Kulkukoira  Proturbo

'00 V70 2,5 td ahtopaineet

  • 40 Vastauksia
  • 16922 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #15 : 04.02.2013, 08:59:59 »
Laitetaanpa tänne kokemuksia kun näyttäisi siltä että vika korjaantui.

Eli yhden rivakamman kiihdytyksen jälkeen vikavalo jäi palamaan eikä sammunut enää lainkaan. Kone oli koko ajan tuossa tilassa, että tehoja ei löytynyt. Vialle oli siis pakko vihdoin viimein alkaa tehdä jotain. No, varmistelin volvolta ahtopaineensäätimen saatavuutta, hinta oli vähän pompsahtanut, 199 e,tilaustavaraa. En hakenut. Hain purkaamolta käytetyn, hinta 15e. Tehot palautuivat, mutta valo piti käydä kuittaamassa pois korjaamolla. Nyt ajeltu muutama viikko ilman vikavaloja, tehty runsaasti samanlaisia kiihdytyksiä,joissa valo ennen syttyi.

Poissa vaihtoehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #16 : 07.02.2013, 22:46:57 »
ahtimesta sen verran vielä että juuttuvasiipinen ahdin tulee vasta 2001vm mk2 D5 volleista lähtien.korjatkee tok jos oon viärässä

Poissa nigrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #17 : 26.03.2014, 14:29:43 »
Nostellaanpa vanhaa aihetta.

Kyseessä oleva auto: V70 TDI -99, ainoa viritys KCR -plugin viriboksi.

Eli lähtötilanne oli siis se, että ahtopaineensäätöventtiililtä hukkaportille menevä letku oli täysin katkennut. Siitä ei ole tietoa kuinka kauan letku on vuotanut, koska ostin auton pari viikkoa tuota ennen. Lyhensin letkua ja laitoin sen takaisin paikalleen, jonka jälkeen koeajolla tehoja oli reilusti enemmän kuin lähtötilanteessa. Erikoista kuitenkin täyskaasukiihdytyksessä oli "pumppaava" veto. Parin kiihdytyksen jälkeen nykäisi ja heitti moottorin vikavalon tauluun, joka kuitenkin katosi parin käynnistyskerran jälkeen.

-> Tämän jälkeen vaihdoin kaikki alipaineletkut ja polttoaineensuodattimen. Putsasin myös imusarjan ja MAP:in nipan. Lisäksi vaihdoin ilmansuodattimen ja putsasin CRC:n ilmamassamittarinpuhdistusaineella siistin näköisen ilmamassamittarin.

Koeajolla en kuitenkaan merkittäviä muutoksia havainnut, sama pumppaava veto ja satunnaisesti moottorivian merkkivalon syttyminen vieläkin.

-> Seuraavaksi käytin auton ajoituksen säädössä, ja jonkin verran sitä jouduttiinkin säätämään. Tämän lisäksi puhdistelin mapin ja ahtopaineensäätöventtiilin.

Pumppaava veto on satunnaisesti kadonnut, ja vikavalo ei syttynyt. Kävin kuitenkin vikakoodit luetuttamassa; tuloksena ECM-0009 Boost pressure sensor, ECM-0000 Engine speed (RPM) sensor. Näitä vikakoodeja koodinlukija ei kuitenkaan antanut jostain syystä nollata -> koitettiin eri koodinlukijaa joka sanoikin ettei vikakoodeja ole (antoi kuitenkin livedataa ilmamassamittarilta jne.). Eli en tiedä kuinka paljon painoarvoa noille koodeille kannattaa laittaa.

-> Tämän jälkeen käytin ahtopainemittaria kiinni. MAP:in letkuun t-haaraliittimellä kiinni ja koeajolle: ahtopaineet heiluu nopealla tahdilla 1-1,5barin välillä täyskaasukiihdytyksessä (Tästä johtuu tuo pumppaava veto?). Ahtomodia autosta en löytänyt ja käsittääkseni tuo KCR:n boksi on pelkkä kallis evrymodi, eli ahtopaineisiin tuon ei pitäisi noin suuresti vaikuttaa(?).

Nyt taas eilen pamautti  moottorivian merkkivalon tauluun kiihdyttäessä moottoritielle.


Mistä siis lähteä vikaa etsimään?
Käyn nyt kuitenkin vielä varalta kurkkaamassa ahtopaineita ilman tuota viriboksia kunhan kerkeän.

Omat epäilykset: Ahtopaineensäädin rikki, MAP rikki, turbon hukkaportti ei toimi jostain syystä oikein.




Poissa nigrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #18 : 01.04.2014, 19:19:54 »
Nostellaanpa vanhaa aihetta.

Kyseessä oleva auto: V70 TDI -99, ainoa viritys KCR -plugin viriboksi.

