Nostellaanpa vanhaa aihetta.
Kyseessä oleva auto: V70 TDI -99, ainoa viritys KCR -plugin viriboksi.
Eli lähtötilanne oli siis se, että ahtopaineensäätöventtiililtä hukkaportille menevä letku oli täysin katkennut. Siitä ei ole tietoa kuinka kauan letku on vuotanut, koska ostin auton pari viikkoa tuota ennen. Lyhensin letkua ja laitoin sen takaisin paikalleen, jonka jälkeen koeajolla tehoja oli reilusti enemmän kuin lähtötilanteessa. Erikoista kuitenkin täyskaasukiihdytyksessä oli "pumppaava" veto. Parin kiihdytyksen jälkeen nykäisi ja heitti moottorin vikavalon tauluun, joka kuitenkin katosi parin käynnistyskerran jälkeen.
-> Tämän jälkeen vaihdoin kaikki alipaineletkut ja polttoaineensuodattimen. Putsasin myös imusarjan ja MAP:in nipan. Lisäksi vaihdoin ilmansuodattimen ja putsasin CRC:n ilmamassamittarinpuhdistusaineella siistin näköisen ilmamassamittarin.
Koeajolla en kuitenkaan merkittäviä muutoksia havainnut, sama pumppaava veto ja satunnaisesti moottorivian merkkivalon syttyminen vieläkin.
-> Seuraavaksi käytin auton ajoituksen säädössä, ja jonkin verran sitä jouduttiinkin säätämään. Tämän lisäksi puhdistelin mapin ja ahtopaineensäätöventtiilin.
Pumppaava veto on satunnaisesti kadonnut, ja vikavalo ei syttynyt. Kävin kuitenkin vikakoodit luetuttamassa; tuloksena ECM-0009 Boost pressure sensor, ECM-0000 Engine speed (RPM) sensor. Näitä vikakoodeja koodinlukija ei kuitenkaan antanut jostain syystä nollata -> koitettiin eri koodinlukijaa joka sanoikin ettei vikakoodeja ole (antoi kuitenkin livedataa ilmamassamittarilta jne.). Eli en tiedä kuinka paljon painoarvoa noille koodeille kannattaa laittaa.
-> Tämän jälkeen käytin ahtopainemittaria kiinni. MAP:in letkuun t-haaraliittimellä kiinni ja koeajolle: ahtopaineet heiluu nopealla tahdilla 1-1,5barin välillä täyskaasukiihdytyksessä (Tästä johtuu tuo pumppaava veto?). Ahtomodia autosta en löytänyt ja käsittääkseni tuo KCR:n boksi on pelkkä kallis evrymodi, eli ahtopaineisiin tuon ei pitäisi noin suuresti vaikuttaa(?).
Nyt taas eilen pamautti moottorivian merkkivalon tauluun kiihdyttäessä moottoritielle.
Mistä siis lähteä vikaa etsimään?
Käyn nyt kuitenkin vielä varalta kurkkaamassa ahtopaineita ilman tuota viriboksia kunhan kerkeän.
Omat epäilykset: Ahtopaineensäädin rikki, MAP rikki, turbon hukkaportti ei toimi jostain syystä oikein.