Mikä tuo muovinen osa mafin ja ahtimen välisessä putkessa on? siihen oli pirun vaikea saada alipaineletkuakin venytettyä, koska putken halkaisija oli suurempi kuin letkun toisessa (ahtopaineensäätimen) päässä.

- Jos nämä eivät auta, onko ahtopaineensäätimet usien rikkoontuneet muilla? Sekin pirun mötikkä maksaa Keskusautohallissa 87e ja on tilaustavaraa.

-Muita vinkkejä?

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #1 : 25.04.2012, 21:15:59 »
En ole tuollaista ahdinta tutkinu mutta siinä ei kai kuitenkaan siipien kulmaa muuteta vaan virtauksen suuntausta eli sitä mihin kohtaa siipiä se virtaus osuu. Jos se alipainekello vuotaa (ja jos se nimenomaan ohjaa tuota virtauksen suuntausta) niin se voisi kyllä aiheuttaa tuollaista vikaa ettei ahda kunnolla.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa SirHenkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #2 : 28.04.2012, 08:32:39 »
Eli kyseisessä autossa moottorin vikavalo syttyy usein (ei aina) kiihdytettäessä rampilta moottoritielle, n 90 km/h kohdalla. Tehot häviävät moottorin mennessä vikatilaan. Valo sammuu ja tehot palaavat muutaman minuutin tasaisen ajon jälkeen. Teki tuota muutaman kerran viime syksynä, talvella vain pari kertaa. Nyt taas kevään tultua tehnyt tuota useammin. Kävin luetuttamassa koodin, joka oli:

0039  Kuvaus: -Ahtopaineen ohjaus, virheellinen virtaus 
                        -Katkonainen

Tarkistin ahtopaineen säätimelle tulevat kolme letkua, jotka olivat aavistuksen pykineet, mutta eivät vielä mielestäni rikki? Käytin myös säätimelle tulevan johdon irti.

Tässähän on jo muuttuvasiipinen ahdin, jonka siipiä alipainekello tangon välityksellä säätää? Yksi vaihtoehtohan silloin on, että siivet jumittavat?Yritän nyt nämä helpommat vaihtoehdot ensin, enkä vielä avaa ahdinta.

 Eilisen ja tämän päivän aikana olen antanut autolle kunnolla kierroksia ja ajanut erittäin reippaasti, eikä valo taas ole syttynyt. Vaihdoin äsken varoiksi nuo kolme alipaineletkua, ahtoputkeen, ahtimen kellolle ja sille imuputkessa olevalle muovimötikälle tulevat letkut. Suihkutin myös itse ahtopaineensäätimeen jarrujenpuhdistusspraytä, tämähän voi myös jumittaa?

Pari kysymystä:

-Luin aikaisempia keskusteluja samantapaisista vioista, ja siellä suositeltiin ahtopaineensäätimeltä imusarjaa tulevan putken ja sen päässä olevan nipan puhdistusta. Mutta eihän tässä mene letkua suoraan imusarjaan?

-Mikä tuo muovinen osa mafin ja ahtimen välisessä putkessa on? siihen oli pirun vaikea saada alipaineletkuakin venytettyä, koska putken halkaisija oli suurempi kuin letkun toisessa (ahtopaineensäätimen) päässä.

- Jos nämä eivät auta, onko ahtopaineensäätimet usien rikkoontuneet muilla? Sekin pirun mötikkä maksaa Keskusautohallissa 87e ja on tilaustavaraa.

-Muita vinkkejä?

Ei ole muuttuvasiipinen ahdin, ihan perus ahdin KKK K14.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2012, 08:36:02 kirjoittanut SirHenkka »
V70 tdi venetian red pearl x2

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #3 : 28.04.2012, 09:00:10 »
Se nippa on koneen toisessa päässä. Letku lähtee sieltä ahtopaineanturille, ei säätimelle.. Kannattaa vilkaista, itellä ainakin ennen egr:n tulppausta oli aikas hirveän näkönen.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #4 : 03.05.2012, 12:13:21 »
Tuota...kummassa päässä? Onko se nippa siis imusarjassa? Aloittelevan TD-kuskin tyhmiä kysymyksiä...täytyy ottaa se muovikuori iri niin näkeekin jotain.