Eli lähtötilanne oli siis se, että ahtopaineensäätöventtiililtä hukkaportille menevä letku oli täysin katkennut. Siitä ei ole tietoa kuinka kauan letku on vuotanut, koska ostin auton pari viikkoa tuota ennen. Lyhensin letkua ja laitoin sen takaisin paikalleen, jonka jälkeen koeajolla tehoja oli reilusti enemmän kuin lähtötilanteessa. Erikoista kuitenkin täyskaasukiihdytyksessä oli "pumppaava" veto. Parin kiihdytyksen jälkeen nykäisi ja heitti moottorin vikavalon tauluun, joka kuitenkin katosi parin käynnistyskerran jälkeen.

-> Tämän jälkeen vaihdoin kaikki alipaineletkut ja polttoaineensuodattimen. Putsasin myös imusarjan ja MAP:in nipan. Lisäksi vaihdoin ilmansuodattimen ja putsasin CRC:n ilmamassamittarinpuhdistusaineella siistin näköisen ilmamassamittarin.

Koeajolla en kuitenkaan merkittäviä muutoksia havainnut, sama pumppaava veto ja satunnaisesti moottorivian merkkivalon syttyminen vieläkin.

-> Seuraavaksi käytin auton ajoituksen säädössä, ja jonkin verran sitä jouduttiinkin säätämään. Tämän lisäksi puhdistelin mapin ja ahtopaineensäätöventtiilin.

Pumppaava veto on satunnaisesti kadonnut, ja vikavalo ei syttynyt. Kävin kuitenkin vikakoodit luetuttamassa; tuloksena ECM-0009 Boost pressure sensor, ECM-0000 Engine speed (RPM) sensor. Näitä vikakoodeja koodinlukija ei kuitenkaan antanut jostain syystä nollata -> koitettiin eri koodinlukijaa joka sanoikin ettei vikakoodeja ole (antoi kuitenkin livedataa ilmamassamittarilta jne.). Eli en tiedä kuinka paljon painoarvoa noille koodeille kannattaa laittaa.

-> Tämän jälkeen käytin ahtopainemittaria kiinni. MAP:in letkuun t-haaraliittimellä kiinni ja koeajolle: ahtopaineet heiluu nopealla tahdilla 1-1,5barin välillä täyskaasukiihdytyksessä (Tästä johtuu tuo pumppaava veto?). Ahtomodia autosta en löytänyt ja käsittääkseni tuo KCR:n boksi on pelkkä kallis evrymodi, eli ahtopaineisiin tuon ei pitäisi noin suuresti vaikuttaa(?).

Nyt taas eilen pamautti  moottorivian merkkivalon tauluun kiihdyttäessä moottoritielle.


Mistä siis lähteä vikaa etsimään?
Käyn nyt kuitenkin vielä varalta kurkkaamassa ahtopaineita ilman tuota viriboksia kunhan kerkeän.

Omat epäilykset: Ahtopaineensäädin rikki, MAP rikki, turbon hukkaportti ei toimi jostain syystä oikein.

Kävin kokeilemassa ilman viriboksia: ahtaa silti ~1,5 bar. Otin hukkaportille menevän letkun irti ja kokeilin niin ahtoi tasaisesti ~0,6-0,7bar, voisko tuosta päätellä hukkaportin olevan kunnossa? Eli ahtopaineensäädin ois todennäköisin syypää?

Poissa nigrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #19 : 03.04.2014, 19:44:45 »
Ei parantunut uudella ahtopaineensäätimelläkään. Mitäs sitten kokeilemaan?

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #20 : 03.04.2014, 19:56:02 »
Ootko mapin letkua vaihtanu? Tai sitä mapin letkulähön nippaa putsannu? Jos ne on tukossa tai vuotaa niin map-anturi ei saa oikeaa tietoa paineesta joten se pyytää liikaa painetta. Mulla siitä letkusta ei menny edes rautalanka läpi. Ja se nippa kannattaa 2mm poranterällä kairata puhtaaksi :)
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #21 : 03.04.2014, 20:20:16 »
omassa volvossa 2.5 tdi -00 oli sama vika ja ilmoitti ahtopaineen säädintä. oli kuitenkin turbon perästä alipaineletku irti poikki. vaihdoin kaikki letkut ja vika hävisi. olisit vaihtanut ne letkut ensin ennen kuin ahtopaineen säätimeen kajoat.

jos et ota letkuja irti niin et kyllä näe että onko ne rikki.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #22 : 03.04.2014, 20:27:22 »
Kuten mainittu, putsaa se nippa imusarjan päästä.
Sen jälkeen alat mittaileen ahtopainetta ennemmin vaikka siitä ahtoputken kyljestä lähtevästä letkusta.
MAPin letkussa on aina hivenen huojuntaa juuri sen pikkuruisen nipan reiän takia.

