Eli kyseisessä autossa moottorin vikavalo syttyy usein (ei aina) kiihdytettäessä rampilta moottoritielle, n 90 km/h kohdalla. Tehot häviävät moottorin mennessä vikatilaan. Valo sammuu ja tehot palaavat muutaman minuutin tasaisen ajon jälkeen. Teki tuota muutaman kerran viime syksynä, talvella vain pari kertaa. Nyt taas kevään tultua tehnyt tuota useammin. Kävin luetuttamassa koodin, joka oli:
0039 Kuvaus: -Ahtopaineen ohjaus, virheellinen virtaus
-Katkonainen
Tarkistin ahtopaineen säätimelle tulevat kolme letkua, jotka olivat aavistuksen pykineet, mutta eivät vielä mielestäni rikki? Käytin myös säätimelle tulevan johdon irti.
Tässähän on jo muuttuvasiipinen ahdin, jonka siipiä alipainekello tangon välityksellä säätää? Yksi vaihtoehtohan silloin on, että siivet jumittavat?Yritän nyt nämä helpommat vaihtoehdot ensin, enkä vielä avaa ahdinta.
Eilisen ja tämän päivän aikana olen antanut autolle kunnolla kierroksia ja ajanut erittäin reippaasti, eikä valo taas ole syttynyt. Vaihdoin äsken varoiksi nuo kolme alipaineletkua, ahtoputkeen, ahtimen kellolle ja sille imuputkessa olevalle muovimötikälle tulevat letkut. Suihkutin myös itse ahtopaineensäätimeen jarrujenpuhdistusspraytä, tämähän voi myös jumittaa?
Pari kysymystä:
-Luin aikaisempia keskusteluja samantapaisista vioista, ja siellä suositeltiin ahtopaineensäätimeltä imusarjaa tulevan putken ja sen päässä olevan nipan puhdistusta. Mutta eihän tässä mene letkua suoraan imusarjaan?
-Mikä tuo muovinen osa mafin ja ahtimen välisessä putkessa on? siihen oli pirun vaikea saada alipaineletkuakin venytettyä, koska putken halkaisija oli suurempi kuin letkun toisessa (ahtopaineensäätimen) päässä.
- Jos nämä eivät auta, onko ahtopaineensäätimet usien rikkoontuneet muilla? Sekin pirun mötikkä maksaa Keskusautohallissa 87e ja on tilaustavaraa.
-Muita vinkkejä?