Nyt viikolla valo ei ole taas syttynyt, mutta viime lauantaina 2 kertaa samassa kohdassa, kiihdytys risteyksestä jyrkkään ylämäkeen satasen vauhtiin. Toisella kerralla kärry perässä, taisi syttyä vielä nopeammin.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #5 : 03.05.2012, 12:15:25 »
Joo se nippa on vänkärin puoleisessa päässä imusarjassa. Sieltä päästä imusarjaa lähtee yks ainoa letku, et voi erehtyä   :)
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #6 : 04.05.2012, 10:43:00 »
Löytyi...ja oli muuten tukossa! heti nipan päästä näki, että nokea löytyy. Pyörittelin pienellä 2mm poranterällä, syvemmällä piti jo vähän painaa, että meni läpi. Tämän jälkeen pyörittelin reiän puhtaaksi vähän isommalla, juuri sopivalla terällä. Vaihdoin myös letkun uuteen, vanha oli sen verran koppurainen. Nähtäväksi jää, auttoiko tähän vikaan. Täytyy varmaan käyttää imusarja irti, taitaa olla ihan noessa. Laitetaan harkintaan myös EGR:n tulppaus, ettei tuota moskaa kertyisi tuonne.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #7 : 04.05.2012, 10:53:40 »
Joo kyllä se letkukin on kai ihan hyvä vaihtaa, en saanu jekkulankaa menemään läpi ensimmäisellä yrityksellä kun oli kertyny kaikenlaista sinne..
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #8 : 28.05.2012, 12:29:18 »
Ei nyt ole tullut tätä päivitettyä, mutta vika ei ole vielä poistunut. Täytyy varmaan jatkaa vaikka vaihtamalla ahtopaineensäädin.

Poissa rpommittaja

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #9 : 04.06.2012, 21:17:02 »
Meikäläisen V70 TDI:s seilaa ahtopaineet. Nippa siellä imusarjassa on putsattu sekä suodattimelta turbolle menevä huonokuntoinen putki on vaihdettu parempaan. Mistähän kannattais seuraavaks etsiä vikaa?

Kun polkasee lapun lattiaan ahdot nousee 1,2 ja sen jälkeen ne seilaavat välillä 0,5-1,0 tai 0,8-1,0 ja kun seilaaminen alkaa ahtopainememiittarin viisari alkaa villisti väpättää. Alle 0,5 ahdoilla viisari toimii normaalisti.

Tasaisessa kiihdytyksessä ahdot voi nousta 1,0 ilman viisarin värinöitä ja ahtojen heilahtelua.

Ja auto on tosiaan -99 V70 TDI ajettu 577000km.

Poissa Kalle2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #10 : 23.11.2012, 17:08:24 »
Onkohan tähän ongelmaan löytynyt mitään ratkaisua?

On itsellä nimittäin sama vaiva. Jotkut lukulaitteet tosin kertovat samalla vikakoodilla selitteeksi liian korkean ahtopaineen. Joka tapauksessa ahtopaine ei koskaan nouse yli 1 barin ja vikavalon syttyessä usein kyse on osakuormasta ja ahtopaine n. 0,5 bar. Yleisesti ottaen ahtopaineen käyttäytyminen on suht' loogista ja vakaata. Minulla oli siis ulkopuolinen mittari viikon ajan kytkettynä. Tyypillisesti valo syttyy puoliteholla pitkähköissä nousuissa. Putket ovat puhtaat. Autossa oli joku viriboksi pumpun johtosarjassa, mutta sen poistaminen ei vaikuttanut tähän. Lisäksi keskikulutusmittari näyttää 1,5l liikaa.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #11 : 23.11.2012, 17:32:35 »
Ootko Kalle tarkistanu ne pikku letkut?

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #12 : 24.11.2012, 13:09:56 »
vaihda ne alipaineletkut suosiolla. se letku on halpaa. omassa tdi v70 2.5 -00 teki aivan samaa vikaa. oli alipaineletku kokonaan poikki. siellä on varmasti vuoto jossain letkussa. taisi olla toi letku 3-4e metri.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #13 : 24.11.2012, 19:21:32 »
0039  Kuvaus: -Ahtopaineen ohjaus, virheellinen virtaus 
                        -Katkonainen

Tämä koodi vaivasi aikaisemmin omassa dieselissä. Vika korjaantui kun parit kulahtaneet letkut turbon puolelta vaihtoi. 0039 - koodin putkahtaessa kannattaa ensimmäisenä käydä moottorin letkut ja putket huolella läpi.

Poissa Kalle2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #14 : 26.11.2012, 13:42:39 »
Letkut on siis vaihdettu eikä vaikutusta vikaan ollut.

 

Futurez  Kulkukoira