Poissa nigrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #23 : 03.04.2014, 20:33:33 »
MAP:in letku ja ahtopaineensäätimelle tulevat 3 letkua vaihdettu heti kun vika ilmeni. Nippa kairattu 5cm matkalta 2mm poranterällä samalla kun letkut vaihdoin, tämän olen tehnyt jo useamman kerran. Sen takia kokeilin tuota ahtopaineensäädintä koska nämä ei auttaneet.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #24 : 03.04.2014, 20:37:14 »
MAP:in letku ja ahtopaineensäätimelle tulevat 3 letkua vaihdettu heti kun vika ilmeni. Nippa kairattu 5cm matkalta 2mm poranterällä samalla kun letkut vaihdoin, tämän olen tehnyt jo useamman kerran. Sen takia kokeilin tuota ahtopaineensäädintä koska nämä ei auttaneet.
vuotaako mapin letku jommasta kummasta päästä? parin millin reikä riittää bleedaamaan ahtoja muistaakseni 0,3 bar. Missä sulla on se ahtomittarin lähtö? Edit. Mittarin lähön paikka lukiki tuolla ku luki uuestaan.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa nigrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #25 : 03.04.2014, 20:46:14 »
vuotaako mapin letku jommasta kummasta päästä? parin millin reikä riittää bleedaamaan ahtoja muistaakseni 0,3 bar. Missä sulla on se ahtomittarin lähtö? Edit. Mittarin lähön paikka lukiki tuolla ku luki uuestaan.

Laitoin tuossa letkujenvaihdon yhteydessä uudet klemmarit molempiin päihin, mutta ei toki mahdoton ajatus tuokaan. Pitää katsoa vielä huomenna.

Poissa Volvoracer86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrc.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #26 : 05.04.2014, 18:31:42 »
Mulla antoi vastaavan laisessa viassa koodin turboahtimen ahtopaineen säätöventtiili viallinen/katkonainen...

Poissa nigrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #27 : 05.04.2014, 21:11:33 »
vuotaako mapin letku jommasta kummasta päästä? parin millin reikä riittää bleedaamaan ahtoja muistaakseni 0,3 bar. Missä sulla on se ahtomittarin lähtö? Edit. Mittarin lähön paikka lukiki tuolla ku luki uuestaan.

Ei vuotanut. Kokeilin vielä pienemmällä sisähalkaisijalla olevaa letkua siihen mapin letkun tilalle, ei vaikutusta. Sai kyllä survoa jo väkivalloin että sai paikalleen. Ei kellään sattuis Oulun alueella olemaan ehjää MAP-anturia lainata että voisi sen voisi rajata pois tästä?

edit.  Tai voisko ei-niin-ehjä ilmamassamittari aiheuttaa tuota pumppaavaa vetoa, tai muita näistä ongelmista? Ei tiedossa koska viimeksi se vaihdettu.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2014, 21:22:12 kirjoittanut nigrton »

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #28 : 05.04.2014, 21:38:27 »
Laitoin yv.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Lepione

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
« Vastaus #29 : 23.06.2016, 06:39:17 »
Nostellaan vähän vanhaa ylöspäin kun omassa autossa kanssa samanlaista vikaa.

Kulkimena toimii Italiasta uitettu kaunis 850 D5252T koneella itseänsä liikuttava vuoden 97 Volvo. 

Ahtopaineet eivät ajossa nouse millään yli 0,5 baarin.
Tähän asti tutkittua tai korjattua;
Moottorin allaoleva alumiinen ahtoputki oli pahasti rikki. Tämä korjattu jo asianmukaisesti ja ylimääräiset suhinat joita oli katosivat.

Turbolta molemmat pikkuletkut vaihdettu uusiin, auton alla oleva ahtoputken ja turbon välinen isompi letku vaihdettu myös uuteen.

Imusarjan nipasta lähtevä letku tarkastettu, tästä EGR jo jonkun toimesta tukittu ja imusarja on nopealla tarkastuksella hyvännäköinen ei siis nokipaskaa täynnä.

Ainoa mitä autolle ei ole vielä tehty niin imusarjan nippaa ei ole esimerkiksi kairattu tällä kuuluisalla 2mm poranterällä. Eilen tuossa katselin ja pienellä letkulla ja keuhkovoimalla sinne nippaan puhaltelin, hyvin ilma kulki..

Millinen poranterä meni hyvin läpi siitä isommat ei enään mennytkään. Eli tässä täytyy varmaan ottaa porakone käteen ja suurentaa tuota nipan päätä siihen 2mm ?

Tällähetkellä Bilteman ahtopainemittari kiinni ahtopaineputkessa lähtevässä pienessä letkussa t-haaralla.

Ilmansuodattimen kyljestä tämä "öljynkeräys" purkki ohitettu ilman mitään suodattimia suoralla letkulla.
Volvo 850 2.5 TDi '97

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron